Vauvan (ja äidin) unet

Meillä esikoinen ei huolinut tuttia, mutta tällä vauvalla on käytössä. Vauvalla muuten koko nyrkki tai peukalo tai muut sormet jatkuvasti suussa. Tumputkin aivan litimärät aina kun niitäkin niin tunteella imeksii.
 
Kuulkaas, semmoisella asialla tulin tänne kehumaan, et poju on vikat kaks yötä nukkunut yhteen putkeen klo 21-04 välin ja herännyt syömään vaan kahdesti ennen aamuherätystä n. 7-7.30 aikoihin!!!! :smiley-bounce012 Tähän mennessä yöherätyksiä on sieltä marraskuusta asti ollut ihan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 5-6/yö. Kiinteitä ei olla aloitettu tai tehty mitään muitakaan merkittäviä muutoksia ruokailuihin tai muihinkaan rutiineihin, joten en tiedä mistä johtuu.

On niin mahtavaa kun oon saanut nukkua vähän pidempään. Tai olisin saanut, mutta ainakin toissa yönä heräsin yksinäni hämmästelemään, et mikä on kun ei tissiä kaivata. Toivottavasti putki jatkuu edelleen...
 
Mie en nyt ymmärrä et mikä mei tytölle on tullu ku nukkuu yöt huonommin ku enne. Nukkumaankäynti saattaa olla taistelua, sänkyyn ku laskee ni huuto alkaa ja sylissä kiukuttaa ku on väsyny mut ei malta nukahtaa. Sit yöllä herätään 2-3 tunnin välein itkemään, mitä ei ennen tehnyt. Aiemmin nukkui yleensä sen 5-6 tuntia putkeen ja sit heräs touhuilemaan ja otin hänet syömään mut nyt herää itkemää.
En tiiä johtuuko nälästä vai mistä mut ku ottaa tissille ni saattaa imasta tissistä pari kertaa ja on jo unessa ja se on sit lähinnä sellasta huvikseen imuttelua kunnes tissi saattaa jossai vaihees pudota suusta. Joskus taas syö kunnolla.
Aiemmin jos söi tuttia hetken rauhoittuakseen niin nyt ei tutti kelpaa enää senkää vertaa. Sylkee vaa pois ja kiukustuu enemmä ku sitä yrittää tarjota.
 
Viime yö oli pitkästä aikaa aika katkonainen. Muutama yö menny normaalisti nukkuen mut nyt herättii taas vähän välii itkemää tai kitisemää. Nyt tais olla ihan vatsakipuja ku ylös noustessa vääns sellaset kakat että.. Illalla yritettii miehen kans molemmat saada häntä nukkumaa parin tunnin ajan. Nukahtikin sit mut tunnin päästä kun oltii ite menos nukkumaa ni hää heräs itkemää. Otin sit vieree ja aattelin tarjota tissii jos auttas ni hää käviki nauraa hekottamaa ku pääs vieree :grin "jee pääsin äidin vieree, ei myö enää nukuta" :grin Ihana pieni :) Sit hää onnistuu heräämää aina ku isi herää töihin. Nytki heräs sit höpöttelemää ja hihkumaa. Onneks nukahti viel muutamaks tunniks. Äiti ei vaa kauheest saanu nukuttua.
 
Viime yö oli pitkästä aikaa aika katkonainen. Muutama yö menny normaalisti nukkuen mut nyt herättii taas vähän välii itkemää tai kitisemää. Nyt tais olla ihan vatsakipuja ku ylös noustessa vääns sellaset kakat että.. Illalla yritettii miehen kans molemmat saada häntä nukkumaa parin tunnin ajan. Nukahtikin sit mut tunnin päästä kun oltii ite menos nukkumaa ni hää heräs itkemää. Otin sit vieree ja aattelin tarjota tissii jos auttas ni hää käviki nauraa hekottamaa ku pääs vieree :grin "jee pääsin äidin vieree, ei myö enää nukuta" :grin Ihana pieni :) Sit hää onnistuu heräämää aina ku isi herää töihin. Nytki heräs sit höpöttelemää ja hihkumaa. Onneks nukahti viel muutamaks tunniks. Äiti ei vaa kauheest saanu nukuttua.

