Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämäkin päivä alkoi tuntua vähän epätoivoiselta, kun täällä on taas neidin makuun liian kuuma, eikä meinattu saada häntä päikkäreille ei niin millään. Sitten keksin vähän vahingossa aika monimutkaisen, mutta toimivan keinon. Eli ensin kastelin puhtaan harson kylmällä vedellä, ja rutistelin kosteaksi. Sitten vaunujen kantokoppa meidän sängylle, vauva koppaan ja tissi suuhun. Märkä harso "katoksi" vauvan päälle viilentämään ja pidentämään. Kun neiti sitten tyytyväisenä nukahti tissille (puristaen sitä harsoa nyrkissään kuin suurinta aarretta), nostin hänet kantokopassa pinnasänkyyn. Miehen kanssa tanssittiin pieni voitontanssi, kun tämä onnistui, toivottavasti toimii huomennakin. :dance011
 
Meillä nukutaan tällä hetkellä ihan suhteellisen hyvin. Poju menee nukkumaan nykyään klo 21 tai hiukan sen jälkeen. Herää jossain vaiheessa yöllä itkemään ja tutulla saa takaisin nukkumaan, ainakin useinmiten. :) Aamulla alkaa yleensä mönkimään sängyssään siinä kuuden jälkeen jolloin sitten noustaan ylös maitopullolle ja vaipan vaihtoon. Joskus harvemmin herää aamuyöllä syömään, mutta sitten jatkaa uniaan jopa joskus kahdeksaan.. Mutta ne on tosi harvoja yötä ne. :D Aamupvllä menee 9-10 välillä nukkumaan päikkärit parvekkeelle ja herää siinä 11-12. Toiset päikkärit nukkuu siinä 15-16 tunnin tai pari. Mutta vaikka poju nukkuu ihan hyvin nyt, niin,tällä mammalla tuntuu olevan edelleen ihan liian paljon univelkaa... :/ Vaikka on tässä ollut vapaa viikonloppuja, että poju on ollut hoidossa tuntuu että ei koskaan ole saanut oikein nukuttua/levättyä tarpeeksi... Ja sitten kun sattuu tulemaan muutamakin vähempi uninen yö niin päivällä on sata varma migreeni tiedossa, joka alkaa aamulla ja pahenee vaan iltaa kohti... Ja kun mitkään särkylääkkeet ei auta siihen vain se uni ja pimeä huone sekä hiljaisuus... (Sori tällainen kitinä) Harmittaa välillä kun miehellä ei ole minkäänlaisia hermoja hoitaa tuota poikaa yöllä, eikä se herääkään ennen kun poika huutaa kurkku suorana..

Asiasta kukkapurkkiin.. :D Nyt kun on ollut tällainen mieletön helle on poju ihan uupunut ollut iltaisin.. Nukahtaa maitopullo suussa, eikä millään meinaa röyhtäistä. Olalla alkaa kuorsaus kuulumaan ja kuola valuu käsivartta pitkin. :D yami. :P
 
Voi poikaparkaa... On sen verran kuuma, että mun pitää löyhytellä häntä milloin milläkin "viuhkalla", että hän saa nukahdettua päiväunille. Ja toisaalta taas naurattaa, että hänellä on asiat ihan hyvin kun palvelusväki löyhyttelee pinniksen vieressä :D Itse tykkään melkein kaikenlaisesta säästä joten en valita kuumuudesta, mutta onhan tuo jo vauvalle vähän haastavaa, kun toinen on ihan hikinen koko ajan. No, tänään taitaa olla jo vilpoisampaa luvassa ja huomenna suorastaan kylmää, hui!

Äiti taas on saanut nukuttua ihan kohtalaisesti, parilla (syöttö)herätyksellä ollaan nyt taas menty ja lauantaina oli jopa ihan levännyt olo, hämmentävää :) Eilen olin kyllä ihan tutkalla senkin edestä, en ollut nukkunut mitenkään normaalia huonommin, mutta otin päikkärit ja tuntui, ettei kroppa herännyt niiden jälkeen koko iltana :eek:

Siitä unikoulusta; viime viikolla tosiaan muutamana yönä poika heräsi jo puoliltaöin itkemään (rauhoittelu otti aikansa mutta meni ilman tissiä) ja vain kerran syömään, nyt taas on se alkuyön itkukonsertti jäänyt pois muutamaksi päivää, mutta syöttöherätyksiä on kaksi. Ihan ok näin, mutta en kyllä oikein ota selvää, mikä se unikoulun vaikutus on ollut kun nuo heräämiset muuttuvat jatkuvasti :grin Vähentyneet ne ovat kuitenkin, johtuuko sitten koulusta vai jostain muusta, who knows.
 
