Vauvan (ja äidin) unet

Nyt tarvitaan kokeneemmilta apua! Vauva 2vk2pv taistelee unta vastaan.. nukahtaa kyllä syliin mut heti ku alan siirtää sitä sänkyyn/vaunuihin/sohvalle se alkaa karjumaa.. on iha selvästi väsyny.. millä mä saan tän nukkumaa johku muualle? Vai istunko nyt täs sohvan nurkassa seuraavat 2-3tuntia?! Aika rankkaa ku mikää muu ku syli,nimenomaa äitin syli,ei kelpaa...

Sohvan nurkassa mä olen istunut tässä nyt reilun tunnin kun lapsi nukkuu rinnan päällä.Iltaruokakin tekemättä, mutta syödään varmaan eilistä vaikka olin ajatellut sen huomiselle. Meillä ainakin herää helposti jos alkaa siirrellä nukkuvaa vauvaa. Itse nukutan suoraan vaunuihin jos ei sylissä pysty antaa nukkua tai sitten kantoreppuun niin on ainakin kädet vapaana. Ja toki autoon nukahtaa ja jatkaa kaukalossa hyvin yleensä unia kun tullaan takas kotiin niin olen antanut nukkua siinä sen aikaa mitä nyt nukkuukaan.
 
Sohvan nurkassa mä olen istunut tässä nyt reilun tunnin kun lapsi nukkuu rinnan päällä.Iltaruokakin tekemättä, mutta syödään varmaan eilistä vaikka olin ajatellut sen huomiselle. Meillä ainakin herää helposti jos alkaa siirrellä nukkuvaa vauvaa. Itse nukutan suoraan vaunuihin jos ei sylissä pysty antaa nukkua tai sitten kantoreppuun niin on ainakin kädet vapaana. Ja toki autoon nukahtaa ja jatkaa kaukalossa hyvin yleensä unia kun tullaan takas kotiin niin olen antanut nukkua siinä sen aikaa mitä nyt nukkuukaan.

Koitin nukuttaa vaunuihin. Meteli vaa ylty.. iha ku ois päätä leikattu toiselta.. sänkyyn koitin silitellä ni ei tullu mitää.. nyt tuo haukottelee kainalossa nii et tuntuu et koko naama repee.. mut ku ei anna periks!
 
Meillä saa tytön sylistä siirrettyä kunhan on syvässä unessa. Jos nukahtamisen jälkeen odottaa jonkun 15min niin yleensä onnistuu. Asiaa auttaa jos vauvan alla on jo sylissä peitto minkä päällä siirtää.
 
Voi kun meilläkin nukuttaisiin.. Tänään on oma olokin ollut aivan kamala, lihaksia särkee ja vapisuttaa kun ei ole saanut lepoa tarpeeksi. Vatsakin oireilee stressivatsana ja on saanut ripuloida..
 
Täällä samaa vikaa, että vain sylissä suostuisi nukkumaan. Vauvalla refluksia, eli ei kestä vaakatasoa heti syönnin jälkeen, mutta kun ei käy edes vinoon tuettu sänky, sitteri tai mikään muukaan. Alkaa olla mutsin huumori lopussa ja lihakset rikki kun sängyssä istualtaan torkahtelen puolen tunnin pätkiä lapsi rinnalla...

Piipaa + poika 9vk
 
Meillä on lämpöpeitto. Sillä voi lämmittää vauvan sängyn sylin lämpöiseksi ennen kuin laskee nukkuvan vauvan sylistä sänkyyn.
 
Mä olen ihan suosiolla sit pitänyt vauvaa sylissä nukkumassa, jos ei ole muuten saanut nukuttua - jääkööt muut hommat tekemättä, kyllä siivoomaan/kokkaamaan yms. ehtii sit myöhemmin.

Mä olen jopa parina päivänä syönyt aamupalaksi vaan suklaata, kun en ole päässyt keittiöön sohvan nurkasta vauvan nukahdettua syliin ja kotihommat oon tehnyt sit kun mies on tullut illalla kotiin.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin vaikea saada kehtoon siirrettyä. Välillä sujuu ja välillä ei, en oo keksinyt toimivaa kaavaa. Välillä otan suosiolla kantoliinaan, se on toimiva ratkaisu ollut monesti :) itsekin voi ottaa pienet nokoset puoli-istualtaan ja pieni pysyy sylissä.
 
Meillä kans päivisin sama ongelma että syliin nukahtaa mutta ei saa siirrettyä sit siitä pois, tyttö 3,5vk. Ei onnistu siirto vaikka ois lämmitetty alusta tai peitto jonka päällä siirtää. Vielä onnistuu se että jättää muut hommat tekemättä ja antaa vauvan nukkua sylissä, mutta ei enää parin päivän päästä kun mies lähtee takasi töihin ja miulla on sit yksin molemmat lapset huolehdittavana.

