Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä myös heräillään edelleen 2-3h välein... Yöllä tainnutan vain tissillä, kun on nopeinta. Ei riitä resurssit tällä hetkellä muuhun yöllä. Sitten kun miehellä alkaa heinäkuun puolessa välissä loma, aloitetaan yö unikoulut eli yösyötöt pois ja mies hoitaa yönukuttamiset ekat yöt. Nyt ollaan alotettu yöunille nukuttamisen unikoulu, lasken pinnikseen ja silittelen->huutoa->syliin->takas pinnikseen jne jne. Tätä menee yleensä puolisen tuntia kunnes sammuu. Mut aika rankkaa roikkua pinniksen laidan yli. :D

Meillä yleisesti yöunille mennää klo 21-22 välillä. Jos nukkunu kolmet päiväunet niin yleensä voi sit venyä jopa 23 ennen ku nukkuu. Ja AINA herätään klo 8 vaikka olis menny klo 21 tai 23 nukkuu.. Tosi outoo. :)

Yöllä oon huomannu jos en oo jaksanu nostaa pinnikseen ni poika tuskailee meidän välissä ja kitisee. Eli nukkuu paremmin omassa sängyssä. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänään mies alaittoi ekaa kertaa tytön nukkuun. Syötin sen ja poistuin ja siitä eteenpäin kävikin vain isi. Ekaa kertaa ikinä. Nyt kaikki kummeksuu mua, mut jotenkin se vaan on käyny luonnollisesti ja automaattisesti niin, että mä hoidan illat. Tänään mies otti rauhottavan lääkkeen (muusta, mutta pätevästä syystä) ja sillä riitti paremmin hermotkin. Me ei kyl millään meinattu uskoa kun se lopulta nukahti ihan oikeesti. Jotain tunti kesti, sen verran kipaisin, että vein maitopullon, joka jopa oli kelvannut, vaikkei pullo just koskaan kelpaa! Mulle oli vaikeeta olla keittiössä ja kuunnella sitä ikävää ja huutoa, mut se loppujen lopuks on pakko käydä läpi ennemmin tai myöhemmin. Nyt se tapahtui vahingossa luonnostaan.. A huge step!!!

Tähän mennessä tuo on nukkunu 3 h ja sit pikanen ruokkis, sen jlk 1/2 h, saa nähdä miten sit loppuyö. Ainakin luulis väsyneen kunnolla ku huutaminen vei energiaa ja päivä oli niin täynnä ohjelmaa, että se nukkui yht vaan 25 min päikkäreitäkään. Ekan kerran muuten isin syliin vieraassa paikassa kun mä patistin ja toisen kerran korimatkalla autoon.
Eli josko se tästä? Toiveikas olen.
 
Meidän yöt ovat nyt rauhoittuneet huomattavasti. Nukkumaan mennään edelleen kiltisti, poika jää yleensä makaa sänkyynsä suu auki odottamaan tuttipulloa ja kun se on suussa niin silmät menee visusti kiinni ja 2dl vellin jälkeen ollaan n 12h syömättä. Yöllä tuo vielä heräilee pari kertaa, n 5min hän jaksaa seistä ja vääntää pientä itkua, mutta kun me ei reagoida niin menee hän itse maaten (osaa siis nyt tulla alas seisomasta hallitusti, mikä taitaa olla ratkaisevaa) ja nukahtaa. Joskus kitinä loppuu kun laittaa peiton päälle tai tekee vähän sitä sshh sshhh-ääntä.

Me ollaan myös huomattu se että iltapuuron jälkeen riittää virtaa ja silloin on turha edes yrittää laittaa poikaa nukkumaan. Yleensä iltapuuron jälkeen leikitään vielä tunti tai pari, ja sitten maistuu uni :) Nykyään mennään siis nukkumaan n 21 ja heräillään 8 aikoihin :)

Päikkäreitäkin nukutaan kiltisti, poika kun alkaa vähän hieromaan silmiään niin laitetaan joko vaunuihin pullon kanssa tai sitten jos muakin väsyttää niin mennään sänkyyn nukkumaan jossa hän nukahtaa myös maidon avulla.

Parissa päivässä on siis tapahtunut huimia parannuksia nukkumisen suhteen, joten eiköhän tämä tästä ala helpottamaan :) Tsemppiä kaikille joilla vielä ongelmia öisin, se muutos voi tosiaan tapahtua parissa päivässä!
 
