Vauva kuulumiset

Me ei olla yritetty rytmittää viellä, pojalla on kyllä ihan hyvä rytmi omasta takaa :) Päivisin nukkuu lyhyempiä pätkiä ja seurustelee mutta sitten alkuillasta vetää ekat pidermmät parin kolmen tunnin tirsat ja yöunille käy 12- 01 välillä ja herää yöllä kerran syömään :)

Poitsu lähti äsken mun veljen perheen luo kyläileen, ja on muuten tosi outo olo olla ihan yksin kotona kun mieskin on iltavuorossa :) Josko sitä piiitkästä aikaa lähtis lenkille ja laittais musat pauhaan :)

Meillä kanssa elellään vielä ihan omassa rytmissään. Eikä tosissaan vauvan hereillä pitäminen onnistu ja samalla lailla on lötkö hernepussi vaikka mitä yrittäis tehdä. :grin Päivät edelleen nukutaan paria vähän pidempää valvomisjaksoa lukuunottamatta. Illasta on sitten enemmän hereillä ja vaihdellen saan yöunille 22--01 välillä, yleensä. Yöt menee edelleen tosi vaihdellen. Viime yönä herättiin tunnin välein. :confused: Ja joskus saattaa nukkua 3h putkeen ja selvitään parilla syötöllä. Myös se vaihtelee paljon kuinka nopeesti nukahtaa syötön jälkeen. Joskus heti ja joskus pitää paijata neljäkin tuntia. Se on kyllä raskasta ja meinaa olla väsyneen mamman pinna vähän piukalla.. Mielummin heräilen tunnin välein ja syötän ja jatkan unia kun valvon monta tuntia putkeen hytkyen ympäri kämppää. :grin

Jonkun sortin mahavaivaa on. Varsinkin illalla ja yöllä ei mieluusti nukkuis kun sylissä. Heti kun laskee sänkyyn niin alkaa hirmu ähinä, örinä ja nieleskely. Sitten itku kunnes pääsee taas syliin ja siihen nukahtaa.. Välillä tätä tapahtuu päivälläkin. Muutenkin nieleskelee paljon ja tuntuu, että maidot tulee ylös, mutta ei ulos vaan niitä si nieleskelee ja kakoo/ yskii. En tiedä onko jotain ihan oikeeta vaivaa tämä vai mahtaako johtua tästä mun runsaasta maidontuotannosta. Musta tuntuu, että kärsin suihkutisseistä ja se hankaloittaa kyllä syöntejä. Yritän nyt niitä hoitaa imettämällä samasta rinnasta useamman kerran putkeen. Katotaan alkaako tasottua. Edelleenkään en nauti imettämisestä, mutta yritän nyt korjata mahdolliset ongelmat ja jatkaa sinnikkäästi. Kuitenkin uskon sen olevan helpompi ja parempi vaihtoehto, vaikka en todellakaan tuomitse korvikkeen käyttöä. Mutta itselle kuitenkin imetys kivampi vaihtoehto. :) Hirmusia ilmavaivoja on myös, pieruja tulee niin pirusti, että en ymmärrä miten noin pieneen ihmiseen mahtuu niin paljon ilmaa. :grin

Mää kanssa joka päivä jaksan olla kiitollinen tästä palstasta! Äitikavereita kun ei liiaksi ole ja tää vertaistuen merkitys tässä kohtaa on uskomaton!

Itse olen herätellyt tyttöä aamuisin ysin pintaan..sisarukset kun herää aikasemmin niin menevät sitten puolenpäivän tienoilla päivälevolle..joten yritän pitää tylleröä hereillä siitä ysistä eteen päin siinä toivossa että nukkuisi yht aikaa muiden kanssa..

Vielä en oo kovin hyvin onnistunut tässä projektissa :D pimu ottaa vaan semmoisia mikro unia..max 15min..sit se 1,5-2h menee siinä että yritän pitää vauvaa hieman hiljasemmalla että noi sisarukset saa nukkua..se vähän harmittaa kun haluisi hieman hengähtää

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Pitää koittaa tota turvakaukaloa vatsavaivoihin, jos sama jatkuu.. :thumleft

Musta tuntuu, että mulla on ollut vapaapäivä, nimittäin tyttö nukkunut lähes kokopäivän, nukahti taas vaunuihin yhden syönnin jälkeen. Kun eilen taas itki ja kitisi koko päivän ja nukkui vartin pätkiä välillä. Ottaa varmaan univelkaa takaisin.. Tyttö ei ole ollut tyytyväinen pitkään aikaan. Toivottavasti vaihdettu korvike auttaisi näkemään täälläkin niitä hymyjä jo pikkuhiljaa, muutakuin unissaan :biggrin

