Vauvan (ja äidin) unet

Meiän tyttö nukku yöllä 11 tuntia putkeen!! :woot: Mitä mitä mitä on tapahtunu miun yöähisijälle?! :grin Kävi nukkumaan 19 jälkeen ja söi ekan kerran 6 jälkeen, ite heräsin vähän ennen sitä kun tissit meinas räjähtää. Sit vielä tunti unta sen jälkeen. Eilen nukku pitkästä aikaa kunnon päiväunet, puolen päivän aikoja 2,5 tuntia ja illalla autossa alle 10min torkut. Ehkä meiän pitää kohta siirtyy jo yksiin päiväuniin jos sillä paranee ne ite päiväunet ja samalla myös yöunet.
 
Minä odottelin aika pitkään, että tyttö olisi jättänyt pois kolmannet päiväunet, kun oletin, että olisi pirteämpi ja sitten ne vaan jäisi pois. Mutta meni just noin, että nukkui lyhyitä päikkäreitä kolmet ja oli väsyneempi. Nyt kun mennään kaksilla, niin nukkuu pidemmät ja paremmat unet. Katsotaan, osaanko vähän aiemmin vähentää yksiin :)
 
Olis ollu luksusta jos ois käyny ite ajoissa nukkumaan :hilarious: Mutkun oli pyykit, oma iltapala, lasten iltapalan jälkien siivousta, tiskikoneen täyttö yms... Mutta taisin mie kuitenkii useemman tunnin nukkuu putkeen, se on harvinaista, olin niin koomassa että en oo huomannu kun mies nosti esikoisen viereen nukkumaan ja lähti töihin. Saa nähä miten tää yö menee kun tänää tyttö sit nukku vaan kahet reilu 30min päiväunet.
 
Pitkään ihmettelin, että mikähän ihme se on alkanu meidän neitiä oikein öisin herättelemään ja vielä useita kertoja.
Ajattelin, että hampaat ja annoin Panadolia.
Sitten, että jos sillä on vaikka liian kuuma, ja kevensin vaatetusta.
Ehkä sillä onkin nälkä, ja annoin vähän tukevampaa iltapalaa.
Ja vielä ne kolmannet päikkäritkin jätin illasta pois, mutta mikään ei vaan auttanut.
Kunnes lopulta keksin...mun mies! Mun ihana ja rakas kuorsaava mies! :hilarious:
Sanoin lopulta isännälle, että nukkuu yhden yön muualla, ja niin nukkui...mutta niin nukku äiti ja tytärkin ja pitkästä aikaa ihan koko yön.
Mutta...vain tämän yhden yön...
Että miten ihmeessä minä saisin ton miehenikin sitä loukkaamatta tajuamaan, että ei se yksi yö riitä?
We want more! :joyful:
Noh, kait se on vaan yritettävä puhua sille.
On vaan semmonen niin kovin herkästi loukkaantuvaa sorttia...
Mut hitto, pakko se on ajateltava itseäänkin.
Mutta näin meillä. :happy:
 
Upeeta IQ! :) Toivottavasti vauva jatkaa samalla linjalla! Saako kysyä, että miksi mies nosti esikoisen viereen nukkumaan? Kiinnostaa vain, kun meillä 2v, joka haluaisi myös nukkua vieressä. Enää en pelkää sitä, että hän pyörähtäisi vauvan päälle unissaan kun vauvakin on jo niin iso. Mutta mä en saa enää nykyään nukuttua 2veen kanssa. Ja hän herää yleensä kerran/yö yrittäen siirtyä mun viereen ja sitten mun pitää siirtää hänet takaisin sänkyynsä...

Täällä oli näitä unijuttuja nyt kahdessa ketjussa, mutta laitan meidän jutut tähän yhteen. :D

Mulla on sama kuin Ilyanalla, ei haittaa herätä muutaman kerran/yö syöttämään vauvaa. :) Mutta olenhan kohta 3 vuotta joutunut heräilemään öisin. Jos oikein muistan, koko aikana on ollut 1 yö niin, että olen saanut nukuttua koko yön. Mutta jos vauva heräilisi vielä tämänkin ikäisenä 1-2 h välein, niin kuin Ellipsillä, niin sitä en kyllä jaksaisi. Hienoa Ellipsi, että teillä unikoulu auttoi noin hyvin! :)

