Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suosittelen melatoniinia, turvallista käyttää, lääkäri suositteli. Uni on syvempää ja saan paremmin unen päästä kiinni jos yöllä herään. Apteekista saa miedompia, reseptillä tuplavahvuisia.
 
Kokeilen ensi yönä! Olen sitä käyttänyt jetlagin kanssa, joten sitä on iso purkki kotona valmiina :) Kiitos Alisa!
 
Mut sitei sais käyttää jos imettää. (Tai on raskaana). No eihän täällä kaikki enää imetä..
Meillä mies syö melatoniinia. Ja mä valvon.. Edelleen saan unta vasta 2 aikoihin, siihen mennessä tyttö on herännyt jo kolme kertaa syömään! Sit selviän yhdellä väliherätyksellä siihen seittemään, kun koko porukka nousee.. -.-
Päiväunet otan yleensä yhtaikaa tytön kans, mut silloinkin se herää syömään 2-3 krt (välipalaa päiväunilla!! Vaik ei se hereillä syö kuin kolme krt harvemmin.. O.o) joten ei siinä pitkiä pätkiä nukuta. :/
 
Kyllä sitä melatoniinia saa käyttää, mä kysyin lääkäriltä kun tulin raskaaksi, ja se oli vielä asiaan erikoistunut lekuri. Melatoniinia ihminen erittää ihan normaalistikin, se ei ole siinä mielessä lääke. Mä käytin sitä raskaana ollessa joskus, mutta nyt imettäessä en uskalla. Pelkään, että jos otan sitä ja nukahdan, ja sitten pitäisi herätä niin se olisikin entistä vaikeampaa.
 
Joo, melkein kaikissahan niin lukee, koska on kuitenkin parempi, ettei niitä omin päin mene käyttämään. Aina on parempi varmistaa. :)
 
Toissayö ja pari sitä edeltävää menivät vähän huonoilla unilla ja eilen oli jo sellainen fiilis, että väsyttää ja seinät kaatuu päälle, varsinkin kun mies oli vahingossa napannut myös mun avaimet taskuunsa eikä päästy vaunulenkillekään (minkä toki huomasin siinä kohtaa, kun yksi koira oli jo hihnassa innoissaan oven välissä ja poika huusi vaunuissa).

Mutta, eilen illalla sain kerrankin mentyä nukkumaan edes vähän aiemmin ja sain myös nukuttua hyvin (poika heräsi kahdesti) klo 8 saakka. Ihan eri olo tänään! :happy093
 
Meidän huushollissa parhaiten nukkuu tällä hetkellä koira ja sitten tulee poika.

Mullakin on välillä unettomia aamuöitä. Pojan puolesta ei tarvitsisi valvoskella, mutta uni ei vaan muuten tule syötön jälkeen, jos on jo 5-6 tuntia nukkunut ennen syöttöä. Onneksi ei ole joka öistä. Mutta mulla on kyllä ollut aina välillä näitä öitä, kun ei vaan nukuta, eikä se vaikuta mun jaksamiseen muutoin, kuin että sitten seuraavana iltana alkaa väsyttää aikaisemmin. Mieskin nukkuu huonosti milloin mistäkin syystä. Tässäkin vauvaperheessä siis valvotaan, mutta ei välttämättä aina vauvan vuoksi :p

Pojan "nukutus" yöunille on viikon ajan sujunut tosi hyvin, ei ole huudettu yhtään :) Poika sänkyyn ja sinne nukahtaa 5-15 minuutin sisään. Päiväunet... no... niitä nukutaan silloin kun nukutaan ;)
 
Meillä on nukuttu nyt jo toista viikkoa yli 8 tunnin yöunia (koputtaa puuta...). Yöunet saatiin tämän mittaisiksi kääntämällä poika mahalleen (tiedän, olen huono äiti :() ja syöttämällä poikaan 3dl perunaporkkanavelliä tissimaidon lisäksi.

