Vauvan (ja äidin) unet

Haistoin (kirjaimellisesti) haasteita jo illalla: tiedossa masuvaivojen yö. Sen lisäksi, että joka toinen tunti herättiin itkulla paukuttelemaan ja syömään myös näiden välissä nousin pierujumpalle... En tiedä auttoiko ennakkoasenne, mutta juuri nyt ei tunnu hirveen väsyneeltä.
Minusta tuntuu, että vauvan ruoansulatus on muuttumassa: kakat ei ole enää velliä vaan sitkeää vaikeasti pestävää liimaa. Toivon vain, että muutos kävisi nopeasti, ettei nämä vaivat häiritsisi öitä pitkään. Päivällä kestää pierupilven ja kaikenlaiset helpottavat pompottelut.

Oon muuten kans huomannu et kakan koostumus on muuttunut just sitkeemmäksi ehkä :rolleyes: mä luulin et musta ei tuu äitiä joka puhuu lapsensa kakasta :hilarious: mut hei, here i am :woot:
 
Onko sellasta äitiä olemassa joka ei puhuis kakkajuttuja? Ainakii kaikilla tuntemillani äideillä ihan normaaleja kahvipöytäkeskustelun aiheita kakka ja muut eritteet :hilarious:

Ja kakasta uniin: Täällä kans yks joka ei kato enää kelloa kun vauva (nyt reilu 3kk) herää syömään. Ei mitään tietoa miten usein syö yön aikana, veikkaus että 3-8 kertaa :grin Ite en kestä hereillä syöttöjä joten suht hyvin nukun nyt yöt vaikka jonkun tunnin tartteisinkii enemmän unta. Päiväunia en oo nukkunu pariin kuukauteen kun ei vaan kerkiä kahen lapsen kanssa.
 
Oi ihana yö, vauva nukkui 4,5h+3,5h. Pitkästä aikaa sellainen yö, että vauva heräsi vain kerran ja 2v ei kertaakaan. Mutta molemmat tytöt nukkuivat siis vain sen n. 8h. Ja mä kun luulin, että viimeöinen tyttöjen 9 tunnin uni oli vähän. On nämä kyllä sellaisiakin vähäunisia tapauksia. :D
 
Täällä vauvalla oli joku kohtaus yöllä: heräsi kesken unien ja ensin vain silmät pyöreänä tuijotti mua, mutta ei selkeästi nähnyt mitään (ns. tyhjä katse), sitten potki peittoa päältään melkein pakonomaisesti pitkän aikaan ja huusi (ei siis itkenyt, vaan komensi) pari tuntia, varpaita heilutti koko ajan ja vaikka oli tissillä, ei tuntunut tajuan sitä, vaan hamusi hädissään koko ajan lisää. Ja siis tyhjä tuijotus jatkui koko ajanajan, vaikka välissä nukahti aina pariksi minuutiksi ja "heräsi" uudestaan. Tätä kesti sen pari tuntia, rauhottui kunnolla vasta, kun olin pitänyt noin tunnin sylissä.

Liekö nähnyt jotain unta tai ehkä tää liittyy jotenkin aivojen kehitykseen, mutta ahdisti katsoa vierestä toisen elämöintiä. Eikä tosiaan mun mielestä kertaakaan herännyt koko aikana, vaikka koitin hellästi herätellä. :wideyed:

Sitten mies tulikin neljän jälkeen himaan ja ite valvoin kuuteen asti, aamulla puol kasi soi herätyskello lääkärissä käyntiä varten. Että ehkä neljä tuntia tuli nukuttua.. :hungover:
 
Mikähän tää nyt oli? Vauva halusi nukkumaan jo kasilta! Yleensä vasta 22-23 nukahtanut, nyt imetin ja neiti jäi hereillä köllimään sänkyyn ja nukahti siihen 20.30.
 