Viime kesänä en saanut nukkua kokonaisia öitä, olin raskaana iskiaskipujen kera ja kävin töissä. Kulkuvälineeni oli pyörä, niin kuin aina. Työmatkat olivat n. 5-7 km/suunta (ei aina sama toimipiste). Joinakin päivinä minun piti ennen töitä viedä 1-vuotias tyttö hoitoon mummun luo, joinakin hakea hänet töiden jälkeen. Riippui miehen työvuoroista. Oli vähän rankkaa välillä, mutta kaikesta näköjään selviää. :D Aikaisin nukkumaan vain itsekin. :)

Mielenkiintoista mun mielestä on se, että thl:n mukaan vielä 2-vuotiaistakin jopa puolet heräilevät 1-2 kertaa yössä ja 10 prosenttia 3-4 kertaa yössä. Sen ikäiset eivät tietystikään tarvitse enää maitoa tai muutakaan "palvelua" herätessään, mutta tuo tieto auttaa mua jaksamaan oman 2-vuotiaani yhden yöheräämisen. :)

Meidän vauva syö vasta niin vähän kiinteitä, että ei pärjäisi koko yötä ilman maitoa. Mulla ei ole hajuakaan, mikä meillä on öisin pisin unipätkä, kun en katso kelloa ikinä.

Vauva heräilee nykyään iltaisin 15-30 min välein niin kauan, että käyn itse nukkumaan hänen viereensä. Käyn siis aina tissillä tainnuttamassa hänet uudestaan uneen. Tai ilta ja ilta... Nyt kesän aikana meillä tytöt ovat menneet nukkumaan lähempänä puolta yötä, itse olen mennyt vasta klo 02 aikoihin. :D On ollut aamuja, kun olemme heränneet vasta klo 11-11.30. Hups. :D

Päiväunissa ei ole meillä vieläkään mitään uutta. Yleensä vauva nukkuu sen n. 30 min, mutta joskus saattaa nukkua kauemminkin, vaikka 1-1,5 h. Ei ole kuitenkaan ennustettavissa, että minä päivänä tai kellonaikaan näin tapahtuu. Hän nukkuu 2-3 päiväunet / päivä.

Voi ei Moona, mikä ongelma! Toivottavasti miehesi ymmärtää loukkaantumatta. Täälläkin on kuorsaava mies, jolle joudun joskus öisin huomauttamaan, että hän kuorsaa. En tiedä, kuinka usein tyttöjen herääminen johtuu isänsä kuorsauksesta. :D
 
Niinhän se taitaa mennä, ettei kaikkiin perheisiin tule koko yön nukkuvia lapsia. Mun huolena on lähinnä se, että en suoriudu töihin, jos yöt ovat jatkuvasti heräilyä ja hyssyttelyä. Mulla on todella pitkä työmatka, joten tarvitsen virtaa myös ajamiseen. Olen useamman viikon keskittynyt päiväruokailuihin syöttämällä, ja sormiruokailu (eli meillä ruoan sylkeminen lattialle) on sivuosassa. Arvelisin, ettei voi olla nälkä ennen klo 3, tai ehkä myöhemminkään, mutta mistäpä tuon tietää.
Viime yö meni sitten silleen, että tyttö heräsi itkemään klo 01:15 ja lähetin mieheni rauhoittelemaan tilannetta (tutti, silitys). Lapsi hermostui niin totaalisesti, ettei rauhoittunut enää minunkaan hoidossa. Päädyin sitten lopulta 02:20 antamaan maitoa, en enää jaksanut... ensi yöksi sitten kuulosuojaimet.
 
Meillähän on suht samanikäiset hoikat tytöt molemmilla katjusha, paljonko siis tyttö malttaa päivällä syödä?
Meillä syödään aamupuuro n. 1dl, lounas n. 1-1,5dl lihasose (purkista 8kk tarkoitettua), välipalana hedelmää joko purkista tai tuoreita n. desin verran myös, sitten vielä päivällinen sama reilu desi lihasosetta ja iltapuuroa menee mitä menee (eilen se desi mutta monena muuna iltana noin puol desiä). Sitten päälle korviketta päivässä menee se noin puoli litraa. Näillä eväillä nukkuu yöt noin 12-13h. Välillä toki herää mutta jatkaa unia tutin löydettyään (niitä on 7kpl sängyssä). Jos siis kitisee yli 10-15min ni menen katsomaan. Sitä ennen yleensä nukahtaa itse.
Silloin 'unikoulun' aikaan jos siis meni katsomaan/hyssyttelemään heti niin huuto yltyi kahta kauheammaksi. Alkuun tuntui se 10min ikuisuudelta kun toinen huusi mutta tosiaan kuulosuojaimet kehiin :-D
 
Tiimpuu, aika pitkälti samat eväät, meillä on lisänä imetys ja iltapuuroon sekoitan vähän korvikejauhetta.
Meidän aamupäivävaunulenkki meni huutamiseksi, joten tuli keskipäivän päikkärit. Nukuin itsekin yli 2 tuntia... juuri nyt ei tunnu niin epätoivoiselta, toivotaan jaksamista tulevaan yöhön siis. Viime yön huuto kesti yhtäjaksoisesti sen tunnin, eli onhan siinä nipistämistä.
 
