Vauvan (ja äidin) unet

Meillä on nyt pari edellistä yötä nukuttu vähän huonommin, viime yön ei juuri ollenkaan :sad001 En tiiä tekeekö hampaita vai onko jotku hulinat menossa. Heräili vähän välii itkemää ja valvomaa mitä ei normaalisti tee. Lopulta otin tytön mei välii ja siin hää sit jonku aikaa räpläs miun naamaa ja meinas vissii et nyt herätää, onneks nukahti mut heräs sit taas itkien. Ei hää mitekää nälkäiseltä vaikuttanu, vaikka tosin söi kuitenkin kun rintaa tarjosin.
Mittasin huviksee lämmön aamulla ku tuntu vähän lämpöiseltä. 37.7 näytti mut en muista mikä oli vauvoilla se ns normaalilämpö et lasketaaks toi lämmön nousuks? Paljon pitäis olla kuumetta/lämpöö et voi antaa jotai kipulääkettä esim ens yötä varten?
 
Meillä aika pitkälle. Eka unijakso voi olla 3-4 tuntia, mutta sen jälkeen max 2 tuntia. Viidestä lähtien tunnin välein.

Mä vaan luotan siihen, että joskus ne jaksojen kestot kasvaa, pakkohan niiden on :D Mä oon ollut aina huonouninen, joten olen tottunut pätkäuniin. En siis ole ihan kuollut, vielä.

Onko teidänkin vauvalla siis ihan nälkä se syy heräilyihin tai että vaikuttaako siltä?
Mä kans luotan siihen että pakkohan tuon unijakson määrän pidentyä :D tänään kyllä kauhistelin että mitä jos ei pidennykään :D
Mäkin päivisin jaksan ihan ok, mutta iltaisin nukahdan kyllä heti kun vauvakin :D
Tääkin vetää välillä jopa 3 tuntia sen ekan pätkän, se on jo luksusta :D
 
Mä en enää nykyään jaksa katsoa kelloa yöheräilyjen yhteydessä. Mutta kyllä meillä heräillään, viime yönä vauvan yöunet oli 9,5 h, jonka aikana heräsi 4 kertaa syömään. Tunnen itseni kuitenkin yleensä melko pirteäksi, ja olen huomannut, että paras lahja itselleni on mennä nukkumaan tyttöjen kanssa samaan aikaan. :) Tosin olenhan joutunut heräilemään öisin jo elokuusta 2014 kun keskimmäiseni syntyi. :grin Olen asennoitunut siihen, että tälläkään kertaa yöheräilyt eivät ole loppumassa vielä pitkään aikaan.

Loppuraskauden aikaan olin paljon väsyneempi kuin nyt. Nyt saan paremmin nukuttua kuin silloin ison mahan ja kipujen kanssa.
 
Meillä on nyt pari edellistä yötä nukuttu vähän huonommin, viime yön ei juuri ollenkaan :sad001 En tiiä tekeekö hampaita vai onko jotku hulinat menossa. Heräili vähän välii itkemää ja valvomaa mitä ei normaalisti tee. Lopulta otin tytön mei välii ja siin hää sit jonku aikaa räpläs miun naamaa ja meinas vissii et nyt herätää, onneks nukahti mut heräs sit taas itkien. Ei hää mitekää nälkäiseltä vaikuttanu, vaikka tosin söi kuitenkin kun rintaa tarjosin.
Mittasin huviksee lämmön aamulla ku tuntu vähän lämpöiseltä. 37.7 näytti mut en muista mikä oli vauvoilla se ns normaalilämpö et lasketaaks toi lämmön nousuks? Paljon pitäis olla kuumetta/lämpöö et voi antaa jotai kipulääkettä esim ens yötä varten?
Mä mittailin viime viikolla päivittäin vauvan lämpöä kainalosta kun hänellä oli nuhaa, ja lämpö oli aina alle 37. Kyllä tuo 37.7 teillä varmasti on lämmönnousua... Mä antaisin yöksi lääkettä, jos vauvalla olisi illalla lämpöä n. 38 astetta.
 
Kyllä mäkin yleensä meen tytön kanssa yhtä aikaa nukkumaan ellei sitten nukahda jo sohvalla kainaloon - välillä on niin väsyneen oloinen jo kympin aikaan, jos on jäänyt iltapäikkärit lyhyiksi, että syödään jo kympin uutisten aikaan ja kannan sitten nukkuvan tytön sänkyyn.

