Vauvan (ja äidin) unet

No nyt on pari päivää menny taas normaaliin tahtiin eli syödään siinä 5-7 välillä ja jatketaan unia 10 asti. Hää ei kyl aina noita päiväunia nuku kunnol. välillä on kunnon taistelua et sais nukkumaa vaikka selvästi on väsynyt mutta heräilee vähän väliä. Sit kuitenkin kun ensimmäinen tunti ollaan taisteltu (annettu tuttia ja hyssytelty) ja hää lopulta nukahtaa ni saattaa nukkua jopa 4 tuntii. Sit toisinaa hää nukahtaa tosi helposti, et ku laittaa esim vaunuihi ni hää siin hetken heiluu ja lopulta nukahtaa iteksee. Oon kyl huomannu et meil ei nukuta ku ne yhet varsinaiset päikkärit ja illalla on puolen tunnin unet, ne on aina sen puol tuntii, hyvin harvoin on saattanu käyä vahinko ja nukkuukin tunnin.
 
Maatuska, kuulostaa vähä samalta ku meidän yöt! Meilläkin heräillään taas 1-1,5 tunnin välein. Joskus äheltää useammankin kerran tunnin sisään ja hyvällä tuurilla saan rauhoitettua tutilla. Yleensä herätessään vaatii kuitenkin tissiä nukahtaakseen, hyssytyskään ei auta. Pitkään ei kyllä syö vaan nukahtaa pian tissille. Viidestä eteenpäin en meinaa itse saada enää unta.

Voi että mää toivon, että nuo yöt jo helpottais! Ei pojalla millään voi olla tunnin välein nälkä. Miten ihmeessä hänet sais nukkumaan vähän pidempiä pätkiä. Tännään väsyttää taas niin paljo että huhheijaa. Pitää koittaa ottaa kohta päikkärit yhessä pojan kanssa.
 
Meilläkin yöt on tuota alle 2h pätkäunta, ähinää ja pöhinää.. ja nyt kun kääntyy itse kyljelleen ja mahalleen, ni on pyörimässä koko ajan unissaan.. enhän minä sit saa unta kun toinen kihnuttaa itteensä parempaan asentoon ja sit hupsahtaa mahalleen niin, et pää nousee ylös, eikä pysy ns. nukkuma-asennossa. Siinä sit äkkiä kääntämään takas kyljelleen, ettei kokonaan herää siihen kun on mahallaan ja pää ylhäällä :D
Nyt monena iltana halunnut nukkumaan ennen 21 ja nukahtanut ennnen 22. Tässä on se pisin uni, nukkuu yleensä 00-03 saakka, millon mitenkin. Itepä en osaa käydä kympiltä nukkumaan, oma vikani.... joskus herää tosiaan jo 00 syömään ja siitä alkaa sit heti se alle 2h heräily. Toissayönä taas nukkui klo 22-03 putkeen.
Meillä on herätty nyt yli viikon ajan noin 7.30.. plääh.

Mileim + tyttö 3kk 19pv
 
Maatuska ja Kapy, samanlaista täälläkin! Ihanaa huomata, että on kohtalotovereita <3 Meillä ei suostuta syödä tuttia, vain rinta kelpaa. Ja niin, ruokailut joskus kestävät kaksi herumista eli n tunnin tai vartin. Rintaa ei kuitenkaan saa ottaa pois suusta taikka koko homma alkaa alusta. Nyt oon jo tottunut nukkumaan kyljelläni. Mutta, koska suihkutissit, en voi nukahtaa kuin vasta herumisen loputtua. Muutoin pojan vatsa täyttyy ilmasta eukä unesta tule yhtään mitään.

Päikkäreitä vedellään aika vaihtuvalla menestyksellä. Eilen ulkona nukuttiin pari tuntia, tänään tunti. Sisällä sylissä tissi suussa nukkuu puolen tunnin pätkiä jos sitäkään. Kauhea protestointi unta vastaan jos sisällä nukuttaa. Sisällä nukkuu vain siis sylissä taikka Manducassa, muualle turha yrittää siirtää.

Mutta joo, kyllä se tästä. Kohta tuo ei enää halua olla yhtään sylissä, äiti on tyhmä ja sitten se lähteekin armeijaan tai jonnekin. Että pitää tästäkin vaiheesta yrittää nauttia!

Kaisukkene ja poika 2 päivää vajaa 3kk
 
Muokattu viimeksi:
Kaisukkene, röyhtäytätkö pojan yöllä? Meilläki taitaa öisin täyttyä massu ilmasta, ku aamuyöstä rupsutellaan. Ja sekös se valvottaa poikaa entisestään.
 