TMJ;lle vielä hirmuisesti tsemiä!! Oot kyllä vahva nainen, kun hoidat vauvan ja kaiken muun tuollaisen tenpauksen keskellä. Itse kun on ihan äärirajoilla ilman mitään lisädraamaa :pale

Huh, alkaa pahin muuttosählinki olla takana.. Oli aikamoista touhua näin pienen kanssa. Vielä kun joskus saisi kaiken purettua :rolleyes:.

Ikää poitsulla on nyt 7 viikkoa, painoa tasan 5kg ja pituutta 59cm. Meillä myös maha vaivaa. Noista rela tipoista on ehkä hieman ollut hyötyä kuten myös cuplatonista. Disflatyl on vielä kokeilematta. Pierujumpataan kanssa ilmoja pihalle :wink Niin ja suklaa on omassa ruokavaliossa ihan ehdoton no no.
Tutin sain vihdoin kelpaamaan ku hän alkoi imemään peukaloa ja vaihdoin tutin äkkiä tilalle. On kyllä auttanut, kun ei itse tarvitse toimia tuttina.

Niistä tissikivuista. Meillä sammas aiheutti sellasta vihlovaa, kovaa kipua. Näkyy vauvan kielellä valkoisena peitteenä, voi kai olla muuallakin suussa. Nänniin saattaa tulla jotain valkoista pilkkua. Hoitokeinoina käy vichy (vauvan suun huuhtelu, itse huuhtelin tällä myös nännin tai sokeriton puolukkamehu. Rintasuojat pitää vaihtaa usein ja liivit myös. Myös reseptillä saatavissa on jotain lääkegeeliä.

Mitään rytmiä ei täällä ole havaittavssa.. Kovin pitkiä pätkiä ei myöskään nukuta, 2-3h maksimissaan öisin.
Meille parhaimmiksi kitinän/itkun/huudon taltuttajiksi tähän mennessä ovat osoittautuneet: jumppapallolla hytkyily (ilman tätä oisin varmaan hermoraunio), kantoreppu (nukahtaa tähän melkeen heti kun hiukan kävelee, myös kädet on kivasti vapaana), laulu (voi naapuri parkoja...) ja se tutti (aventin kelpaa parhaiten). Oikeastaan mitään sen pahempaa huutoa ei meillä enää ole näillä apuvälineillä ja hyvällä ajoituksella.

Hattua täytyy kyllä nostaa kaikille, joilla pysyy langat käsissä useamman lapsosen kanssa... En myöskään käsitä miten kaksosten kanssa voi selvitä järjissään o_O

Kiitos Eevi ja S_uski :) mäkin mietin tota, mutta kun eilenkin tyttö söi vähän väliä pieniä annoksia, eikä nukkunut kertaakaan kunnon päikkäreitä..? Yleensä kahdet vähintään. Torkahteli vaan aina hetkeksi.
Viime yönä oli sama homma, herättiin kaksi kertaa syömään ja kerralla uppoo ihan maksimissaan 100ml, kun nykyään saattaa mennä parhaimmillaan 180ml.

Noh, onneksi meillä on tulevana maanantaina tytön 2kk neuvola, niin voin jutella asiasta :)
Yksi kaverini sanoi itse alottaneensa vellit lapselleen jo tossa 2kk iässä, jotta masu pysyi yön täynnä ^_^
Tyttö päätti sitten sopivaan saumaan aloittaa tuon heräilyn ja kitinän kun äidillä on ihan flunssainen olo ja lauantain nimiäisiä pitäisi saada järjesteltyä :D

Toi velli on hyvä unen antaja..meilläkin keskimmäinen rupes syömään velliä aikasemmin kuin "olis saanut" mä en ees ihan kaikkea kerro neukulle kun ne on heti huuli pyöreenä että miks niin teet..ku käyttää sitä maalaisjärkee noissa jutuissa..tietysti hyvä aloittaa totuttelu päiväs aikaan paksumpaan safkaan niin ei tuu vatsa vaivat yöksi jos reagoi uuteen ruokaan jollain tavalla..mut kyllähän me nää asiat tiietään :D;)

Marzi, tais olla hyvä yö kun tääläkin meni yli 7h heräämättä :) ai vinde kun on nykyään vaikea päästä sängystä ylös!
Mä oon ton neidin saanu nyt kahtena päivänä puoliltapäivin vaunuihin unille (sisälle) ja on nukkunut sen 4-5h. Muuten hän onkin päivät hereillä, jos ei pieniä sylitorkkuja lasketa. Eli aamusta noin 3h ja illasta 5h.
Mites muilla?? Musta kun tuntuu että neiti valvoo ikäsekseen aika paljon :O Toki yöllä hän nukkuu pitkän 4-7h pätkän. Ja ikää tulee sunnuntaina 5vk.

