Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten yöt ovat menneet teillä, jotka ovat onnistuneet vieroittamaan yösyötöistä? Me aiemmin unikouluteltiin sen verran, että saatiin syöttöjä/herätyksiä vähemmälle, mutta nyt heräillään taas enemmän ja mietin, olisiko loogisinta vaan koittaa kerralla vetäistä kaikki yösyötöt pois. Maistuisi varmaan se aamupuurokin paremmin :)
 
Sophie, meillä tuota touhua kesti kanssa sen pari kuukautta, nyt vihdoinkin alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Eihän tämä varmaan pysyvää ole, enkä osaa sanoa mistä yksittäisestä asiasta se johtuu vai onko monen asian summa, mutta hetken aikaa on nyt menty niin että on ollut vain yksi tai kaksi herätystä yössä. Toki useimmiten sitten tarvitsee sen maidon nukahtaakseen uudestaan. Ehkä se auttoi että äippä majaili muutaman yön yläkerrassa, tai sitten se että se yksi hammas puhkesi, tai sitten alkaa muuten vaan pojan mieli rauhoittua kaiken uuden oppimisen keskellä. Muutamana iltana nukkumaanmeno on nyt venynyt noin tunnin pidemmälle kuin normaalisti ja se näyttää vaikuttaneen niin että poika herää vain kerran yöllä ja ehkä sitten aamulla aikaisin mutta malttaa jatkaa unia vielä. Tässähän oli jokunen aamu niinkin että poika tykkäsi herätä klo 5.30-6.00 eikä sitten enää nukahtanut uudestaan. Toivottavasti se nyt oli vaan jokin ohimenevä vaihe.

On nämä nukkumishommat vaan ihan oma tieteenalansa! Tuntuu että tilanteet elää jatkuvasti; viikko mennään näin ja viikko toisella tavalla ja kolmas viikko onkin taas ihan jotain muuta. Ja viikon sisälläkin on niin monta erilaista yötä ettei vois uskoakaan. Aina tulee uusia piirteitä noihin öihin ja joskus nämä piirteet sekoittuu ja joskus on sitten vaan joku yksittäinen juttu päällä. Halleluja sitten kun joskus ehkä mahdollisesti hamassa tulevaisuudessa nukutaan ihan vaan tavallisesti ja rauhallisesti ja normaalin mittainen yö. Mä en edes muista millaista se on. Viimeisimmät hämärät muistikuvat tämmöisestä on jostain vuoden takaa...
 
Meilläkin on heräillyt nyt paljon yöllä. Syytän hampaita, näyttää että vähän kaikista kohtaa ikenet pullottaa, ja jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin ne hampaat tulee sitten parin kuukauden päästä. :mad:
 
^ Latteäiti, meillä ihan samanlaista hampaiden kanssa, niitä tehdään jokaista pitkään ja hartaasti!
 
Huoh, poika heräsi viime yönä neljä kertaa klo 23.30 ja 2.30 välillä, ja joka kerta olisi pitänyt saada tissiä... :confused:
 
Huh huh, jaksamista! Meillä sentään poika jossain kohtaa sitten päätti, ettei enää tissi maistukaan (varmaan vatsa oli jo kohtuullisen täynnä), muttei sitten muuten suostunut nukahtamaankaan. Vaihdoin vaipan (mitä en yleensä ikinä tee yöllä, mutta nyt se painoi varmaan kilon kun poika oli jo niin monesti syönyt), laitoin pojan takaisin sänkyyn, missä hän sitten ölisi aikansa kunnes nukahti ja heräsi joskus neljän kieppeillä vielä syömään, minkä jälkeen nukkui ruhtinaallisesti kasiin asti. Eli aamupuolella sain sentään itse nukkua muutaman tunnin putkeen.
 
Joo, mä en tosiaan ole käytännössä viime yönä nukkunut, ja jostain ihmeen syystä en nyt saa unta, kun neiti on päikkäreillä.
 
Meillä ukkeli on tuttia vailla yleensä kerran aamuyöllä. 5-6 aikaan annetaan maitoo pullosta ja hyvällä tuurilla poju jatkaa unia sinne seiskaan. :3 Ja illalla menee viimeistään puoli kymmenen nukkumaan. :) Ja silti voisin nukkua vaikka viikon putkeen. :D vissiin olen oppinut liian hyvälle. :D Tänään noustiin viideltä kun ollaan mummolassa yökylässä. Jätkä ihmettelee että ei ollakaan kotona. :)
 
Sophie, olet oikeassa. Poika nukkuu edelleen kuin tunkki about 10 tuntia yossa. Toisaalta me olemme kaikissa taidoissa hieman muita jaljessa (poika vaan ryomii, ei konttaa, nouse seisomaan tms.), joten olisiko nailla kahdella seikalla jotain tekemista toistensa kanssa? Laiska unikeko? o_O
Ai niin, ja muistaakseni Saria1 kertoi joskus aiemmin, etta heilla nukutaan 12h putkeen.
 