Joo röyhtäyttelen yöllä, jos olen kuullut, että vatsaan mennyt ilmaa imetyksen aikana. Poika myös kertoo itse herkästi, jos ilmakupla ruokatorvessa on.
 
Täällä vauva heräili viime yönä n. 2h tai alle välein. Nuhainen kun on niin ei nuku niin kuin normaalisti (norm. 2 syöttöä/yö). Tyttö on alkanut viime aikoina viihtymään vähän paremmin vaunuissa. Tai siis edelleen nukkuu max 30 min siellä jos vaunut liikkuu koko ajan, mutta jatkaa sen jälkeen pätkittäistä unta kun vaan liikuttelee vaunuja koko ajan. Ja kun mennään ulos niin huuto loppuu vaunuissa heti kun päästään ulos. Pipoonkin on alkanut tottumaan, eihän siihen mennyt kuin 3 kk! :D Ei tuu enää huutoa siitä, ja eilen kaukalokin oli ihan jees paikka. :joyful:
 
Hmm, pitäisköhän se sitten meilläkin kokeilla yöllä tuota röyhtäyttämistä. Yleensä sekä minä että poika nukahetaan yöimetyksen aikana. Pelottaa, että piristytään liikaa, jos röyhtäytyshommiin aletaan.

Me tehään päivittäin semmonen tunnin vaunulenkki pojan kans ja hän nukkuu koko ajan. Sisällä nukkuu vain lyhyitä pätkiä, maksimissaan 30 min. Tosin äsken otettiin yhessä päikkärit sängyssä ja kokonaisuudessaan hän nukkui pari tuntia! Välillä piti tarjota tissiä tai tuttia.
 
Meillä on nyt muutama yö mennyt useammalla heräämisellä ja aamuyöt on olleet ihan rikkonaisia. Mutta laitan tämän nyt hampaiden piikkiin kun alas on tulossa molemmat etuhampaat ja ikenet on sen näköiset että ei varmaan tunnu pojasta kivalta ja hampaat tulevat läpi ihan minä hetkenä hyvänsä. Poika sai kyllä maanantaina rokotukset (ei rotaa) mutta niistä oli vaan pistoskohdat arat niin en usko että ne on öitä huonontaneet.
 
Hmm, pitäisköhän se sitten meilläkin kokeilla yöllä tuota röyhtäyttämistä. Yleensä sekä minä että poika nukahetaan yöimetyksen aikana. Pelottaa, että piristytään liikaa, jos röyhtäytyshommiin aletaan.

Mä yleensä röyhtäytän heti, kun tulviminen on loppunut. Sen jälkeen poika ei ilmaa enää oikein niele. Syö kuitenkin vielä aikansa, jonka aikana ehtii rauhoittua ja nukahtaa lopuksi. En siis odota imetyksen loppuun juurikin tuon mainitsemasi takia.
 
Heti kun kirjoitin yön yli nukkumisesta niin neiti alkoi hulinoimaan öisin ja heräämään aiempaa useammin o_O Eli en kirjoita aiheesta enää, jos nuo ajat palaavat :) Tsemppiä kaikille yöheräilijöiden äideille! Onneksi päivät ovat vähän valoisemmat, niin ei tarvitse väsyneenä harmaudessa vaeltaa.

Meillä tulee hirveä huuto aina, jos yrittää laittaa omaan sänkyyn tai vaunuihin sisällä. Ei merkitystä, kuinka väsynyt hän on. Mulla ei tahdo selkä kestää niin pitkään kantelua ja heijausta, että saisin hänet uneen sylissä. Tissi tuntuu olevan ainoa nukutuskeino tällä hetkellä, mikä vähän inhottaa, kun haluisi, että mieskin saisi vauvan uneen ilman puolen tunnin huutoa ja taistelua.

Mutta joo, yritän muistuttaa itseäni siitä useasti, että kohta näitä aikoja on ikävä.
 
Meillä poika kyllä nukahtaa miehen syliin nou problemo, nopeammin jopa kuin tissille... Kai se on se maidon tuoksun puute, joka antaa mahdollisuuden nukahtaa. Mun syli kun aina muistuttaa siitä ruoasta.
 
No nyt on kokeiltu röyhtäyttämistä yöllä. Hirveä huutohan siitä tuli heti, kun nostin olkapäälleni lämpimän peiton alta. Kokeilin sitten laittaa pojan mahalleen, jos niin tulisi röyhtäys. Pöh, nukahti siihen saman tien. Kokeilen ensi yönä röyhtäyttää jo aiemmin mainitsemasi tulvimisen loputtua. Epäilen kyllä pojan aloittavan silloin kahta kauheamman huudon.
 