Ihanaa, että jotkut on saanut hyvät yöunet :D täällä taas mahavaivayö, pierua vaan tulee ja tulee... Ei varsinaisesti itke, mutta ähisee ja kitisee kun uni ei tuu. Ja tietysti nyt sitten menee päivä toisen paijaamisessa, kun viikonlopun vieraita varten piti siivota. Vauvoilla on joku kuudes aisti jolla ne aavistaa kun äidin pitäisi päästä kakalle, syömään tai laittamaan pyykkejä kuivumaan. Sopivasti aina iskee vauvalle nälkä just sillon :D

Meillä tuntuu poika myös joinain päivinä valvovan tosi paljon. Erityisesti silloin, kun masuvaivat kiusaavat, niin torkahtelee päivällä vain lyhyitä pätkiä ja ottaa sitten yhdet pitemmät about 4h päikkärit. Alkuyöstä onneksi nukkuu myös yhden pitemmän pätkän, joka on yleensä neljästä viiteen tuntia ja herää syömään. Sitten nukkuu vielä ehkä kolmisen tuntia, kunhan ensin saa nukutettua uudestaan. Aamupätkä menee yleensä levottomammin. Sama vaiva kuin Annushkan tytöllä eli pierua ähistää ja kitisee unissaan. Siinä ei sitten itse saa enää kovin kummoisesti torkuttua. Näin aamusta poika on yleensä herättyään ja syötyään tosi hyvällä tuulella. Hymyilee ja kujertelee hoitopöydän hymynaamalle ja leikkimaton roikkuville eläimille. Ja äiti saa juoda aamukahvit rauhassa, ah! :binkybaby

Liityn pitkästä aikaa keskusteluun... Täytyy kyllä munkin sanoa, että tämä viestiketju on auttanut tosi paljon, ihanaa saada vertaistukea! Täällä myöskin ollut vähän baby bluesia ilmassa... Varsinkin kun imetys oli ensimmäisen kuukauden todella tuskallista, ja toinen rintakin meni haavoille. Mietin jo että miten tulen ikinä selviämään siitä kun sattui niin paljon, mutta kyllä se lopulta alkoi helpottaa. Vieläkään imetys ei suju ihan vaivattomasti, mutta sentään paremmin. Meillä on myös sitä ongelmaa, että tyttö nukahtaa vain rinnalle, ja mä toimin usein tuttina. Varsinkin illat on ihan rinnalla roikkumista, mikä aluksi hermostutti mua tosi paljon. Tuntuu että tyttö ei osaa päivälläkään nukahtaa muuten kuin rinnalle, raskasta kun näkee että toinen on ihan väsy ja kiukkuaa mutta uni ei tule ellei pääse tissille. :( Tuttia ollaan yritetty tarjota mutta ei kelpaa. Olisiko teillä jotain vinkkejä? Neuvolassa kysyin asiasta mutta siellä vaan sanottiin että ei siitä mitään haittaa ole.

Ja toinen mitä halusin kysyä on että mitä teette vauvan kanssa päivällä kun hän haluaa seurustella? Kun mä en tiedä mitä tekisin. Vauva on pirteä eikä halua syödä, mutta ei jaksa kauaa kuunnella kun juttelen hänelle. Olen yrittänyt myös lukea ja kuunnella hänen kanssaan musiikkia, mutta nekään ei kiinnosta. Sitterissä hän ei viihdy eikä puuhamatolla. Tuntuu hölmöltä kanniskella häntä ympäriinsä kun en kuitenkaan yritä häntä nukuttaa. Mitä vauvan kanssa voi oikein tehdä?? Ollaanko liikaa totutettu vauva olemaan sylissä, kun hän ei viihdy muualla?