Meillä on taas ollut vähän levottomampaa yöaikaan, arvaan, että uusista hampaista johtuen (nyt ne pilkottavat jo, toivotaan, ettei montaa päivää enää menisi!). Viime yönä poika päätti neljän kieppeillä, että on oiva aika herätä leikkimään. Ajattelin, että on yösyötön aika ja kokeilin tissiä, johon poika tarttui hampaillaan (##&%@!!#tana!!) ja nauroi iloisesti päälle kun kielsin. En jäänyt maanittelemaan syömispuuhiin (saattaa olla ihan väärin menetelty, mutta mä olen ajatellut, ettei nälkäinen lapsi pure tissiä enkä halua poikaa puremisesta palkita) vaan nostin pojan takaisin sänkyyn, jossa hän iloisena jutteli ja kiipeili. Koitin muutaman kerran peitellä pojan ja antaa unilelua, mutta nukkuminen ei kiinnostanut. Sitten vaihdoin vielä vaipankin varoiksi ja kokeilin vähän uudestaan tissiä, joka kelpasikin joten kuten. Sitten poika alkoi vihdoin vähän rauhoittua, roikkui hetken pinnoissa ja nukahti sitten istualleen. Käänsin hänet pitkälleen (toinen oli mennyt ihan linkkuun) ja sitten saimmekin nukkua, kunnes mies lähti töihin 7.30 ja koirat pitivät sen verran ääntä, että poika heräsi. Äiti olisi voinut nukkua vielä pidempäänkin. Hurraa huomiselle vapaapäivälle ja sille, että mies voi hoitaa aamutoimet! :wink

Ja siis toivon, että tuo johtuu nyt hampaista, poikahan on heräillyt öisin aina, mutta hakenut uudestaan nukahtamista, nyt oli ihan ekoja kertoja n. 6 vkon iän jälkeen, että hän halusi valvoa yöllä. Edellisenäkin yönä heräiltiin paljon eikä tissi aina kelvannut, mutta sillon ei sentään pitänyt ruveta leikkimään keskellä yötä o_O
 
Meilläkin alettiin juttelemaan pinnapedissä klo 23. Kyllästyi sitten yksinpuheluunsa ja rupesi vähän itkeskelemään seuraa ittelleen. Mä ajattelin, että perkele, tähän peliin en rupea tai kohta meillä ollaan öisin hereillä parin tunnin välein. Mies jo oli syöksymässä kanniskelemaan poikaa, mutta sanoin, että nyt saa luvan olla. Pari minuuttia itkeskeli, sitten alkoi taas jokelella ja haukotella ja nukahti lopulta ihan nätisti. Kaksi kertaa otettiin taas yön mittaan maitoa ( tai no klo 6 se toinen "yömaito") ja se saa luvan olla maksimi, mitä öisin palvellaan. :rulez
 
Muokattu viimeksi:
^ Joo, samankuuloista menoa. Meilläkin mies katseli vähän kysyvästi aamuyöstä, kun poika oli täysin hereillä, mihin totesin, että aamu ei ala vielä. Piste. En halua totuttaa poikaa siihen, että keskellä yötä ruvetaan leikkimään.
 
Meillä nukuttiin eilen yhdet päikkärit, 2,5h, joiden aikana herättiin pari kertaa huutamaan. Kaiken kaikkiaan tää päiväuniaika vei siis n. 3 h. Mutta oli melkosen vaikee päivä, kun poika meni yliväsyneeksi ja sitten vielä nukkui levottomasti... Vielä ei ole yksien unien aika! Toivottavasti jäbäkin huomasi sen... o_O
 
Meillä on nyt nukkunut todella lyhyitä, 20-30 minuutin päikkäreitä. Ja sitten on ihan yliväsynyt. Eli ilmeisesti päiväunirytmi on taas muuttumassa, mutta saa nyt nähdä mihin.

Yöt ovat nyt menneet yhdellä tai kahdella syötöllä, eli sen suhteen on toivottavasti palattu normaaliin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä yöt vihdoin rauhoittuivat, kun poika siirrettiin omaan huoneeseensa..

Parin viime yön esimerkkejä: klo 22 nukkumaan ja 10.30 herätys, klo 21 nukkumaan ja 10.00 herätys, aika luksusta kieltämättä.

Selvästi poika meidän kanssa samassa huoneessa nukkuessaan tuli kevyen unen vaiheeseen aamuyöstä ja jommankumman vanhemman kyljenkääntö riitti herättämään pojan..
 
