Vauvahaaveita!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Momwoc
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ilpuri: Harmillista tuo selkäkipu, toivottavasti saat sen hallintaan. Voisiko hieronta auttaa? Onko sulla jotain jumppaohjeita, mikä ennaltaehkäisisi vaivoja? Miehelläni on myös alaselkäongelmia aika ajoin, joulun tienoilla oli niin pahat että sängystä nouseminen kesti puoli tuntia. Syvien vatsalihasten treenaaminen on vähän auttanut. Olen myös lukenut jotain tuosta Buranasta, mutta tuskinpa se ihan ehkäisyvälineestä käy. Toki ymmärrän niin hyvin, että haluat maksimoida kaikki mahdollisuudet. :-)

Hyvä, että teidän asiat etenevät. Varmasti saatte jo toukokuun aikana jotain vastauksia, toivotaan näin.

Täällä tuli tänään 28 viikkoa täyteen ja vointi on edelleen hyvä. Nyt ole oppinut nukkumaan myös kyljelläni, mikä vähän helpottaa yöunia. Maha on kasvanut viikon aikana selkeästi ja painoa tullut 1kg vaikka edellisen kolmen viikon aikana ei tullut grammaakaan. Kummallista tämä kasvun epätasaisuus. :-)

Momwoc: Mitä äippälomalle kuuluu? Joko alkaa olla painostava olo?

Hei kaikille :)
Olen käynyt lueskelemassa täällä kaikki jutut ja ollut hengessä mukana :) Kirjoittamaan en ole kyennyt/ jaksanut. Nyt töissä odotan kotiin pääsyä ja ajattelin jotain kuulumisia kertoa. Pahoittelut. . Jotkut teidän jutut voi jäädä kommentoimatta.
Ilpuri: Hienoa, että olette päässeet vauva-asiassa hieman eteenpäin. Kysehän voi olla vaan jostain pikkujutusta mikä nyt ei loksahda paikalleen ja helposti hoidettavissa. Toivon näin <3
Teidän raskaana olevien tilasta osaan myös olla iloinen vaikka oma ei vielä viime kierrollakaan tärpännyt.

Minulla tosiaan menkat alkoivat viikko sitten. Itkut piti vääntää miehen sylissä, mutta olo jo positiivisempi.
Näen paljon enneunia ja selvitän asioita unissani. Menkkojen alkamisiltana kyselin ääneen että miksi näin? Miksi ei onnistu? Näin kaksi yötä unia kun riitelimme miehen kanssa. :( Jotenkin ymmärsin, että aika ei ole ollut vielä. Oikeastikin riitoja on ollut vaikka muille jakaa. Tyhmintä tässä on se että miehen exä aiheuttanut suurimman osan ja sen lisäksi uusperheen nivoutuminen yhteen. Ja parasta tässä on se, että kaikkien riitojen jälkeen olemme vahvemmin yhtä ja molemmat edelleen sitä mieltä, että toinen on parasta mitä ollut <3 jos näitä muita tekijöitä ei olisi niin ei varmaan riideltäis yhtään :) nyt on kaksi kk ollut rauhaa miehen exän suunnalta ja toivon että rauha jatkuu. Tämä rauha näkyy myös meillä kotona :) Viime yönä näin unta jälleen tästä Kerttu tytöstä josta kerroin aikaisemmin. Unessa tyttö tuntuu vaan niin läheiseltä ja omalta <3 unessa myös tuli tieto, että tulisin pian raskaaksi. Liekö toivetta vai totta??

Kuume silti nostaa päätään. Työssäni hoidan vauvoja. Ei helpota kuumetta yhtään. Tänään jo harkitsin, että laitan yhden pienen tytön paidan sisälle ja katoan ;) vauva oli muutenkin äidin, jolla ei nämä äitiyden perusjutut ollut ihan kohdillaan. Pitkään tuijottelin tyttöä silmiin ja juttelin ja rukoilin enkeleitä pienen elämään. Sydämestä kouraisi viedä vauva äidilleen kun ei tiedä millainen elämä pienellä edessä.
Nykyään olen muutenkin yliherkkis :) jos tämä olisi vaan valmistautumista äitiyteen. ..

