Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä etsin hirveesti, mutten löytänyt millään mistä lappusesta luin vastikään niistä painajaisista. Mut ydin siinä oli se, että vauva on niin kiinni siinä unessa, ettei todennäköisesti herää. Syliin ottaminen yms saattaa vaan pahentaa sitä kauhun tunnetta, joten koskeminen sillei ei oikeestaan oo suositeltavaakaan. Rauhoittavasti voi jutella.. Se kohtaus menee itsekseen ohi ja jälkeenpäin lapsella ei ole mielikuvaa siitä.

Jos löydän sen artikkelin, niin täydentelen tuota.
 
Muokattu viimeksi:
No nyt kun sanoit, niin hämärästi muistan itsekin lukeneeni jotain vastaavaa. Mutta enhän mä sitä itse unenpöpperössä muistanut, vaan vaistomaisesti otin syliin. Viime yö oli onneksi normaali. :)
 
Meillä oli viime yönä myös harvinaisen sitkeää itkua, mutta kyse taisi olla masuvaivoista :( Syliin pääsy helpotti tilannetta hieman ja aina sänkyyn laskettaessa poikaparka selvästi yritti nukahtaa mutta vatsanväänne sai aikaan uuden itkun. Masusta kuului vain hirveä kurina. Lopulta pierujumppailun jälkeen reppana sai ilmoille maailman isoimman pierun ja tilanne vähän helpotti, mutta tosi herkässä oli herääminen koko loppuyön. Onneksi edellinen yö oli pitkästä aikaa hyvä, niin pysyy taas tolpillaan, vaikka nyt jäivät omat unet vähiin :)
 
Mä en usko, että itekään osaisin noudattaa tota, että pitäis antaa vaan mennä ohi, koska takaraivossa on, että kun vauva itkee, sitä mennään lohduttaan. Unenpöpperössä en pahemmin osaa analysoida millainen itku on kyseessä. Nykyään osaan sentään osoittaa sen verran itsehillintää, etten ekasta parkaisusta ryntää ottaan syliin. Ilmavaivahuudot saattaa olla unissaan päästettyjä ja kertaluontoisia. Mut jos se itku jatkuis pahimmillaan minuuttikaupalla, niin...
Voisko silti siinä painajaisissakin se auttaa, jos laps kuulee ja haistaa äidin siellä syvällä alitajunnassa..? Omaa spekulaatiota.

Täälläkin otettu tassukoulua käyttöön suht hyvällä menestyksellä. Itselle se on ollut haastavinta, kun siis pitää kuunnella sitä huutoa ottamatta syliin ja rinnalle. Ja keskellä yötä pelkään aina vauvan herättävän miehen & naapurit.
Mulla on vähän huono omatunto, et oon "hemmotellut" ja käytännössä opettanut itse vauvan nukahtaan rinnalle. Itepä nyt kestän seuraukset.

Eilen tyttö halus rinnalle seittemän aikaan illalla. Sit se melkein nukahti siihen ja aattelin, että käviskö se saman tien yöunille ja niinhän se tekikin. Raukka oli ihan poikki kun masuvaivoja ja hammasvaivoja. :S Yöllä heräili pari kertaa syömään ja kakkaa jumpattiin pihalle pari vaipallista, kun saatiin maha viimein toimiin. Mut joka kerta nukutin takaisin sängyssänsä niitten jälkeen. Ja välillä en ees nostanut pois sängystä, kun heräsi vaan ilmavaivojen takia.
Äitikin alkaa oppia! ;)
 
Tuolla oli lyhyt kuvaus asiasta, mutta ei oikeastaan sen kummempaa, kuin mitä täällä on keskusteltu: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni/unikauhukohtaukset/

Mutta en tosiaan ollut tajunnut, että tuo voi koskea myös vauvoja :oops:

Aika pitkälti samoja juttuja oli, ehkä se vähän riippuu tilanteestakin, että onko se vauva valveilla.. Mut se, mistä luin sitä, käsitteli nimenomaan vauvan nukkumista ja painajaisia.
Tiedä sit onko siitäkin eri mielipiteitä, kuten suunnilleen jokaisesta lapsenkasvatukseen liittyvästä asiasta.
Eiköhän se kokeilemalla selviä! ;)
 
Mä olen kans kuvitellut, että painajaiset ja yölliset kauhukohtaukset koskis vasta isompia vauvoja, semmosia mitkä on jo lähempänä yhtä vuotta. Ehkä meilläkin sitten välillä itkeskellään jo painajaisia :confused:

Mutta en mä kyllä minuuttitolkulla* (5 min tms) ala huudattaa, varsinkin jos tuntuu siltä, että huuto yltyy ja on tosi kovaa. Auttoi tai ei, niin mun on vaan "pakko" ottaa syliin :rolleyes:

(*No joo, joku 3-4 min on lyhyt aika, mutta itkevän vauvan kanssa sekin tuntuu ikuisuudelta o_O)
 
Eilen kokeilin illasta antaa pojalle vähän isomman satsin sosetta, jos se vaikuttaisi nukkumiseen. Ei vaikuttanut, onneksi tuli mentyä itse aikaisin unille niin on ihan tolpillaan useista herätyksistä huolimatta. Koirakin päätti olla vatsavaivainen yöllä, joten siitä saatiin vähän lisäohjelmaa. Miesparka, hänellä oli tänään vielä erityisaikainen herätys... :confused:
 
Herne, nukutaanko teillä miten paljon päivisin? Ajattelin vaan, että jos teillä tuo katkonainen yöuni lisää poikanne päiväunia. Sitten se aika, mikä päivällä pitäisi mennä leikin ja seurustelun (ja syönnin) merkeissä meneekin nukkuessa. Ja sitten taas yöllä poika haluaisikin seurustella (ja syödä), harjoitella uusia taitojaan ym. Vauvathan voivat heräillä ihan äidin ikävän ja seurustelun tarpeenkin vuoksi... Teilläkin taitaa kuitenkin olla ihan aktiivinen vauva? :)

Mutta toki tuo yöheräily voi olla mitä vaan ja milloin mitäkin, noista vauvoista ei todellakaan tiedä!

Sosetta ja/tai puuroa kannattaa varmasti antaa illalla jatkossakin. Mä muutin meiltä "päivällisen" iltapuuroksi, jotta varmistuu riittävä syöminen illalla. (Meillä syödään 3x kiinteitä päivässä tällä hetkellä) Painajaisille ja muille levottomuuksille ei oikein mitään mahda, mutta se mihin itse voin vaikuttaa on ruokkiminen ja touhuaminen päivisin.
 
Muokattu viimeksi:
Brummelisa, meillä nukutaan yleensä - vähän päivästä riippuen - kolmesta neljään tuntia päikkäreitä, yleensä kolmessa tai neljässä pätkässä. Ensin aamupalan, pesujen ja leikkien jälkeen n. tunti, sitten päivemmällä tunti-puolitoista ja iltapäivästä vielä yksi tai kaksi n. 30 min pätkää. Poika on yleensä kerralla hereillä parisen tuntia tai vähän yli, illan viimeinen hereilläolopätkä voi olla pidempi. Poika onneksi nukahtaa hyvin, ja herätessään myös nukahtaa hyvin, kunhan saa tissiä välissä.

Ja joo, on tosiaan aktiivinen vauva, äiti yrittää pysyä perässä :) sylittelyn ja puuhailun määrä vähän vaihtelee päivittäin, mutta en ole siinä(kään) havainnut suoraa yhteyttä nukkumisiin. Aika paljon me kyllä puuhataan, ja esim. iltaisin telkkari aukeaa vasta, kun poika käy nukkumaan, jotteivät vanhemmat jumahtaisi tuijottamaan vaan viettäisivät lapsen kanssa laatuaikaa. Mun tämänhetkinen hypoteesi on, että heräilyssä kyseessä on monen asian summa, uudet taidot, hampaat liikkuminen (kaveri ryömii unissaan), ehkä vähän nälkä, ehkä vähän sylinkaipuukin. Toivoisin kovasti, että nuo seuraavat hampaat nyt VIHDOIN puhkeaisivat, saataisiin yksi muuttuja eliminoitua. Poika parka on kyllä hyväntuulinen, mutta tuo järsimisen ja kuolaamisen määrä on jotain ihan jäätävää! :eek:
 
Meidän tyttö täyttää pian 6kk. 4kk iässä alkoi nukkumaan täysiä öitä, kun lopetin imetyksen ja siirrytin korvikkeelle (soseet aloitettiin 3kk iässä). En tiedä oliko korvikemaitoon vaihtamisella vaikutusta asiaan vai oliko vain sattumaa? Mutta ollaan miehen kanssa ihan supertyytyväisiä! Vasta jostain facebookryhmästä lueskelin keskustelua jossa joku kertoi että 8kk ikäinen lapsi herää 20 kertaa yössä. :eek:
 
Jotkut on maininneet muistaakseni, että korvikkeen aloitus on tuonut täydet yöt... Liekkö oma maito sitte ollu jo aika vähänä/vetistä niin ei oo pitäny nälkää. Arvailen vaan :)
 
^ Äidinmaito on kai korviketta nopeammin sulavaa, siksi ehkä? Tai näin olen antanut itselleni kerrottavan :)

