Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se olisi muutes aikamoinen painajainen, jos tuonne joulukuu 2014 ketjuun joutuisi kirjoittelemaan. Ei varmaan jaksaisi enaa intoilla mistaan pallomahoista tai sairaalakasseista, ja raskaudesta muille kertominenkin olisi lahinna vain noloa.
 
Pojan nukuttaminen oli tanaan tosi helppoa. 5 minuuttia peiton pitelya aloillaan pojan potkiessa sita raivokkaasti pinniksessaan. Sitten se simahti. Olisipa aina niin helppoa. :)
 
Pojalla on nyt ollut vähän levotonta tuo nukkumaanmeno iltaisin. Kai se johtuu siitä liikkumaan opettelusta. Tänään nukkumaan mennessä tuli tuttuun tapaan hiljaista sen normiähellyksen jälkeen ja ajattelin että nyt se nukahti, menin katsomaan että tarviiko peitellä uudestaan ja siellä se oli kääntynyt jalkopäähän päin mahalleen ja leikki ihan onnessaan pehmoleluilla ja koko sänky oli ihan mullinmallin. No, siirsin pojan oikein päin, peittelin ja poistuin paikalta. Vähän ajan päästä sama juttu, menin katsomaan ja tää tekee konttausharjoituksia siellä! :D Mutta niin se neuvolantäti tänään varoitteli, että yöt muuttuu levottomiksi kun poika alkaa tosissaan lähteä liikkeelle. Mitähän on vielä luvassa...
 
^^ Kuulostaa Henu niin tutulta :grin Mietin, mitä sittten tapahtuu, kun poika oikeasti OSAA ryömiä tai kontata :eek:

Eilen nukutus oli tosin pitkästä aikaa helppo. Mutta en tiedä sitten, mitä tänä aamuna tapahtui, pääsikö poika vain yliväsyneeksi vai mitä, mutta ensimmäisille päikkäreille mennessä hän huusi lähemmäs puoli tuntia. Ja hän ei käytännössä ikinä niin tee, korkeintaan itkee, kun juuri on nukahtamassa. Päikkäreille mennessä ei yleensä sitäkään. Nyt reppana vaan raivosi, ei auttanut tissi, ei syli, ei kääntäminen :sad001 Lopulta sentään sammui.

Mietin masuvaivoja eilisen perunatestin jäljiltä, mutta aikamoinen ajoitus olisi, jos ne olisivat juuri sattuneet iskemään samaan aikaan nukuttamisen kanssa. No, who knows, katsotaan mikä mieli on, kun herää.
 
Tultiin viikko sitten kotiin ja samalla siirrettiin pojan sänky pois meidän sängyn vierestä ja aloitettiin opettamaan poikaa nukahtamaan "yksin" omaan sänkyyn (3 vkon ajan suomessa poika nukkui mun vieressä, ja hänen pinnasänky on aina ollut meidän sängyssä kiinni). Hyvin on mennyt ja poika nukahtaa sinne (yleensä tuttipullo suussa mutta se on sitten seuraavan unikouluvaiheen murhe). Meillä on myös tota pyörimistä nukkumaanmenon yhteydessä sekä sitten unissaan tuo saa siirrettyä itsensä mitä ihmeellisempiin asentoihin. Viime yönä oli eka yritys saada yöruokintakerrat vähennettyä kahdesta yhteen. Poika simahti 20 aikaan, 00 alkoi tuttu kitinä ja pyöriminen. Joka kerta kun jotain ääntä kuului niin mentiin silittää pojan selkää pari minuuttia, ja niin jatkettiin unia (vaikka vanhemmat heräsivät 15min välein silittämään). Viimein kello 2 tuli ne itkuraivarit ja annettiin maitoa. Mutta tuo eka 4h passi piteni 2 tunnilla! Sitten kello 6 alkoi taas sama unissaan meuhkaaminen, puoli seitsemän annettiin fiksusti periksi ja annettiin maito. Eikä tuo sitten enää nukkunutkaan :confused: Anyway, arvioin että n viikon kun jaksetaan tätä niin poika syö yöllä vain kerran. Sitten ollaan jo todellakin voiton puolella jos poika tosiaan nukkuisi 11h yhdellä syötöllä :wink Sitten mietitään uudestaan mikä on seuraava etappi yrityksessä saada koko perhe nukkumaan nonstop koko yön :)
 