Komppaan. Ihan samanlainen yö meilläki muuten mut ei kakkoja :facepalm:
 
Meille on tulossa viikonloppuna äiti-tyttö aikaa koko viikonlopun verran, kun mies lähtee Kuopioon pe-su kaverilleen. Ja toinen yö saadaan nukkua jopa ilman koiriakin, ei tartte aamulla heti lähteä pihalle kun herätään. Tulossa siis levollisemmat yöt minun kannaltani, toivottavasti. Eihän tuota sit tiedä jos tyttö ei nukukaan. :D
 
Onkohan meillä nyt melkein 5kk iässä alkanu ne hulinat... Aamuyöstä tyttö ähis pitkän aikaa, veikkaan 1,5 tuntia (pari kertaa kelloa katoin ja torkahtelin ite siinä samalla). Ei auttanu syöttö tai röyhtäytys, tutilla pysy kuitenkii hiljasena kun sitä imeskeli ja katteli ympärilleen. Ei kuitenkaa itkeskelly pientä inahdusta lukuunottamatta. Tai sit tuo oli maissista johtuvaa, muutamaa makua maisteltu parin viikon aikana ja eilen oli ekaa kertaa maissi vuorossa. Tänää herättiin vielä seiskalta, tuntia aikasemmin kun muina päivinä, kun tyttö uudestaan heräs ähisemään, väsyttää :hungover:
 
Täällä kans tyttö heräili ihan koko ajan, liekö rokotuksista johtuvaa - annettiin kyllä Panadolia illalla, mutta silti tuntui, että ttyttö heräsi tunnin välein härväämään jotain.. :meh:
 
Mä ajattelin, että kun tuo hammas nyt puhkesi niin yöt olisi tasoittuneet mutta mitä vielä! Eilen illalla alkuyön heräsi tunnin välein, nukahti kyllä itsekseen takaisin. Tai ei varmaan herännyt mutta pyöri ja önisi. Aamuyöstä/aamusta pyöri ja itkahteli. Viime viikon nukkui kuin unelma niin en tiedä onko tämä nyt joku vaihe, hammaskipuilua edelleen, vatsavaivaa tms kiinteistä vai mitä. Kuitenkin on oma iloinen itsensä päivällä. Onneksi on pääsiäisen pyhät tulossa niin mies on vapailla, voin itse vaikka nukkua parit päikkärit.
 
Täällä oli heräilyjen yö. Meillä oli pienet maitohulinat tuossa, ja iltaisinkin rupesi taas maitoa herumaan. Meillä meni 2h välein -taktiikalla monta monta yötä. Nyt päätin, että ei voi olla koko ajan nälkä, kun illalla saa kuitenkin tankattua. Tyttö heräs edelleen kahden tunnin välein itkeskelemään. Sain vitkutettua syöttöväliksi kuitenkin 4h, eli kahden syötön taktiikka. Tuttia, silittelyä ja pahimpaan itkuun sylittelyä... Toivotaan, että hoksaa taas miten itse pysyä unessa ja saadaan pidemmät unipätkät. Vähän otti sydämestä, mutta minkäs teet. Jos 3-4 tunnin syöttövälit on aiemmin kelvannut, ei kai tämä kidutusta ole... Mies nukkui ulkovarastossa (?), ja ensi yönkin saa sinne mennä. Luulen, ettei meidän totuttelu vielä ohi ole.
Tyttö 4,5 kuukautta.
 
