Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Avauduin meidän epäonnisesta unipussikokeilusta viime viikolla, joten ei siitä enempää. Mutta joillekin se sopii hyvin, joten kannattaa kokeilla.

Meillä alkoi olla sellaista, että aiemmat kaksi-kolme herätystä yöllä alkoivat vaihtua herra ties kuinka moneksi. Aiemmin vauva myös söi yöllä tarvitsemansa määrän melko nopeaan, mutta nyt syö tuskaisen pitkään. Kaveri arveli, että kyse olisi siitä, ettei malta syödä päivällä, mutta en usko, koska päivälläkin alkoi olla tississä kiinni entistä useammin. Tiheästä imusta voi toki olla kyse, mutta jos niin on, niin pitkään se on kestänyt verrattuna aikaisempaan. Maitoa tulee ihan hyvin, mutta ihan näin paljon en jaksaisi imettää. Niinpä ruvettiin nyt kokeilemaan noita kiinteitä, katsotaan auttaako pitemmällä välillä, nythän se on lähinnä maistelua. (Oli muuten viesti, joka oisi yhtä hyvin voinut mennä imetys- tai kiinteät-ketjuun).

Positiivista, ennen tyttö nukahti vain ja ainoastaan tissille. Sitten alkoi käydä niin, että olikin syömisen päälle täysin pirteä, ja pari kertaa isä saikin neidin nukkumaan. Ja eilen illalla vaan jätin sen makkariin jokeltelemaan, ja ajattelin mennä sinne jahka alkaa itku, mutta sepä nukahtikin aivan itse. :sleep011 Jee!:happy093
 
Meillä poika tykkää nukkua unipussissaan. Meillä on niin viileä öisin (18C) ja joka nurkasta vetää kylmää sisälle, niin sen takia toi pussi on hyvä kun peitto löytyy joskus aamuisin pojan alta :) Ja tuo pussi suojaa myös pukluilta, niin ei tarvitse yleensä vaihtaa yöpaitaa jos käy pieni vahinko :)
 
Jokohan mää vihdoin uskaltaisin... Meillä on jo pitkät pätkät nukuttu 11-12h/yö, päivällä tosi huonosti. Nyt parina viime päivänä nukahtanut vaan liikkuviin vaunuihin, mutta nukkuuki sitte sikeästi. Niin ja nuo unet menee siis ilman syöttöjä :) Seiskalta tai viimeistään kasilta alkaa yleensä olla jo tosi sippi, ja nukkuu sinne samoille seuduille aamuun. Tosin, kuten kuvasta näkyy, äiti heiluu pidempään hereillä joten oon vaan napannu aamusin pojan kainaloon ja tökänny tissin suuhun kun mieskin painuu töihinsä.. :D Vaippoja meillä ei öisin ole enää about 2kk jälkeen vaihdettu, joten niistäkään ei huolta :)
 
Meillä toinen kokonaan nukuttu yö takana. Aika uskomatonta, toivon että tämä jatkuu. Kahdeksalta nukkumaan ja seitsemältä ylös. Nyt kun vielä itse rentoutuisin enkä heräilisi aamuyöllä odottelemaan syöttöä.
 
Blaaaaah, meillä semmoinen (satunnainen) 8-9 tunnin yhtenäinen unipätkä on vain etäinen muisto jostain parin kuukauden takaa. Poika on vaan niin älyttömän liikkuvainen (=levoton) ja nälkäinen öisin että en tiedä mitä kikkakolmosia pitäisi käyttää ettei tarttis herätä syömään 2-3 kertaa yössä plus laittamaan tuttia pari kertaa. Voin vain kuvitella kuinka virkeä olo sitä sitten onkaan kun joskus saa nukkua yöt jos nyt ei heräämättä niin ainakin nousematta sängystä kertaakaan. No, jos haaveilee että vaikka vuoden ikään mennessä nukutaan öitä ilman heräämisiä niin ei voi tulla ainakaan kovin suuria pettymyksiä... ;)
 