Wau! Mä vähän elättelen toiveita, että meilläkin kävisi noin, musta tuntuu, että mä reagoin ähinään liian helposti ja toisaalta neiti havahtuu just meidän ääniin. Mutta meillä on isompi operaatio se omaan huoneeseen siirtäminen, kun ensin pitäis saada se huone tyhjäksi ja esim. tietokone olkkariin. Elokuussa sitten! :)
 
Nyt tuli ihan puun takaa tämä, neiti nimittäin nukkui koko yön heräämättä kertaakaan tissille! Ensimmäinen kokonainen yö! :happy093No, äiti toki heräili katsomaan hengittääkö oma mussukka, mutta silti aika pirteä olo, vaikka aamuherätys olikin sitten 6.30.
 
Meilläkin on vähän haasteita tuon oman huoneen kanssa. Yläkerrassa olisi joo tilaa, mutta ko. huone on aivan täynnä romua ja rompetta (edelleen yli vuoden takaisen muuton jäljiltä, se on vähän niinku varasto meillä) ja se vaatisi useamman päivän rupeaman tehdä siitä järkevä huone mihin pojan voisi laittaa nukkumaan. Noh, katsotaan nyt... Haaveena kyllä on ainakin itselläni ollut että vuoden ikäisenä poika saisi viimeistään nukkua omassa huoneessa.

Mutta toiseen asiaan. Me alettiin nyt pitää unikoulua äidille :D Toissayönä yllyimme tappelemaan keskellä yötä, kun minä en halunnut heti antaa pojalle maitoa vaan kokeilin muita keinoja (jotka ei tietenkään tehonneet kovin hyvin) ja mies taas oli eri mieltä. Kello yhteen mennessä se oli varmaan noin kolmas herätys, kertonee jotain meidän öistä. On olleet niin rasittavat ja raskaat nämä viimeiset 2 kk, kun yöt on suoraan sanottuna perseestä, että jossain kohti se turhautuminen, väsymys ja kaikki muu sitten purkautuu. Niinku ehkä olen aiemmin kertonutkin, niin vaikuttaa siltä että poika nukkuu ilman äitiään paremmin, ja minä herään jokaiseen mahdolliseen äännähdykseen. No, päätettiin sitten sen surkean yön jälkeen että äiti menee joksikin aikaa yläkertaan nukkumaan, sitten siirryn takaisin omaan sänkyyn mutta miehen puolelle ja lopulta omalle puolelle. Tarkoituksena olisi saada meikämamma jokseenkin järjelliseen kondikseen ja parantaa unen laatua niin etten heräisi ihan kaikkeen mahdolliseen, ja toisaalta myös ihan vaan testata onko se oikeasti niin että poika nukkuu paremmin kun en ole vieressä. No, ainakin nämä pari yötä on nyt mennyt niin, että minä olen nukkunut yläkerrassa kuin tukki ja päivät on tuntuneet heti paljon paremmilta ja olen jaksanut touhuta pojankin kanssa erilailla. Lisäksi poika on kuulemma herännyt vain kerran yössä ja toisen kerran aikaisin aamulla mutta sen jälkeen vielä nukahtanut uudestaan. Ja mieskin on nukkunut ihan hyvin eikä ole herännyt muuta kuin silloin kun poikakin on herännyt vaatimaan maitoa. Jatketaan nyt näin vielä muutama yö ja katsotaan olenko sitten valmis siirtymään takaisin omaan sänkyyn.
 
Meillä on nukuttu kaks yötä 6-7h putkeen!!! Jee. :)

Käytiin allergialääkärissä/testeissä ma ja saatiin atooppiseen ihoon hoito-ohjeet sekä kortisonirasvakuuri. Nyt näyttäis siltä, että meijä raukka on heräilly ihonsa takia yöllä. :( *paskamutsi fiilis* eka ilta ku laitettiin kortisonia pahimpiin kohtiin, ni nukkus putkeen 6h.

Allergiatesteissä selvis kanamuna ja kissa-allergia. Kiva vaan ku meil on kaks kattia... Lääkäri sano että oireiden mukaan kissojen kanssa, ei edes välttämättä iho oirehdi niistä. Nenän kutiaminen on ainut oire minkä oon huomannu hänellä. Mulla itelläkin on lievää kissa-allergiaa, joten siedätystä.
Kanamunaa en oo viel edes antanu, joten en tie millast oiretta siitä tulis.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En tykkää allergioista, mutta tykkään siitä, että jos teillä alkaa nyt yöt paranemaan :) Ja toivottavasti teidän lapsi siedättyy kissoihin.
 