^ Ilmeisesti keräsin taas eilen huonoa vauvakarmaa, kun sanoin, että heräily on vähentynyt. Poika nimittäin heräsi parin tunnin välein, ja lisäksi yksi koirista poti vatsaansa ja kävi vinkumassa makuuhuoneen oven takana useaan otteeseen, niin saatiin muutama lisäherätys vielä kaupan päälle. Nyt on vähän voipunut olo :coffee Mies taisi siirtyä sohvalle nukkumaan jossain kohtaa (tai sitten vaan heräsi superaikaisin, kun ei saanut nukuttua), minkä jälkeen koira ei enää onneksi vinkunut oven takana.
 
Me ollaan palattu ns normaalirytmiin, 19 nukkumaan, maitoa kello 1 ja sitten 6 alkaa heräilemään jolloin saadaan ostettua tunti lisäaikaa ottamalla poika meidän väliin ja antamalla maitoa. Pärjättäisiin ihan hyvin yhdellä syötöllä jos toinen meistä vain jaksaisi nousta kuudelta...... Pari viikkoa niin sitten alkaa todnäk pojan unikoulu ja päästään eroon noista yösyötöistä :smiley-ashamed004
 
Meillä harjoiteltiin taas konttausta, ja sitten roikuttiin tissillä. Yösyöttöjä ei ollut mitenkään epäinhimillisen paljon, mutta kun tuo aikaisemmin vaan käväisi tissillä, niin nyt saattaa roikkua siinä loppumattomalta tuntuvan ajan (eli noin vartin, mutta kun yöllä joudut heräämään ja pysymään hereillä juuri kun olet syvän unen vaiheessa, niin se on paljon). Mulle ongelma viime yönä oli nimenomaan se, että herätykset tulivat oman unen kannalta huonoon aikaan. Ja aamulla klo 6.40 yhdistelmä oli pirteä vauva, zombie-äiti.

No, heräsin ja tunsin oloni aika epätoivoiseksi. En silti viitsinyt herättää miestä, kun ajattelin, ettei mulle ole mitään hyötyä siitä, että hänkin joutuu nousemaan. Parempi, että edes toinen meistä on virkeä. Meillä on muutenkin se systeemi, että arkisin mies nukkuu pidempään, ja viikonloppuisin minä saan koisia, kun miehen ei tarvitse lähteä töihin. Silloin tällöin ärsyttää, kun mies nukkuu ja itse herään esim. tälläisinä aamuina, mutta toisaalta olen myös tietoinen siitä, että mies tarvitsee enemmän unta, näin oli jo ennen raskautta ja olen tiennyt sen tähän lähtiessäni. Sekin ärsyttää, kun itse en välttämättä saa aina unta, ja mies nukahtaa aina viidessa minuutissa, eikä herää vauvan ölinöihin yhtä helposti kuin minä. Vaikka turha siitä on kiukutella, minkäs hän sille voi.

Mutta: tänään tapahtuikin niin, että kun jupisin hiljaa omassa päässäni että hitto kun toinen nukkuu ja mä olen ihan väsynyt, niin mies heräsikin tuntia ennen kuin kello soi, tuli auttamaan ja syötti vauvalle aamupuuron ja meni nukuttamaan aamutorkuille. Minä sain siis syödä oman puuroni rauhassa ja pääsin siitä suoraan jatkamaan unia. Ja nyt sain vauvan päiväunille parvekkeelle, ihanaa kun on taas kylmä! :grin Ja mies meni myös aikaisemmin töihin, ja tulee siksi myös aikaisemmin kotiin.
 
Pitkästä aikaan saatiin taas kahden tunnin huutokonsertti pojan toimesta. Seisoo sängyssään ja huutaa, itkee ja kiljuu hysteerisesti niin että on hiestä märkä ja kuola valuu suusta ja nenästä, kunnes lopulta tipahtaa ja vielä unissaan jatkaa hetken. Ja hätä ei ollut muu kun että pakko saada seistä o_O

Oi näitä perjantai-iltoja :Heartbigred
 
Pitkästä aikaan saatiin taas kahden tunnin huutokonsertti pojan toimesta. Seisoo sängyssään ja huutaa, itkee ja kiljuu hysteerisesti niin että on hiestä märkä ja kuola valuu suusta ja nenästä, kunnes lopulta tipahtaa ja vielä unissaan jatkaa hetken. Ja hätä ei ollut muu kun että pakko saada seistä o_O