Ja tästä voitte ehkä päätellä, että en ole vieläkään oikein löytänyt itsestäni ÄITIÄ. Vauva on kyllä ihana, ja pääasiassa tulemme toimeen ihan hyvin. Kamalaa sanoa, mutta ne rakkauden tunteet on vielä vähän kadoksissa, ja eniten ahdistaa se oma epävarmuus että miten olla vauvan kanssa. Ja ehkä myös nuo pakkaset, alkaa seinät kaatua päälle kotona kun ei pääse mihinkään päivällä...

Ninnu..tuohon mitä vauvan kanssa voi tehdä..oot kyllä kokeillut vaikka ja mitä..itse en oo mikään touhu äiti oikeen..en oo löytänyt sisäistä lasta itsestäni..varsinkaan omien lasten kohdalla :( kyllä vieraiden lasten kanssa jutustelen ja touhuilen mut en oikeen omien..kyllä mä aina jotain puuhaa keksin omille mut itse en osallistu kovinkaan hanakkaasti niihin..ja sorrun tosi helposti siihen että kyllähän noi vanhemmat lapset keskenään leikkii :( mitäs sen vauvan kans sit oikeen voi tehä kun ne vaan möllöttää sua ja puklaa..meillä tyttö istuu sitterissä ja jokeltaa ja sätkii kunnes iskee suuttumus ja kyllästyminen..sit häntä pitää kanniskella..mä niin en tykkää kanniskeluata..pelkään että tulee sylimyyrä pian..totta kai halittelen ja suukottelen monta kertaa päivässä...mun pitäs käydä ostamassa se touhumatto kun tuo tyllerö on niin touhukas ja tarkkaavainen..

Täällä juhlitaan vanhimmaista v-loppuna...pitäs kai jotain tarjottavia rueta väsäämään..

Tästä sitterijutusta tais tuolla jossain ollakki, mut nyt voin kommentoida siihen ku oon tarpeeks saanu testata tota uutta hankintaa. Eli eka meillä oli sellanen ihan perus sitteri eikä tytsä viihtyny siinä sitte yhtään. Nyt hankittiin toi baby björn sitteri nii tuntuu että tytsä viihtyy siinä melkeen paremmin ku sylissä :D

Meilläkään ei nyt sen kummempia tekemisiä ole ku just jutellaan, kuunnellaan musiikkia, ilveillään ja katsellaan kaikkea jännää ympäristössä.

Nyt on tytsä muutamia kertoja nukahtanu ihan itte tonne kehtoonsa. Ihan mieletöntä ku ei tarvi sylissä nukutella tuntitolkulla. Nytkin vaan vein sen tonne kehtoon syömisen jälkeen ja hiljaselta kuulostaa :) ..nyt tietty ku näin kirjotin nii kohta hirvee huuto, heh.

Päädyin tossa imetysjutussa nyt siihen et kokeilen vielä sitä imetystä niinku jokatoinen ruokailukerta. Yöllä se on kätevää kun nukkumaanmennessä antaa pulloruokaa ja sittenku tulee yösyötön aika nii antaa tissiä. Jep, näillä ny mennää ainaki toistaseks :)

Tsemppiä kans kaikille vauvajuttujen kanssa taisteleville :D kaippa tää tästä pikkuhiljaa alkaa helpottaa...

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Meillä tehtiin viime yönä uniennätys ja nukuttiin 4h putkeen. Sen jälkeen söi ja nukahti heti uudestaan ja nukku vielä 3h. :) kyllä oli virkeä olo! Aamusta otettiin vielä parin tunnin unet.

Meillä kans tyttö viihtyy melkein vaan sylissä sillon kun on hereillä. Välillä pieniä hetkiä jaksaa olla sitterissä ja joskus jaksaa köllötellä leikkimaton päällä. Siinä ollessa yleensä heiluttelen leluja, laulelen tai muuten vaan höpötän. Joskus liikuttelen/jumppautan tyttöä. :) mut eipä tuo vielä hirveesti noihin mun leikittämis hetkiin reagoi. :D

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app

Meillä tyttö nukahtaa aika hyvin omaan sänkyyn, mutta pitää vain muutaman kerran jaksaa käydä laittamassa tutti suuhun :) Mun mielestä taas pullo ois yöllä helpompi, kun neiti nukahtaa rinnalle melkein heti kun imetyksen on aloittanut. Siinä käy sitten niin, että ei saa tarpeeksi syötyä, että jaksaisi toisen pidemmän setin nukkua. Itsellä ei ehkä tää vauvan hoito tunnu hankalalta (paljon olen hoitanut sisarusten vauvoja ja lapsia). Enemmänkin hermostun itseeni kun pinna ei meinaa riittää ja juuri tuohon, että "äidin rakkaus" tuntuu vielä olevan hakusessa. Missä vaiheessa olette ruvenneet pitämään leikkimatolla? Tuo neito jaksaa olla niin vähän aikaa hereillä, että en ole vielä mattoa hankkinut.