Unista joo. Oon huomannu et välillä itellä menee näin öisin uni ehkä vähän ohi. On tosi raivostuttavaa ku kaikki (alleviivaan nyt sanan kaikki) muut nukkuu mut minä en :sour:
 
Unista joo. Oon huomannu et välillä itellä menee näin öisin uni ehkä vähän ohi. On tosi raivostuttavaa ku kaikki (alleviivaan nyt sanan kaikki) muut nukkuu mut minä en :sour:

Mä niiiiiiin tiedän tunteen... Yli puolet tästä(kin) yöstä ollut just tuollaista. Pitää alkaa kohta oikeasti miettimään, että mikä sen aiheuttaa (kahvi, sokeri tms). Ärsyttävää.
 
Täällä kans, johtunee iltakahvista. Tyttö nukahti jo klo 21 ja ite olin nukkumapuuhissa 22.. niin vaan löysin itteni vielä kattelemasta kelloo klo 1.. ja kahdelta tyttö alottikin jo 2h välein heräilyt, joten se niistä omista unista.
Klo on nyt 7 ja meillä herättiin.
 
On tasapainoilua tää homma: eilen oltiin jumpassa ja iltapäivällä köllähdettiin vierekkäin päiväunille. Olin hyvillä mielin ja lepääntynyt. Niin levännyt, ettei uni tullut ennen lähempänä puoltayötä. Normaalisti vetäydyn nukkumaan ja onnistun nukahtamaan klo 21-22. Eli päikkäreitä ei oikein vois ottaa, ettei yöunet kärsi.
Tyttö äänteli ja itkeskeli pieruvaivojen kourissa taas monta tuntia yössä. En ymmärrä mikä logiikka tässä on. Reissussa ei valvottu öitä pierujen takia, ihan samanlaiset ruoat oli minulla käytössä... Disflatyl ei auttanut kipuilevat masuun. Oon yrittänyt pitää taukoja jos tuntuu välillä paremmalta, että teho säilyisi tosi tarpeeseen.
 
Viime yö tuli nukuttua tosi surkeesti. Neiti kävi nukkumaan kyllä ajoissa siinä kello 21, nukkui tunnin mutta sit alkoi heräilemään vähän väliä, syömään heräsi pari kertaa mut muuten sit herättiin nyrkkiä lupsuttamaan ja siinä metelissä ei nuku kukaan.. Tai no mies kyllä kuorsasi tyytyväisenä vieressä. Tuttia sai tyrkkiä suuhun varmaan sen 10 kertaa ja joka kerralla tyttö nukahti mut heräsi taas kun olin ite saanu nukahdettua. Ylös noustiin sit vaille 10.
 
Täälläkin äiti nukkuu koiranunta. Herään useita kertoja yössä, vaikka vauva nukkuisikin. Milloin mies kuorsaa, milloin on kuuma, milloin muuten vaan. Ärsyttää tosi paljon. Nukahdan nopeasti, mutta herään aivan liian monta kertaa turhaan yöllä. Aamulla sitten alkaa se pyöriminen, kun ei uni enää tule, vaikka oonkin väsynyt. Luulen, että se johtuu hormooneista ja uudesta elämäntilanteesta. Ajattelin jo nukkuvani patjalla eri huoneessa hautautuneena peittojen alle ensi yön... Jos se auttaisi :shifty:
 
Meillä nukkuu nykyään molemmat lapset minun vieressä. Se on nyt kaikkein helpointa ja onhan se muutenkin ihanaa kun kaksi pientä tuhisee ihan liki. :Heartred
Meillä nukahdetaankin nykyään hetkessä yöunille 21 aikoihin ja nukutaan noin kaksitoista tuntia. Siinä ajassa vauva herää 1-2 kertaa syömään. On toki huonompiakin öitä, mutta ihan huonoja en muista olleen. Että hyvin pyyhkii tällä unirintamalla. :)
Vauva osaa nukahtaa itsekseen ja monesti nukahtaa leikkimatollekin, kun väsyy leikkimään. Nukkuu monet päikkärit päivässä.
Tämä vauva ja esikoinen vauva-aikana ovat kuin yö ja päivä, en meinaa vieläkään uskoa että vauva voi olla näin tyytyväinen ja hyvä nukkuja.
Tätä kirjoittaessakin molemmat lapset nukkuu vielä ja klo on jo lähes 9.30 :wideyed:
 