halleluujaaaaa, meillä on kaksi 11h unipätkää takana! vauva on nukahtanut iltapulveripuuron ja korvikkeen jälkeen tutti suussa itsekseen kello 19.30, herää 6.30 kun isosisko herättää. neuvolassa neuvottiin herättämään vielä 23 maissa syötölle että nukkuis kokonaiset yöt, mutta sillä neuvolla vauva heräili sitten lopun yötä ihan turhan usein. veikkaan että herätys teki unesta katkonaisempaa, ja vaippakin täyttyi aina liikaa...testasin ja jätin pois herättämisen - kannatti! Ihan mahtavaa ja anteeksi nyt vaan tää tuuletus, mutta on ihan pakko - eskari alkoi nimittäin nukkua täysiä unia vasta kahden vuoden iässä joten KYLLÄ, olen ansainnut tämän :D
ps. katotaanko vaan, ensi yö menee taas heräilemällä kun uskalsin sanoa tän ääneen? ;P
 
Saako kysyä mitä iltapulveripuuroa teillä syödään ja miten ja kuinka paljon? Vähän houkuttaisi nuo pitkät yöunet kun täällä on rytmi nykyään 3+3+3+3 :sad001
 
Voiei Sophie :( kuulostaa tosi rankalta tahdilta, yhyy. Mun esikoinen joka oli hullu tissittelijä nukkui huonosti öitään ja oli vaikeampi nukuttaa ja heräili tooooosi pitkään monta kertaa yössä, joten juu, tiedän miten ärsyttävää ja raskasta on koko ajan heräillä pitkin yötä. Ja aamuyötä. Ja aamua.Tää meidän vauva on taas ollut koko ajan tosi hyväuninen sekä öisin että päivisin, ja vähäruokainen, ja nyt kun aloitin puurot ja korvikkeen niin varmaan vaikuttaa hirmu paljon ruoan määrä ja maha tulee nopeammin täyteen. Mutta siis olen antanut Semperin mietoa kaurapuuroa, pulveria siis, saa ainakin suomesta ja ruotsista. Suomen suositus on 5kk, ruotsissa aloitus 4kk - ja neuvola näytti vihreää valoa joten päätin alkaa antamaan vellin sijaan. Vielä mennään maisteluannoksilla eli noin desillä. Annan puuron puoli seitsemän maissa, sit iltapesut, pyjamat päälle, vähän seurustelua ja maitopullo seiskan jälkeen.Meillä vauva syö myös tuttia, eli se rauhoittaa unet.
Voisiko tuohon teidän unirytmiin kuulua se 3-4kk levoton kasvuvaihe? Vauvoilla on noita kausia kun ne nukkuu levottomammin, alkaa nähdä unia, pääsee kääntymään jne mullistavat saavutukset saattavat vaikuttaa....Meillä vaikutti näköjään myös se että kun jätin sen herättämisen+tankkaamisen ennen omaa nukkumaanmenoani pois, ei uni katkennut. Toivottavasti siis, enpäs tiedä millainen ensi yö on....!

Joku on myös joskus sanonut että päiväunet on tärkeitä, ja mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin yöllä. En kyllä ihan aina allekirjoita, mutta ehkä siinäkin saatta olla perää. Nää on taas niin yksilökohtaisia.
Toivotaan peukut pystyssä että teidän unirytmi tasoittuu pian <3 Tsemppiä!
 
Kiitos hildamaija! Meillä ei ole oikein koskaan vielä nukuttu kunnon öitä. Tasan kerran sen hurjat 8h, mutta yhdessä vaiheessa jopa 5h. Nyt taas näitä pätkiä, vaikkakin kokonaiskesto onkin 12h mutta se ei paljoa äippää lohduta... Alkaahan tässä olee vähän puhki kun ei ole nukkunut kunnon yöunia yli 4 kuukauteen :confused: Ollaan menossa suomeen ensi viikolla niin katsotaan jos sieltä löytyisi kaupanhyllystä jotain sapuskaa pojalle mikä pitäisi nälän vähän pidempään poissa :)

Ja ottaahan se tietty vähän päähän kun kaverin parin viikon ikäinen vauva nukkuu yönsä paremmin kun meidän sankari 4kk :smiley-angry017
 