Yö meni vähän paremmin mutta poika heräsi ennen klo 6 höpisemään ja pyörimään, lopulta itki kun yritti nukkua mutta ei saanut unta eikä ruokakaan ole kelvannut. Nyt sitten nukahti vähän ennen klo 8 eli enpä tiedä mitä tästä päivästä tulee. Omat tissit räjähtää kun en tiedä milloin poika söi viimeksi. En tosiaan tiedä mistä nyt kiikastaa...
 
Meillä tyttö nukkui hyvin viime yönä, mutta minä itse heräydyin ekan syötön jälkeen valvomaan ja siinä hujahti 3 h ennenkuin sain unta! Nyt vähän väsyttää ja tyttö pirteänä hereillä kun hänellä on hyvin nukuttu yö alla. Voi hölmöläistä, mikä siinä on ettei saa unta itse!
 
Meillä yö menee nykyään yö ihan hyvin viiteen asti. Sen jälkeen herätään tunnin välein eikä unta saada ilman rintaa. Heti kun rinta lähtee suusta, poika herää. Tänä yönä, kaiken lisäksi, yksi kissoista päätti alkaa leikkimään ponkkarilla sängynjalan ympärillä. Ja sänky kun on rautaa tms. niin siitäpä lähtikin kiva kilinä ja kolina. Poika oli just nukahtanut, joten en viittinyt alkaa huutamaan pikkuperkeleelle. Lopetti se jossain vaiheessa.
 
Meillä taidetaan olla ihan hilkulla ettei nukuta koko yötä ilman pulloa. Yöt meillä 19.30-8.30.
Toki siis tuona aikana vielä herätään ja syödään mutta esim. viime yönä söi klo 23.15 ja 7.30. Heräsi kyllä puoli 2 maissa mutta tyyntyi nukkumaan ilman syömistä. Käytiin vaihtamassa vaan kuiva vaippa.
Kyllä ne yöt kohta helpottaa <3
 
Just ku pääsin valittamasta mei öistä ni kaks yötä onki menny nyt iha hyvi :) Eilen sain jopa aika helposti nukkumaa ku sylissä nukutin ja ootin et vaipuu syvään uneen, sit vast siirsin sänkyyn ja sinne jäi. Mut eipä tää varmaa pitkää kestä et ehkä ens yö saattaa olla taas vaikee. Mut kummasti piristää ees yks hyvin nukuttu yö
 
En tiiä mitä neiti kikkaloi yöllä, herännyt nyt kahtena yönä peräjälkeen itkeskelemään.. pieraisee välillä ja itkee, mut onko se sit vatsanväännettä kumminkaan..
No, mut tänä aamuna näki asiakseen herätä klo 4 jo ylös... tunnin yritin nukuttaa ja olla itse hiljaa vieressä, torkuinkin varmaan, mut tyttö rupatteli ja möyhäsi.. mies heräsikin sit klo 5 jo töihin. Aamu-uniakaan ei voinut ottaa kun 45min. Ja just kun olen itse flunssassa ja uni tekis ihan terää, ni sit valvotaan kyllä.
Paitsi just nyt on aamupäivänokosilla, kun ite oon jo kahvit juonut ja uni ei tule vaikka teippais jesarilla silmät umpeen..

Mileim + tyttö 5kk 11pv
 
Mulla oli Mileim just tuo silloin kun keskimmäinen oli vauva. Aamuisin halusin juoda kupin kahvia, että herään kunnolla päivään, mutta sitten vauvan aamupäiväunien aikaan en saanut ite nukuttua päikkäreitä, jos olin juonut sen kahvin. :banghead: :hilarious: Esikoisen ja tämän kolmannen kohdalla olen ollut kokonaan ilman kahvia. En tiedä aloitanko enää juomaankaan sitä, kun on ihan kivaa kun pirteys ei ole kiinni kahvista. :)