Meilläkin pyöritään, mutta yleensä se ei haittaa nukkumista, kerran vaan kun oli jo nukahtanut niin kuului onneton itku, menin katsomaan, ja neiti oli poikittain sängyn päädyssä, eikä päässyt pois. :D Peitto on aina potkittu pois, peittelen vauvan uudestaan silloin, kun menen itse nukkumaan. Yhtenä iltana kun menin taas nukkumaan, niin vauva olikin onnistunut kääntymään 180 astetta, ja pää oli ihan eri suuntaan kuin miten jätin sänkyyn. Pitää varmaan laskea pinnasängyn pohja alas. Ja kyllä olen muuten nyt onnellinen siitä, ettei nuku enää meidän sängyssä! :O

Noista unista vielä. Mäkin näen välillä ihan ihme unia, ja usein tuntuu, että päivän asiat pyörivät päässä koko yön. Sosetta oon tehnyt aika usein ja vaippoja vaihtanut, muun muassa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei... me lasketaan sitten kun poika saa itsensä revittyä seisomaan sängyssä tai sitten kun yösyötöt loppuu (äiti säästää selkäänsä :) ).
 
Niin, ei tuolla pinniksen pohjan laskemisella mikaan kiire ole. Tuskin poika oppii seisomaan ihan yhdessa yossa. Meidan hoitotadin luo hommattiin matkasanky, jonka pohja on siis alhaalla, mutta sita ei edes saa muuhun asentoon. Se toinen lapsi, joka on n. 2-vee, kay sitten urkkimassa poikaa sen sangyn lapikuultavan seinan lapi ja sanoo, miten tylsa se on kun se aina vain nukkuu!
 
Meilla poika nukahtaa iltaisin klo 20-21 valilla ja heraa 5-6 maissa. Tuon aamuheratyksen voisi toki tulkita yosyotoksikin, silla poika nukkuu sen jalkeen viela n. 3 tuntia. Tosin ma en enaa tuon aamuheratyksen jalkeen nuku koskaan, vaikka olisinkin kotona. Mun rytmi vain on mennyt niin, etta heraan aina kukonlaulun aikaan ja pysyn hereilla. Itse laitan nukkumaan 21-22 valilla ja loppujen lopuksi me nukutaan ihan hyvin kaikki yot, silla poikakin nukkuu ihan aamunsarastukseen asti.
 
Mä ajattelin laskea pinniksen pohjaa, kun poika oppii vähän enemmän vielä nousemaan istualleen. Nyt hän jo roikkuu pinniksen laidassa ja vetää itseään aika hyvin sitä pitkin niin, että pystyy kurkkimaan laidan yli (tai järsimään ylälaitaa :grin), mutta ei vielä sen enempää. Minäkin ihan mielelläni säästäisin selkääni vielä hetken aikaa...
 
Minäki oon aatellu että niin kaua ku ei osaa istua, saa pinniksen pohja olla ylhäällä.. tota kahvakuulaa kauheesti tee mieli nostella kuin välttämättömät :D Sophie, etkö sinä joskus miettiny että saako vauva tarpeeksi läheisyyttä? Täällä nyt vähän samat mietteet kun ei tuota oikeasti jaksa enää kantaa/syöttää sylissä. Iltavelli on ainoa mikä syödään sylissä eikä sitterissä :P
 
Minäkin kuvittelin laskevani sen pohjan vasta sitten, kun oppii seisomaan, mutta tuo liikkuu siellä niin paljon, että alkaa tuntua ettei kannata odottaa. Ja kun nykyisin mennään pääsääntöisesti yhdellä syötöllä, niin en usko sen olevan selälle ihan niin paha. Sain muuten neuvolasta lapun puolivuotiaana unesta, siinä sanottiin, että nyt suurin osa pärjää jo ilman yösyöttöjä. No ei meillä pärjätä. :confused:
 
