Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän pieni herätyskello tuntuu vaan aikaistavan heräämisiään. Tänä aamuna ruvettiin jo kuudelta huhuilemaan sängystä, jokohan sitä noustaisiin ylös. Minä koitin tutilla saada jatkamaan unia mutta eihän siitä mitään tullut. Noustiin sitten vaihtamaan vaippa ja otin tytön sänkyyn viereen syömään toiveena torkahtaa itse vielä hieman. Pitäisi varmaan itse ruveta nukkumaan vähän aikaisemmin illalla..
 
Salme, meillä on ihan sama juttu! Nukkumaanmenokin on kyllä aikaistunut, mutta herääminen aikaistunut ehkä vielä enemmän. Ensimmäinen valveillaolopätkä on tosin yleensä aika lyhyt, aamupesu, ruokaa ja vähän leikkiä, ja sitten poika kaipaakin jo päikkäreille. Elättelen toiveita, että jossain kohtaa nuo ekat päikkärit yhdistyisivät yöuniin :)
 
Mä olen ollut huomaavinani, että kun aurinko nousee aikaisemmin, niin neitikin nousee. Meillä on makkarissa pimennysverhot, mutta ovat edellisten asuntojen mitoilla, ja nykyisessä jää n. 10 cm lyhyiksi. Niissä on tosin vähän jatkovaraa, joten aion "pidentää" ne, vaikkei niistä varmaan kauniit tulekaan.

Ja meilläkin eka hereilläolo pätkä on noin tunnin, puolitoista on ihan maksimi. Aikaisemmin menin itsekin nukkumaan, mutta nyt kun on pari yötä saanut nukkua hyvin niin en enää tarvinnutkaan aamupäikkäreitä. Sen sijaan söin aamupalan ja luin lehden rauhassa. Ihanaa! :)
 
Minä olen ollut huomaavinani että neiti on hereillä parin tunnin pätkiä ja sit otetaan tirsat. Iltapäivällä yleensä useamman tunnin unet, sitten pari tuntia hereillä ja yöunille 20-21 välillä.
Minä käytän aamupäiväunien ajan lehden lukuun ja aamupalan syöntiin, samalla juon toiset kahvit. Pienestä on taas ilo irti, mutta kyllä on mukavaa kahvitella rauhassa sen puoli tuntia. :)
 
Heh, minäkin käytän pojan aamupäikkärit siihen, että saan syödä rauhassa aamiaisen ja selata uutiset netistä (ja/tai notkua täällä foorumilla :)). Toisaalta olisi kiva ottaa itsekin torkut siinä kohtaa, mutta kun juuri on saanut kupin kahvia juotua ja rupeaa heräilemään, tuntuu, ettei kannata mennä heti nukkumaan ja hetken päästä taas kammeta itseään ylös sängystä hampaat irvessä.

Jossain kohtaa oli muuten puhetta siitä, että vauvat asettelevat unilelua/riepua naamalleen nukahtaessaan. Meillä aiemmin koitettiin vaan syödä unilelu, mutta nyt poika on täälläkin ruvennut nukahtamaan riepulelu naamalla :D Mikähän lie ilmiö...
 
Lienenko ainoa, mutta minusta on stressaavaa, jos vauva heraa ennen minua! o_O On niin paljon mukavampaa nousta omaan tahtiin, laittaa kahvi kiehumaan, valmistaa tuttipullollinen ja odotella, etta vauva heraa ja sille voi juottaa aamumaidot. Ja jos itse ehtii juoda aamukahvit ennen vauvan ruokkimista, niin viela parempi.
Onneksi tuo nyt ei ihan heti ala taytta kurkkua huutamaan heratessaan vaan ynisee ensin aikansa.

Meillakin unilelu on suosiossa. Ja nykyisin (huomenna 5kk!) poika tykkaa hypistella pehmonallejaankin ennen nukahtamistaan, jos nallet on laitettu tyynyn viereen. Ihan molemmin kasin tarttuu nalleen ja koittaa syoda sen ja hieroo sita naamaansa. :)
 
Mä haluaisin herätä ennen vauvaa, mutta yleensä en vaan herää. Mutta tossa pinnasänkyyn siirtymisessä on sekin kiva, että nyt jos vauva herää ensin, niin siellä se iloisesti juttelee unipupullensa, ja saan rauhassa heräillä siihen. Perhepedissä neiti herätti mut mun tyynyä hakkaamalla...:rolleyes:
 
Pikapäivitys meidän suomen vierailulta. Heti ensimmäisenä yönä annoin pojalle 2dl velliä (nyt syöty koko ONNI-tuotanto ja kaikki maistuu oikein hyvin, eikä ole tullut masuvaivoja) ja nyt on nukkunut joka yö 9-10h YHDELLÄ syötöllä. Lisäksi poika nukkuu kunnon päikkäreitä ULKONA nollasäässä. Heti kun laittaa haalarin päälle niin kitinä/itku hiljenee ja poika nukahtaa parissa minuutissa itsekseen ulkona. Päikkäreitä nukutaan 2-3h pari kertaa päivässä :) Espanjassa poika nukkuu sen puoli tuntia ja nukkumaanmeno on sellaista taistelua ja vaunuja pitää hytkyttää kunnolla ainakin viisi minuuttia. Lisäksi valmissoseita menee 3 purkkia päivässä (punaposki, päärynää, porkkanaperunaa, ja kaikkea mitä me tuolta löydettiin). Lisäksi poika on nyt on ollut vanhempieni hoidossa niin ollaan miehen kanssa vihdoin saatu vähän aikaa kahdestaan.

