Vauva kuulumiset

mä oon ymmärtäny (netistä..) et maidon noustua saattaa olla ylituotantoa ja herua pumpulle runsaasti. sit maidon tulo tasaantuu vastaamaan vauvan tarpeita eikä pumpulle riitäkään juuri mitään vaikka vauva saakin tarpeeks, mutta jos jatkaa pumppaamista ni kohta riittää taas pumpullekin. olisko siitä kyse?

Muokattu viimeksi:
Kiitos ihanat tuesta ♡ Kyllä tämä tästä joskus...
Asuntoa etsiessä ja käytännön asioita hoitaessa aika kuluu. Mies on taas ETELÄSSÄ töissä, siellähän se mua on pettänytkin. Edelleenkin se luuseri vannoo mulle rakkauttaan ja on uutta mahdollisuutta vailla. Not gonna happen. Pettäminen on se yks ja ainoa teko mitä minä en voi koskaan antaa anteeksi. Mun on parempi ilman sitä. Jospa se elämä joskus vielä tois uuden rakkauden mun elämään. Jos vaan joskus vielä opin luottamaan...

Jaksamisia kaikille vauva-arkeen :)

Meilläkin tänään hymyjä väläytelty mutta epäilin josko näin aikasin jo voi hymyillä :) Kovasti ne siltä näytti... En tiedä kuinka tahattomia nuo ilmeilyt sitten oli.

Mitä mieltä ootte, olisko kiva jos olis erillisiä keskusteluja eri aiheista, tyyliin imetys/ syöttäminen, uniasiat, vauvojen neuvolat.. ja sit tää yleiskuulumispalsta, vai onks kätevämpää et on vaan yks eikä tarvi monia keskusteluja "aukoa"?

Mun mielestä olis kiva jos ainaki esim. vauvojen neuvolakuulumiset olis oman otsikon alla? :)

Mulle tehtiin episiotomia synnytyksessä ja se haava on tulehtunut ja revennyt (jo sairaalassa ollessa eikä kukaan kertonut!!?), lisäksi ilmeisesti rintatulehdus ja sit kurkku on tulehtunut :( Mä valitin monta kertaa siel sairaalas et mul on tosi huono olo ja kertaakaan kukaa ei ehdottanut verikokeita. Onneks labrahoitajana osasin vaatia niitä! No ne otti sit pvk:n ja kerto mulle ainoastaan että hemoglobiini oli vähä alhainen. No nyt päivystyksessä käytyäni vaadin saada kuulla mitä ne muut oli nii mulla oli jo sairaalassa leukkarit koholla ja se tulehdus oli jo sillon päällänsä. En vaan kuvitellu koko kipua ja muuta! Osastolla ollessa tuli sellai olo et ne vaan haluu mahd nopee meistä eroon :/ tässä lopputulos!! Sanoin päivystykses lääkärille miltä musta tuntuu ja lääkäri totesi vielä etten ole itse tehnyt mitää väärää ja että oon kotona hoitanut haavaa paremmin ku hyvin... Lähtee kyllä palautetta osastolle!

Voi ei jemppu, parane pian! :)
Tuli tosta rintatulehduksesta mieleen, että en suosittele ketään nukkumaan liivit päällä! Ite nukuin keskimmäisen kohdalla ja sairastin kolme rintatulehdusta kunnes tajusin että ne johtuu liivit päällä nukkumisesta! Nykyään likaankin topit öisin maidoilla :)

Ja tää avautuminen ois varmaan kuulunut synnytyskertomuksiin tms. Mutta haittaa se elämää vauvan myös vauvan kanssa kun ei voi kävellä nostella tai istua... Onneksi on ihana mies hoitamassa pikkuista niin pärjätään <3

TMJ: en pystyisi myös antamaan ikinä anteeks pettämistä! Miehes kuuluu maan matosiin eikä tod ole sinun arvoinen. Sua odottaa vielä suurempi onni, ihan varmasti!!

Täällä tyttö ilmeisesti sanoo heipat imetykselle. Raivoo vaan, kun ei irtoo tarpeeks..Syö iltaisin ihan hirmuisesti, tuntuu ihan hullulta olla lämmittämässä lisää kokoajan, mut minkäs teet..

Huomenna on mun jälkitarkastus vuorossa..

S_uskille víelä, että mustakin tuntuu, että baby blues tuntuu mulla normaalia kovempana?..
Mun mies ei oikee ole tukena tarpeeksi myöskään...yritän ehkä enemmän esittää pärjääväni paremmin kuin oikeasti pärjäänkään.

Täällä oli myös aika raju baby blues. Pyytelin mieheltä pahimpana iltana itkien anteeks että oon pilannu meidän elämän synnyttämällä tuon otuksen maailmaan. Oli onneksi tosi ymmärtäväinen ja sain ihan hyvillä mielin sanoa ne hirveimmätkin ajatukset vauvasta ääneen.

