Vauva kuulumiset

Joo no mulla on vaan se kurja puoli et mies herää 1-2 aikaan yöllä töihin ja on kotona päivällä 1-2 aikaan. Sitten hän tekee ruokaa ja hoitaa muita kotitöitä jonka jälkeen hän nukkuu muutaman tunnin ja tämän jälkeen hän sitten käy suihkussa ja menee yöunille... Ja miehen on pakko saada nukuttua hyvin että jaksaa töissä ja ettei nukahda kuorma-auton rattiin. Että tavallaan hänellä ei kauheesti oo aikaa arkisin vauvalle. Viikonloppuisin sentään välillä edes vaihtaa vaippaa ym... Mutta juu kyllä mä nukun aikalailla silloin kun vauvakin nukkuu, varsinkin jos olen yli 3 tuntia kuunnellut huuto konserttia kun toiseen vatsaan sattuu....

Mulla on ollu jo useampia tiehyttukoksia (viimeisin parantui eilen) ja yksi kunnon rintatulehdus kuumehorkkineen. Tulehdukseen sain antibiootit. Musta kans tuntuu, että sen yhden yön jälkeen ku oli liivit yöllä, niin tuli se tulehdus. Tai luulen että se ei ainakaan auttanu. Rinnat näyttää olevan tosi herkät jos esim. teen punnerruksia tai ylipäätään käytän rintalihaksia. Esim. lumen kolaaminen ei ollu hyvästä. Oon pitäny yöllä imetystoppia, se ei paina mutta samalla voi pitää liivinsuojuksia niin ei oo koko sänky märkänä (aina). Ite oon huomannu tiehyttukoksen kivusta, punoituksesta ja kovasta kyhmystä rinnassa. Oon hieronu, käyny lämpimässä suihkussa ja saunassa sekä pumpannu. Ja koittanu tyrkätä kipeän tissinvauvan suuhun vähän väliä, sehän sen tehokkaimmin tyhjentää :p

Mutta tympeitä nuo tulehdukset ja tukokset on!

TMJ: Kovasti voimia ja sisua sinne!

Käykö teille niin, että ku valvoo puoli yötä ni on lopulta niin väsyny ja ylikierroksilla ettei saakaan unta kun vauva nukahtaa lopulta?

Mun on kyllä pakkoa kehua omaa puolisoa vauvanhoidon ja kotitöiden suhteen. Mies hoitaa vauvaa aivan yhtä paljon kun minäkin. Meillä mennään täysimetyksellä, joten mies on sitten hoitanut vaipanvaihdon lähes kokonaan. Muutenkin pitää vauvaa paljon sylissä ja rintarepussa, ja hoitaa kylvetykset. Nyt isyysvapaan loputtua päivät toki pärjätään vauvan kanssa kaksin, mutta isi hoitaa edelleenkin esim. yölliset vaipanvaihdot. Toki ollaan erilaisessa tilanteessakin kuin moni muu, koska mies "vain" opiskelee. Olisihan se vähän eri, jos tosiaan pitäisi jaksaa vaikka rekkaa ajaa päivä. Mutta ylpeä ja tyytyväinen olen kyllä näistä kahdesta kotona olevasta miehestä :love7

Meilläkin mies osallistuu vauvanhoitoon tosi paljon! Mun ei tarvi oikeestaan ku imettää :) Tosin en kyl olis pystynytkään ku vuodelevossa oon ollu episiotomiahaavan tulehtumisen vuoksi. Pulassa oltais jossei mies osallistuisi :o Ruuat tulee sänkyyn ja koti puhtaana ja vauva pestynä. Toivottavasti palvelu jatkuu myös ku oon terve ;) Tänään onneksi jo parempi olo ku sain vihdoin oikeet lääkkeet haavaan! Ja mun mies jäi työttömäksi ku vaihdettiin kaupunkia ennen lapsen syntymää... En kyllä pistäisi pahakseni jos jäisikin kotiin meijän kaa vähä pidemmäksi aikaa...

