Vauvan (ja äidin) unet

Mrs V just oon mietiny et voisko jo siirtyä yhtiin päikkyihi ku päikyt nykyää 1,5 h ja toiset päikyt 0,5-1 h. Yleensä toiset kyl alle 1 h. Nii ku yöllä on sen 10 h suunnilleen ehkä vähä yli nii jatkaiskohan esim tunnilla yöunia jos jäis lyhyemmät päikyt pois?

Ku miettii et mulla huomenna mammaloman vika päivä ja jos siis ois et menis keskiviikkona tarhaan nii pitäiskö jo sillo olla 1 päikyn rytmissä? Empä oo koskaa aatellu ees tuolta kannalta. Onko kellää tietooa?

Mut kai se lapselle on sopiva unimäärä se minkä nukkuu. Ja tuohonhan sitä tähdätään et nukkuis koko yön kunnolla. Meidän äiti sanoi (lasten teholla töissä) et vauvalle on äärimmäisen tärkeää et niitä pitempiä unopätkiä tulee jo tässä iässä (tarkoittaa just yöllä kunnolla pitempä pätkää ja päivällä myös... et ei oo 20 min tehotirsoja siellä täällä. On kuulemma tärkeää et pääsee syvän unen vaiheeseem). Niin ne on kuulemma tutkinu :rolleyes: siis alan speciaalit (ei äiti ja sen kollegat siis :wacky:)
 
Sadetuuli, aikoinaan kun olin päiväkodissa töissä ja meillä oli siellä 9kk ikäinen lapsi hoidossa, niin nukutettiin häntä aamupäivästä ulkoilun aikana vaunuissa n. 30min, koska selvästi vielä sen tarvitsi. Sitten ruoan jälkeen kävi normaalisti muiden lasten tavoin pidemmille päiväunille! Ajan kuluessa nuo aamupäikyt jäi pois ja jaksoi valvoa muiden lasten tavoin "normaaleille" päikkäreille asti! Uskon, että tälläinen on ihan "normaali" käytäntö näiden pienten kanssa!!
 
Sadetuuli, kyllä pienet nukkuu päiväkodissa kahdet unet jos tarvitsevat.
 
Meillä on ainakin nyt jotkut hulinat tai tiheet imut tai jotain.. Yöt on ollut ihan älyttömiä viimeisen viikon. Ihme murinaa ja ähellystä koko yö. Unta saa vain pienissä pätkissä ja äiti ainakin alkaa olemaan jo aika väsynyt. :dead:
 
Mä vielä tarkennan, ettei kukaan luule. Siis meidän vauva nukkuu kyllä n 12h yöllä, mutta syö monesti vielä sen aikana. Nytkin tais olla neljä yösyöttöä. Yleensä kaksi. Jotenkin ei saa mennyksi nukkumaan ajoissa, joten väsyttää nuo herätykset.
 
Meillä eka unikouluyö takana. Opetellaan siis nukkumaan omassa sängyssä, yöimetyksistä ei olla kuitenkaan luopumassa kokonaan.

Mies teki nukutuksen, mä olin remppapuolella maalaamassa. Tunti siinä meni, että poika oli unessa. Ei ollut mennyt ilman lohdutonta huutoa, mutta tassuttelemalla oli rauhoittunut pikkuhiljaa. Puoli neljän aikoihin alkoi itku, joka ei tassuttelulla laantunut, joten otin mun viereen nukkumaan loppuyöksi.

Minä en nukkunut paremmin kuin aiemmin, koska kuuntelin koko ajan toisen huoneen ääniä (vaikka oli korvatulpat). Mies nukkui kyllä paremmin, koska pääsi sohvalta oikeaan sänkyyn nukkumaan :D

Tänään uudelleen, toivottavasti menee helpommin :) Vaikka helpommin tuo meni kuin mitä olin ajatellut...
 