Muutenkin eletään enempi tytön fiiliksien mukaan kuin kellon: välillä voidaan käydä nukkumaan just kympin pintaan ja välillä sitten tyttö kukkuu yli puolen yön vaikka koitan mitenkä saada sängyssä nukkumaan. Toki koitan tähdätä siihen, että iltatoimet tehdään syömistä lukuunottamatta aina samoihin aikoihin ja alan himmentämään valoja luoden "yötä", jotta tytölle muodostuisi jonkinlainen käsitys yön ja päivän erosta - onneksi on kaiken maailman sarjoja, joita voi katsoa puhelimella samalla, kun pötkötellään sängyssä, jos itseä ei just sillä hetkellä muka väsyttäisi.

Nyt on ollut pari yötä, jolloin oon herännyt tytön ähinään ja puhinaan, mutta ennen kuin oon ehtinyt tarjota tissiä, on tyttö rauhoittunut peukalo suussaan tai uudelleen nukahtamiseen on riittänyt pelkkä selän silittely. Viime yönäkin söi vaan kahdesti ja molemmilla kerroilla ihan selkeästi ilmoitti haluavansa ruokaa eli jos vaan en havahtuisi noihin ähinöihin, saisin varmasti nukuttua helposti n. 23-05 ja 05-09.

Nyt parina aamuna mä olen herännyt ennen tyttöä ja oon saanut juoda aamukahvit aivan itsekseni ennen kuin pikkuinen puol kympin aikaan alkaa osoittamaan heräämisen merkkejä. Ja tiedän kyllä ettei tuo peukalon lussutus ole paras mahdollinen tapa, mutta kun ei tyttö oppinut pienenä syömään tuttia, niin en kyllä meinannut siihen enää opettaakkaan - ja peukku putoaa kyllä suusta heti, kun tyttö on sikeässä unessa, päivisin tarjoan aina lelua yms. imeskeltäväksi, jos uhkaa vallan mennä sormien imeskelyksi.
 
Onko teidänkin vauvalla siis ihan nälkä se syy heräilyihin tai että vaikuttaako siltä?
Mä kans luotan siihen että pakkohan tuon unijakson määrän pidentyä :D tänään kyllä kauhistelin että mitä jos ei pidennykään :D
Mäkin päivisin jaksan ihan ok, mutta iltaisin nukahdan kyllä heti kun vauvakin :D
Tääkin vetää välillä jopa 3 tuntia sen ekan pätkän, se on jo luksusta :D

No nälkä ja nälkä... Herää jostain syystä ja alkaa ähisemään ja kitisemään eikä nukahda ilman tissiä. Kyllä siis imee ja syö, mutta ei hänellä ehkä ihan kauhea nälkä ole. Enemmän turvaa ja tuttia saa siitä rinnasta. Tuttia kun ei huoli niin tissihän siksi on sitten muuttunut. Pitkään pitää rinnan olla suussa ennen kun sen suostuu luovuttamaan. Jos yrittää liian aikaisin niin poika herää ja nukutus aloitetaan alusta. Yleensä kyllä siis nukahtaa nopeasti, mutta rintaa ei luovuta helpolla.
 
Mie oon yli 2 vuotta heräilly lapsen/ lasten takia ni tää tän hetkinen tytön 5 kertaa yössä herääminen tuntuu vähältä :grin Sillon esikoisen ollessa pieni herätti hän 10 kertaa yössä, nyt siis nukun ihan hyvin kun on sellanen vertailukohta...

Oon ruvennu tarjoomaan tuttia (jos jaksan) kun tyttö herää, koska tuskin kuitenkaan parin tunnin välein tai useemmin on nälkä. Parina yönä oon nyt saanu venytettyä ekan suöttövälin tutin kanssa 21-03, eli 6 tuntia pärjää yöllä syömättä kunnes tutti ei enää kelpaa.

Oon asennoitunu siihen että yöheräilyt loppuu vasta kun imetys loppuu, eli jaksettava on vielä pitkään :)
 
Näin ei ehkä saisi sanoa, mutta kyllä tuo tutista kieltäytyminen vaikeuttanut mun unia. Esim juuri tuon IQ:n mainitseman asian takia. Mutta näin asia on ja sen kanssa elettävä, olis vaan se niin paljon helpompaa... Ehkä.
 