Täällä bingo!! N. klo 22 nukkumaan ja aamulla klo 11 ylös :rolleyes: Äiti ja isi on vähän iltakukkujia ja aamun nukkujia, joten tämä lapsi on täydellinen meille! Edelleen liputan kovasti tuon omaan huoneeseen siirron puolesta, ennen sitä en todellakaan olisi kehunut öillämme.
 
Ja jatkan vielä, että ilmeisesti laiska unikeko meilläkin. Kovasti ryömitään, istutaan tuestusti ja kun laitetaan istumaan, mutta ei seistä, ei kontata saati kävellä :)
 
Kai noilla on sitten yhteys toisiinsa.. toivottavasti Sarian ja Littleredin yöt jatkuvat rauhallisina kun teidän pojat alkavat konttaamaan ja seisomaan :)

Varovasti vinkkailen että yöt ovat hieman rauhoittuneet täällä.... Valitettavasti poika pääsee omaan huoneeseen vasta syksyllä kun palataan kotiin, sitä odottaessa!
 
Mä olen ruvennut miettimään, että ehkä me täällä kaksiossammekin järjestämme nukkumatilat uusiksi niin, että poika saa meidän (kaikkien) makuuhuoneen omaksi huoneekseen ja me vanhemmat teemme jonkun nukkumasopen olohuoneen puolelle. Koirien takia en ole niin halunnut tehdä ja miehen aamutoimet arkisin todennäköisesti katkaisevat mun unet, mutta toisaalta, nyt tuntuu, että herään joka kerta, kun poika kääntää kylkeä, sekä myös silloin kun mies kääntää kylkeä (koska herranjestas, miten se kehtaa, poikahan saattaa herätä). Ja itse en sitten käännäkään kylkeä, jottei poika vaan häiriintyisi. Fiksua, eikö? :grin

En tiedä, vaikuttaako huoneen vaihto varsinaisesti pojan yöuniin, mutta huomasin lomilla ollessamme, että nukuin itse paljon paremmin, kun minun ja pojan välissä oli vähän enemmän matkaa, vaikka poika heräsikin öisin yhtä usein kuin kotonakin.
 
Ai niin, yksi juttu, millä olen yrittänyt parantaa omaa nukkumistani, on se, etten katsoisi telkkaria tai konetta enää illalla, vaan lukisin kirjaa tai lehteä, se tuntui lomilla auttavan nukahtamista myös.
 
Meilläkin öitä tekee levottomaksi enemmän hampaat, kuin taidot (toistaiseksi). Eli yö tai pari menee huonommin hampaiden takia ja sitten paluu normaaliin, eli yksi syöttö. Nyt poika yöllä unissaan liikkuu sängyssä päästä päähän, mutta ei sen vuoksi herää itkemään, ellei ole sitten pahasti jumissa sängyn päädyssä tms :rolleyes:

Reissussa poika nukkui yhtä "hyvin" kuin kotona ja nukahtaminen yöunille sujui myös hyvin.
 
Ihme yö. Poika heräsi normaalit kolme kertaa, mutta ei kertaakaan huolinut tissiä. Ei tuo lapsi ole vielä koskaan mennyt yhtään yötä ilman syöttöä, nyt sai joskus 20.30 jälkeen iltamaidot ja seuraavan kerran tissi kelpasi kasilta, kun oltiin noustu ylös ja käyty aamupesulla. Unikouluttaako tuo itse itseään? o_O

Yöherätyksistä selvittiin melko lyhyesti ilman tissiäkin, ekalla kierroksella poika itki vähän aikaa sen jälkeen, kun laitoin hänet sänkyyn, tokalla ja kolmannella kerralla sammui lähes heti, kun laitoin hänet takaisin. Sylissä piti kuitenkin käydä joka kerta.

Muutenkin oli vähän ihme päivä eilen, ensin poika sai sen ekan mustan silmänsä, mistä kerroin toisessa ketjussa, ja sitten tuli vielä iltapäivästä joku ihme (oletettu) vatsavaiva niin, että kolme varttia oli ihan suoraa huutoa päikkäreiden jälkeen, sen jälkeen poika nukahti syliini ja nukkui kainalossa vielä tunnin (ihan ylisuloisena). Ja sitten heräsi lähes varoittamatta ponkaisten suoraan istumaan, ja oli ihan superhyvällä tuulella. En tajua.
 
Takaisin
Top