Eli elämä helpottui kertaheitolla kaikilla osa-alueilla kun tultiin tänne lomalle :Heartred
 
Hienoa Sophie! :)

Meilläkin nukuttiin viime yönä paremmin kuin pitkään aikaan, poika kävi klo 21 jälkeen nukkumaan ja veteli yhdellä syötöllä puoli kahdeksaan saakka aamulla (nyt kun tämän sanoin, niin ei varmasti toistu vähään aikaan :p). Olisi kenties nukkunut pidempäänkin, mutta mies kolisteli meidät aamulla hereille etsiessään päällepantavaa makkarin yhteydessä olevasta vaatehuoneesta. Oli kyllä raukka tosi pahoillaan, oli nimittäin illalla ajatellut, ettei poika kuitenkaan nuku niin pitkään, että hänen pitäisi kaivella vaatteet etukäteen valmiiksi, vaikka yleensä niin tekeekin. Ja itsekin olin vielä illalla samaa mieltä.

Taas kerran, ei koskaan pitäisi tehdä mitään olettamuksia vauvan rytmistä :)
 
Kiva kuulla Sophie! Meilläkin liputetetaan Onni-velleille, niillä yöunet saatiin pidemmiksi kertaheitolla, eikä vaivojakaan ole tullut :)

Pakko muuten kommentoida tuohon parisuhde juttuun. Meillä poika eleli vielä n. kuukausi sitten niillä 2-3 tunnin yöunilla ja me miehen kanssa oltiin melkein eropapereita hakemassa. Yhteistä vapaa-aikaahan ei paljoa ollut ja jos oli, se kulutettiin riidellen ihan jatkuvasti. Nyt poika nukkuu tosi hyvin ja täytyy sanoa, että parisuhteen osalta ollaaan palattu lähes niihin "honeymoon"-kuukausiin. Tosi onnellinen olo! Mulla on ihanat miehet :love7
 
Ihana kuullua, että jollain menee nukkumiset hyvin! Antaa toivoa... :D

Meillä tuo 5,5kk ikäne jäpikkä herää edelleen 2-3h välein, sekä tekee nyt toista alahammasta. Murr...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Viime yönä oltiin tunnin välein hereillä, joka kerta kun menin laittamaan tuttia/imettämään oli pikkukakveri kääntyny poikittain pinniksessä jalat ylhäällä laitoja pitkin :p Sitä se sit itki kun pää oli edessä eikä päässy kääntymään kokonaan ympäri :grin Nooh, nyt sitten on mammalla vähän tämmönen olo:sleep002
 
^^ Ah nämä ihanuudet kun pikkuiset oppivat kääntymään :grin Meillä kans oltu muutaman kerran jumissa pinniksessä ja voi sitä harmitusta!
 
Tänä aamuna poikanen ylitti itsensä ja heräsikin äidin iloksi jo 5.45. Vasta kun lähdin (ihan vähän vain purnaten) vaipanvaihtoon, huomasin, että toinen oli tehnyt kunnon kakat (mitä ei yleensä siis tapahdu unilta suoraan). Kumma juttu, jos vähän kitisi. Arvatkaa, tuliko huono omatunto... :oops:
 
Minä toivon, että kesäaikaan siirtyminen siirtäisi tytön nukkumaanmenoa ja ennenkaikkea heräämistä ½-1h eteenpäin.
 
Meillä viime yönä heräiltiin 30min-1h välein!!!! Vähä äitiä väsyttää!! Toinen hammas puhkesi, siinä syypää.. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ja viime yö ollaankin sitten nukuttu 1/2-1 h pätkissä.. Näyttää olevan muotia. Mua pikkuisen väsyttää.. Vähän vaan pitkin seiniä kävelen. No, kohta on päiväuniaika, toivon. -.-'
 
Poju on tänään tasan 5kk ja nukkui ihan ekan kerran täydet yöunet 12 h, ilman mitään väliherätyksiä!!

Flunssa on selätetty ja ei tarvitse ainakaan tukkoisen nenän takia heräillä. Sairastaminen on tainnut poikaa väsyttää kyllä, kun uni noin hyvin maittoi.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä taas on pari yötä ollut aika rikkonaisia, viime yönä herättiin parin tunnin välein. Arvaan, että lisää hampaita tulossa. Päikkärit näyttävät kyllä pojalle kelpaavan :p
 
Miten teillä meni kesäaikaan siirtyminen? Meillä yllättävän kivuttomasti, kellon siirtämisestä huolimatta poika nukahti vain 30 min normaalia myöhemmin (nukuttamisessa ei mennyt normaalia pidempään, mutta aloitin sen myöhemmin kuin yleensä) ja heräsikin vasta 8.30. Miehen kellon soidessa kuudelta pelkäsin, että poikakin heräsi, mutta hän rauhoittui onneksi vielä takaisin unille :)

Muuten yöt ovat sitten tosiaan olleetkin aika levottomia, viime yö nyt vähän taas parempi muutaman tosi hankalan yön jälkeen. Jossain kohtaa mietin, voisiko pojalla olla oikeasti vain nälkä, kun heräilee niin paljon, kun hän on kuitenkin jo yli 8kg ja edelleen pelkällä tissimaidolla. Perjantai-iltana poika sai vähän ylimääräistä ruokaa, mutta se ei vaikuttanut mitenkään heräämisiin. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä taas otin hänet tissille aina herätessään, mutta viimeisellä kerralla ei poikaa kiinnostanut syöminen yhtään, kunhan päristeli tissiäni siinä hereillä ollessaan (...).

Eli nälkädiagnoosi ei ollut oikea, mutta hampaiden tulo vaikuttaa hyvinkin todennäköiseltä, ikenet ovat turvoksissa alakulmahampaiden kohdalta ja kaikkea pitäisi päästä jäytämään ihan koko ajan.
 
Takaisin
Top