Pari levotonta yötä takana, johtuneeko sitten hampaista tällä kertaa. Poika tuntuisi muuten menevän ihan normaalilla rytmillä, mutta herää normaalia herkemmin, esim. viime yö meni näin: nukahti klo 22, heräsi 23.30 kun käytiin miehen kanssa nukkumaan, heräsi klo 3 syömään, heräsi klo 6 kun miehen herätyskello soi ja uudestaan vähän ennen kasia, kun mies meni koirien kanssa ulos. Kasilta mä sitten luovutin, kun toisella ei tuntunut olevan mitään aikeita käydä nukkumaan (aiemmat herätykset hoituivat tissillä ja klo 6 siirsin pojan viereeni, niin saatiin vielä vähän nukuttua). Niihin aikoihin me herätään normaalistikin, mutta nyt oli paljon normaalia enemmän valvomista välissä :confused:

Luultavasti kohta poika alkaa pyydellä jo ekoille päikkäreille, kun äiti on saatu hereille :p

Ai niin ja, ähistessään yöllä sängyssään poika tuppaa nyt aina kääntymään akselinsa ympäri niin, että on ihan poikittain sängyssä ja huutaa taas vihaisena, kun pinnat ottavat vastaan (mikä on oikeastaan todella huvittava näky, vaikka ei kai sais nauraa :grin).
 
Juttelin alkuviikosta yhden kaverini, jolla on kohta vuoden täyttävä poika, kanssa. Heillä ensimmäiset 4kk menivät kuulemma nukkumisten suhteen todella hyvin, mutta sen jälkeen on mennyt ihan laidasta laitaan, kun hampaat ja uuden oppimiset ovat sekoittaneet tahtia. Kauhulla odotan! :eek:
 
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni/puolivuotias/

Vielä ei olla saavutettu puolta vuotta, mutta tässä hyvää vinkkiä kuitenkin. Yösyöttöjä suurin osa näistä pienistä varmaan vielä tarvitsee, mutta hiljalleen ne vähenee ja heräilyt saattavat olla tottumusta. Meillä tyttö saattaa yöllä ynistä ja pienesti itkeä, mutta rauhoittuu itsekseen tai tutilla ja silittelyllä. Nälkä ilmaistaan sitten kyllä vahvemmin. Nyt huomaan, että motorinen kehitys tuo uutta haastetta rauhoittumiseen ja nukkumiseen.
 
Aargh!!! :mad: Kylläpäs ottaa pannuun kun yöt oli omasta mielestä jo suhteellisen hyvällä mallilla, kahdella-kolmella syötöllä pärjättiin kauan aikaa, mut ei todellakaan enää :sad001 Viime yönä oon taas menny laskuissa sekaisin, en tiedä kuinka monta kertaa on käyny syöttämässä ja laittamassa tuttia uudestaan. Unipussi on ehkä vähän rauhoittanu tilannetta, mutta, mutta…. :confused:
 
Meilläkin on rytmit menneet ihan päin mäntyä. Viime yönä nukkumaan klo 20.30 (no tämä on sentään pysynyt), mutta sitten heräilyä tunnin välein klo 02.00 asti... :angry1 Tämän jälkeen helpotti vähän, eli pääsin pisimmilläni nukkumaan jopa kaksi tuntia putkeen. :confused: Ja sitten heräsi klo 08.00 Naantalin aurinkona. Enkä minä osaa olla sille vihainenkaan, ja mikä kummallisinta en edes ole hirveän väsynyt, vaikka tätä on nyt ollut yli viikko. :eek:

Viime yönä tajusin sentään sen, ettei sillä ole ihan aina nälkä kun se ähisee. Tyyppihän kääntyilee ja huitoo unissaan, aivan kuten aikuisetkin. Ja minä tyhmä oon tainnut viime aikoina tunkea sille tissiä suuhun joka kerta. Ärsyttää, kun oon huomannut tämän aikaisemminkin, ja jotenkin se aina unohtuu. Miksi pitää toistaa samaa virhettä? :mad: No jotain apua oli siitä, että katselin ensin että jatkaisi vaan unia, ja pari kertaa jatkoikin, mutta kun mä herään sen kääntymisiin joka tapauksessa. Nyt se on sentään palannut normaaliin tapaansa syödä ja jatkaa unia, eikä roiku ikuisuuksia tissillä kuten vielä pari yötä sitten.