Mä kokeilin eilen pitkästä aikaa nukkua päikkärit. Mies oli vauvan kanssa ja meillä oli ihan hiljaista kun mies sai vauvankin nukahtamaan. No mä torkahtelin jonkun puoli tuntia, siis niin että heräilin sen puolen tunnin aikana koko ajan. Viimeksi (varmaan pari kk sitten) oli sama juttu. En näköjään pysty enää nukkumaan päiväunia, joten turha edes yrittää. :D

Vauva heräsi viime yönä vain 3 kertaa! Tokalla kerralla en ehtinyt edes tissille ottaa kun hänelle riitti asennon vaihto ja nukahti saman tien uudestaan. Kolmannen heräämisen aikaan olin jo itse valmiiksi hereillä 2 veen kanssa. Eilen hokasin, että toinen hammas oli tullut läpi, olisikohan siinä syy viimeaikaisille lukuisille yöheräilyille ja nyt kun on läpi niin helpottais... Toiveajattelua kuitenkin. :hilarious: Kiva kuitenkin kun taisi tulla yöllä pari kolmen tunnin unipätkää mullekin. :cheers Vauva oli aivan ihana illalla kun nukahti itsekseen mun viereen omaan "unilauluunsa". :love017
 
En tiiä mitä yöhillumista meillä on ruvettu harrastamaan, onks muilla tätä: joskus 3-5 välillä herää, syö, pitää pyöritellä päätä eestaas, pyöriä itse kyljeltä toiselle, nostella jalkoja ylös, jutella... lähinnä silmät kiinni on ja vaan möyhii.. Hitto viime yönäkin aloitti joskus 3 jälkeen ja viiden maissa katsoin vielä kelloa, et ei hele.. sit valveutu vielä enemmän, joskus vaille 6 nukahti taas ja puolen tunnin välein parahti itkemään 7.45 asti..

Kahvia oli saatava koneeseen, vaikkakaan sit ei tosiaan nukuta aamupäiväuniaikaan....

Niin ja ikää 5kk 12pv
 
Mileim, meillä vauva myös jumppaa öisin. Hän siis nukkuu omassa sängyssä enkä yleensä herää siihen, mutta muutaman kerran olen herännyt koiran tai närästyksen vuoksi ja vauva on pitänyt melkoista meteliä. Kerran olin jo ottamassa syömään, mutta seurasin vähän aikaa ja huomasin, ettei tilanne vaadi minulta toimenpiteitä. Tänään vauva oli myös hereillä jo seitsemän aikaan, kun syötin hänet. Ei edes aikonut nukahtaa uudestaan, mutta minä en halunnut herätä, niin laitoin vain takaisin sänkyynsä. En tiedä, nukkuiko vai mitä teki, mutta tunnin sain vielä nukkua ennen kuin alkoi kuulua iloista juttelua.
 
Meilläkin on nyt ollut muutamia levottomia öitä putkeen. Viime yönä heräsi itkemään pari kertaa, mutta nukahti heti kun sylissä keinutti, ja aamusyötölle herää tunnin pari aiemmin kuin ennen.
Meillä on nukuttu kokonaisia öitä jo pari kuukautta, mikä on ollut ihanaa. Itse nukun huonosti, mutta vauva on edes nukkunut. Toivottavasti palataan siihen taas pian. Haasteena meillä on edelleen nukahtaminen, mikä tapahtuu ainoastaa tissille tai pullolle, tai sitten hirveän huudon kera vaunuun, autoon tai miehen nukuttaessa. Käytännössä tarkoittaa, ettei mulla ole juurikaan omaa aikaa, kun vauva on koko ajan mussa kiinni, vaikka nukkuisikin. Oon yrittänyt ajatella, että näitä hetkiä vielä kaipaa, enkä vielä halua alkaa huutonukuttamaan muuta kuin vaunuihin ja muuten satunnaisesti. Toivon, että tämäkin muuttuisi jossain vaiheessa, ettei tarvitsisi huutamalla opetella nukahtamaan.
 
Takaisin
Top