Uskallanko sanoa, että jotain tapahtui tytölle tällä viikolla, kun öiset pierujumppasessiot ovat vähenneet ja herätään vain syömään noin 3 kertaa yössä. Nyt on sitten niin "levollista", että en saa tyttöä pidettyä yöunilla enää klo 7 jälkeen ... eli aikaisin noustaan täällä päivään. Nyt vielä virkistää tuo auringonvalo, vaikka makkarissa on pimennysverhot.
Luumusosetta maistellaan täällä siis, jos se on rauhallisempien yöunien resepti :)
 
Tyttö sit nukkui kolmen tunnin päikkärit. Sisällä. :wideyed:

Heräili äsken hiukset hiestä märkänä, mutta muuten varsin iloisena ja aurinkoisena. Oudon asiasta tekee se, että nukkui viime yönä myös 12 tuntia ilman sen suurempia heräilyjä, että nyt pitäisi ainakin olla levännyt olo prinsessalla. :hilarious:
 
Ohhoh! Onnekasta :) Sekä tyttö että äiti ovat päässeet hyvin lepääntymään.
Mä olen taas useimpina päivinä kuin nukkuneen rukous, milloin nuo yösyötöt oikeen harvenee? Meillä on imetystä kahden tunnin välein. Lisäksi valitsin nukuttaa vauvan omaan sänkyyn, niin nytpä hyppään taukoamatta nostamaan pientä syömään. Vaihtoehto ei houkuttele, kimppapeti ja maitobaari aina auki ja sitten huudon kanssa vieroitus myöhemmin...
Jaksaa jaksaa painaa painaa...
 
Katjusha, kyllä ne siitä harvenee varmasti jo tämän vuoden puolella. Meillä on hyvin vaihtelevaa. Joskus syödään kerran yössä ja joskus kahden tunnin välein. Jos nukkuu päivällä hyvin, niin usein yökin menee paremmin.
 
Meilläkin pääasiassa syödään 2-3 tunnin välein. Muutaman hassun kerran nukkunut ekan pätkän 6 h, joten mulle ei jää vaihtoehtoa kuin mennä aina itsekin samaan aikaan nukkumaan, jos haluan saada edes jokseenkin riittävästi unta.
 
Joo näin se on että tiheä yösyöminen saattaa kestää vielä pitkään, että varautukaa myös siihen vaihtoehtoon... Meillä esikoinen oli tiheään tissittelijä ja jatko yösyömisiä jonkun matkaa yli vuoden iän (yhtään en muista tarkempaa, saatto olla jopa sinne imetyksen loppuun 1v5kk ikään). Olin liian väsyny unikouluttamaan ni annoin yötissiä vähän liian pitkään. Nyt tyttö 3,5kk ei onneks oo niin kova herättelemään. Esikoinen herätti tässä kohtaa jonkun 10 kertaa yössä, tyttö nyt muutamia kertoa (ei tietoa kellonajoista tai syöntikertojen tarkasta määrästä kun nukahan heti uudestaan). Nyt on siis paljon levänneempi olo kun esikoisen vauva aikana.
 
Kolme yötä mennyt nyt vain yhdellä heräämisellä noin 4-5 aikaan!! (Kunnon sammuminen tapahtunut klo 22-23, vaikka nukkumaan menty jo kahdeksalta) Minä oon saanu nukkua siis neljä, viis tuntia putkeen! Vaikkakaan herätessä jostain syystä ei tunnu siltä, onko lie niin pintaunta, kun tottunut jo heräilemään tuon tuosta :grin oudosti levänneempi olo tulee kahden tunnin unista kuin neljän..
Nyt kun mies aloitti koulutuksen, herätään aamuisin 6.50 ja otetaan siitä noin 1,5h päästä vielä aamu-unet. Tänään nukkuu posotettiin kaksi tuntia. :joyful: nyt tyttö sit pikku päikkäreillä, ite join aamukahvit ni silmät ei mee kii, vaikka miten yritän :grin

Mileim + tyttö 4kk 5pv
 
Takaisin
Top