Hampaat, uudet taidot, ruokailun opettelu? En tiedä mistä tää johtuu, mutta yritän selittää itselleni, että joku noista niin että tää menee ohi. Ja kuukauden päästä unikoulu. :)
 
Latteäiti, sama täällä, vakuuttelen itselleni, että nämä uudet unikuviot johtuvat nyt uusista kehityksistä pojan elämässä.

Meilläkin muuten roikutaan yöllä tissillä aiempaa pidempään. Aiemmin poika söi lähestulkoon unessa ja nostin hänet syötyään takaisin sänkyyn jatkamaan heti uniaan. Nyt hän on enemmän hereillä kun otan hänet syömään, mutta ei irrota tissistä sitten millään. Ja kun vihdoin lopettaa syömisen ja irrotan hänet (koska itse hän ei päästä irti), alkaa hätäinen hamuaminen takaisin tissille ja huonolla tuurilla paniikinomainen huuto, kun tissi on julmasti häneltä viety ja paha äiti koittaa jättää sänkyyn :sad001 Useimmiten kuitenkin poika korkeintaan älähtää, kun lasken hänet sänkyyn, ja naama palaa tyytyväisille peruslukemille kun rupean häntä peittelemään ja hän tajuaa, mistä on kyse :) Ähinä kyllä jatkuu vielä tovin, ennen kuin nukahtaa, aiemmin öisin poika sammui ihan suorilta.

Mutta jotain hyvääkin, olen mielestäni aika hyvin siedättynyt tuolle ähinälle ja pienelle itkeskelylle enkä ihan helposti lähde poikaa pelastamaan, jos vaikuttaa, että hän voisi nukahtaa itsekseen. Luulen myös tunnistavani, kun itku on sellaista, että äidin on syytä mennä hätiin. Toivottavasti olen oikeassa :)
 
Viime ajat mä oon laittanut pojan nukkumaan kun se jostain syystä onnistuu multa alle 5min, kun miehen kanssa se menee ekaksi pelleilyksi ja sitten huudoksi ja siitä ei sitten tule mitään moneen tuntiin. Poika alkaa kinumaan sänkyyn jo viideltä! Mikään ei auta, ei päikkärit, ei mikään ja rauhoittuu vasta kun on sängyssä. Eilen nukahti kuudelta niin voitta arvata että toinen heräsi pirteänä kello kuusi. Puh.. Niin tehtiin vaihtarit, mies on laittanut poikaa nukkumaan jo tunnin, ja nyt VASTA seiskalta alkaa hiljenemään :) Jos huomenna saisi nukuttua edes seiskaan kun miehellä on 12h työvuoro huomenna ja toinen samanlainen vuoro sunnuntaina.
 
Milloinkohan tämä äiti oppisi käymään nukkumaan vähän aiemmin? Aina pitää kukkua johonkin puoleenyöhön asti ("aikuisten omaa aikaa") ja aamulla olenkin aika :sleep002

Pojan rytmi on nyt aikaistunut niin, että hän käykin jo 21 kieppeillä unille, mutta unet eivät ole pidentyneet, eli kahdella syötöllä mennään nyt johonkin 7.30 asti. Minä taas en ole osannut rehdä rytmilleni mitään :p
 
Meillä alkaa vauvan osalta viimeinkin helpottaa, viime yön pisin unipätkä taisi olla jo viisi tuntia. :cool05 Heräämisiä oli edelleen enemmän kuin kolme, mutta ei kuitenkaan niin montaa kuin viikko sitten. Äidin osalta ei mennytkään sitten ihan putkeen, minä heräilin edelleen tunnin, kahden välein toteamaan, ettei ole mitään tarvetta. Lopulta heräsin viideltä vessaan, jonka jälkeen ajattelin niitä hormonin huuruisia ajatuksia, enkä enää saanutkaan unta :smiley-ashamed008, mutta niistä ajatuksista avaudun ko. ketjuun.
 
Meillä nukuttiin 00-6, ja mä olin hereillä 3-5 kun olin jokaisen inahduksen jälkeen tekemässä maitoa... ja lopulta en saanut enää nukuttua vaan räpläsin puhelinta 2h kunnes sain unenpäästä kiinni.. hohhoijaa.. kohta se on unikoulun paikka MULLE!
 
Takaisin
Top