Niin ja mulla on ollu koko synnärillä olo ja sieltä kotiin palattuani sellasta etten pysty nukkuu ku oon liikaa valvonut nii käy ylikierroksilla :o nyt vähän helpottanu parina viime yönä...

TMJ:lle paljon voimia ja jaksamista ikävään tilanteeseen! Kyllä pistää vihaksi ajatuskin tollasesta käytöksestä. Itse en varmasti vois myöskään antaa anteeksi. Toivottavasti asiat järjestyy pian parhain päin. :)

Kyllä tuntuu joo baby blues olevan tosi yleistä. Luulin kans, että alkoi jo helpottaa, mutta kyllä nyt on taas ollu vaikeita hetkiä. Ja sitten omat ajatukset saa vaan vielä huonommalle tuulelle kun vauvaa niin paljon halusin ja toivoin ja sitten on negatiivisia ajatuksia ja tuntuu väärältä ajatella niin ja valittaa. :/ onneks on niitä hyviäkin hetkiä ja en vois kuvitella elämää ilman tätä pientä kaunista ihmistä. <3 mutta takkuinen on alku ollut kaikkien näiden tunteiden kanssa. Mukavaa vaan tietää, että en ole ainut. :)

Meillä vauvan hoito on myös enemmän mun vastuulla. Toki mies pitää välillä sylissä ja vaihtaa vaippaa. Monesti vaan jos vauva itkee ja kiukkuaa niin mies ei oikein tiedä mitä tekis, luovuttaa helposti ja tuo vauvan mulle. Mutta toisaalta oon äärettömän kiitollinen siitä, että hän tekee ruoan joka päivä, käy kaupassa ja tekee kotitöitä, niin mä saan keskittyä vauvaan. Myös henkinen tuki sillon kun mulla on heikko hetki on korvaamaton! Väsyneenä kun valvon yötä myöten ja hyssytän itkevää vauvaa meinaa vaan tuo kiitollisuus unohtua. :D

Kuinka pitkään teillä vauva on pääasiassa nukkunut ja syönyt? Eli minkä ikäisenä on alkanut valvoa enemmän? Musta tuntuu, että meillä edelleen vaan nukutaan koko päivä. Välissä syödään ja uni jatkuu. Ikää vauvalla nyt 3viikkoa, että onko tässä kohtaa vielä ihan normaalia nukkua melkein koko aika? Illasta ja yöllä kyllä on pidempään hereillä.. kun sais vuorokausirytmin vaihdettua. :D

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app

Mun täytyy kyllä kehua mun miestä, että se alkuun otti ns päävastuun vauvasta, kun olin itse niin huonossa kunnossa. Mä vaan makasin ekan viikon sängyssä ja imetin ja mies hoiti muut vauvahommat ja kotihommat. Nyt hoidetaan aika 50/50 vauvaa, ja esim minä kun pääsääntöisesti vielä imetän, niin mies hoitaa pesut ja kylvetykset. Toisaalta, meillä on mies isyyslomalla, et onhan sillä aikaakin erilailla vauvalle ja muuten.

Ja tästä nyt en haluais valittaa :grin... Mut mun täytyy myöntää, et oon välillä ollut vähän mustis, kun miehellä on niin hyvät välit poikaan. Mies on jotenkin niin rauhallinen itse, että saa pojan nopeasti hiljaiseksi sylissä hyssyttelemällä, kun itse en aina saa :oops:. Ja viimeyönäkin mies jakso pari tuntia kivasti poikaa hoitaa, kun tälle tuli mahavaivoja ja siihen miehen viereen se pieni nukahtikin :love2. Välillä täytyy kyl ihailla miehen positiivisuutta, kun vauva itkee, niin mies jaksaa vaan tyynesti ihailla tätä, et "ei kukaan voi olla noin suloinen itkiessään" :grin. Itse kun ei sitä suloisuuttta aina noissa tilanteissa jaksa hakea :p.