Oi näitä perjantai-iltoja :Heartbigred


Nukahti viimein 22, 1 halusi maitoa, 5 tuli seuraavat raivarit ja poika huusi kun palosireeni kuuteen, ja nukkui sitten 1,5h. Kun nyt muutenkin huudetaan niin ensi yönä loppui maidontarjoilu niin on sitten kaksi syytä huutaa kurkku suorana koko yön. Ja todennäk meillä on kolmaskin syy, nimittäin yläkulmahampaat ovat lähellä puhkeamista. Niin, ja kun nyt aloitettiin, niin pojalta on tästä yöstä lähtien evätty pääsy meidän väliin aamuyöstä nukkumaan muutamat vikat tunnit koska hän ei siinä enää nuku vaan lähtee konttaamaan ympäri sänkyä ja repimään mua tukasta. Sori nyt muruseni :Heartred
 
Teillä on varmaan pari todella tiukkaa yötä tiedossa, mutta toisaalta parempi kerran kunnolla, kuin noi kaikki erikseen? Pari valvottua yötä kovalla huudolla vs. kuukausi tolkulla kitinää.... Tsemppiä!
 
Just puhuttiin ettei se tuosta viime yöstä voi paljon pahentua, niin jatketaan nyt sitten nämä pari päivää kun ollaan täällä espanjassa :)
 
Noniin, unikoulu päivä nr 1. Poika nukahti hetkessä kun ei ollut nukkunut päikkäreitä kun puolen päivän aikaan viimeksi. Heräsi tapansa mukaan taas puolen tunnin jälkeen ja sitten alkoi se huutokonsertti. Mies lupasi hoitaa. Hetken päästä menin kattomaan niin siellä ne istu meidän sängyssä tuttipullo suussa ja hauskoja ääniä tehden. Eli ekana iltana meni pieleen 35min jälkeen. Mulla räjähtää ihan just pää ton äijän kanssa, eikö ne unikoulun säännöt nyt perk--e mene perille????? Sama juttu kaiken muun kanssa, mä taistelen hulluna että pojalla olisi eism säännölliset ruokailuajat ja että vähennetään maidonjuomista. Ja mies heti ekana vapaapäivänä vesittää kaiken.

:smiley-angry007:smiley-angry007:smiley-angry007
 
Meillä nukuttaminen on ollut yleensä helppoa, mutta nyt on ollut ajoittain ihan älytöntä. Ensinnäkin vauva on ihan väsynyt, mutta kun saa tissiä niin piristyy ja on ihan turha yrittää edes nukkumaan. Tänään laitettiin vasta 21.30 eli 1,5 tuntia normaalia myöhemmin. Yleensä se syö minkä syö, irrottaa itsensä tissiltä, laitan sänkyyn ja sinne jää, harvemmin on sieltä huudellut, ja silloinkin yleensä kerran, enintään kaksi. No nyt sitten siellä piti käydä varmaan kymmenen kertaa. Taitaa mennä uusien taitojen piikkiin, ihan niinkuin ei malttaisi nukkua, ja nyt parina iltana kun oli vieraita, niin sekin varmaan vaikutti kun kuului puhetta. Odotan, että menee ohi, olen vielä optimistinen.

Asiasta toiseen. Kuinka monella teillä vauva nukkuu ilman yösyöttöjä? Aiemmin oli puhetta siitä, että kuusikuukautisena vauva pystyisi nukkumaan yön ilman (näin sanottiin neuvolan papereissa), mutta meillä ei ainakaan nuku. Jossain vaiheessa syötöt vähenivät yhteen (suurensin iltapuuroannosta, mikä ehkä auttoi), mutta nyt tuo konttaushomma sotki kaiken, ja mennään yökerrallaan. Kysyn, koska siskoni on kova neuvomaan, ja vähän turhankin paljon toi esille mielipidettään, että pitäisi vierottaa yötissistä ja siirtää omaan huoneeseen nukkumaan. Mä en ole stressannut siitä vieroittamisesta, ajattelin, että tuo saattaisi lopettaa sen ihan itsekin. Nyt en ainakaan rupea vierottamaan, ennen kuin yöt palautuu normaaliksi. Ja oman huoneen kanssa ei ole meillä kiire, kun haluamme pitää sen aikuisten työhuoneensa niin pitkään, kun tyttö ei tarvitse omaa huonetta. Mutta onhan se nyt väärin, että minä,teen asioita erilailla. :wink
 
