Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitään vaikutusta millään kellon siirroilla...? Meillä poika sai eilen illalla rintaa klo 19 ja simahti siihen. Aattelin, et mikäs siinä, pienet nokoset vielä (oli nukkunut vain 3x30 min päivällä) ja sitten yöunille vähän myöhemmin. Ei oltu tehty vielä iltatoimia. Mutta eihän tuo herännytkään 30 min unien jälkeen! Oli pakko herättää kasin jälkeen ja vaihtaa vaippa, koska poika haiskahti kakalta aikaisemmin jo siinä syödessään. Tuli kyllä selväksi, että ei olisi saanut herättää, sen verran kiukuttiin! No taas rintaa ennen ysiä ja sitten nukkumaan takaisin. Aamulla seiskalta rintaa ja poika nukahti vielä tunniksi. Uni maittoi taas hyvin :)

Meillä on nyt 3-4 yötä menty ilman yösyöttöä. Kiinteitä ei syödä vielä niin paljon, että ne vaikuttaisivat. Kai se on mun oma maito sen verran tukevaa, että sillä pärjää. Saa nähdä jääkö tuo yösyöminen nyt. Viime yönä (tänä aamuna) poika heräsi puoli 6 ja jodlaili siellä sängyssä jonkun aikaa itsekseen, mutta nukahti uudelleen (minä en nukahtanut).

Hampaitahan meillä ei vielä ole tullut, niitä valvotaan sitten myöhemmin...
 
Meille tuli vihdoin eka hammas, mutta eipä se tuntunut poikaa haittaavan..

Aloitettiin neuvolasta siunauksen saaneena tassu-unikoulu noin viikko sitten, hieman mukautunein ohjein. Ja tuloksena nyt jo kolmena iltana itsekseen nukahtanut nuorimies, ilman mitään huutokonsertteja ja siihen päälle 12 tunnin yhtenäiset unet. Lähinnä epätodellinen fiilis, näinkö helposti tää meni.. :rolleyes:
 
Meillä taidetaan myös tehdä hampaita, ja muutama vaikea yö on takana. Viime yö meni kuitenkin jo vähän paremmin, eli kahdella heräyksellä. Paitsi, illalla kun olin laittanut neidin nukkumaan, niin makkarista kuului pientä itkua. Mies sanoi mulle, että nyt et mene sinne ennen kuin katsotaan nukahtaako itsekseen. No sikäli olen samaa mieltä, enkä yleensä ihan heti menekään, tuolla kun on tapana jutella ja vähän huudellakin ennen nukahtamista, mutta jos on enemmän itkenyt tai on ollut nälkäitku, niin olen mennyt vielä vähän imettämään. Pinnikseen siirtymisen jälkeen ei yleensä ole tarvinnut käydä makkarissa kertaakaan, ja jos on pitänyt, niin aina on selvitty yhdellä käynnillä. En siis ole nähnyt tässä mitään ongelmaa. Eilen oltiin vähän eri mieltä siitä, vaatiiko itku mun käymistä vai ei, ja itku loppuikin ennen kuin mun hermot pettivät, ja mies hehkutti olleensa oikeassa. Mutta kun menin itse nukkumaan, niin vauva oli poikittain sängyssä, ja kun siirsin takaisin keskelle, niin huomasin että sillä on kakka vaipassa. :sad001 Eikä mikään hajuton äidinmaitokakka mikä imeytyy vaippaan, vaan pahanhajuinen, kiinteä vilja/sosekakka. No sitä sitten vaihtamaan, ja ihme kyllä vauva nukahti sen jälkeen heti, mutta minä en kun oli niin paha mieli, mietin vaan sitä miten mun vauvani on joutunut nukahtamaan kakka housussa ja vielä kun se haisi niin pahalta. :sad001

Kesäaikaan siirtyminen meni yllättävän hyvin, tunnin myöhemmin nukkumaan ja herätys samoin tuntia myöhemmin. Tämä on ihan tervetullutta, aikaisemmin väsähti kahdeksan maissa totaalisesti, ja nyt alkoi heräilemään seitsemän maissa. Ihan hyvä, jos nukuttaisiin aamulla vähän pidempään. :)
 
Meillä ei tainnut kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa mitenkään, eilen aamulla neiti oli herännyt (kesäaikaa) 6.30 ja tänään sama juttu. Se on äitinkin opeteltava käymään aiemmin nukkumaan...
 
Pikagalluppi, monta tuntia teillä pikkuiset nukkuvat ja monella ruokatauolla?

Meillä normaaliyö on nyt 11h kahdella pysähdyksellä. Luojan kiitos että nyt vain kaksi niin ei tarvitse vaihtaa vaippaa yöllä!!