Ja sitten huoh. Pojalla oli parempi yö, nukahti ennen klo 21, heräsi (ja söi) n. klo 23 ja 02 ja kolmannella herätyksellä ennen seitsemää nousimmekin sitten aamutoimiin. Ärsyttää vaan, kun eka herätys tapahtui miehen yskimisen takia (no, minkäs teet) ja aamuherätys sen takia, että miehellä oli taas jotain tavaraa hukassa ja sitä piti tulla makkaristakin kolistelemaan :mad: Ei hän sitä tahallaan tehnyt ja oli tosi pahoillaan kun heräsimme (oli vielä varta vasten laittanut kaikki kamansa illalla valmiiksi, mutta jotain sitten unohtui), joten en viitsinyt pahoittaa mieltä turhalla ärinällä, mutta itseä kyllä jurppi. Aina pitää tulla jotain, jos muuten olisi hyvä yö!
 
Meillä on ollut kaksi surkeaa yötä, johtuen rokotuksista jotka saatiin maanantaina. Ma-ti välinen yö meni ihan harakoille, itkua ja vääntöä koko yö. Poika "nukkui" omassa sängyssään 22:30-5:30, ja siinä välissä söi kaksi kertaa ja muuten vain herätti meidän monta kertaa. Eilen nukahti vihdoin joskus 21:30 (meillä on siis nukkumaanmeno aika ollut jo pitkään 19-20) ja yhdeltä herättiin aivan hysteeriseen itkuun. Maito ei kelvannut eikä mikään syli ja silittely. Tuli sitten mieleen mitä te olette tänne kirjoittanut noista mahdollisista painajaisista. Poika rauhoittui jonku vartin jälkeen kun oltiin laitettu valot päälle ja rapisteltu lampunvarjostinta (joo, se on tällä hetkellä se maailman kiinnostavin juttu). Sitten about puolen tunnin päästä poika oli jo unohtanut pakokauhunsa ja suostui juomaan maitonsa ja nukkui meidän välissä kuuteen asti, jolloin rikoimme (taas) näitä unikoulun sääntöjä ja annettiin uudestaan maitoa ja poika nukkui sitten vielä 7:30 asti. Jospa ne rokotukset olisivat nyt lakanneet kiusaamasta pikkuista ja saataisiin nukuttua ensi yö ilman sen suurempaa draamaa. Niin ja ollaan annettu suppoja pojalle, mutta luulen että se on se rota joka meillä aiheuttaa taas UMMETUSTA, vaikka aina varoitellaan ripulista o_O
 
Mä olen myös lukenut noita juttuja keskustelupalstoilta jo isommista vauvoista, jotka öisin jatkuvasti herättää kymmenenkin kertaa (tai tosiaan enemmänkin)... Kuulostaa hurjalta.

Eli parasta olla ihan tyytyväinen tähän, että meillä herätään kerran, kaksi tai ei kertaakaan! Se voi olla yks kaunis päivä (yö) tulevaisuudessa, kun meno meilläkin muuttuu vaikka seisomaan ym. oppimisen vuoksi! o_O
 
Meillä on mennyt reissuakin unet aika hyvin, samalla rytmillä päiväunet, ja täällä olikin lasitettu parveke jonne on nukutettu matkarattaissa, tai sitten on nukkunut autossa jos ollaan olut menossa jonnekin. Ja me ollaan syöty joka päivä ravintolassa, ja neiti on nukkunut tai sitten leikkinyt sillä Libero-paketin kärpäsellä. :grin Me ollaan nyt annettu panadolia yöksi, paitsi kerran jolloin sitten herättiinkin tunnin välein. :confused: Syytän hampaita, koska panadol auttoi ja Kuolan määrä on ollut jäätävä.
 
Ai että oon onnellinen, me ollaan alettu saamaan päikkäreihin rytmiä! :happy093 Aamulla ollaan hereillä pari h, nukutaan 30-60min, ollaan hereillä yhteen, jolloin poika pyytää maidon ja sammuu sitteriin syödessään. Kestää kantaa sänkyyn/vaunuihin, saattaa käydä hereillä mutta sippaa samantien uudelleen kun alas lasketaan! Sitkeä kävelylenkkeily siis auttoi :cool: Niillä päikkäreillä nukkuuki sitten 2-3h (!!!!) Ja sitten ollaan iltaan asti hereillä, pyöriskellään ja touhutaan. Seiskan seudulle iskeekin sitte väsy, tehään iltajutut, syyään velli, peitellään ja suukotellaan, hyvät yöt ja pois. Pariin kertaan saattaa joutua käydä laittaan takaisin selälleen ja tutin suuhun, mutta enää ei sitä hiton nukutusrumbaa! :cool05 :love017
 
Takaisin
Top