Mites teidän pikkuiset käyvät nukkumaan päikkäreille ja yöunille? Mä olen pohdiskellut, että mitä teen/tehdään väärin kun tämä pieni herra käy lähes aina huonosti nukkumaan. Varsinkin yöunille on vaikea saada. Mä olen iltaisin tosi väsynyt ja jaksan ihmeen huonosti tätä pojan nukuttamista. Niin mullahan oli ennen lapsen syntymää sellainen jalo aikomus, että meidän vauvahan nukkuu alusta asti omassa huoneessa ja hänet vaan jätetään omaan pesään (äitiyspakkauksesta tehty pesä, joka on pinnasängyssä). Häntä silitetään ja laitetaan vaan tuttia suuhun ja niin vaan vauva nukahtaa. Olen aiemmin ajatellut, että vanhemmat itse opettavat vauvan siihen, että hänet nukutetaan...
Jep jep, kuinka väärässä olinkaan. Meidän poika (ikää siis eilen 1 kk) on nukkunut ainoastaan ensimmäisen kotona nukutun yön omassa pesässä. Ei herra siellä viihdy. Yöunet sekä päikkärit poika nukkuu vaunuissa, jotka sitten yöksi kiikutan meidän makkariin. Ja se nukkumaan käyminen on vaikeeta. Kun poitsu tankkaa iltaisin paljon, ensin syötään tissit "tyhjiksi" ja sitten annan lisämaitoa (siirryttiin muutama päivä sitten Omneoon). Siinä iltasella iltapesujen/kylpyjen jälkeen poitsu siis vaan syö ja kitisee (paitsi syödessään). Vääntää aina yhdet tai kahdet kakat ja niihin hän aina havahtuu kun olisi juuri nukahtamaisillaan. Välillä (lue harvoin) poika nukahtaa nätisti lisämaidon jälkeen ja nostan hänet vaan vaunuihin. Yleensä pyörii ja hyörii ja kitisee sylissä. Syliin siis aina sitten lopulta nukahtaa. Eilen illallakin havahduin kello 00, että mähän nukun sohvalla puoli-istuvassa asennossa ja poika nukkuu sylissä.
Tuntuu, ettei nukahtamista mikään helpota. Ollaan kylvetetty ja tehdään iltatoimet rutiininomaisesti joka ilta noin kello 21-22. Poika siis nukahtaa yleensä joka ilta noin kello 24. Omituista on se, että nukahtamis aikaan ei vaikuta se, että onko poitsu herännyt edellisen kerran kello 16 tai kello 20. Mua itseä väsyttää iltaisin yllättävän paljon ja usein turhaudun aika kovasti kun poika ei vaan nukahda. Vatsaakaan ei mun mielestä ole juurikaan kitissyt. Mutta pojalla on siis tapana nukahtaa tissille vaikka kovasti häntä siitä herättelen. Vaikuttaakohan ne pienet torkut sitten nukahtamisvaikeuteen?
Mustakin imettäminen on aika tuskallista. Meidän poika roikkuisi siis tississä vaikka koko ajan. Ja mä olen nyt yli 2 viikkoa taistellut sammasta vastaan -sammas selvinnyt voittajana. Kotikonstein ei siis ole hävinnyt. Pojan suu on aika hyvä, mutta mun toinen nänni ei. Ihan sairaan kipee, joten eipä imettäminen mitään herkkua ole. Huomenna saan lääkäriltä reseptin jos pääsisi tästä vaivasta vihdoin eroon. Muutenkin musta imettäminen on yllättävän vaikeaa. Yritän kuitenkin imettää 4 kk jos vain maitoa tulee. Mutta lisämaitoa meillä menee kuitenkin, varsinkin iltaisin.
Niin ja kun olen vauvaa vain parjannut niin täytyy kehua, että herra nukkuu joka yö 4-6 tunnin unet eikä koskaan öisin ole itkenyt. Herään aina siihen kun hän mutustelee nyrkkejään ja pyörii. Aamuisin nukahtaa yleensä aina hyvin. Mistä vaan saisin itselleni lisää virtaa ja energiaa, että jaksaisin noi illat. Päivisinkin poika nukkuu ainakin yhdet noin 3 tunnin päikkärit. Huomenna lähdetään pojan kanssa mummolaan useammaksi päiväksi niin ehkä saan siellä nukkua enemmän kun siellä niitä hoitajia riittää. Meillä ei täällä kotiloissa ole ketään kuka voisi olla edes hetken vauvan kanssa. Ja kun mies on palannut töihin niin minähän täällä sitten olen äitiysLOMALLA 24/7. Siitähän mulle maksetaan