Vauvan (ja äidin) unet

Voi kun sitä voiskii nukuu edellisen päivän sillon jos joutuu valvoo vauvan kanssa yöllä... Siun täytyy Mileim sanoo miehelle että saman täytyy myös toimii sit toisin päin kerta hällä sellanen suunnitelma :wink

Niin se kuulemma toimiikin ku menen vaan vauvan kaa sinne nukkumaan... ei oo vissiin huomannu mies, että meidän tyttö ei käskien nuku..
Viimeyönä unille 3.00 ja ylös 8.15

Mileim + neiti 8vk 1 pv

Mei viime yö oli iha kakka.. Mentii sänkyy noin 22.30 ja tyttöhän ei nukahtanu vaa jäi sänkyy hereille. Sit alko kauhee meuhkaamine, ähinä ja puhina ja heilumine. Kyllästyin sit siihe ja otin tytön vieree. Hää nukahti sit lopulta ehkä pariks tunniks ja noin puol 3 herättii syömää jonka jälkee siirsin tytön takas omaan sänkyyn ku nukahti tissille. No hää nukku hetken hiljaa ja sit alko taas kauhee ähinä ja puhina, varmaa unissaa touhus ku silmät oli kii ku menin kattomaa. Sit 8 aikaa kyllästyin taas kuuntelee sitä meuhkaamista ja otin tytön taas vieree, siihe hää sit nukahtiki ja 11 aikaa noustii syömää ja ylös. Miun nukkumisest ei vaa meinannu tulla mitää ku tyttö oli vieres ku hää mönki koko aja minuu kiinni ja oli osittaisit ain mu alla et piti nostella takas keskemmälle sänkyy.

Toissa yö meni taas nii hyvi et oisha se ollu liikaa pyydetty et tääki ois menny hyvi :D Tyttö nukahti klo 22 ja heräs vast 4 jälkee syömää ja siit seuraavan kerra 9.

Jospa ens yö ois parempi..

Jewell, mä huomaan joka yö, että oon niin laidalla 160 senttisessä sängyssä, että mahdun olemaan vaan kyljellään - pieni on mönkinyt keskeltä sänkyä ihan kylkeen kiinni ja on yleensä vielä niin vinossa, että jalat on mun jalkojen välissä.

Silti nukun mieluummin vauva kainalossa, niin ei tarvii yöllä hyppiä edes takaisin. Ja onhan se nyt ehkä ihaninta koko maailmassa herätä tuhisija kainalossa. :Heartpink

Muokattu viimeksi:
Mä tein yks yö niin että laitoin pojan ihan takoituksella kyljelleen naama musta pois päin, selkänsä siis oli muhun päin. Eihän siinä mennyt kuin hetki kun ähersi itsensä naamansa muhun päin ja kiinni muhun. Mutta helpompaa silti kun lapsi nukkuu vieressä eikä pinniksessä. Vaikka pinnis onkin meidän sängyssä kiinni mutta on näin helpompaa ja tosiaan ihanampaakin :) :Heartred

Missä iässä teidän vauvoille on tullut selkeä vuorokausirytmi? Yöunet, päikkärit jne tiettyyn ehkä jopa samaan aikaan päivittäin? En muista ollenkaan miten esikoisen kanssa meni.

Missä iässä teidän vauvoille on tullut selkeä vuorokausirytmi? Yöunet, päikkärit jne tiettyyn ehkä jopa samaan aikaan päivittäin? En muista ollenkaan miten esikoisen kanssa meni.

Meillä on nyt jo selkeä päivärytmi, vauva huomenna 7vkoa ja oisko pari viikkoa nyt ollut tämä rytmi. Mun vauvoista tämä kuopus on selkeästi kaikista rytmisin ja parhaiten nukkuva. Yöt alusta saakka nukkunut, herää tietysti syömään mutta muuten ei ole valvoskellut. Mähän nukuin koko raskausajan tosi hyvin, en tiedä onko poika siitä ottanut opikseen :grin

En muista miten kahden isomman pojan kanssa on ollut...Esikoinen valvotti muutenkin niin paljon. Muistan joskus istuneeni hänen kanssaan pimeässä olkkarissa koska hän vaan tillitti hereillä silloin kun oli ihan pieni.