Mietin vain että pitäisikö alkaa harjoittelemaan nukkumista ilman noita taukoja.. Meillä alkaa joka tapauksessa unikoulu kuhan pääsemme kotiin jotta poika oppii nukahtamaan itsekseen. Mies opetti pojan että saa nukahtaa syliin ja se tapa kitketään nyt pois. Ei mitään järkeä opettaa 4kk ikäistä "huonoille tavoille" :smiley-angry016 taas tätä kuuluisaa miesten logiikkaa (helpommalla pääsee ku nukuttaa syliin :confused:).
 
Mä just laskeskelin tänään, että yöunet on n. 10 tuntia ja päivällä nukutaan n. 3-4 tuntia päälle. Yöunissa ollaan normaalisti menty kahdella syötöllä, mutta (oletettavasti) hampaat ja kääntymiset ovat tehneet meidän öistä taas vähän levottomampia viime aikoina. Jossain kohtaa poika nukkui pidempiäkin, n. 7 tunnin pätkiä hyvänä yönä.
 
Meillä yöunet on nykyisin 10-11 tuntia ja syöttöjä 1 tai 2, useimmiten vain tuo yksi. Näin vasta ihan viime aikoina, tuossa jonkin aikaa sitten valittelinkin kun syömiskertoja oli se kolme yössä jatkuvasti. Kokeilin sitten yhtenä yönä, kun oltiin tasaisessa kahden syötön rytmissä, että ensimmäisellä yrittämällä joskus puolen yön jälkeen en syötäkään vaan annan vain tutin ja myöhemmin eli kolmen-neljän kieppeillä sitten syöttö. Se onnistui ja nyt on hetki menty tähän tapaan.
 
Meillä yöunet n. 11 h, yksi syöttö on ihan mahdollinen, jos illalla poika on ollut liian väsynyt syödäkseen kunnolla ennen nukahtamista. Mutta ilman yösyöttöäkin on nyt menty. En vaan enää nouse omasta sängystäni ja mene katsomaan, ellei sitten vauvan pedistä ala kuulua oikeaa itkeskelyä. Pelkkään ähinään ja piehtaroimiseen en enää reagoi. Yöunille nukahtaminen sujuu hyvin.

Päivällä nukutaan yleensä yhteensä 2 h. Päiväunille nukahtaminen ei suju hyvin. Nyt kai vaan odotetaan, että ikää tulee sen verran lisää, että päiväunien tarve vähenee... No, kai nämä rytmit tässä elävät koko ajan.

Vuorokautinen unen määrä ollut jo aika pitkään n. 14 h.
 
Yöunet noin 11 h. Pääsääntöisesti 1-2 syöttöä + tutin laitot (vaihtelee paljon, välillä ei tarvi kertaakaan laittaa tuttia ja välillä laitetaan 15 kertaa). Päivisin nukkuu yhteensä 3-4 tuntia (kolmet päikkärit).
 
Meillä on nyt noin kuusi-seitsemän viikkoa jo mennyt yöt ihan pipariksi. Nukkuu klo 20.30-6.30 (7.30) yöunet, ja tissille ja muuten vaan mahalleen kääntymisiin herätään varmaan sata kertaa yössä:p:schocked028 en siis enää edes jaksa laskea yöheräämisiä. :confused: päivällä nukutaan 3×1h päikkärit. :) toivottavasti kohta päästäisi taasen aikaisempaan rauhalliseen unirytmiin:rolleyes:
 
Normaalisti unta n. 11 h yhdellä tai kahdella heräämisellä. Päiväunet on nyt vähän eläneet: ennen oli useat lyhyet unet, nyt on menty yksillä tai kaksilla päikkäreillä, unta yhteensä n. 4 h.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
10-11h yöunta, joskus harvoin herää viiden kuuden aikaan ja saatetaan antaa vähän maitoa, pääasiassa nukutaan jo kokonaisia öitä. Päiväunet vaihtelee tosi paljon, päivään mahtuu useita pikku-unia.
 
Kiitos leidit. Mä oon jotenkin ollut siinä uskossa että kaikki muut nukkuvat jo kokonaisia öitä ja mä oon ainoa joka yhä heräilee pari kertaa yössä läträämään maidon kanssa :smiley-ashamed004 Eli ihan hyvin meillä menee sittenkin :grin

Tsiuggulle jaksamisia, toivottavasti teillä yöt normalisoituvat pian!
 