Meillä yöt tuntuu taas olevan pyllystä. Nukkumaan poika menee illalla kyllä hyvin mutta loppuyö onkin sitten ihan mitä sattuu...viime yönä pojasta oli esimerkiksi kiva höpistä ja pyöriä sängyssä (eli siis mun vieressä) klo 3-4, mun mielestä se ei ollut ihan niin hauskaa...Poika menee nukkumaan omaan sänkyyn mutta selkeästi ekan kerran herää vaan sen takia että haluaa viereen nukkumaan, mies käy yleensä ekan kerran tassuttelemassa ja se toimiikin ihan ok mutta unta kestää ehkä 30min ja taas itkut ja siinä vaiheessa otan vaan pojan viereen ja poika jatkaa unia tyytyväisenä. Kunnes sitten herää ekan kerran syömään ja siitäkin jatkaa unia mutta sitten loppuyölle kasaantuu kaikki tämä muu toiminta ja heräily. Tosin viime viikolla alkoi taas syömättömyys tai ruokaa menee ihan minimaalisesti ja päikkärit on myös ihan yhtä sekaisin (ehdin jo tottua että on selkeä rytmi vähän pitempien päikkäreiden kera) ja lisäksi poika kaivaa ikeniään sormillaan...En haluaisi, että taas olisi tulossa hampaita kun niitä on kuitenkin jo 8 mutta toisaalta jos kaikki tämä johtuisi vain hampaista ja eroahdistuksesta niin joskus taas rauhoittuu tämäkin vaihe. Keskimmäisellä pojalla oli kyllä juuri 9-10kk iässä kaikista huonoimmat yöt....
 
Joo en mäkään ole niitä yösyöttöjä vielä ole saanut pois. Minusta tuntuu, ettei ole lapsen perusturvallisuuden kehityksen(kään) vuoksi hyvä aika juuri nyt jotain väkisin mikä ei tunnu luontuvan. Meillä on yleensä noin klo 04 syöttö ja sitten kuuden maissa syödään ja herätään tai onnekkaasti jatketaan unia.
Viime yönä oli joku selittämätön itkukohtaus klo 24, ja muu ei auttanut, kun tytön vieressä nukkua. Sitten normi neljän herätys ja kuuden jälkeen ylös.
 
Joo en mäkään ole niitä yösyöttöjä vielä ole saanut pois. Minusta tuntuu, ettei ole lapsen perusturvallisuuden kehityksen(kään) vuoksi hyvä aika juuri nyt jotain väkisin mikä ei tunnu luontuvan. Meillä on yleensä noin klo 04 syöttö ja sitten kuuden maissa syödään ja herätään tai onnekkaasti jatketaan unia.
Viime yönä oli joku selittämätön itkukohtaus klo 24, ja muu ei auttanut, kun tytön vieressä nukkua. Sitten normi neljän herätys ja kuuden jälkeen ylös.

Mä oon miettinyt ihan samaa. Tissi on yöllä nähtävästi sen verta tärkeä, että ihan ehdoin tahdoin en sitä halua ottaa pois.

Sellaiset itkukohtaukset ovat oikeasti tosi kauheita, meillekin tullut joskus. Ei yhtään tiedä mikä sen aiheuttaa.
 
Kyllä meillä myös syödään öisin. Parhaimmillaan vain kahdesti, mutta viime yönäkin neljä kertaa ja lisäksi kerran itki, mutta rauhoittui ilman maitoa.
En mitenkään olisi valmis mihinkään unikouluun enkä yösyöttöjen rajoittamiseen, mutta pian alkaa äidillä väsy painaa.
 
Tässä on vielä reilu pari kuukautta ennen töihin lähtöä... kyllä mä tuon yhden yösyötön vielä jaksan, mutta toivon tietenkin, että muilta osin saisi nukkua. Mun on lähdettävä töihin ajelemaan jo 06:30 että vältän ruuhkat (tukka ja ripset käherrettyinä), eli aikaisia nousuja on mun arjessa tulevaisuudessakin.
 
Meillä sama Katjusha, herätys 5 ja lähtö 545-6. Onneksi vasta ensi vuoden alussa kuitenkin. On aikaa opetella uusia rytmejä.
 
Ehkä muutaman yön jälkeen voidaan todeta, että yöt ovat muuttumassa :) Nyt kolme yötä takana ilman imetystä ja kaksi ilman, että tarvi käydä tytön huoneessa. Herätykset 05:30 ja 06:00. Jospa sen sais sinne seiskan pintaan siirrettyä pikkuhiljaa :)
Tyttö 10 pv vaille 9 kuukautta.
 
