Heippa! Ensinnäkin kaikille teille kiitos kauniista sanoista ja "osanotoista", tuntuu että ihmisten suhtautuminen keskenmenoon on niin siitä kiinni, onko koskaan todella toivonut raskautta ja haaveillut vauvasta. Olen jonkin verran puhunut keskenmenosta avoimesti muutamissa yhteyksissä, ja saanut hyväntahtoisia, mutta jotenkin samalla niin ärsyttäviä kommentteja siitä, kuinka keskenmenot ovat yleisiä ja "sehän oli onneksi niin alussa vasta". Tiedän, että näillä kommenteilla ei kukaan varmasti ole muuta kuin hyvää tarkoittanut, mutta todellisuus on kuitenkin se, että lohtu on niistä sanoista kaukana.... Se, että keskenmenot ovat yleisiä, tai että raskaus oli hyvin alussa, ei oman kokemukseni mukaan tee asiasta yhtään helpompaa hyväksyä tai olla suremmatta. Positiivinen raskaustesti mullistaa koko elämän sekunnissa, ja siitä ei ole paluuta. Tämän keskenmenon myötä tajusin, kuinka tuo raskaustesti on oikeasti se hetki, kun jo tulee äidiksi, eikä vasta sitten kun lapsi syntyy. En nyt tietenkään vertaa positiivista raskaustestiä ja lapsen syntymää toisiinsa samanarvoisina asioina, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Pitää nyt pohdiskella tulevaa, ja katsoa miten tässä tilanteet kehittyy... monet käytännön asiatkin pyörivät mielessä vaikka ovat toki aika toissijaisia, kuten esimerkiksi työhönpaluu jne. Jotenkin sitä on kuitenkin niin tunnollinen työntekijä, että jos töihin palaan, niin tuntuisi jotenkin "törkeältä" jäädä taas parin kuukauden päästä äitiyslomalle, jos niin onnekkaasti kävisi että uusi raskaus alkaisi. Mutta näitä kun ei voi suunnitella. En myöskään tietenkään voi jäädä vuosikausiksi jatkamaan hoitovapaata sillä ajatuksella, että hoitovapaa vaihtuisi sitten taas äitiyslomaksi, koska raskautumiseen voi mennä kauan tai sitten se ei onnistu ollenkaan, asuntolainaa olisi kuitenkin lyhennettävä joten minunkin on palattava töihin ihan viimeistään puolen vuoden päästä. Kotihoidontuella en pysty osallistumaan lasuntolainan lyhentämiseen, enkä oikeastaan mihinkään muihinkaan taloutemme kuluihin, joten kyllä tässä kevään aikana pitänyt vähän miettiä kulutustottumuksia ja nipistellä heräteostoksista, kun taloutemme on minun tulojeni verran köyhempi.
Ilpuri: Kuulostaa hyvältä (ja myöskin tutulta) että olet pohtinut ihmissuhteitasi ja tehnyt muutoksia jotka helpottavat omaa elämääsi ja oloasi. Olen itsekin ollut tilanteissa, joissa olen vuosien ja vuosien saatossa havahtunut siihen, kuinka kuormittavia ihmissuhteita olen harteillani kantanut, eikä se kuitenkaan ole helppoa päästää tälläisistä irti, koska usein ystävyyssuhteetkin ovat niin moniulotteisia, ja vaakakupin molemmilla puolilla on paljon asioita. Olen kuitenkin itse myös löytänyt rohkeuden ottaa etäisyyttä ihmisiin, jotka ovat tuoneet elämääni lähinnä pahaa mieltä ja negatiivista kuormaa, vaikka tosiaan usein näissä ihmisissä on myös paljon hyviä puolia joiden takia ystävyys on ylipäätään alkanut ja jatkunut. Mukava kuulla, jos olet pystynyt miettimään mikä itsellesi on henkisesti parhaaksi ja olo on sen myötä helpottunut!
Voin kuvitella kuinka ristiriitaista on kuulla raskausuutisia. Varsinkin vahinkoraskaudet tai huvittuneet naureskelut siitä, kuinka heti tärppäsi, "hups!", voivat tuntua niin epäreiluilta. Ei välttämättä sitä ihmistä kohtaan, vaan ylipäätään tilannetta kohtaan. Tuntuu hullulta ajatella, kuinka "salamaraskautunut" nainen ei edes tiedä miltä tuntuu odottaa, miltä tuntuu kun kuukautiset alkaa, miltä tuntuu haaveilla äitiydestä ja vauvasta. Koen, että se vaikuttaa tänä päivänäkin (ja varmasti ikuisesti) omaan suhtautumiseeni perhettä ja lasta kohtaan, kun on kokenut sen kaipuun eikä pidä raskaaksi tuloa itsestäänselvyytenä. Säännöllisesti kun katson tytärtäni, muistan nuo hetket kuinka häntä toivoin. Kaikenkaikkiaan se ehkä on rikkaus, vaikka se silloin odottaessa tuntui niin raskaalta...