Joo kyllä meilläkin yleensä ollaan herätty 6-7 aikoihin aamulla vielä tissille, mutta iltapuuron+iltatissittelyn jälkeen yleensä sitä herää kahdeksan aikaan pojan iloiseen jokelteluun :)

Päiväunia sitten nukutaankin maks tunti yksikseen sisällä, ulkona ei yhtään ja jos oikein on ollut kiltisti (käytännössä kotityöt tehty:D), niin äiti ottaa syliin tai kainaloon ja antaa nukkua päivätorkut siinä ja siinähän sitä torkuttaisiin vaikka 5 tuntia, jos kukaan ei herättäisi :) Ihana <3
 
Musta tuntuu, ettei noista päiväunista uskalla sanoa oikein mitään, kun homma muuttuu koko ajan. Juuri kun kerkeää tottua ja iloita että nyt on tämmöinen rytmi, ja voin vähän suunnitella päivääni, niin neiti päättääkin jotain muuta.
 
Tottakai se huolettaa, onhan se kuitenkin ensimmäisiä isoja muutoksia. Ja musta tuntuu, että koko äitiys on huolehtimista. Jossain sanottiin, että sitten kun omat lapset pääsee eläkkeelle, niin alkaa pikkuhiljaa uskoa, että ne pärjäävät elämässään. Sitä odotellessa! Ihan varmasti olet oikeassa noitten nettipalstojen suhteen, harvemmin siellä on äänessä ne, joilla kaikki on mennyt hyvin. Ja mitä mölytasoon tulee, niin oisko siinä kyse kulttuurieroistakin? Suomalaisethan jotenkin tunnetaan hiljaisina ja varmaan kaivataan isompaa omaa tilaakin.... Mutta jos teidän poika tuleekin isäänsä, ja on siellä kuin kala vedessä?:wink Vaikka kyllähän jo se oma perhe vaikuttaa, meillä mies on aina ihan väsynyt kun käydään mun perheen luona, kun ovat äänekkäitä, vaikka samankokoisista perheistä tullaan ja molempien suku Karjalasta, niin mun puolella häslätään paljon pahemmin. :rolleyes: Luultavasti teidän pojalla menee kuitenkin hienosti siellä, syyskuuhun on nyt viisi kuukautta, ja jos ajattelet sitä, miten paljon se on kasvanut ja oppinut viimeisen viiden kuukauden aikana, niin vielä kerkeää syksyynkin mennessä. :)
 
^ Katselin tota töihin paluu -ketjua, ja mietin oonko mennyt sekaisin, kun mielestäni kirjoittelin sinne vastauksen, mutta en enää löytänyt sitä. Mutta oonkin kirjoittanut sen tänne. Eli en ole sentään ihan sekaisin, vähän vaan. :grin Mutta tuo siis tarkoitettu kommentiksi päiväkoti-pelkoihin.
 
Tällä hetkellä neidin yöunet on olleet 9-10 tuntia, illalla 20-21 välillä nukkumaan ja aamulla 6-7 aikaan ylös.Tänä aamuna heräämishuhuilu alkoi sängyssä 5.50, tutilla yritin saada vielä nukkumaan mutta 6 jälkeen nostin meidän sänkyyn syömään. Ekoille unille nukahti sitten puoli ysin kieppeillä. Yöllä herätään kerran 1-4 välillä syömään.
Päiväunia nukkuu sisällä edelleen puolen tunnin pätkissä, ulkona yleensä enemmän mutta tänäänkin (kuten myös eilen) kauppareissulla heräsi, tänään tosin nukahti sitten vielä uudestaan toisin kuin eilen. Täytynee koittaa omaa ajattelutapaa hivenen muuttaa, "kerkeen sitä ja tätä ja tuota KUN tyttö nukkuu", se kun voi olla myös JOS..
 
Muokattu viimeksi:
Huomasin pari iltaa sitten että pojan itkeminen sängyssä loppuu kun nostaa hänet istumaan hetkeksi, niin kauan että hän röyhtäisee ja paukkuu toisesta päästä pari kertaa. Tämän jälkeen poika simahtaa heti kun päästää takaisin makuulle. Ennen oon typeränä antanut vain lisää maitoa, vaikka itku on selvästi johtunut kaasuista/huonosta olosta mikä helpottaa kuhan saa päästeltyä kaasuja.
 
Hienoa Sophie! :)

Meillä on Murphyn laki koetellut lähinnä äidin nukkumista viime päivät. Ensin poika nukkui tosi levottomasti, spekuloin hampaita mutta parista rauhallisemmasta yöstä huolimatta hampaita ei ole näkynyt. Nyt sitten kun pari yötä on ollut parempia ja pitkästä aikaa poika on herännyt vain kerran, niin sopivasti multa on samaan aikaan jumahtanut selkä, joten se on nyt huonontanut nukkumista. Mies on tänä viikonloppuna ystävällisesti hoitanut aamuherätykset, että mä saisin nukkua, mutta kuten tuossa taidot-ketjussa mainitsin, hän ei aina tee sitä ihan hiljaa...
 
Takaisin
Top