No ei meilläkään. Jos nyt saisi vähennettyä yhteen yösyöttöön niin sekin olisi jo luksusta! Joskus kesällä tai sitten kun on energiaa niin aletaan testailemaan elämää ilman yömaitoa :)
 
Meillä vietettiin eilen puolivuotispäivää ja viime yönä tyttö nukkui koko yön. :) Toki asiaan vaikutti varmasti, että eilen jäi pitemmät päikkärit nukkumatta ja nukkui vaan pieniä pätkiä, mutta olipa aika huikea fiilis kun aamulla itse heräsin ja vilkaisin kelloa, joka näytti kuutta, ja tajusin että yöllähän ei siis olla syöty. Sain jatkettua vielä vähän unia, neiti heräsi vasta vaille 7. :)
 
Viitaten Latteäidin neuvolasta saamaan lappuun unesta; mun mielestä on ihan normaalia, jos 6kk ikäinen tarvitsee siinä aamuyön tunteina yhden syötön. Ehkä oon sit liian lepsu :) Meillä on ainakin vielä niin epäsäännöllinen päivärytmi, välillä syödään illalla paremmin ja välillä huonommin, niin ihmekös se jos nälättää aamuyöstä. En kyllä itekään pystyis olee 11-12h syömättä (vaikka onhan muksu kyllä välillä pystynyt...)!
 
...Ja meillä taas herättiin ainakin kolme kertaa viime yönä (luultavasti useammin), ja pari niistä vielä tunnin välein :confused: Luulen, että jos meno ei itsestään palaa normaaliksi tämän viikon aikana, niin pääsiäisenä sitten huudatetaan (tai siis pidetään unikoulua)... Paitsi että torstaina on neuvola ja rokotuksia tiedossa, eli ehkä ei ole paras ajankohta koululle.

Mutta mukavaa on, että viimeiset pari päivää, kun on annettu vähän pottua ja nyt eilen bataattia, lounaan jälkeiset päikkärit ovat olleet tosi hyvät. Poika on nukahtanut helposti ja nukkunut rauhallisesti ja melko pitkään :)
 
Kiinteiden syöminen ei meillä muuten ole (ainakaan vielä) vaikuttanut päiväunien pituuteen. Päiväunet on edelleen sen 30-40 min ja sitten jokin herättää pojan. Useimmiten on ihan virkeä lyhyidenkin unien jälkeen, mutta joskus selvästi unet jää liian lyhyeksi, mutta sitten poikaa ei kuitenkaan saakaan enää nukahtamaan (paitsi rinnalle).

Iltaisin ei olla oikeastaan kiinteitä vielä syötykään, joten saa nähdä miten iltapuuro vaikuttaa yöuniin ja yöunille käymiseen. Poika on iltaisin vähän kiukkuinen välillä, joten tuo puurokin pitää kyllä varmaan syödä jo viimeistään kello 18, jos meinaa, että syödyksi tulee!
 
Meillä kiinteiden vaikutus alkoi näkyä vasta jonkin ajan päästä, ja puuro on se, mikä unia pidentää.
 
Ja niin, varmaan minäkin olen liian lepsu, en mä raaski vieroittaa yötissistä vielä. Odotellaan nyt ensin sitä, että minä selviän yön syömättä: mulla tulee imetyksestä niin kova nälkä, että pidän banaaneja varalta aina. Nyt olen satunnaisesti pärjännyt yön ilman banaaneja, joskus jopa kaksi peräkkäin. Sitten kun voin lopettaa niiden ostamisen, niin voin uskoa vauvankin pärjäävän ilman tissiä yön. Siinä lapussa oli mun käsittääkseni sellainen idea, että tässä vaiheessa se yötissittely saattaa olla enemmän hellyyden kaipuuta kuin nälkää, mutta mä kelasin, että jos itselleni tulee vauvan syömisestä nälkä niin kait se ihan syö eikä vain hengaile. o_O
 
Takaisin
Top