Hyvin mahdollista... Meillä on tottunut ja huutaa vain silloin kun on röyhty tiukassa. Olisko mahdollista käyttää jotain peittoa, johon hänet voisi kääriä? Ei tulisi niin kylmä...
 
Mie jos röyhtäyttäisin yöllä kesken syönnin, ni tsissus kukaan ei nukkus enää koko talossa. Nytkin jos ote irtoo tissistä kesken syönnin, alkaa aivan tajuton mökä, tissi suuhun ja heti :grin
Vasta kun on kylläinen, ei huuda vaan nukahtaa.
 
Täällä pikkuinen suhtautuu yöröyhtäyttämiseen kielteisesti. On melkoista taiteilua saada kuplat pihalle niin ettei tuu parku. Ja ainahan sieltä ei ilmaa ulos tuukaan.
Meillä oli ne 3 kk hulinat tuossa, ja tyttö jätti äitin "pulaan" syömällä klo 20, sitten yöpuulle ja pitkään. Heräsi kolmen maissa syömään, johon mennessä molemmat rinnat räjähdyspisteessä. Söi vain toisen rinnan. Klo 7 mennessä, kun heräsi seuraavan kerran, oli vaatteet ja sänky märkänä... laitoinpa sitte kaksi liivinsuojaa, että pärjätään sen "pahemman" tissin kanssa. Ei se ihme oo, että rinnat rupsahtaa, kun tää on tämmöstä ihmemeininkiä tämä imettäminen :) Mulla siis oli pienet kiinteäihoiset rinnat, sen takia tuo paine ihan sattuu.
 
Unista tuli vielä mieleen, että meijän nukkumajärjestelyt kotona on todistettu täällä reissussa parhaaksi. Hädin tuskin kestän kaikki 5-10 heräämistä makuuhuoneessa, missä vauvan kanssa nukun kaksin kotona. Täällä talvilomareissulla on lisäksi ollut kestettävänä miehen heräämiset ja huolehtimiset "miksi se ei ole vielä syönyt", "hengittääkö se", vessaan, koirat.. Syötöt on nyt harventuneet, mutta pierujumpalle pitää sitten välillä nousta. Plus että itse heräilen liikaa vanhan kaavan mukaan, vaikka lapsi ei vaatisikaan.
 
Täällä nukutaan edelleen hyvin: 23-06 on yhtäsoittoista unta, kuuden jälkeen sitten syödään useamman kerran, mutta molemmat nukutaan syöttöjen aikana. En usko, että aina edes herätään, kun tyttö hamuaa tissin suuhunsa. :shy:

Tänään tyttö heräsi vähän ysin jälkeen (eli ei nukuta enää ihan yhteentoista asti vaan ysin ja kympin välillä on herätys), jutteli itsekseen pitkän aikaa ennen kuin nosti volyymia sen verran, että seurantarve kävi selväksi.

Täällä me vielä köllitään, aamusyötöt on kohta hoidettu ja varmaan puolen tunnin päästä tytsy käy ekoille päikkäreille.

Pari kertaa mun piti aamusta tosin kääntää prinsessa oikeinpäin sängyssä, kun oli pyörinyt poikittain ja muutaman kerran piti siirtää keskemmälle sänkyä, kun ahdisti mut taas ihan reunalle - pylly oli jo sängyn ulkopuolella, kun maltoin ryhtyä vauvansiirto-operaatioon. Mies tuli sänkyyn joskus seiskan jälkeen enkä ole herännyt edes siihen eli oon jopa päässyt eroon koiranunesta, joka kyllä parantaa jaksamista todella huomattavasti.

Mutta siis pakko toivoa, että näitä hyviä öitä on jatkossakin, oon kuin uusi ihminen levänneenä. Väsyneenä kaikki on jotenkin hankalaa.. mutta varmasti auttaa nykyään tytön uniin myös se, että pidän iltarutiineista kiinni kynsin ja hampain: n. 21:30-22 vaipan ja yökkärin vaihto, jonka jälkeen tyttö saa vielä puolisen tuntia leikkiä/seurustella, jonka jälkeen syötän hämärässä olkkarissa ja jos ei nukahda tissille, hyssyttelen uneen. Tunnin verran nukkuu joko mun sylissä tai sit sohvalla (mä syön yleensä iltapalan tässä välissä), jonka jälkeen siirryn himmeästi valaistuun makkariin tytsy kainalossa ja yleensä jatkaa uniaan heräämättä sit sinne aamuun asti. Ja siis keskellä meidän parisänkyä nukkuu tyttö, äiti ja isi nukkukoot siellä, missä mahtuvat. :happy:

Ja niin nukahti prinsessa ekoille päikkäreilleen eli nyt on mun noustava ja tehtävä vähän kotihommia, kun niitä rauhassa pääsen tekemään.
 
Takaisin
Top