Muokattu viimeksi:
Joo siis meillä ei mene lähellekään noin paljon sosetta. Yleensä päivän aikana vain joitakin lusikallisia puuro+hedelmäsosetta, max 1 tl lihasosetta ja alle puoli purkkia hedelmäsosetta. :D
 
Meillä syödään mun mielestä ihan tajuttoman paljon, mutta kyllä se aika pitkälle kuitenkin on saman verran kuin Tiimpuulla ja Katjushalla. Joko lounas taikka päivällinen pyritään sormiruokailemaan, jolloin menee vähemmän suuhun asti. Lihat on meidän pojalle nou nou jostain syystä. Nyt yritän löytää jonkun sellaisen, jonka kelpuuttaa. Tänään vuorossa ahvenpihvit, joissa ahven onkin seitä. Katotaan mitä käy. Puuroihin pistän myös maapähkinävoita rasvaa ja makua antamaan. Nlalääkäri on 2.8., sitten näkee onko painoa tullut miten. Ei mitenkään ihan tajuttomasti, jos omaan vaistoon luottaa... Yöt menee kolmella syötöllä vaikka olisi kuinka syönyt hyvin päivällä. Onneksi aamuyön itkukohtaukset ovat laantuneet.
 
Meinasin kirjoittaa että ompa sitten erilaisia nämä pienet mutta niinhän me jokainen ollaan! :-)
Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta että rauhoittuisi yöt kaikilla jotka niiden kanssa 'kamppailee'. Kai sitä on saanut ite nukkua jo 'niin kauan' (alusta saakka siis nukuttu meillä hyvin) että alkaa jo ajatukset vaihtua siihen että saisi se toinenkin pieni meille tulla ;-)
 
Jaa kehtaakohan sitä meidän ruokia kirjoitella. Puuroa menee aamulla sillai et 2dl korviketta noin 3/4 dl hiutaleita ja marja tai hedelmäsosetta päälle. Lounas on yks keitetty muna (en jostai syystä anna keltuaista) ja joku kämmenen kokoinen läjä peruna bataatti tai porkkanasosetta. Sama setti päivälliseksi ehkä muna vaihdettu noin 30 g kanaa tai kalaa. Välipalana maitoo ja hedelmää. Iltapuuro sama setti luumusoaeella ku aamupuuro. Yöllä molemmat tissit maitoa.
 
Meillä Belle tuo 2,5v esikoinen heräilee edelleen kerran yössä jolloin pyrkii viereen. Usein mies huomaa sen ensin ja nostaa viereen, mie oon välillä yöllä vieny pojan takasin omaan sänkyynsä jos oon eka joka huomaa hänen kävelyn (mies ei jaksa viedä), on sit yleensä sinne jääny eikä välttämättä uudestaan yritä viereen. Poika nukkui vielä syksyllä ennen pikkusiskon syntymää meiän vieressä, sit opeteltiin omaan sänkyyn mut on annettu tulla viereen aamuyöstä. Montaa yötä ei oo ollu että ois koko yön nukkunu omassa sängyssään, ja miulla on jo yli kolme vuotta menny niin etten koko yötä oo saanu nukkuu rauhassa (raskaudet ja vauvat). Ehkä joskus lapset oppii nukkumaan, toivossa on hyvä elää... Nyt on vielä muutaman viikon ajan ollu esikoisella joku kausi et yöllä jos yrittää viedä takasin sänkyyn alkaa itkee "äitin/ iskän viereen", eihän siinä voi kieltäytyy...

Meillä esikoinen tais vielä vuoden ikäsenä heräillä monta kertaa yössä, tässä iässä vielä sitä 1-2h välein heräilyä, joten täähän on ihan luksusta kun tyttö herää vaan muutaman kerran ja esikoinen kerran :hilarious: Jos nyt kuitenkii yöimetykset sais tän vuoden aikana lopetettua, esikoista imetin aamuyöstä vielä yli vuoden ikäsenä (oli huono syömään kiinteitä).