Mahallaan olo on selvästi eniten auttanut. Ennen poika heräsi jokaikiseen kätensä heilumiseen tai pieruun. Nyt yöllä kuuluu vaan välillä kovaa paukuttelua ja sen jälkeen pari huokaisua ja poika jatkaa uniaan :p
 
Pitää kokeilla tota masulla nukkumista heti kun poika tajuaa että kun on mahallaan niin sen pään voin kääntää sivulle, eikä olla naama kiinni maassa :)
 
Meilläkin poika on jo pitkään nukkunut myös mahallaan öisin ihan jo vatsavaivojen takia, ja siksi, että tykkää selvästi nukkua mahallaan. Silloin kun nukuttiin vierekkäin, niin huomasin, että poika yrittää itse kääntyä masulleen. Päätäänhän tuo on osannut kannatella ja kääntää sivulta sivulle jo ensimmäisistä päivistä lähtien.

Ja päiväunia valvovan silmän alla nukutin ihan pikkuvauvanakin mahallaan. En nyt tiedä, mitä huonoa äitiyttä se on, että mahdollistaa muksulleen hyvät unet :D
 
Ihmeiden ihme! Meidän neiti nukkui viime yön pinnasängyssä! :smiley-bounce016

Olen siis laskenut päiviä siihen, että voidaan aloittaa unikoulu, mutta mies rupesi sanomaan, että luulee vauvan heräävän siksi, kun se haistaa maidon. Neiti nimittäin heräsi aina, kun minä tulin vaikka vessasta tms. ja kun rupesin itse miettimään asiaa, niin ajattelin että voihan se näinkin olla. Perhepedissä oltiin kuitenkin aika lähekkäin, joten ehkä tilaisuus tekee varkaan. Olin jo valmis kokeilemaan sitä, että jään itse nukkumaan sohvalle, koska toissayönäkin olin joutunut heräämään tunnin, kahden välein. Mutta mietittiin, että kun tuo on pari kertaa nukahtanut meidän sänkyyn ihan itse ja on muutenkin vähän isompi, esim. nyt unipupu on muodostunut aika rakkaaksi, niin kokeillaan sitä pinnasänkyä kuitenkin. No, imetin, neiti nukahti syliin. Siirsin, neiti heräsi. Silittelin, lähdin huoneesta neiti itki. Tein niin hullun jutun, että tyrkkäsin tissin suuhun pinnasängyn laidan yli. Neiti otti pari hörppyä, silitin uudestaan, laitoin pupun kainaloon ja lähdin. Ja se oli siinä! :eek:

Ja auttoi se niihin heräilyihinkin. Nyt heräsi kolme kertaa, mikä muihin verrattuna on ehkä paljon, mutta viime viikkoihin nähden todella vähän. Ja nätisti jatkoi unia pinnasängyssä myös syöttöjen jälkeen. Ja ihan kaikki nukuttiin paremmin, tosin mulla meni ensin hyvä tovi siinä, että fiilistelin tilan paljoutta ja sitä, että voin vaihtaa kylkeä rauhassa ilman että tarvii pelätä vauvan heräävän. Eihän siitä olekaan kuin viisi kuukautta, kun olen saanut tarpeeksi tilaa nukkuessa. Ja vielä pitempään siitä, että olen saanut nukkua selälläni leveästi. Voi onnea! :happy093Toivottavasti iloitseminen ei vaan kostautudu tänä iltana, mutta optimismini on nyt huipussaan.
 
Onko joku saanut jonkin sortin "unikouluvinkkejä"? Muuten nukutaan nätisti kyllä, mutta nukuttamiseen, huoh, siihen menee vähintään puolitoista tuntia, kun hyssyttelet ja kantelet ja kaikkea..
 
En tiedä onko tästä mitään apua, meillä lapsi viedään iltapesujen ja maidon jälkeen omaan sänkyyn, tutti suuhun ja soittorasiasta musat päälle. Mölyää siellä omiansa, ei itke. Välillä käydään laittamassa tutti takaisin ja silittämässä, näin ilmaistaan että on aika nukkua. Muutamien kertojen jälkeen hoksaa, että on aika ryhtyä yöunille. Uniriepu apuna. Samoja rutiineja toistettu jo kauan.
 
En oikein osaa antaa henk.koht. mitään vinkkejä kun yöunille nukahtaminen ei ole ollut pojalle koskaan vaikeaa, mutta olen lueskellut välillä noita syyskuisten juttuja ja siellä oli juuri joku kirjoittanut unikoulusta Maaliskuun mukavat -ketjuun (vika viesti). Olisko siinä jotain vinkkiä teille?
 
