Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt oikein kunnon kombo: hampaita tulossa, vauvalla nuha, äidillä alkoi menkat ja bonuksena päälle naapuri kotiutui baarista klo 04 eikä tehnyt sitä mitenkään hiljaa. Nyt vähän väsyttäisi...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo ja nyt sitten perinteiset: kun parin valvotun yön jälkeen vauva nukkui sikeästi, niin äitihän ei nuku. Koko päivän väsytti, ja nyt sitten on täysin pirteä olo. :smiley-angry019
 
Mitä te teette noiden kääntymään oppineiden pinnishyrrien kanssa? Poika pyrkii kääntymään selältä vatsalleen aina, kun häntä nukuttaa, ja kun vaan pidän kättä rinnan päällä tai peittoa niin, ettei pääse, niin hän yrittää kahta kovemmin. Eikä siinä, nukkuisikin vatsallaan, mutta masulle päästyä hän on ensin hetken rauhassa, sitten alkaa lakanan repiminen irti patjasta ja heiluminen, ja lopulta itku, kun väsyttää mutta ei osaa vatsallaan nukkua (eikä älyä kääntyä selällleen). Ja kun käännän selälleen, alkaa sama alusta. Hohhoijaa. Aika sama, onko poika vähän, keski- vai yliväsynyt, koreografia ei muutu. Unipussia olen testannut, mutta poika osaa senkin kanssa kääntyä. Ihme korkkiruuvi o_O Ja unohdinko mainita, että muutaman paremmin nukutun yön jälkeen sama ralli toistuu yössä aika monta kertaa, eli poika kääntyy vatsalleen ja herää aina siihen?

Mitään kikkakolmosia, anyone? Vai laitanko pojan unipussiin ja vedän pussin nitojalla patjaan kiinni? :grin
 
Nitoja kuulostaa ihan hyvältä idealta. :) Meillä ei vielä noista sängyssä kääntyilyistä tiedetä mitään..
 
Meillä tyttö kyllä pyörii, mutta ei käänny eikä heräile siihen. Kaverilla taisi olla pyyhe- tai lakanarulla tms. estämässä sitä kääntymistä, mutta en tiedä oliko siitä apua.

(Ja sitten luin yhdestä kirjasta, että mitään sellaista ei saisi sängyssä olla, kun voi tukehtua... Meillä on se tavallinen harso uniriepuna, mutta sekin oli siinä kielletty. Ja Ikea veti kaikki sänkyverhonsa markkinoilta, kun niihin voi hirttäytyä. o_O Ei ole kuulemma koskaan käynyt, mutta just in case. Meillä on ne verhotkin (ei Ikean), ja mietin vaan että vaatisi aikamoista taitoa sekä itsetuhoisuutta vauvalta että onnistuisi hirttämällä itsensä niillä... :confused: Ihme kun peitto saa vauvalla olla. No, menipäs off topic)
 
^^ Mä olen miettinyt tuota samaa, kun tuntuu, että ihan kaikesta varoitellaan. Ei saa olla pinniksen pehmusteita tai muuta verhoilua, ei tyynyä, ei riepuja. Ei saa nukuttaa mahallaan. Mutta tosiaan, eikö se peitto tai unilelu ole ihan yhtäläinen "tukehtumisriski", ja kuten tuossa valittelin, en ole keksinyt konstia, millä vauvan saisi olemaan kääntymättä unissaan. Vai pitäisiköhän valvoa koko yö, ihan vaan siltä varalta, että vauva kääntyy?

Varmasti osa asioista on ihan oikeitakin riskejä, mutta ihan johdonmukaiselta ei kaikki tuo kieltely aina vaikuta, paitsi siinä, että meidät äidit saadaan tehokkaasti peloteltua :eek:

Ehkä vauvoille pitäisi olla sellainen nukutusmuotti, mihin ne laitetaan yhteen asentoon ja siinä pysyvät. Muotteja voisi sitten aina ostaa isompia samaan tapaan kuin potkuhousuja.

P.S. Mä taidan kokeilla tuota pyyhekonstia seuraavaksi, joskin veikkaan, että sen yli pyöritään ihan heittämällä :rolleyes:
 
Meillä harrastetaan hyrräilemistä kans. Nukutetaan niin, että kädet oman käden alle rinnan päälle tiukasti niin ettei saa pois niitä, tutti suuhun ja toisella kädellä pidän jalkoja niin, ettei pääse heiluttelemaan niitä. Raakaa, mutta toimii ainaki meillä :D Unissaan kyllä pyörii, en tiedä herääkö. Ei ainakaan niin, että minä heräisin :D Aamulla on kyllä aina aivan väärinpäin sängyssään :D

Itse en ole jaksanut nuista kielloista paljon ressata. Sängyssä edelleen pieniä pehmoja, unirätti ja joskus harsojakin useampi kappale kun unohtuvat sinne. Suurin osa taitaa olla vaan "kaiken varulta"- juttuja..
 