Mulle neukku sanoi, että toiset lapset haluaa vain enempi läheisyyttä, kun toiset tyytyy katselemaan sitterista. Totta, esikoinen ei ikinä kitissyt kuin nälkää ja tyyty katselemaan sitterissä. Nää kaks neitiä ollut taa kanneltavia tapauksia.
Joku kertoi laittaneensa vauvan turvakaukaloon, jossa alkoi pierettää. Meillä on perus kakka asento se kun istun sohvalla jalat koukussa (divaanilla tai rahilla) ja vauva makaa selälleen reisien päällä. Tuolla lähtenyt kaikilla kolmella kakka liikkeelle :)

Nyt voisin kysellä näistä intiimijutuista minäkin, jos joku vaikka olisi halukas kertomaan omasta tilanteestaan :D Eli miten teidän alapäät voi? Erityisesti te jotka ootte synnyttäneet aiemminikin... Kuinka kauan on kestänyt, että on tuntunut normaalilta taas? Itselläni ei ole enää jälkivuotoa ja epparihaava on parantunut. Muuten tuntuu ihan hyvältä, mutta pelkään että oon kehitellyt itselleni laskeuman. Mitään virtsanpidätysvaikeuksia ei ole, eikä kipuja. Mielestäni viime viikolla ei tuntunut näin "valahtaneelta" ja nyt panikoin palautuuko alapää ennalleen ollenkaan :D

Meillä vaihtelee päivät niin, että toisina päivinä menee päikkäreille 12 aikaan ja nukkuu 3-5 tuntia. Toisina päivinä torkkuu vaan pitkin päivää pieniä unia, muttei kunnon päikkyjä ollenkaan. (Tänään on näköjään torkkupäivä.) Nukahtaa yöunille lähes aina 23 aikaa ja herää kerran syömään klo 03.40 ( ihan oikeasti, kello on hyvin usein minuutilleen tämä! :eek:, käsittämätöntä) sitten usein nukahdan nojatuoliin tytön kanssa ja nukutaan siinä pari tuntia tai otan tytön meidän väliin loppuyöksi. Aloittaa nukkumaan kyllä omassa kehdossaan. Yleensä tuo loppu-uniaika on levotonta; ähkimistä ja puhkumista.

Olen myös miettinyt mitä vauvan kanssa pitäis tehdä :grin Tyttö ei oikein viihdy itsekseen kauaa, esim sitterissä, vaan alkaa itku. Hyvä lukea muidenkin kokemuksia.

Hassua, kun meillä tyttö on silminnähden onnellisin juurikin hoitopöydällä :grin Näyttää hymyilevältä ja innostuneelta, kun katselee niitä hymynaamajulisteita ja roikkuvaa kirahvia. Sitten pukiessa alkaa taas naama vääntymään alaspäin. Sanoinkin miehelle, että pitää siirtää hoitopöydän alusta olkkariin :grin

Ja näköjäänn aika tuttua monelle, että se äitiys ja se suuurin rakkaus on hukassa vielä. Se on ahdistava tunne, mutta se taitaa kuulua asiaan, onneksi...

No täälä jälivuoto jatkuu edelleen, kohta 5vk synnytyksestä. Tosin se on ollut hyvin niukkaa ja ihan ruskeeta jo kohta viikon verran. Mä en ole oikein huomannut mitään muuta kuin pientä särkyä niissä suonissa mitkä turposivat raskausaikana.. Ja tuo särky onneksi on vain päivinä, kun on tullut enempi seisoskeltua. Saas nähä millasta eroa on havaittavissa kun joskus pääsee makuuhuoneessa tekemään muutakin kuin nukkumaan :grin Mä en noista laskeumista tiedä oikein mitään :confused: Paitsi sen että täytyy muistaa treenaa lantiopohjan lihaksia hyvin ennen rankempaa urheilua ja painavien asioiden kanniskelua.. Yks tuttu kerran sanoi, että sitte kun pystyy x-hyppyjä tekemään ilman että pissaa lorahtelee housuun niin riittää :grin

Takaisin