Sannis86: Onnittelut ainakin yksistä hyvistä yöunista! Toivottavasti suunta on nyt sinnepäin, että yöheräilyt ovat jäämässä "pysyvästi" pois. Siis niin, että suurin osa öistä olisi hyviä, toki aina tilanteita tulee, sairasteluja ja hampaita, jotka sitten valvottavat. Kyllä hyvin nukkunut äiti on koko perheen hyvinvoinnin kannalta aika olennainen asia, ainakin meidän perheessä olen huomannut :D
Ikävää että parisuhde on teilläkin ollut koetuksella. Kyllä vauva-arki verottaa parisuhteen paukkuja, ja vaatii paljon uskoa ja työtä etteivät välit tulehdu ja parisuhde jää kiireisen arjen, väsymyksen ja vapaa-ajan puutteen jalkoihin. Minusta tuntuu, että useammin kuulee että isällä on suurempia haasteita muuttaa tottumuksiaan vapaa-ajanvieton jne. suhteen, äideillä kun se tuntuu olevan jotenkin veressä. En ainakaan ole tavannut montaakaan äitiä joka olisi ensimmäisen vauvavuoden aikana haikaillut vanhojen menojen ja harrastusten perään, vaan totuuden nimissä aika on mennyt pitkälti vuorokauden ympäri lapsen kanssa ja se tuntuu luonnolliselta. Toki omaa vapaa-aikaa kaipaa välillä, mutta itse olen ajatellut että tämä on nyt tätä aikaa, ja ne ajat ovat vielä edessäpäin kun lapsi/lapset ovat isompia ja saa taas vapaammin mennä ja harrastaa. Voi toki olla myös ihan tyyppikysymys, mutta näin karkeasti tuntuu että miehille on tärkeämpi juttu pitää kiinni kodin/perheen/lapsiarjen ulkopuolisista "muistakin jutuista", jotka itsellä kyllä tällä hetkellä aika lailla jäissä. Jotenkin tuntuu, että tämä vuoden ikä on jonkinlainen merkkipaalu, ehkä juuri siksi ensimmäisestä vauvavuodesta juuri puhutaankin niin dramaattisin elkein, koska nyt kun lapsi on vuoden niin kyllä todella tuntuu että helpottaa. Vaikka arki on ihan mukavasti sujunutkin, niin nyt tuntuu ensimmäistä kertaa erilailla seesteiseltä tämä elämä.
Tiisu: Muistankin että kerroit kokeneesi keskenmenon ennen onnistunutta raskautta
Tiedät siis varmasti hyvinkin minkälaista aikaa tässä on on elelty, mutta onneksi pikkuhiljaa alkaa taas ajatukset olla muissa, hyvissä asioissa! Taisin jo kirjoittaa jossain aiemmassa viestissä, että uskon silti että keskenmenon kokeminen ensimmäisen raskauden kohdalla olisi ollut vielä kovempi paikka. Nyt olen kuitenkin purkaa menetyksen surun lapseen, ja haaveet äitiydestä ei kuitenkaan romuttunut tämän keskenmenon myötä. Keskenmeno aiheutti vain entistä suuremman kiitollisyysryöpyn siitä, että edellinen raskaus oli onnistunut ja sujui loppuun asti, ja oli taas muistutus siitä kuinka raskaus kaiken kaikkiaan on ihme, eikä mikään itsestäänselvyys.
Tosi ikävää kuulla, että teillä parisuhteessa niin isoja mutkia matkassa, ja surkealta tuntuu lukea siitä kuinka olet toistuvasti loukkaantunut miehesi tavasta kommentoida perhe-elämäänne. Ihan ymmärrettävästi tietysti, onhan se aikamoinen pettymys varmasti myös sinulle huomata, että miehesi ei suhtaudu elämäntilanteeseenne yhtä kiitollisesti kuin sinä. Vaikka usein sanotaan, että ensimmäiset vuodet kannattaisi "vaan kestää" vaikka parisuhde rakoilisi, ja usein tilanne sitten helpottaa, niin onhan varmasti meidän kaikkien sietokyky kuitenkin vain rajallinen. Ei sitä loputtomasti kestä minkään voimalla, että kokee itsensä jatkuvasti loukatuksi. Toivon, että asiat nytkähtävät johonkin ratkaisevaan suuntaan pian, kuulostaa siltä että tilanne on tälläisenään ahdistava.
Omasta mielestäni pahin haaste on tällä hetkellä se, että arki on niin hektistä ja intensiivistä, että kumppanin kanssa ei ehdi jutella, edes riidellä "kunnolla" (siten että asiat juteltaisiin kunnolla läpi), vaan monet harmitukset, ärsytykset ja loukkaantumiset jäävät arjen jalkoihin ja pahimmillaan kasaantuu möykyksi vaiettuja tunteita. Ajan saatossa nuo kaikki ajatukset jäävät "unholaan" mutta varmasti muhivat siellä alitajunnassa kuitenkin. Itse olen viimeisen vuoden aikana ollut välillä niin väsynyt, että olen monesti valinnut nukkumisen sen sijaan että puolison kanssa kävisi läpi jotain ongelmia/tunteita/tilanteita, jotka ovat vaivanneet. Surullista mutta näin se on. Olemme välillä käyneet kahden kesken viettämässä pariskunta-aikaa, olemme käyneet illallisella tai muuten vaan jossain kaksin. Niinä hetkinä on halunnut keskittyä siihen, että on mukavaa, eikä nekään hetket siis ole oikeastaan olleet oikein otollisia puida mitään negatiivisia fiiliksiä. Nyt ihan viime aikoina on tuntunut, että olemme taas ehtineet jutella enemmän ja jos olemme käyneet jossain tuulettumassa kaksin, niin on ollut myös energiaa jutella parisuhteeseen liittyvistä asioista, niin hyvässä kuin pahassa. Meillä ei varsinaisesti ole missään vaiheessa ollut ongelmia tai mennyt huonosti, mutta nyt vuoden vierähdettyä huomaa että kyllä parisuhde on ollut monella tapaa "jäähyllä" viime kesän jälkeen. Jospa tässä taas pikkuhiljaa muistaisi huomioida puolisoa ja parisuhdetta paremmin, kun perhe-elämän alkumyllerrys tuntuu vähän laantuneen.
Aurinkoisia kesäpäiviä ja parempaa huomista kaikille! Tuntuu, että tässä on itse kullakin jotain henkisesti haastavaa meneillään. Tsemppiä!