Manducassa on nukkunu pari kertaa mut sit kun yritän käyä nojatuoliin puoli istuvaan asentoon että jatkaisi unia rinnan päällä ni ei käy tytölle. Herää heti kun otan kantorepun puoliks pois ettei toisen tartteis olla niin kuumissaan. Pitäs varmaan antaa toisen vaan hikoilla.

Vaunuissa on nukkunu sen muutaman kerran mitä oon käyttäny lyhyellä kävelyllä mutta herää heti kun tullaan kotipihaan ja vauhti pysähtyy...

Yöunille tyttö nukahtaa viereen yleensä pitkän taistelun päätteeksi.

Kyllä tyttö ehkä joskus oppii nukkumaan mutta veikkaan että siihen joku vuosi menee... Esikoisen jäliltä tässä nyt jo parin vuoden univelka ja katkonaiset yöunet takana ni saa nähä miten pitkään vielä jaksan.
 
Nukkuuks muiden vauvat kunnon päiväunia? Meiän tyttö (5,5vk) nukkuu vaa lyhyitä pätkiä sylissä tai kantorepussa... Tartteisin itekkii päiväunet mut ei oo onnistunu moneen viikkoon, väsyttää :sad001 Yöt menee ihan hyvin 2-3 tunnin pätkissä vieressä mut päivällä ei onnistu ees viereen nukuttaminen. Esikoinenkii nukkuu enää noin tunnin torkut ni aika sattuma pitäs olla jos ite kerkeisin siinä ajassa saada itteni ja vauvan myös unille..
 
Ei nuku, ja sama täällä ettei onnistu edes sylissä tai vieressä kunnon päiväunet. Ei nuku pitkään myöskään vaunuissa (liikkuvissakaan) eikä autossa. Mäkin tarvisin päiväunet joskus, mutta 2v ja vauva ei ikinä nuku yhtäaikaa edes pikkusen pitempää pätkää. Kun oikein kovaa väsyttää niin mä ajattelen tulevaisuutta, sitä, että joskus tämä helpottaa ja saan nukkua tarpeeksi... Ja jossain kauempana tulevaisuudessa häämöttää katkeamattomat yöunetkin. Ehkä. :hilarious: (Vaikea uskoa tällä hetkellä.)
 
Nukkuu pitkät aamupäiväunet klo 9.30 - 12.30 välin yleensä. Joskus siinä ehtii itsekin nukkua, joskus ei.
Huomenna toiv ehtii, kun täällä taas masu valvottaa...
 
Meillä hävis yöstä se pitkä unipätkä...Nukkui siis aiemmin yöllä aluksi 4-5h pätkän ja sen jälkeen noin 3h pätkän ja aamuyön sitten miten sattui milloinkin. Nyt pitkää pätkää ei ole ollut kahteen yöhön, onneksi sentään kaksi 3h pätkää osui viime yöhön. Ilmaa pojalla on nyt ollut mahassa, en tiedä vaikuttaako se.

Meillä poika on nukkunut vaunuissa ulkona jopa 4h päikkäreitä. Paitsi eilen nukkui vaan yhdet noin 1,5h unet (ja lyhyempiä unia) ja sain välissä käydä lykkimässä. Eihän mulla ole koskaan aiemmin ollutkaan lasta, joka tämän ikäisenä (lauantaina tulee ikää 7vkoa) nukkuisi näin hyvin! Kaksi pätkänukkujaa mulla on ennestään. En mä päivällä pysty päikkäreitä nukkumaan, ois kyllä joskus kiva... Eilenkin poika kyllä ihan naps vaan nukahti viereen päikkäreille mutta se on sen max. tunnin. Nyt joululoma on ollut onneksi muuten rennompi kun ei tarvitse ketään mihinkään kuskailla.
 
Tuonne toiseen ketjuun jo kirjoittelinkin.Täällä kanssa nukutaan niin huonosti.Vuorokaudessa noin 7 tuntia yhteensä ja pisin pätkä on 2,4-3 h.Viime yönä jo itketti,kun imetin ja yritin nukuttaa.Oli pakko herättää mies ja sanoa,että nyt en jaksa. tuli siitäkin niin huono omatunto,että olen huono äiti,kun itken.Pitäisi nauttia vauva-ajasta,kun se on niin lyhyt aika. Mutta ei sitä väsymykselleen mitään voi. Ja ärsyttävintä,että mies illalla ihmettelee,että miten mä nyt niin väsynyt voin olla,että oikein itkettää... hän sentään joutuu heräämään töihin.
 