Nyt äkkiä patentti nukutusmuotille, tehdään se tempurista niin voimme rahastaa oikein kunnolla! Ideahan oli sinun herne, joten saat tietysti pitää patentin, mutta anna mulle 5% tuotosta kun kait jotenkin edesautoin sen syntymistä? Niillä rahoilla voit sitten jättää päivätyösi, ja kirjoitella täällä hamaan tappiin. :wink
 
No todellakin, niin me tehdään! :grin Osuikin hyvin, kun olen sitä ammatillista kriisiäkin tässä potenut.

Vielä varoitteluista ja stresseistä, sama täällä, että yritän olla stressaamatta, ja meilläkin on ne unilelut käytössä, samoin saatan välillä antaa unirievun pureskeltavaksi. Mutta silti tulee sängyssä hereillä ollessaan pohdittua, että jäiköhän se poika kyljelleen ja kääntyyköhän se mahalleen ja jos kääntyy, niin tukehtuukohan ja kuuntelenpa nyt vielä hengittääkö se varmasti jne. jne. Eli aika tehokkaasti on ainakin minua peloteltu.

(mulla on joku puheripuli tänään)
 
Kannattaa varmaan käyttää omaa tervettä järkeään varoitusten suhteen :) Tyynyä meillä ei sängyssä oo, koska se on aika turha mielestäni vauvalle (ja kun meillä vielä masullaan nukutaan, eli ei mitään pehmeetä naaman/pään alle), leluja tai muita unikavereita ei ole lähinnä siksi, ettei poika niistä liikaa innostu, kun pitäis nukkumaan käydä.

Tuli vaan mieleen näistä pelottelupuheista, kun Snooki ja Jwoww -ohjelmassa (ihan vaan sattumalta katoin... :P ) kävi joku vauvavalmentaja Snookin luona ja kävi läpi sen vauvan sängyn ja sanoi kaikeen, että "ei näin", "lakana on huonosti paikoillaan" ym. :grin

(Jokohan Suomessa toimii "vauvavalmentajia"? Siinäkin yksi duuni , jos jotakuta kiinnostaa lähteä uusille urille.)
 
Mä luulen, että noilla nukutusmuoteilla saisi kyllä ainakin pienen tilin tehtyä. Siinähän myytäisiin kahta äitien himoitsemaa asiaa: turvallisuutta ja parempia yöunia (koska tottahan se vauva nukkuu hyvin siinä kalliilla tempurmuotillaan). Ja voidaan markkinoida sitä sloganilla "äitien kehittämä". :grin

Mä olen kyllä odottanut, että keksisin jonkun nerokkaan idean, minkä voisin patentoida. Nimittäin lapsiperheitähän voi rahastaa ihan loputtomasti. Vauvavalmentajaksi en valitettavasti voi ainakaan vielä ryhtyä, sitten ne perheet löytäisi nää mun jutut täältä ja tajuaisi tulleensa huijatuiksi. :cool:
 
Meilla anoppi oli kuulemma sanonut, etta vauvan tuttia voi ennen nukkumaanmenoa dipata hunajassa ja laittaa sen sitten vauvan suuhun. Se ilmeisesti rauhoittaa. Sama tepsii vauvan yskaan. En osaa sanoa toimiiko, en ole kokeillut.
 
Älä vaan kokeile, hunajaa ei saa antaa alle vuoden vanhalle. Vastaavanlaisen kikan kyllä tarvitsisi nyt, vauvalla on yskä. Heräilee reppana yskäkohtauksiin, minä nukun koiranunta ja säpsähdän jokaisesta äänestä.
 
Mä olen nyt testannut kaikenlaisia nukutuskonsteja meidän korkkiruuvipoikaan. Eilen suurimmaksi osaksi vain jätin hänet nukahtamaan itsekseen, ja poika sitten nukahti yleensä vatsalleen käännyttyään ympäri ja peuhattuaan aikansa.Uni oli kyllä tiukassa, aina kun poika pääsi kääntymään vatsalleen, alkoi hirveä ähinä ja yritys ryömiä, lakanan repiminen ja patjan paukutus kämmenellä. Yrittämiseen poika kyllä sitten sammuikin, vaikkei ihan itkutta. Ilmeisesti vatsallaan hän ei kuitenkaan nuku yhtä hyvin kuin selällään (ainakaan vielä), koska kesken päikkäreidenkin kuului normaalia useammin kitinää ja pari kertaa kun kurkkasin varovasti ovenraosta, oli reppanalla ryömimisharjoitus meneillään. Oletan kuitenkin, että jonkun verran hän on nukkunut, koska mitenkään huonotuulinen hän ei päivän mittaan ollut.