Eka unikouluyö takana! Tavoitteena on siis saada sen yksi syöttö pois ja poika pysymään omassa sängyssään 19-7. Lisähaasteena on nuo raivarit jotka johtuu siitä että tuo osaa nousta seisomaan ja sitten ei tajua miten pääsee alas, vaan huutaa pää punaisena, mutta heti pitää nousta takaisin ylös kun oon laittanut maate. Niin meinattiin että kun toi jo huutaa noita uusia jännittäviä taitoja, niin voi sitten samalla huutaa maitoa. Tässä tiivistettynä eka yö:

18:55 nukahti parissa minuutissa
19:20-20:10 hereillä ja täyttä huutoa (ja tässä se miehen sekoilu)
1:00-1:35 hereillä ja täyttä huutoa (tähän aikaan on yleensä saanut maitonsa)
5:20-5:30 ja 6:00-6:15 pientä kitinää mikä meni ohi silittämällä ja pyllyä heiluttamalla
7:15 onnellinen pikkumies huhuili sängyssään ja oli aika nousta ylös

Poika ei tainnut muistaa itkeä maitoonsa, vaan keskittyi tohon ylösnousemiseen ja kiljumiseen sen takia, aamuyöstä taisi kitistä meidän sänkyyn. Meille täydellinen ajoitus saada yösyötöt loppumaan! Eka yö meni siis paljon paremmin mitä odotin, vaikka mä en paljoa nukkunut kun koko ajan odotin että milloin ne raivarit alkaa mutta silti pitää olla tyytyväinen, poika oli ekaa kertaa elämäänsä 13h syömättä ja juomatta!!

Ja meillä ei vaikuta iltapuuron määrä. Eilen toi ei syönyt koko päivällistä eikä koskenutkaan iltapuuroonsa, ja vellistäkin jäi suurin osa juomatta. Kai toi sitten tankkaa päivällä niin paljon että pärjää vielä yönkin. Aamulla menikin sitten ihan heittämällä 2dl jogurttia ja nyt tuo näyttää jo siltä että on valmis päikkäreille (ollut hereillä tunnin):)
 
Hienoa Sophie! :)

Meilläkään ei tunnu iltapuuron määrä vaikuttavan, tuntuu, että kitinähetket ovat melkein eniten tottumusta, kun poika herää aina about samaan aikaan. Ja toiseksi sitten niitä uusia taitoja ja välillä hampaita. Ehkä eniten iltapuuro auttaa siihen, että mulla ei ole niin paha mieli, kun poika ei saa tissiä joka herätyksellä, tiedän varmemmin, että hän on syönyt tarpeeksi.

Me mennään yleensä kahdella yösyötöllä, joista toinen saattaa olla vasta aamusta, kun periaatteessa voisi nousta jo ylös, mutta käytännössä ei ihan vaan huvita ja tissillä saa vielä pojan hetkeksi nukkumaan. Esim. viime yö:

20.45 poika nukahti
n. 23-23.30 kitinää kun me vanhemmat kävimme nukkumaan, kerran jouduin auttamaan silittämällä kun itku yltyi, muuten rauhoittui itse
n. 2.30 yösyöttö
n. 6.30 poika heräsi ja annoin vähän tissiä --> jatkoi unia 7.30 saakka, jolloin mies nousi pojan kanssa keittelemään aamupuuroa

Neuvolan papereiden ohjeistuksesta huolimatta terkkari sanoi, että moni vauva käytännössä kuitenkin kaipaa vielä sen yhden syötön aamuyöstä vuodenkin ikään asti, eikä kiirettä opettaa sitä pois ole, jos itse vaan jaksaa :)
 
Mä voisin kertoa myös vähän väliaikatilannetta meidän öistä. Eli ongelmanahan on viime aikoina olleet:

a) nukkumaanmenon hankaluus
Poikaa sai käydä laittamassa takaisin makuulle (joko istumasta tai seisomasta) moooooonta kertaa ja yleensä viimeisenä keinona tuttipullo suuhun ja sillä tainnutus. Kuluneen viikon olen tehnyt niin että olen viettänyt pidemmän rauhoittavan hetken ja sylitellyt poikaa ja antanut iltamaidon sylissä. Sitten olen siirtänyt pojan omaan sänkyynsä, tutti suuhun, unilelu kainaloon, peitto päälle ja poika on nukahtanut itsekseen melko nopsaan. En tiedä mitä on tapahtunut, mutta tämä on siis toiminut näin nyt useampana iltana. Ollaan ikään kuin palattu vanhoihin hyviin aikoihin kun poikaa ei tarvinut varsinaisesti nukuttaa.