Omena1987 <3 Älä turhaan huonoa omaatuntoa tuosta kanna. Toissayönä (kun vauva nukahti vasta klo 04) mäkin itkin. Menin makkarista keittiöön haukkaamaan jotain kun oli jo nälkä tullut. Tuntui niin toivottomalta, että purskahdin itkuun. Mies meni sitten välillä yrittämään vauvaa unten maille. Miehellä vaan hankalampaa kun vauva vaatii rintaa.

Meilläkin miehellä oli vaikeaa ymmärtää väsymystäni ensimmäisen yhteisen lapsemme kohdalla, kun hän sentään joutui käymään töissä. Nyt ymmärtää jo paremmin. Ei mulla koskaan ole itku tullut työssäkäymisen takia, mutta vauvan kanssa valvomisen takia kyllä! Silloin yöt tuntuu ihan älyttömän pitkiltä ja väsyneenä yrittää parhaansa, että vauva nukahtais. Ja kun ei edes tiedä, että mihin aikaan se vauva nukahtaa ja pääsee ite nukkumaan...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä poika nukkuu melkeen aina vaan kerrallaan sen 1-2 tuntia, päivisin ja öisin sama juttu.
Öisin joskus vetää sen ekan unipätkän n.3 tuntia. Harvoin kuitenkaan muuten nukkuu 3 tai 4 tunnin unia.

Mies ei ihan täysin ymmärrä väsymystäni, hän on päivisin 10-12 tuntia poissa töissä joten olen melkeen koko päivän yksin vauvan kanssa. Kun hän tulee kotiin niin menen tunnin päästä vauvan kanssa nukkumaan.
 
Meilläkin vähän nukkuminen mitä sattuu. Viime yönä 2h, 4h ja 1h about puolen tunnin välisyötöillä. Sitä edellisenä yönä taas käytiinkin nukkumaan klo 4. Päivällä nukkuu yhdet tai kahdet noin 2h unet, muuten torkkuilee 15-45min millon tissillä millon sitterissä.
Mies tosiaan minun väsymysvalitukseen on todennut, että minun pitää opetella nukkumaan sillon kun vauva nukkuu. Vaikka se ei aina ole mahdollista.. mies sanoi myös, että kun tulee hänen vuoronsa valvoa tytön kanssa yöllä, hän nukkuu edellisen päivän. On se kiva kun on ratkaisu kaikkeen.
 
Voi kun sitä voiskii nukuu edellisen päivän sillon jos joutuu valvoo vauvan kanssa yöllä... Siun täytyy Mileim sanoo miehelle että saman täytyy myös toimii sit toisin päin kerta hällä sellanen suunnitelma :wink
 
Mä koen, että oon saanut edelleen nukuttua tarpeeksi vaikka yhtenäistä unta ei missään nimessä tule kuin kolmisen tuntia kerrallaan ja välistä vauva heräilee tyyliin viis kertaa kolmesta kahteentoista välillä.

Mutta mä en kyllä edes muista, koska oon muutenkaan nukkunut kokonaista yötä heräämättä - varmaan joskus ihan jäätävän työputken jälkeen, mutta mulle on aina ollut ihan normaalia, että herään kerran pari yössä.

Nyt just on menossa yksi pidemmistä hereilläolopätkistä - täällä me odotellaan isiä töistä ja opetellaan näyttämään kieltä ja pärisyttämään sormella suuta. :rolleyes: Kysyin myös äsken vauvalta, että onko se pieni jekkuilija, joka huijaa aina äitiä, niin johan tuli iloinen hihkaisu ja hirmuinen naureskelu päälle. :happy: Musta on kiva jutella vauvalle ihan oikeita asioita ja leikkiä jo nyt - eilen otettiin leikkimatto käyttöön, mutta kissa tais innostua siitä ainakin toistaiseksi vielä enemmän..
 
Täällä rytmit kääntyny ihan päälaelleen.. viime viikolla mentiin keskellä yötä sinne sairaalan päivystykseen ja siitä osastolle, jolloin rytmit kääntyi totaalisesti. Esim. eilen sain pojan yöunille vasta noin klo 6 aamulla ja nytkin täällä valvotaan.. voihan huokaus. Vihdoin kun sitten aamuyöstä nukahtaa niin nukkuu sitten pidemmän pätkän ja muutenkin nukkuu hyvin päikkäreitä iltaan asti. Ollaan yritetty valveilla pitää enemmän päivällä mutta ei siitä tähän asti ole tullut mitään kun poika öiden jäljiltä päivällä niin väsynyt.. :D Äääh, mitenhän tän rytmin sais kääntymään? Onneksi mies on nyt hoitanut vauvan alkuyöstä niin oon kerenny ite nukkua vähän ni jaksan valvoa sit näin yöllä paremmin.
 
Takaisin
Top