Hoitoja olen itsekin miettinyt. Ennestään jo neljä lasta. Kuinka pitkälle olisi valmis menemään tässä asiassa?! Taitaa olla joku kahdeksas yrityskierto menossa...

Ihanaa kesän alkua kaikille. Nauttikaa vauvamasuista joilla semmonen on ja meille muille kovasti onnea matkaan. Itse jotenkin uskon elämän tarkoitukseen :) uskon edelleen, että pikkuinen tulee meillekin. Aikataulut eivät vaan mene niinkuin itse haluaisin.

Ilpuri: kiva kuulla, kun asiat etenee ja toivotaan selkäkipujen helpottavan! Oon itekki tapellu niiden kanssa paljon aikanaan, oonki miettiny että mitenhän alkaa ilon ja onnen päivät, sitten kun on raskaana... Yliliikkuvuutta selässä. Noh, se on sen ajan murhe!

Edelleen kovaa kuumetta. Oon ihmetelly välillä, et miten on ikävä sellaista mitä ei vielä edes ole...! Mies nyt on ilmaissut, että yrittäminen aloitetaan "kohta", tiedä sitten onko se "kohta" viikko vai kuukaus vai vuosi... :D mä vaan toivon, että se olisi mahd pian!! :D

Häitä ollaan kanssa tasaiseen tahtiin pyöritelty, alkaa olla toteutusta vaille valmista sillä saralla. Siinäkin vain kun saisi mieheltä sen virallisen päivän :D

"Miehet...huoh"

Mullakin on valitettavan paljon kokemusta tosi pahoista selkäkivuista viimeisen kymmenen vuoden ajalta, eli täydet sympatiat täältä selkävaivaisille :sour: TOSI raivostuttava vaiva, jota ei kukaan hyvän selän omaava varmaan edes voi käsittää! Miten pienikin liike voi olla yhtä helvettiä kun selkä kipeytyy pahasti. Ennen raskautta pelkäsin, miten raskaus ja synnytyskin tän selän kanssa menisi. Monet selkävaivoista kärsineet on sanonut, että selkä ei raskauden aikana ole yllättäen kipeytynytkään. Mä oon myös kokenut niin, että mulla on selkä kokonaisuudessaan ollut raskauden aikana paremmassa kunnossa kun yleensä. Jostain kuulin/luin, että raskauden aikana jotenkin kaikki paikat vähän venyy ja antaa ikäänkuin periksi, niin useat nikamajumit ja hermopuristukset vähän niinkuin helpottaakin raskauden tuoman "elastisuuden" takia. Ehkä näin todellakin on! Mulla oli tossa joskus maaliskuussa yksi kipeä selkäviikko, mutta se meni ohi. Eli kokonaisuutena on selkä kyllä voinut tosi hyvin viime syksyn jälkeen! Toivottavasti ei taas mene juntturan sitten synnytyksen jälkeen, kun tulee varmaan jonkin verran makoiltua vaaka-asennossa mikä yleensä on mun selälle myrkkyä.

Ihanaa Ilpuri, että pääsette nyt eteenpäin noissa tutkimuksissa! Ja oli lopputulos mikä tahansa, niin varmasti helpottaa saada mitä tahansa tietoa. Vai millä mielin olet nyt itse? Mä katsoin muuten yhden sellaisen 10 jakson pituisen sarjan HBO Nordicilta tässä aikani kuluksi, se kertoi kolmesta pariskunnasta, joilla kaikilla oli joku haastava vaihe elämässä. Sen sarjan nimi oli Tell me you love me. Siinä oli yksi raskautta yrittävä pariskunta, ja ne siinä sarjassa kuvatut fiilikset ja tilanteet tuntui jotenkin niin tutuilta. Itkin monessa jaksossa, kun sitä oli jotenkin niin mukava siinä tunnelmassa. Ja siinä jotenkin niin hyvin kuvattiin kaikkia niitä tunnetiloja, mitä käy läpi. Elämä jatkuu ja on koko ajan kaikkea ihanaakin, mut sitten se suurin juttu ja haave tavallaan tuntuu koko ajan varjostavan vähän kaikkia ilojakin. Kun ei onnistu.

