Mullakin on valitettavan paljon kokemusta tosi pahoista selkäkivuista viimeisen kymmenen vuoden ajalta, eli täydet sympatiat täältä selkävaivaisille
TOSI raivostuttava vaiva, jota ei kukaan hyvän selän omaava varmaan edes voi käsittää! Miten pienikin liike voi olla yhtä helvettiä kun selkä kipeytyy pahasti. Ennen raskautta pelkäsin, miten raskaus ja synnytyskin tän selän kanssa menisi. Monet selkävaivoista kärsineet on sanonut, että selkä ei raskauden aikana ole yllättäen kipeytynytkään. Mä oon myös kokenut niin, että mulla on selkä kokonaisuudessaan ollut raskauden aikana paremmassa kunnossa kun yleensä. Jostain kuulin/luin, että raskauden aikana jotenkin kaikki paikat vähän venyy ja antaa ikäänkuin periksi, niin useat nikamajumit ja hermopuristukset vähän niinkuin helpottaakin raskauden tuoman "elastisuuden" takia. Ehkä näin todellakin on! Mulla oli tossa joskus maaliskuussa yksi kipeä selkäviikko, mutta se meni ohi. Eli kokonaisuutena on selkä kyllä voinut tosi hyvin viime syksyn jälkeen! Toivottavasti ei taas mene juntturan sitten synnytyksen jälkeen, kun tulee varmaan jonkin verran makoiltua vaaka-asennossa mikä yleensä on mun selälle myrkkyä.
Ihanaa Ilpuri, että pääsette nyt eteenpäin noissa tutkimuksissa! Ja oli lopputulos mikä tahansa, niin varmasti helpottaa saada mitä tahansa tietoa. Vai millä mielin olet nyt itse? Mä katsoin muuten yhden sellaisen 10 jakson pituisen sarjan HBO Nordicilta tässä aikani kuluksi, se kertoi kolmesta pariskunnasta, joilla kaikilla oli joku haastava vaihe elämässä. Sen sarjan nimi oli Tell me you love me. Siinä oli yksi raskautta yrittävä pariskunta, ja ne siinä sarjassa kuvatut fiilikset ja tilanteet tuntui jotenkin niin tutuilta. Itkin monessa jaksossa, kun sitä oli jotenkin niin mukava siinä tunnelmassa. Ja siinä jotenkin niin hyvin kuvattiin kaikkia niitä tunnetiloja, mitä käy läpi. Elämä jatkuu ja on koko ajan kaikkea ihanaakin, mut sitten se suurin juttu ja haave tavallaan tuntuu koko ajan varjostavan vähän kaikkia ilojakin. Kun ei onnistu.
Täällä on alle kuukausi laskettuun aikaan. Nyt alkaa jännittää jo ihan toden teolla.
Nyt huomaa olostakin, että ollaan oikeesti loppusuoralla. Olin neuvolalääkärillä tällä viikolla, ja hän sanoi että vauvan pää on tosi alhaalla. Valittelin vihlontaa ja kaikenlaisia kipuja tuolla alhaalla, ja sellasta paineen tunnetta joka välillä on todella voimakas! Lääkäri sanoi, että kaikki nämä vihlonnat ja kivut johtuu juuri siitä, että vauva puskee päällään kaikkia suolia ja hermoja tuolla alhaalla. Sit en oikein tiedä onko mulla harjoitussupistuksia vai johtuuko sellanen tietty fiilis vatsassa siitä että vauva venyttää itseään vähän joka suuntaan. Mulla tulee monta kertaa päivässä sellanen olo, että koko vatsa menee sellaseksi pinkeäksi, mutta se tuntuu enemmän siltä kun vauva vaihtaisi asentoa kuin miltään supistuksilta. Toisaalta, en todellakaan tiedä miltä ne supistukset tuntuu, että voisiko siitä olla kyse? Sillon tuntuu että on vähän hankala hengittää, joutuu haukkomaan vähän henkeä ja jos kävelee niin pitää pysähtyä ja pitää vatsasta kiinni. Se on vähän miten se ajattelee, nyt kun oon miettinyt että se olisi sitä, että kohtu supistuu, niin voisi se kai tältäkin tuntua. Mutta samapa tuo, kuitenkin synnytyssupistuksista ei ole kyse, ei ole mitenkään kivuliaita ja menevät aina ohi. Lääkäri antoi myös vähän painoarviota vauvasta, joka oli tosi kiva kuulla vaikkei ne kai todellakaan paikkaansa pitäviä olekaan
Syntymäpainoksi arvoi noin 3,5 kiloista, joka olisi tosi keskikokoinen ja kivahan se olisi jos ei tarvitse mitään viisikiloista ulos pusertaa. Mutta nähtäväksi jää sekin sitten! Toivoisin vaan kovasti, ettei menisi hirveästi yliajalle, itsehän synnyin yli kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen...
Meillä on nyt ihan kaikki vaippoja myöten valmiina vauvaa varten, eli nyt vaan odotellaan. Ihanaa kun alkaa kevätaurinko paistaa, on tosi paljon helpompi jaksaa tätä oloa kun ulkona on niin ihana keväinen tunnelma. Mulla muutenkin tämä kevääntulo aina vaikuttaa tosi voimakkaasti mielialaan, mulla on aina keväisin henkisesti parhain olo! Niin näissä tunnelmissa on paljon kivempi valmistautua synnytykseenkin, joka kuitenkin jännittää. Mut kai siitäkin selvitään sitten, pakko siihen on luottaa. Ihan hassua, että kohta me tuodaan meidän vauva kotiin. Ihan epätodellista!
Ollaan me kyllä häntä jo malttamattomina odotettukin, varsinkin viime viikkoina meillä on kyllä ihan ykköspuheenaiheena ollut tämä meidän typykkä! Häntä rakastetaan jo niin kovasti.