No mä en ole mitenkään varma, että tutilla sais hämättyä välttämättä nälkää. Vauvat on yksilöllisiä nekin. Mulla meni niin hermot esikoisen aikaan, kun piti sitten sitä tuttia laittaa sata kertaa yössä takas suuhun (sitten kun oli jo isompi eikä oikeasti enää syönyt yöllä). Tämä pikkuneiti syö peukaloaan, joka välillä auttaa jatkamaan unia, mut ei todella aina. Just nyt on joku tiheä kausi, joka luultavasti on mun löysän mahan aiheuttama. Siis että mun elimistö on kuivuneempi nyt, joten ei riitä nestettä maidoksi asti niin paljon kuin ennen. Tankkaan kyllä koko ajan, mutta 4 päivää vesiripulilla on aika haastavaa jo.
 
Meillä on pärjätty ilman tuttia hyvin. Yhdestä kolmeen kertaan yössä syödään eikä muuten tarvitse heräillä yhtään. Kakkosen kanssa oli yhtä helppoa. Esikoisella oli tutti ja sitä piti tuupata suuhun useita kertoja yössä ja tietenkin tutti oli aina hukassa... Vaikka niitä oli neljäkin sängyssä.
 
Voih, toivottavasti nukutaan tää yö hyvin. Huomenna rokotuspäivä ja oon henkisesti valmistautunut, että seuraava yö saattaa olla huono. Vaikka viimeksi se oli ihan ok, kun illalla otettiin lääkettä. Annan varmaan varuilta huomennakin yöksi panadolia, keskiviikkona sitten tarpeen mukaan.
 
Mie en ois halunnu antaa kummallekkaan lapselle tuttia just sen tutista luopumisen vaikeuden takia, ja kun joutuu sit koko ajan käyä tuttia laittaa takasi lapsen suuhun kun se unilla ollessa katoaa. Mutta kun molemmat lapset on minuu tuttina yrittäny käyttää ni pakko ollu tuttia tarjota. Esikoinen ei tuttia huolinu ni se sit unohettiin, minä toimin tuttina. Tän toisen lapsen kanssa oli pakko opettaa tuttiin, vaikka se ei eka kelvannu, kun miulla ei enää ole aikaa toimia tuttina. Tutilla ei nälkää hämätä, mutta sillä voi vähentää yöllistä tissittelyä jos vauvalla ei ole nälkä vaan haluaa käyttää tissiä tuttina. Mie siis yritän nyt alkuun tarjota aina yöllä tytölle tuttia, ja jos se ei kelpaa niin siitä tietää että ähisee nälkäänsä.
 
Meidän tyttö on kyllä semmonen tuttiritari että huhhuh. Öisin ei onneks enää herää itkemään tuttia(ei muutenkaan heräile öisin), mutta päivällä pitäis olla tutti suussa koko ajan. Jos tutti putoaa suusta vaikka hymyillessä tai höpötellessä niin pärjää ehkä 10min ilman ja sit alkaa jo alahuuli väpättää. Päikkäreillä herää heti jos tutti ei olekaan suussa ja yöunille ei nukahda ilman tuttia.
 
Meillä kaikki kolme on olleet tutittomia. Esikoiselle tarjosin mutta ei se sitä halunnut syödä ja olin vähän tyhmäkin silloin kun luulin, että kaikki vauvat syö tuttia, ei esikoinen edes kaivannut tuttia. Tokalle olisin suonut tutin juurikin helpottaakseni nukkumaan menoa mutta kun ei millään edes silloin sitä halunnut syödä niin ei sitten; hänen persoonaansa kuuluu edelleenkin kaikenlainen hölinä, lauleskelu yms illalla nukkumaan mennessä ja tämä taipumus vaan sitten näkyi jo vauvana :grin Tälle kolmoselle en edes ole halunnut tarjota tuttia juuri tuon pelon takia että sitä saisi olla lykkimässä suuhun keskellä yötäkin. Kukaan kolmesta ei ole pitänyt mua tuttina, eivätkä ole edes kaivanneet tuttia ja tämä pieninkin herää vaan pari kertaa yössä syömään (viime yönä heräsi kai kahdesti, en ole ihan varma heräsikö kolmatta kertaa) ja jatkaa sitten unia.
 
Meillä piti taas alkaa sontimaan keskellä yötä. 23.30 - 00.00 tuli kolme vaipallista ja hoitopöytäkin sai osansa kesken vaipanvaihdon.....
Nukahti takas 01.00 ja yritti raapia rintansa irti, en ymmärrä mikä siinä nyt niin kutitti.. hölväsin rasvaa ja vaikka mitä pitkin yötä siihen, mut ei. Ois varmaan ilman sitä nukahtanut aiemmin jo

No eihän ny sittevoo allergiaa? Maistanut just jotai uutta ruokaa?
 