Täällä on alle kuukausi laskettuun aikaan. Nyt alkaa jännittää jo ihan toden teolla. :nailbiting: Nyt huomaa olostakin, että ollaan oikeesti loppusuoralla. Olin neuvolalääkärillä tällä viikolla, ja hän sanoi että vauvan pää on tosi alhaalla. Valittelin vihlontaa ja kaikenlaisia kipuja tuolla alhaalla, ja sellasta paineen tunnetta joka välillä on todella voimakas! Lääkäri sanoi, että kaikki nämä vihlonnat ja kivut johtuu juuri siitä, että vauva puskee päällään kaikkia suolia ja hermoja tuolla alhaalla. Sit en oikein tiedä onko mulla harjoitussupistuksia vai johtuuko sellanen tietty fiilis vatsassa siitä että vauva venyttää itseään vähän joka suuntaan. Mulla tulee monta kertaa päivässä sellanen olo, että koko vatsa menee sellaseksi pinkeäksi, mutta se tuntuu enemmän siltä kun vauva vaihtaisi asentoa kuin miltään supistuksilta. Toisaalta, en todellakaan tiedä miltä ne supistukset tuntuu, että voisiko siitä olla kyse? Sillon tuntuu että on vähän hankala hengittää, joutuu haukkomaan vähän henkeä ja jos kävelee niin pitää pysähtyä ja pitää vatsasta kiinni. Se on vähän miten se ajattelee, nyt kun oon miettinyt että se olisi sitä, että kohtu supistuu, niin voisi se kai tältäkin tuntua. Mutta samapa tuo, kuitenkin synnytyssupistuksista ei ole kyse, ei ole mitenkään kivuliaita ja menevät aina ohi. Lääkäri antoi myös vähän painoarviota vauvasta, joka oli tosi kiva kuulla vaikkei ne kai todellakaan paikkaansa pitäviä olekaan :grin Syntymäpainoksi arvoi noin 3,5 kiloista, joka olisi tosi keskikokoinen ja kivahan se olisi jos ei tarvitse mitään viisikiloista ulos pusertaa. Mutta nähtäväksi jää sekin sitten! Toivoisin vaan kovasti, ettei menisi hirveästi yliajalle, itsehän synnyin yli kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen... :sad001 Meillä on nyt ihan kaikki vaippoja myöten valmiina vauvaa varten, eli nyt vaan odotellaan. Ihanaa kun alkaa kevätaurinko paistaa, on tosi paljon helpompi jaksaa tätä oloa kun ulkona on niin ihana keväinen tunnelma. Mulla muutenkin tämä kevääntulo aina vaikuttaa tosi voimakkaasti mielialaan, mulla on aina keväisin henkisesti parhain olo! Niin näissä tunnelmissa on paljon kivempi valmistautua synnytykseenkin, joka kuitenkin jännittää. Mut kai siitäkin selvitään sitten, pakko siihen on luottaa. Ihan hassua, että kohta me tuodaan meidän vauva kotiin. Ihan epätodellista! :dummy1: Ollaan me kyllä häntä jo malttamattomina odotettukin, varsinkin viime viikkoina meillä on kyllä ihan ykköspuheenaiheena ollut tämä meidän typykkä! Häntä rakastetaan jo niin kovasti.:Heartpink