Illalla nukkumaanmeno myöhästyi meidän kauppareissun takia ja poika olikin sitten ihan yliväsynyt, mikä varmasti teki nukahtamisesta normaalia hankalampaa. Annoin hänen yrittää nukahtaa vatsalleen useaan otteeseen, mutta "nukkumista" kesti korkeintaan 20 min ja sitten äidin piti mennä pelastamaan itsensä jumiin saanut vauva :rolleyes: Muutaman kierroksen jälkeen poika oli niin väsynyt, että nukahti sitten selälleen, ja nukkui sen jälkeen tosi rauhallisesti heräten syömään normaalin kaksi kertaa yön aikana. Yöllä hän taisi toisella kerralla nukahtaa kyljelleen, muttei sitten kääntynyt enää vatsalleen.

Aikamoista rumbaa, kun normaalisti iltatoimien aloittamisesta nukahtamiseen on mennyt korkeintaan 45 min ja sen jälkeen pojasta on harvemmin kuulunut pihaustakaan ennen yösyöttöä. Olen varmaan päässyt liian helpolla tähän asti :confused:

(ja jottei totuus unohtuisi, niin ei meillä ole koskaan vielä nukuttu kokonaista yötä, mutta tosiaan nukutukset ja yöheräämiset ovat olleet niin sujuvia, etteivät ne pari herätystä ole tuntuneet rasitteilta)
 
Viime yö nukuttiin jo 2 h kerrallaan. Aiemmin se tuntui tosi vähältä, mut viime vuorokausien jälkeen ihan luksukselta!

Keskellä yötä heräsin siihen, että mies kaappaa musta kiinni niinku oisin putoomassa (mä oon tehny sen sille pari kertaa unissani). Olin sillei "it's me, silly!!" Sit se alkoi kopeloimaan jotain siitä välistä ja tarras mun tyynyyn ja mutisi tosi syyttävästi jotain siitä, että pitäis olla vähän varovaisempi. Sekoitti siis mun tyynyn tyttäreensä?! -.- Sit kihisin jo "still just me, f*** off".. Kyl se sit rauhottu.

Mä usein herään epätietoisena siitä missä huoneessa olen. Yks aamu heräsin (omassa sängyssä) ja ihmettelin miks herätyskello soi 'täällä' tytön huoneessa ja sen unihurina meidän makkarissa. Tai miks tyttö huutaa, vaik just olin syöttämässä sitä. En siis ollut, mutta kuvittelin niin. Sitä se valvominen teettää.

Mut tää oli hyvä: Tänään päikkäreillä näin unta, että me oltiin joskus odotusaikana käyty miehen kans supermarketissa ja siellä oli ollut vauva vaunuissa nukkumassa. Mies oli saanut idean, että kuljetetaan niitä vaunuja mukana ostosten ajan ja niin me tehtiin. Lopuks jätettiin ne siihen kassojen jälkeen kulkuväylälle. No sit kerroin täällä siitä kuin jostain tosi nohevastakin tempauksesta ja kohtasin teiltä suurta digiraivoa. Ihan aiheellista. Latteäiti oli postannu kopion Karjalaisen lehtileikkeestä, jossa niitä vanhempia ja etsintöihin osallistunutta miestä (meidän kaveri btw) oli haastateltu kuvan kera. Outoa oli, että olin nyt vasta huomannut sen ketjun, eikä se ollut sit jälkikäteen vaikuttanut mitenkään kyseenalaistavasti teidän suhtautumiseen muhun. Halusin poistaa sen koko jutun palstalta, mut oisin tarvinnu moderaattorin oikeuksia. Ja sit joku yp asui tällä paikkakunnalla ja mun piti mennä sen luo ja todistaa henkilöllisyyteni, mut ei ollu henkkareita mukana. Sit se etsi mun numeron perusteella Enirosta varmistuksen. Se oli joku mun ikiä oleva hoikka vaalee hippityttö ja siellä oli monta hevosta. Ehtona oikeuksilleni oli, että taputtaisin semmosta isoo, vielä isopäisempää rappusia kiipeilevää lemmenkipeetä oria. Se oli pikkuisen pelottavaa!!

Joten herättyäni tajusin syyllistyneeni lähes vauvavarkauteen, joutuneeni paljastamaan henkilöllisyyteni vau.fi:ssä, unohtaneeni netiketin ja joutuneeni seksuaalisen ahdistelun kohteeksi hevosen taholta.

Äitiys tekee musta vähintään hullun! Ääks!!!
 
Takaisin
Top