Mä kävin lääkärissä tänään..ei oo kuulemma rintatulehdus vaan jotain hormonaalista...minusta aika outoa koska oireet on aika pitkälti samat kun rintatulehduksessa..täällä alkuillasta nousi taas kuume mutta nyt näyttäs särkylääkkeen auttavan..mut jos huomenna sama homma ja tissit kipeet niin meen keskussairaalan päivystykseen enkä paikalliseen tk:hon

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Tänään oli sitten neuvolalääkäri ja hänelle vein sitten verisen kakkavaipan katsottavaksi... Totesi vain että suoli on ärtyyntynyt jostain ja tämä on ohi menevää. Mutta jos kuitenkin vauvan vointi muuttuu huonommaksi (vain nukkuu, ei syö ollenkaan tai huomattavasti vähemmän, verta tulee runsaasti tai sitä on joka vaipassa paljon) niin ei ole väärin viedä vauvaa päivystykseen. Maanantaina sitten joka tapauksessa pitää soittaa neuvolaan ja kertoa kuulumisia.

Mutta siis nyt on pakko sanoa että vauva tossa just nukkui 2 tuntia ja heräs kakkaamaan ja vaipassa oli taas verta.. Mutta eniten mua ihmetytti se että vaaveli söi vaan 50 ml ja jatkoi uniaan? :o ääh, kait sitä pitää vaan luottaa että kaikki on hyvin ja häntä ei ainakaan satu kun ei pahemmin itkeskele.

On tää vaan niin stressaavaa... Multa loppuu varmaan se vähäinenkin maito rinnoista tätä menoa.

Täällä on ollut ihan mahdoton kakkapäivä tänään. Miten voi pieneen ihmiseen mahtua noin paljon p***aa :D Meillä mies ehkä haluaisi hoitaa vauvaa enemmänkin, mutta ei ehkä uskalla "viedä" vauvaa multa. Itse taas koen huonoa omatuntoa jos tyrkkään kitisevän vauvan miehelle siinä vaiheessa kun en itse jaksa. Joten minä roikun vauvan kanssa ja mies hoitaa sitten ruokaa pöytään :) Tänään oli neuvola ja tyttö kasvaa hurjaa vauhtia. Terkka oli sitä mieltä että rinnoista tulee ilmeisesti kermaa kun painoa tulee niin vauhdilla.

Kiitos tsempeistä! Ei tätä todella olis uskonut että tääkin pitää kokea että se lähin ja rakkain ihminen pettää... huoh. No mutta tästä on suunta ylöspäin! Uusi asunto on katsottuna ja eropaperit postitettu. Uutta päin! :)

Täälä on neidistä kuoriutunut kunnon syli-vauva! Ja tietty pitää heiluttaa ja keinuttaa.. Mä oon joutunut iltasin antaa korviketta :( Päivisin tuntuu maito riittävän, jos ei ole kokoaikaa tissillä roikkumassa mutta illalla ei :/ Eipä kyllä ennen ole moista ongelmaa ollut ja pikkusen kyllä suututtaa!
Huomen onkin isommat lapset menossa porukoille yökylään. voi ihanaa, mä pääsen nukkuu päikkärit!!!! Aika luksusta! Vielä kun saisin ton miehen mun kanssa laittaa tänää kodin kuntoon niin ei tarvis siitäkä stressata :) mut mä en vaan käsitä miten joku osaa olla noin saamaton kotitöissä! Vissii tiedä mikä on edes astianpesukone tai imuri.

Täällä meikäläisen olo taas hyvä..kuume tiessään..ihan kun ei olis ollutkaan kipeä..katotaan miten sit iltaa kohden tilanne muuttuu...

Aamulla käytiin neuvolassa...painoa 4,700 ja mittaa 55cm..kuukausi tuli täyteen keskiviikkona

Mulla on kyllä ihana ukko kun se auttaa kotona..mulle tulee välillä morkkis siitä :D:p

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Mä en malta nukkua itse, kun tyttö nukkuu päikkäreitä. Pidän niin tärkeenä touhuta omiani sen aikaa. Se virkistää mieltä. Toki, jos on kuolemanväsynyt, niin sitten ei muuhun kykene. Mutta aika väsyneenä mieluummin teen omia juttuja sen aikaa.