Momwoc: Kiva kuulla kuulumisiasi! :-) H-hetki on jo tosi lähellä, aivan varmasti jännittää! :-) Toivottavasti ei mene kauheasti yli lasketun ajan, se on varmasti hermoja raastavaa aikaa muutenkin. Oletko voinut hyvin? Helpottiko työn lopettaminen nukkumista ym?
Kuulostaa harjoitussupiatuksilta mitä sulla on ollut. Mullakin on ollut niitä aika ajoin 26-27 lähtien. Ei joka päivä, mutta aina silloin tällöin esim. kävellessä ripeästi ja uidessa. On pakko hidastaa/pysähtyä kun niitä tulee. Joskus myös herään öisin siihen, että vähän kiristää ja vatsa on tosi pinkeänä. Kesti aikansa tajuta mistä on kysymys. :-)

Momwoc: Yksi työkavereistani, jolla LA kesäkuun alussa synnytti nyt viikonloppuna. Se voi tosiaan tulla milloin vaan! :-) Jännää!

Apua, nyt jo? :) Jotenkin itse niin asennoitunut siihen, että menee yliajalle, etten edes voisi kuvitella että hetki jo koittaisi! Mutta totta se on, tällä viikolla raskaus lasketaankin jo täysiaikaiseksi, eli kaikki on mahdollista eikä synnytystä enää esteltäisi millään lailla. Huhhuh! Nyt taas ihan viime päivinä synnytyspelko nostanut päätään, kauheasti pyörinyt mielessä kaikki ikävät asiat... Nyt olen kivun ja hätääntymisen, eli näiden itsekkäiden pelkojen lisäksi havahtunut siihen, että mitä jos vauvalle käy jotain kamalaa synnytyksessä! Aiemmin en osannut tuollaista pelätä, mutta sekin vielä. Onneksi ei tarvitse kovin kauaa näitä pyöritellä mielessä, kun laskettu aika on niin pian!! Inhottavaa silti. :(

Momwoc: Se on varmasti täysin luonnollista, että alkaa jännittämään ja pelottamaan. Täytyy vaan luottaa siihen, että kaikki menee hyvin ja kroppa osaa toimia siinä tilanteessa + että on taitavat kätilöt ja lääkärit heti käytettävissä. Tietysti helpommin sanottu kuin tehty. :-/ Puhu siitä neuvolassa, ehkä ne osaa helpottaa oloasi. Itse pelkään pahaa repeytymisä. :-( Mitä jos tuleekin pysyvä vamma? Harvinaistahan se on, mutta jollekin näitä aina sattuvat... Tämä ei tietenkään lohduta sinua yhtään nyt. Pyrin kyllä itse ajattelemaan, että todennäköisesti kaikki sujuu hyvin.

Synnytyspelko/jännitys unohtui mulla ainakin täysin, kun esikoinen päätti lähteä syntymään. Annoin vaan tilanteen mennä omalla painollaan.
Sillon sain toisen asteen repeämänkin. Alakerta repesi siis vinosti toisen pakaran suuntaan, ja pakarakin parin sentin verran.
Vähän ehkä hankalasti selitetty, mutta oli sillä repeämällä pituuttakin. Arpi kipeytyy yleensä aina menkkojen aikana, kun siteet hankaa..

Huh, huh - tuota juuri pelkäänkin! :-( Apua! Miten se sitten parani? Menikö toinen synnytys hyvin?

Repeämä parani kyllä hyvin, vaikka pariin viikkoon en voinut kunnolla istua. Alakerta oli niin turvoksissa ja arka, että istuminen onnistui pelkästään toisella kankulla. Tikit sulivat ja putoilivat itsestään pois. Särkylääkettä kyllä meni tuona aikana.
Toinen synnytys menikin jo paljon paremmin. Ulkoisia repeämiä ei tullut, välilihaan pelkkä nirhauma, emätin kyllä repesi hieman, mutta ei haitannut istumista. :)
Repeämä tulee jos on tullakseen, sille ei mahda mitään. Kyllä ne paranee, mutta jälkeenpäin voivat tuntua oudoilta.

Kiva lukea teidän kuulumisia, juuri sain kuulla, että eräs ystävänikin on raskaana.. <3 tulin aivan hurjan iloiseksi siitä uutisesta! Mutta ei kyllä omaan kuumeeseen auta...!