Onpas ollut taas kaks AIVAN erilaista yötä: toissayönä vauva valvoi aamulla seitsemään asti ja itki enemmän tai vähemmän koko ajan eikä suostunut olemaan kuin sylissä, heräsi sitten joskus kolmen jälkeen.. ja luonnollisesti useamman kerran yön aikana syömään.

Viime yönä nukahti mun syliin olkkarissa joskus puol kahden maissa, josta sitten siirryttiin sänkyyn puol kolmen aikaan - vauva heräsi syömään ja jatkoi tyytyväisenä uniaan. Yöllä taisi herätä kahdesti pika tankkaukseen ja nyt puoli yhden aikaan herättiin uuteen päivään. Taisi pienellä olla nälkä, kun on kohta tunnin viihtynyt tissillä. :smug:

Mutta nää on just niitä "aamuja", joita rakastan: rauhassa saa kölliä peiton alla ja juoda aamukahvia vauvan syödessä ja heräillessä pikku hiljaa. Vielä kun on yhdeksän tuntia yöunta takana, niin olo on sellainen, että pystytään päivän aikana ihan mihin tahansa suurtöihin. :grin

Meilä nukutaa iha hyvi mut nukkumaan käyminen on taistelua..toinen tappelee unta vastaan.. varsinki illalla karjutaa kunnolla.. tänää meni n.1,5h et vihdoin anto unelle periks..

Nukuin viime yönä 02.30-12.50 välin. Mies otti vauvan kympin aikoihin hoitoonsa. Heräsin pari kolme kertaa tossa välissä, mut unta tuli kuitenkin reippaasti yli 9h. Aivan mahtavaa.

Vauva nukahti äsken mahan päälle ja jatkoi nyt vieressä uniaan. Pitäis alkaa nukkumaan, mutta ku migreeni vaivaa ja on henkisesti levoton olo. Aamulla kello soi jo 08.40, ku 09 tulee esikoiselle hoitaja ja pitää häntä opastaa siinä aamulla ja herättää esikoinen ennen hänen tuloa. Hyvässä lykyssä saan vauvankin annettua hoitajan mukaan vaunuilemaan ulos.. jos sitten omat unet vielä jatkuis. Vauva siis yleensä aina herää 10-11 ja haluaa seurustella ja saaha puhtaan vaipan yms.

Kurkkua kuristaa ajatus siitä, että aamulla pitää nousta ja loma on ohi ja arki on täällä. Arjessa siis ahdistaa se, kun ei saa nukuttua tarpeeksi vaikka kuinka yrittää. :( se on niin raskasta.

Eea mulla sama juttu tuon unen kanssa :/ katkonaiset unet ei tee hyvää ja untakin pitäisi saada VÄHINTÄÄN 8 tuntia että voisi edes kuvitella että jaksaisi päivän.

Viime yö meni kyllä niin päin hittoja.. Nukuin varmaan kaksi tuntia ja pätkissä senkin. Valmiiksi oli vähän yliväsymystä ja vauva itki ja murisi ja kaikki oli vähän huonosti. Sitten kun vauva nukkui, en saanut itse unta kun huippasi niin kovin. Kun kylkeä käänsi, niin olin varma että taju lähtee. Mistähän moinen johtuu? :eek:Pystyasennossa huippaa useinkin ja tajukin lähtenyt, mutta nyt sitten näköjään maatessakin. :sour:

Jospa ensi yönä nukuttaisi paremmin. Aikainen herätys kyllä vähän jo valmiiksi stressaa..

Mun tuttavalla on hyvänlaatuista asentohuimausta ja niin kuin nimikin kertoo nii ei ole kyse mistään vakavasta. Mut tietenki kävi lääkärillä ja ku se oli diagnosoinu sen niin tuttavani sanoi että sai kotiohjeet. Kannattaa siis käydä lääkärissä.

Sadetuuli, kiitos infosta. Pitänee ottaa asiakseen hoitaa kuntoon. Tuntuu tosi häijyltä kun maatessa huippaa ihan kunnolla.