Meillä kossi keksinyt taas uuden jutun... Ensin ei meinannut nukkua millään, ja nyt yhtäkkiä alkanut parina iltana melko tarkkaan 18.00 aivan jäätävä raivoväsyhuuto. Eilen jäi iltapuuro syömättä ja tänään päätin että no way, mehän syödään edes vähän. Syötiinki, vaan riehumisen ja huudon kera -.-" no, sai panadolia yöksi (epäilen syypääksi hammasta), jospa ei heräis taas kahtatuhatta kertaa..

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Syöminen on täälläkin haasteellista väsyneenä, turha oikeastaan edes yrittää silloin. Samoin hampaiden puhkeaminen vaikuttaa syömiseen (saattaa olla että hampaiden tulo väsyttää ja siksikin siis haittaa) Nyt poika on muutaman päivän taas syönyt hyvin kiinteitä päivällä ja iltapuurokin on mennyt - yöllä on nukuttu rauhallisesti ja 1 syöttö riittänyt. Tänään taas syömisestä ei tuu mitään. Ketuttaa jo valmiiksi tuleva yö. No, saihan tässä kuitenkin taas jokusen yön nukkua paremmin...
 
Meillä mennään tällä hetkellä taas n 8h yöunilla, jolloin ehditään herätä ainakin 3 kerta. Päikkäreille sentään nukahdetaan nopeasti ja kiltisti ja nukutaan 2-3x 1h. Oon nyt nukkunut pojan kanssa päikkäreitä niin jaksan hyssytellä poikaa yöllä sitten. Viime yönä mentiin nukkumaan n 22, eka itku tuli 1, sitten joskus 4 aikaan, 5:47 poika oli mukamas heräämässä ja lähti konttaamaan silmät kiinni itkua vääntäen, 5min pidin tiukasti sylissä ja poika nukahti siihen ja nukkui mun kainalossa kunnes 6:50 sama toistui. Nukahti sitten mun MAHAN PÄÄLLE ja nukkui siinä vielä tunnin. On tosi kiva kun mieskään ei ole täällä suomessa meidän kanssa niin nuo yöt on 100% mun nakkia.
 
Me oltiin tosiaan mökillä viime viikko ja minäkin sain nukuttua yllättävän hyvin. Mies hoiti poikaa aamuisin ja iltaisin käytiin jo kymmenen korvilla yleensä nukkumaan, mikä teki tosi hyvää. Pitkästä aikaa sain jopa nukahdettua nopeasti. Harmi vaan, että eilen illalla kotona piti sitten valvoa puolilleöin, sen tuntee tänään :oops:

Pojan nukkuminen ei sinänsä ollut kyllä mitään ihan parasta mahdollista, hyvänä yönä heräsi kaksi kertaa syömään, huonoimpana muistaakseni neljästi ennen aamukolmea, mistä nukkui ihan hyvin jonnekin seiskan kieppeille. Lisäksi poika keksi loppureissusta, ettei ehkä haluakaan iltaisin käydä nukkumaan, vaikka tähän saakka on nukahtanut tosi hienosti itsekseen. Ja sitten oli vielä sellaista "hauskaa" yöllistä seurustelua, eli poika herää kolmen-neljän kieppeillä, eikä nukahdakaan uudestaan vaan haluaisi leikkiä (ja äiti sitten viettää seuraavan tunnin koittaen saada poikaa vakuuttumaan siitä, ettei yöllä aleta leikkimään). Viime yö kotona oli myös vähän kummallinen, mutta nyt yritän saada rutiineista taas kotona kiinni niin katsotaan, jos tämä tästä. Ja muutaman viikon päästä ajattelin unikoulutella meilläkin yösyöttöä pois.
 
Meillä nukuttiin ekan kerran aikoihin kokonainen yö! \o/ Ollaan nyt siis jätetty yömaidot raakasti pois, varmastihan takapakkia vielä tulee mutta se tunne kun heräät 5 miettimään että mitä hittoa kun kaikki kuorsaa tyytyväisenä :"DD

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli taas tuollainen perusyö. Poika nukkui 9h, pari tuntia kesti saada nukkumaan ja tuon 9h aikana heräsi 9 kertaa niin että oli pakko ottaa syliin ja hyssytellä uneen. Tätä on nyt jatkunut ihan liian kauan ja pisteenä iin päälle on tuo ettei nukkumaan mennä enää kiltisti. Eläköön uudet taidot kuten konttaaminen ja seisominen joiden ansioista yöt on mennyt perseelleen jo kohta parin kk ajan :sad015
 
Takaisin
Top