Yritin vähän vihjailla miehelle, että nythä meki voitas, ni olis samanikäiset kaverukset sitten suunnilleen. Ei tullut juuta eikä jaata vielä :D

tosi nopeesti kerron lääkäri käynnistä, laittoivat mut verikokeeseen ja ottivat papan. Puhui jotain siitä aukiolotutkimuksesta ja sit mies menee nyt sitte antaa oman näytteensä.
Mun selkä on edelleen ihan hullun kipeä ja sain 10 krt fysioterapian lähetteen ja kipulääkereseptin. Oon täällä pitkin päivää itkeskellyt kun oon niin kipeä. Ärsyttää ihan sikana! :'(

Anteeksi marmatus :(

Ilpuri: Voi pahus tuon selkäsi kanssa, kuullostaa tosi pahalta ja kipeältä. :-( Toivottavasti fysioterapia auttaa ja nopeasti! Hyvä, että teillä nuo muut tutkimukset etenevät. Varmasti saatte lähiviikkoina jotain vastauksia.

Tsemppiä Ilpuri!

Kovin kipseältä kuulostaa. Toivottavasti saat apua fyssarilta :meh:
Mutta hienoa, että olette nyt taas askeleen pidemmällä tutkimusten osalta. Ihan varmasti vauva vielä teillekin saadaan :Heartred

Miten selkä jakselee Ilpuri? Onko jo helpottanut? Toivotaan näin!

Momwoc: Ei ole enää kuin pari viikkoa h-hetkeen! Millaiset fiilikset? Onko jotain merkkejä synnytyksen lähestymisestä?

Täällä tuli tänään 30 viikkoa täyteen. :-) Olo on vielä hyvä eikä mahakaan ole vielä tiellä (paitsi yöisin). Innolla odotan kesäkuussa alkavaa lomaa, vielä on vaunut ym. hankkimatta.

Tänään eka päivä kun en oo ottanut kipulääkettä. Kävin pe ensiavussa hakee piikin ja sain lihasrentouttajia ja sit kipulääkereseptin. Auttoivat tosi hyvin. Mikäli ovuloin su niin kun oletin, se hyödynnettiin mut vähän oon epäilevät et voiko täs stressin keskellä mitään tulla. Mut onneks selkä on nyt parempi. Meen pe fysioterapiaan.

Voi hitto, noi selkäkivut on NIIIIN tuttuja, tsemppiä Ilpuri! Toivottavasti oot saanut hyvää hoitoa ja tarpeeks tehokkaita lääkkeitä, mulla ei oikein muu oo auttanut kun ne lääkkeet. Fysioterapiakin vaati lääkkeet alle, että pystyin siellä mitään tekemään.

Tiisu: Laskettu aika ensi viikolla, niin hurjaa! Ei kyllä pysty käsittämään, että näin lähellä h-hetkeä ollaan. Eipä mitään sen kummempaa synnytystä ennakoivaa oireilua ole ollut, ainoastaan sellaista epämiellyttävää vihlontaa tuolla alakerrassa, joka neuvolan mukaan johtuu vauvan päästä. Siellä se puskee alaspäin jo niin kovasti. Se on varmaan tietysti positiivista, että pyrkii jo oikeaan suuntaan! Mutta neuvolalääkäri kyllä sanoi, ettei se valitettavasti meinaa sitä, että synnytys olisi mitenkään lähellä. Ihan hyvin voi mennä reippaastikin yli, vaikka vauva jo lähtökuopissa olisikin. Hitto, ei kyllä enää malttaisi odottaa yhtäkään päivää!! Joka aamu toivon, että synnytys jo alkaisi. Nyt on kuitenkin jo turvallista vauvan syntyä :dummy1: Miten itse jakselet? Onko jotain uusia vaivoja, vai vointi vielä hyvä?

Ja mitä muille kuuluu?:)

Takaisin