Meillä kans mies, sen hetken kun se on kotona, ahdistuu tytön itkusta. Jos ei nopeasti hiljene, niin antaa mun hoidettavaksi. Tuli äskenkin aikaisin töistä, joi kahvit ja lähti omiin ulkohommiinsa. Että kyllä tämä vavvan hoitelu on mun työmaani 90 prosenttisesti.

Tyttö nukkui viime yönä kaiken sen itkun ja kitinän jälkeen n 7 tuntia, ihan mahtavaa. Aamulla väänsi melkoiset tortut, oli jopa tyytyväisenä pari tuntia hereillä ja nukahti päikkäreille ja nukkuu edelleen. Annan nukkua, kun on ollut niin katkonaista päiväunta pari päivää ja itkua ja kitinää uupumukseen asti. Toi kakkan tulo taisi myös helpottaa oloa..

Jätin cuplatonit ja erillisen d-vitamiinin pois ja otin tilalle gefilus d-vitamiinit, kun joku suositteli. Tämän jälkeen kitinä mun mielestä paheni. Olikohan virhe vaihtaa vai kestääkö muutaman päivän, että vaikuttaa..? Mitä te käytätte vatsavaivoihin? Ostin myös anti-koliikki tuttipullon, kun muuten hotkii niin paljon ilmaaa mukana.

Mä luulen, että imetys on lopetettu täällä.. Ei ole ollut voimia taistella sen kanssa, kun tyttö aina niin nälkäinen, ettei malta tissuttaa. Raivoaa ja huitoo käsillään, kun ei tule niin nopeasti, kuin arvon neiti haluaa :p Lopputulos, molemmille tulee vaan paha mieli..

Mun mielestä tuota imetystä ei ainakaan kannata stressata. Jos se ei suju tai tunnu hyvältä niin on vaihtoehtojakin. Ja isille on varmasti myös ihana kokemus päästä ruokkimaan vauvaa pullosta. Viime päivinä oon myös huomannut, että tehokkaan pulloruokahetken jälkeen tyttö nukahtaa nopeemmin. Rinnalla kun on niin menee sellaseks arpomiseks että nukkuako vaiko eikö. Nyt olen kuitenkin yrittänyt tunnollisesti imettää kun maitoa kerran tulee, mutta en kyllä odota imetyshetkiä innolla.

Miisa78: Me annettiin rela-maitohappobakteereita yhdessä d-vitamiinitippojen kanssa, kunnes jätettiin relat pois reilu viikko sitten. Mun mielestä vatsan kipristelyt väheni sen jälkeen. Tuttipulloista ollaan käytetty vaan sellaisia, joista täytyy imeä saadakseen yhtään maitoa ulos, eli pulloista ei tipu mitään itsestään ylösalaisin ollessaan. Aateltiin, että ei menis ehkä niin paljo ilmaa plus muistuttaisi enemmän tissiä, eli maito ei tulisi liian helpolla :)

Miisa78 ja Sofffi: Meilläkin on Aventin Newborn-pulloja, joista vauva joutuu oikeasti imemään saadakseen maitoa ulos. Maito ei siis valu pullosta itsekseen ulos ollenkaan. Ja tuttiosa on muotoiltu sillä tavalla, että pitäisi olla samanlainen ote kuin rinnasta. Ehkä sen vuoksi suostuu vielä rintaakin imemään, kun tekniikka on samanlainen. Joku antikoliikki-systeemikin niissä pitäisi olla, mutta vauvalla kyllä edelleen masuvaivoja. Ei onneksi ihan koliikkia sentään.

Ihanaa kun on viikonloppu ja isi ehtii hoitaa yölläkin. Nytkin ovat pojat vaippaa vaihtamassa. Äiti ehtii rauhassa juoda kahvia ja lukea lehteä. (Ja kirjoittaa joskus tännekin eikä vain lukea!)

Takaisin