b) miljoona heräilyä yössä
Joo, näitä on edelleen. Poika nukkuu mielellään mahallaan, havahtuu siitä yöllä, nousee istumaan ja show on valmis. Pieni ei vielä älyä mennä itsekseen takaisin maate ja jatkaa unia vaan istuu hädissään sängyssä. Siinä sitten asetellaan uudestaan nukkumaan, tuttia suuhun, rauhoittelua ja parhaassa tapauksessa viiden minuutin päästä sama homma. Tai tunnin päästä, tai kahden tunnin päästä. Joka tapauksessa usein 4-5 kertaa yössä, joskus rauhoittuu saman tien takaisin uneen, joskus ei. Viime yö oli poikkeus; vain yksi herätys! Näitä lisää kiitos. Ja mikä siinä onkin, että kun minä joskus olen nukkumassa yläkerrassa ja isi hoitaa yövuoron, poika herää vain kerran, ja sitten taas seuraavina öinä monta kertaa kun äiti on yövuorossa. Niin epistä!

c) poika rauhoittuu usein vain maidon avulla
Usein poika tarvitsee yöllä rauhoittuakseen maitoa, eli esim pelkkä tutti ja silittely ei riitä. Neuvolalääkäri sanoi, että tämän ikäinen ei sitä yömaitoa enää ravitsemuksellisesti tarvitse (pääsääntöisesti, jokainen on tietty yksilö), joten päätin että nyt aletaan karsia sitä noilta yöheräämisiltä. Niinpä samaan aikaan kun aloin antaa iltamaidon sylissä ja nukkumaanmenot rauhoittui, aloin antaa yömaitoa vain yhdellä heräämisellä ja silloinkin max puolikas tuttipullollinen. Se on toiminut ilman sen suurempaa mekkalaa, eli tarvittaessa kerran yössä vähän maitoa, muilla heräämisillä tutti riittää kun vaan on sinnikäs. Poika ei siis todellakaan kitise nälkäänsä yöllä vaan ihan muita asioita ja hyvin näyttää tottuneen karsittuun maitotarjoiluun. Ehkäpä kohtapuoliin pärjätään jo kokonaan ilman yömaitoja.

Paljon kehitystä on siis tapahtunut ihan pienellä aikaa, tosin en nyt lähtisi kauheasti tuulettelemaan vielä tässä kohtaa... Vielä kun nuo yölliset levottomuudet ja heräilyt saadaan jotenkin typistettyä vaikka siihen yhteen heräämiseen yössä, olen oikein tyytyväinen :)
 
Meilla poika nukahtaa melko tarkalleen klo 20 ja nukkuu ihan hyvin aamuun saakka. Joskus se saattaa tosin pyoria mahalleen ja sapsahtaa hereille johtuen siita, etta on eri asennossa.
Mutta useinmiten se vaan jatkaa nukkumista siina hullussa asennossa eli siis mahallaan, kadet edessa ja paa ylhaalla!!! Se on jotenkin tosi hellyyttavan nakoinen siina asennossa paa ja hartiat ilmassa, kun silmat ovat kiinni ja suu "imee tyhjaa" kuin tuttia imisi. :)
Jos itse satun olemaan hereilla ja nakemaan, niin saatan kaantaa sen takaisin selalleen, eika poika heraa siihen.
Useinmiten han kuitenkin laskee paansa itse alas ja nukkuu maha-asennossa jonkin aikaa. Aamuisin heraa aina selaltaan.
 
Latteäiti, meillä neiti nukkuu joskus hyvin satunnaisesti yön ilman syöttöä (joskus jopa heräämättä kertaakaan). Niinhän ne sanoo, ettei puolen vuoden jälkeen enää olisi tarvetta yösyönnille, mutta eipä minua ole haitannut syöttää kerran yössä.

Oltiin viikonloppu reissussa ja päikkärit jäi tosi huonoiksi, toissa yönä neiti nukkui yhdellä herätyksellä 12 tuntia ja viime yönä yhtä päätä 9 tuntia. Tänäänkään ei kovin häävejä päikkäreitä ole nukkunut, illalla sitten iskikin väsymys ihan hetkessä ja puuron syönti vaihtui huudoksi, maitopullo ei kelvannut eikä tissi vaan huusi aivan hirveästi. Tutilla neiti sitten vihdoin sulki silmät ja nukahti. Saapa nähdä kauanko noilla eväillä jaksetaan nukkua.

Päiväunet on tässä viime aikoina olleet kyllä ihme taistelua, näkee että pieni on väsyksissä kuin mikä ja silti taistellaan unta vastaan kaikin voimin ihan riittävän kovan volyymin säestämänä. Hetken jo luulee saaneensa neidin unten maille ja kohta kuuluu taas protestia. On se nukkuminen varmaan ikävää hommaa...
 
Takaisin
Top