Ehkä muutaman yön jälkeen voidaan todeta, että yöt ovat muuttumassa :) Nyt kolme yötä takana ilman imetystä ja kaksi ilman, että tarvi käydä tytön huoneessa. Herätykset 05:30 ja 06:00. Jospa sen sais sinne seiskan pintaan siirrettyä pikkuhiljaa :)
Tyttö 10 pv vaille 9 kuukautta.

Tosi hienoa! Meidän pitää varmasti jossain vaiheessa kokeilla kanssa tuota hitaanpaa reagointia. Nyt vaan reagoimattomuus aiheuttaa megaitkun. On siis vielä totuttelemassa yksin nukkumiseen.

Toissayö (su-ma) meni ihan penkin alle. Mutta viime yö taas meni ihan hyvin. Sunnuntai oli kyllä päivänäkin poikkeuksellinen (4 tuntia autossa istumista, rippijuhlat jossa uusia ihmisiä jne), joten ei ihme että yö oli vaikea. Olikin niin vaikea, että pari tuntia kestäneiden epäonnistuneiden nukuttamisyritysten jälkeen siirryin makkariin ja poika nukkui tissillä. Mutta viime yö meni hyvin, kuten sanoinkin. Heräsi kerran 3.30, jolloin tuli tissille loppuyöksi. Aika erilaisia öitä siis.

Nykyään haluaa nukahtaa sohvalle viereen, ei tissille kuten aiemmin. Tämäkin tullut unikoulun myötä.
 
Ehkä muutaman yön jälkeen voidaan todeta, että yöt ovat muuttumassa :) Nyt kolme yötä takana ilman imetystä ja kaksi ilman, että tarvi käydä tytön huoneessa. Herätykset 05:30 ja 06:00. Jospa sen sais sinne seiskan pintaan siirrettyä pikkuhiljaa :)
Tyttö 10 pv vaille 9 kuukautta.

Ompa kiva kuulla! Kyllä se siis siitä :happy:
 
Mikähän nukkupäivä meidän neidillä tänään on.. heräsi 6'40, nukkui 9-11 kahden tunnin aamu-unet ja nyt sit 14-16.15 reilut kahden tunnin unet.. yleensä on se tunti aika max mitä kerrallaan nukkuu.
Voikohan uus hammas vaikuttaa.. ihmetyttää jo. :D kunhan ei vaan oo kipeeks tulossa..
 
Meillä oli eka oksutauti tai joku vastaava viime yönä. Heräsin noin tunnin välein nostamaan ylös, kun kako ja yski, lakanassa oli jotain kirkasta nestettä tai limaa. Kahdesti vaihdoin. Eikö just silloin ollut mies lähtenyt sorsajahtiin, että ihan itse sain suoriutua. 04:30 annoin sitten tavoistani poiketen maitoa pienelle ja sitten nukkui 07:45 asti.
Käsivarressa oli tällä viikolla yksi isompi vesirakkula. Olikohan tämä joku mystillinen rokkotauti? Kuumetta ei ainakaan tänään ollut ja ihan reipas tyttö on ollut.
 
Mulla tuli kyl kans hanmas tai lentsu mieleen Mileim. Kun taas toisaalta miettii nii meidän likalla on tosi paljon vaihtelevuutta just päikkyjen mitassa ihan päivittäin. Eli yleensä tempasee 2 päikkyä mut aikaväleillä 30 min ja 2 h per unet. Eli ei voi olettaa et tänää nukkuu 1 h ja 1 h jos eilen nukku.
 
Meillä oli eka oksutauti tai joku vastaava viime yönä. Heräsin noin tunnin välein nostamaan ylös, kun kako ja yski, lakanassa oli jotain kirkasta nestettä tai limaa. Kahdesti vaihdoin. Eikö just silloin ollut mies lähtenyt sorsajahtiin, että ihan itse sain suoriutua. 04:30 annoin sitten tavoistani poiketen maitoa pienelle ja sitten nukkui 07:45 asti.
Käsivarressa oli tällä viikolla yksi isompi vesirakkula. Olikohan tämä joku mystillinen rokkotauti? Kuumetta ei ainakaan tänään ollut ja ihan reipas tyttö on ollut.

Lieväoireinen vesirokko?
 
Takaisin
Top