Meillä tytön soseruokailu päivisin on vielä kovin vähäistä niin yöheräilyt on jaksettava. Syö aamupuron, lounaan ja päivällisen jotai paria ruokalusikallista kerralla, välipala menee hyvin mut harvoin annan yli 50g koska pitäs saada muuta ruokaa menemään, iltapuuro vaihtelevasti: välillä 1 lusikallinen, välillä jopa yli 100g soseineen. Eli kunhan ruokailut paranee niin sit aletaan unikouluttaa.
 
Meillä esikoinen on nyt viikon nukkunut omassa sängyssä, kun oltiin sukuloimassa hän nukkui tilanpuutteen vuoksi erillisessä sängyssä ja se meni hyvin joten kokeiltiin kotonakin. Esikoisen sänky on meidän sängyssä kiinni ja toisella puolella on vielä toinen sänky missä mies välillä nukkuu. Oon ollut tästä tosi ihmeissäni kun esikoinen halusi aina nukkua ihan mun selässä kiinni. Me siis nukutaan välillä kaksin vauvan kanssa parisängyssä kun mies nukkuu toisessa sängyssä ja on kyllä ihanaa kun pitkästä aikaa on tilaa. Vaikka ei oo kyllä vauvalla mikään kiire omaan sänkyyn, kiva että siinä vieressä joku pikku tuhisija on :rolleyes: vauva herää kerran tai kaks yössä syömään/varmistamaan että oon vieressä. Oon ihan tyytyväinen tähän eikä mulla oo tarvetta saada yötissiä pois ainakaan ennen vuoden ikää.
 
Minusta on tosi mukava nukkua miehen kanssa kahdestaan omassa sängyssä. Vauva käy syömässä siinä ja sitten nukkuu tyytyväisenä omassa sängyssään meidän sängyn vieressä. En varmaan pääsisi aamuisin sängystä ylös, jos pitäisi nukkua epäergonomisessa asennossa.
 
Voi ei Moona! Sympatiaa täältä ja paljon tuon kuorsausongelman suhteen! Meillä miehen kuorsaus on ihan oikea ongelma myös. Hän jopa kävi jokunen vuosi sitten kuorsausleikkauksessa ja auttoihan se... puoli vuotta. :meh: Sama meno jatkuu ja nyt nukutaan eri huoneissa, koska minä en millään jaksa jos pitää lasten heräämisten lisäksi valvoa yöt, kuorsausta kuunnellen.
 
Neuvolassa just täti kyseli, että nukunko ollenkaan päikkäreitä ja olin vähän hölmistynyt, että en tietenkään - saatan toki pötkötellä tytön vieressä, kun nukkuu silloin paremmin/pidempään (ja musta on maailman ihaninta nähdä vastaheränneen vauvan puhkeavan hymyyn, kun tajuaa mun olevan vieressä - melkein itku tulee, kun oon silloin niin onnellinen!), mutta että omasta mielestä nukun öisin ihan tarperksi. Sit aloin miettimään, niin vähän ennen yhtä kävin nukkumaan ja heräsin ennen ysiä, yöllä heräsin ainakin 5 kertaa eikä kaikki kerrat johtuneet edes tytöstä - juttelinkin miehen kanssa kuuden aikaan, kun teki lähtöä töihin. Ja oon siis edelleen hereillä näin puol yhdeltä, meinasin hetken vielä katsella netflixiä, kun ei juuri väsytä.. niin että ilmeisesti mun ei sit vaan tarvii saada enempää unta. Tai sit oon vaan niin hormonipöllyissä vieläkin. :hilarious:
 
Lääkärineuvolassa juttelin meidän aamuöistä. Th tykkäsi, ettei yösyötön lopettamisella ole kiire. Voitais yrittää hivuttaa sitä heräilyä myöhempään. Lääkäri puolestaan (jälleen kerran) ihmetteli, miten laitamme lapsen nukkumaan jo kahdeksalta. Että tavallisempaa olisi mennä nukkumaan 21-23... no, voihan olla että voisimme hiukan myöhästyttää iltaa, jos siitä on mitään apua aamuöihin. Minusta vaan tuntuu, että täälläkin ryhmässä moni vauva nukkuu klo 20-06 (07), että onko meidän tyttö nyt sitten mikään poikkeus.
 
Takaisin
Top