Meillä on tutti tukena öisin. Alunperin olin tuttia vastaan, mutta kyllästyin itse olemaan tuttina. Päivällä ei tarvita, paitsi, jos päikkärit uhkaa katketa lyhyeen, niin tutti rauhoittaa. Yöllä olen koittanut ylläpitää 3-4 tunnin ruokaväliä, ja joudunkin siksi "siirtämään" tutilla ja se onnistuukin, jos edellisesti syötöstä on esim 2 tuntia ja tyttö heräilee huutelemaan. En tiiä, ollaanko joskus pulassa tämän kanssa, mutta nopeimmin unen saa takaisin silmään sekä tyttö että äiti, kun tutin tuikkaa vaivihkaa suuhun. Onko vinkkejä, millä lapsen saa yöllä uudelleen nukahtamaan paitsi tissillä tai tutilla? Minusta tuntuu, että jos "ölinä" jatkuu se äityy itkuksi ja täydelliseksi heräämiseksi.
 
Siis eihän rinta ole tutin korvike vaan just toisin päin: tutti on rinnan korvike. Meillä ei ole tutti käytössä, mutta minä en ole mikään tutin korvike vaan imetän lapsentahtisesti ja onhan se muutakin kuin syömistä, esim. läheisyyttä ja turvaa.

Olisimme kyllä antaneet tutin, mutta ei se kelvannut. Tutti olisi jossakin vaiheessa mahdollistanut sen, että mä saisin nukkua koko yön putkeen aiemmin. Että mies olisi saanut tutilla nukuttaa vauvaa yöheräilyjen yhteydessä ehkä siellä n. 1v. tienoilla. Tai mistä sitä tietää, jos vaikka tämä vauva nukahtaa silloin muutenkin hyvin isänsä kanssa ilman tuttia, mutta isosiskonsa tarvitsi just mua joka yö ainakin 1,5-vuotiaaksi asti.

Esikoiseni söi tuttia ja sen kokemuksen perusteella en pelkäisi tutista vieroittamista. Se vaati vain yhden illan ja sen jälkeen poika oli ok sen asian kanssa, että voi nukahtaa ilman tuttia. Hän oli silloin n. 1v9kk ja oli saanut tutin aina vain nukkumaan mennessä, ei päivisin hereillä ollessaan. Nyt 10-vuotiaana hän tarvitsee oikomishoitoa hampaisiinsa, mutta en osaa sanoa oliko tutilla siihen isokin rooli vai onko purentavirheen syy enemmän perinnöllinen. Vai kenties molemmat tekijät.

Jos tämä vauva alkaisi nyt imemään peukaloaan, niin sitten tarjoaisin aktiivisesti tuttia tilalle. Molemmat ovat huonoksi hampaille, mutta peukalo vielä enemmän, koska peukalon "juuri", joka on sitten hampaiden kohdalla, on niin paksu. Ja tutista on tietysti paljon helpompi vieroittaa kuin peukalon imemisestä.
 
Ei sitten nukuttu viime yönäkään :sad001 Tyttö heräili vähän väliä itkemään.. En tiiä johtuiko hampaista vai mistä mut illalla nukahti sylii ja kun laski pitkällee ni hirveä huuto. Illalla oli lämpöä niin annoin panadolia mut eipä siit tuntunu olevan muuta apuu ku alenti lämmön. Lopulta nukahti tissille mei sänkyyn ja siihen jäi yöksi. Tuttia ei huolinu ni toimin sit ite tuttina kun ei muuten saanut rauhoitettua :confused: Sit ku noustii sängytä ylös ni itku loppu ja nyt ollaa nii tyytyväisii :wideyed: Kohta "pirteinä" 4kk neuvolaan..
 
Katjusha oletko koittanut silitellä ja hyräillä? Meillä toimii välillä.

Mä oon tarjonnut tytölle välillä tuttia mutta ei oo huolinut niin on sitten ilman. Esikoinen söi tuttia 7kk ikään asti ja hälle ei kyllä tarvinnut ikinä antaa yöllä sitä takaisin suuhun, jos tippui niin jatkoi uniaan siitä huolimatta. Vieroittaminenkin sujui silloin hyvin, yksille päikkäreille meno vain kesti vähän normaalia pidempään. Noin aikasin siitä vieroitettiin kun tutti alkoi olla jatkuvasti suussa.
 
Takaisin
Top