Saria, en nyt käynyt vielä kurkkimassa, mitä aiheesta on syyskuisten puolella, mutta lueskelin just aiheesta täältä: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni/unikoulu/

Sieltä löytyy ainakin perusperiaatteet muutamasta metodista.

Miten olette arvon naiset muuten hanskanneet nukuttamisen, kun vauvat rupeavat kääntyilemään? Meillä meni nyt nukuttaminen vaikeaksi, kun poika pyörii ympäri eikä malta nukkua :eek: Mulle olisi ihan ok jos kääntyilisi ja nukkuisi mahallaan, mutta pois se pikkumiehestä, mahalla ollessaan pitää LEIKKIÄ.

Parina iltana olen laittanut pojan vasta ihan unenpöppörössä sänkyyn (sammuttanut tissille, hyi minua) ja eilen pidin hänestä käytännössä kiinni, kunnes rauhoittui niin, ettei enää jaksanut pyöriä, mutta olisihan se kiva saada poika nukkumaan ns. normaaliväsyneenä. Aiemmin olen siis antanut pojan nukahtaa jo aika lailla itsekseen, jollei mitään kummempaa (kuten peitonsyömiskohtauksia :grin) ole ollut.
 
Eilen illalla pinnasänkyyn nukahtaminen ei ollut ihan yhtä helppoa, mutta onnistui kuitenkin. Ja viime yönä herättiin vain kaksi kertaa! Kävipä sellainenkin ihme, että minä heräsin aamulla ennen vauvaa pirteänä! :happy093

Joo ja nyt on vielä pakko sanoa, että onneksi luotin omiin vaistoihini, enkä kuunnellut omaa äitiäni, joka syyllisti perhepedistä aika tehokkaasti, ja maalaili mulle kauhukuvia siitä, miten neiti nukkuu meidän sängyssä vielä koululaisenakin... :mad: Viimeksi kun tota pinnasänkyä kokeiltiin, niin ei selvästikään vielä ollut valmis, mutta nyt onnistui yllättävän helposti. Eikä tyttö kuollut tai muutoin mennyt pilalle perhepedissä. :rolleyes: Kyllä se vain niin on, että oman lapsensa tuntee parhaiten ja osaa arvioida mikä on sille parhaaksi. :)
 
Hienoa Latteaiti! :) Meilla poika on nukkunut ihan alusta saakka omassa pinniksessaan. Minulla oli jo raskausaikana kauhukuvia, etta litistan vauvan jos kaannyn vahingossa nukkumaan mahalleni. Sitten vauva syntyi ja pelko vaihtui vauvan litistamiseen, jos se nukkuu vieressani...

Meilla tuohon nukuttamiseen saattaa menna joskus jopa 1-2 tuntia. Joskus nukahtaa hetkessa. Mies jaksaa kannella ja hetkutella vauvaa kauemmin. Ma kippaan sen helpommin pinnikseen, laitan mobiilin paalle (musiikkia ja nallet pyorii ympyraa). Vauva saattaa osoittaa mieltaan, mutta ma en anna periksi, vaan kayn tyrkkaan tuttia suuhun ja silittamassa unilelulla kasvoja. Joskus, jos mies ei ole kotona, ja mun on pakko hoitaa iltarutiinit, jotta ehdin itsekin nukkumaan, niin annan vauvan vaan huutaa ja menen itse suihkuun. :sad001 Kylla se hiljenee ennemmin tai myohemmin. Eli jonkinlaista unihuutokoulua myos meilla. Ainakin muutamia kertoja, normaalisti menee ilman huutoa.
Ja tarkeinta on, etta sillon kun nukutaan, niin sitten kans nukutaan aamuun saakka.
 
Jälkiviisaana on helppo sanoa, että noista nukkumisjutuista on ihan turhaa ottaa stressiä! Meilläkin nukuttiin ensin perhepedissä ("siinä se nukkuu sitten aina") ja nukutettiin tissillä ("siihen se sitten tottuu eikä muuta opi") ja laitettiin nukahtanut poika sänkyyn ("ei se noin opi nukahtamaan itsekseen").

Pah :D Poika nukkuu nyt yksin ja osaa nukahtaa itse! Ja mitä syyllisyyttä siitä tunsikaan, että teki nukutushommat niin kuin ne silloin helpoiten sujui.

Meillä on nyt noin pari viikkoa menty yhdellä yösyötöllä. Jee!
 
Takaisin
Top