Tämä yö meni tosiaan paremmin. Vauva nukkui 7,5h putkeen ja heräsi vasta kellon soittoon kuten minäkin. :grin

Miun äidillä on tosi paha asentohuimaus, joka johtuu niskan välilevynpullistumasta. Äiti nukkuu siis vaan toisella kyljellä, muuten lentää oksennus. Eikä voi käydä sille kyljelle kun selältään. Myös kurottelut laukaisevat huimauksen ja se on kuulemma kuin karusellissa olisi, ja tosiaan niin paha, että oksentaa.. tosi paskamainen vaiva pahanlaatuisena ja sille ei voi tehdä oikein mitään..

Vauva valvoi 01-09. :hungover: Olis sittenkin pitänyt juoda illalla pari kuppia kahvia vieraiden seurana..

Oi ei Ilyana, pitkä valvominen teillä ollut! :eek: Meillä viime yö meni niin, että vauva nukahti klo 1.30 jälkeen ja heräili joskus ennen klo 10. Söi välissä 2 kertaa. Itse olen herännyt 3 kertaa (isompi tyttö herätti kerran) ja noussut ylös klo 9 kun isompi heräsi.

Mulla tuota huimausta tulee, jos oon nukkunut aivan liian vähän tai on ollut tosi monta herätystä yön aikana. Tämän vauvan kohdalla on ollut vain vähän huimausta, mutta edellisen vauvan aikana oli paljon, seisaalta ja maatessa.

Kuulostaa aina rankalle monen teidän yöt. Meillä kapalo on ihan avainasemassa neidin unien suhteen. Pari yötä oltiin ilman ja huudettiin aina 2-3 saakka. Sit otin taas käyttöön ni nyt nukuttu monta yötä about kaavalla: unille klo 21-22, eka herätys klo 2-3, sitten jo melkeinpä aamuherätys klo 8-9 aikaan. Eli kiitettävät yöunet ollaan saatu :-D

Meillä jo jonkun aikaa meni yöunet ihan hyvin, vauva nukahti viimeistään klo 02 ja nukkui aamuun (1 syöttö välissä). Mutta nyt kun hän on oppinut asettumaan vaunuihin unille (ulkoilun yhteydessä) niin jopas meni eilisyö ihmetellessä... Kolmen maissa nukahti hetkeksi, heräsi taas viiden jälkeen kitisemään, nukahti hetkeksi ja ylös noustiin yhdeksältä. Alkuyö meni siihen että vauva huuti rinnalle, mutta syötyään alkoi kaamea pulauttelu... Harsoja meni useita pyykkiin, lakanat pyykkiin ja neidillä vaihtui kolmesti yöasu kun oli niin märkänä. :( nyt päivälläkään ei malta kun sylissä nukkua tississä roikkuen - tutti saa vaihteeksi aikaan raivokohtauksen.. No, jospa ensi yö menisi paremmin. :)

Mitens konkarit sanoo, tekeekö muut ja miten ootte päässyt ohi/yli: ollaan siis jo useampi viikko menty yöpuulle kellon mukaan 21 aikaan hämärään huoneeseen. Tyttö alkaa melko välittömästi itkeä, vaikka käymme vierekkäin (eikä häntä ole jätetty yksin nukkumaan, että sitä pelkäisi). Rauhoittuu imetykseen, mutta vaatii nukahtamiseen tissin suussa tai hyvin lähellä sitä. Olen keinuttanut peiton sisässä sylissä ja tuttia tarjonnut huutavalle, mutta mikään ei auta unen tuloon, niinku tissi. Välillä on varmaan pierua ja muita mahavaivoja, niitä hoidan jumpalla ja pitämällä mahallaan sylissä. Vähän hirvittää, miten päästään jonkinlaiseen rytmiin oikeasti. Kyllähän tuo vielä pieni on ja kai tässä ehtii vielä unitavoille oppia. Odotatteko te vaikka maailman tappiin, että lapsi on tosi väsynyt ennen yöpuulle hakeutumista? Itse tarvitsen myös uneni, joten ihan täysin en haluaisi lapsen määritellä sitä. Yrittäisin ainakin, että nukuttais tarpeeksi ennen aamua. Heräämisiä tulee pitkinä tai lyhyinä 3-4 kertaa, vauva herää päivään noin 08:30.
Tyttö 5,5 viikkoa

Takaisin