Kai toi baby blues on sitten niin yleinen :) täälläkin ollut samanlaista ilmassa. Etenkin ekat viikot, jonka jälkeen tuli pariksi viikoksi hyvä fiilis. Nyt on taas vähän ilmassa... :S
Jotenkin ei ole vielä vaan "tottunut", että on saanut vauvan. Välillä tulee ihan epäuskonen fiilis ja jopa ehkä lievä pakokauhu et "apua, tätäkö tää nyt sitten tulee olemaan"! :P

Kun ei aina ihan ymmärrä mitä vauva haluaa ja sit taas miettii et antaako tarpeeksi huomiota, osaako viihdyttää sitten kun tosta kasvaa ja kehittyy ymym. Paljon ajatuksia mielessä ja ei kyllä auta yhtään liian vähäiset unet.
Toisinaan on sitten niin hyvä fiilis ja on vaan niin onnellinen tuosta pikku tytöstä<3 huoh

Mariya_: mäkin luulin jo, että blues-vaihe laantunut, ainakin pahin, mutta sitten se tulee takaisin, joinain iltoina. Maanantaina itkin silmät päästäni yksin saunassa..

Ja tänään täällä taas pakokauhunsekainen ilta ollut. Tyttö vaan itki, varmaan eniten väsymystä, kun päikkäriaika oltiin kylässä eikä siellä juur nukuttukaan. Miehellä meni hermot, kun ei tienny mikä tytöllä on...mä jäin hyssyttelemään ja vähän aika sitten nukahti. Nyt mä en uskalla mennä nukkumaan, kun pelkään että säpsähtää hereille.. On tämä kyllä..mihin sitä on itsensä laittanut.. Ei ole yhtään äitimäinen olo, ei vielä ainakaan. Nyt alkaa miettimään, että aiheuttaako tytölle jotain psyykkisiä vaurioita, jos se aavistaa, että äiti on ahdistunut.. Noniin ja tästähän saa hyvän kierteen :oops: No onneksi huomenna on taas uusi päivä :) Tsemiä kaikille sitä tarvitseville!!:goodnight

Kyllä se elämä tästä pian helpottaa! :) puolivuotiaan kanssa on jo paljon paljon helpompaa!
Sitte tuleekin jossain välissä uhmaiät ja taas ollaan hermot kireällä, mutta silloin saa sentäs nukkua :)

Täällä on nyt sit jonkin asteinen rintatulehdus :( eilen nous lämpö ja aivan järkky väsy ja horkka..ei meinannut auttaa vaikka oli kuinka päällä ja pari peitoa ..nyt on parempi olo kun oon ottanut grammasta panadoolia..tuli vaan mieleen että johtuuko tää nyt sit liivien pitämisestä kuten Eevi tuossa mainitsikin?? Mähän en imetä enää ja sillon tällön tyhjennellyt tissejä kun ovat aika arat mut ei niistä juuri mitään tuu..miks ne on sit niin arat..sen takia piän yölläkin liivejä kun ne tukee jonkun verran niin ei satu

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Kiitos kaikille tsempeistä, eiköhän se tästä sitten pikku hiljaa ala suttaantua! :)

Eilen illalla tyttö söi 3x90 ml ja nukkui sitten 1-7.30 ja ois varmaan nukkunut pidempäänkin mutta kun mä lähdin vierestä pois niin heräs siihen. No sitten tyttö lutkutti jonkun aikaa tissiä ja söi 90 ml pullosta ja nyt on nukkunut jo n. 2 h. Ja olen tästä tietenkin taas huolissani että onko normaalia... Murr.. Onneks on neuvolalääkäri tänään... Saas kattoa et jospa hän keksii sitten jonkun mahdollisen keinon vielä vai jatketaanko vaan näin ja toivataan tilanteen paranevan itsestään.

Mä luulen et mun babyblues johtuu suurimmaks osaks siitä et oon vaan niin väsynyt ja tavallaan vittuuntunut kun se olen aina mä joka on vauvassa koko ajan kiinni. Tiedän juu et mies käy töissä ja hoitaa kaikki kotityötkin että ei sais varmaan valittaa... Mutta mua vaan rassaa se et toinen saa aina nukkua ja mä joudun aina nousemaan ja valvomaan. Ja esim. kun menen suihkuun ja vauva sillä aikaa vaikka herää ja mies ottaa hänet syliinsä niin mies tulee kuikuilemaan suihkuun ja sanomaan että vauva heräs. No eiköhän tässä kohtaa hän voi vaihtaa vaipan ja tunkea tuttipullon vaikka suuhun? Miehelle kun vähän tästä epäreiluudesta vihjaisin niin hän sanos että nukut silloin kun vauvakin nukkuu.. Joo no milloin mä sitten syön, käyn vessassa tai suihkussa ym.? Ja kolme tuntia unta silloin tällöin ei oo sama asia kuin 8 tuntia unta putkeen.

Huh tulipa avauduttua... :D

Rintatulehduksessa voi mennä maitotiehyet(?vai mitkä ne nyt olikaan) tukkoon jolloin se maito ei pääse kunnolla ulos ja se aiheuttaa arkuutta, turvotusta, punoitusta. Suosittelisin mahdollisesti saunaa tai sitten pitkää kuumaa suihkua jonka jälkeen yrittäisit pumpata. Tämä voi auttaa tai sitten ei :D lääkärihän en ole... :D

Marzi, Onko sul mitää kovettumia tisseissä tai siitä kipeestä kohtaa punottaako? Kantsii soittaa antibiootti jos ei helpota :)
Suski, päikkäreitä vaan ehdottomasti kehiin jos sulla niihin on mahdollisuus ja teet niitä omia pakollisia sit kun mies kotona! :) Itellä kaikki vauvan nukkuma-aika menee kotitöitä tai ruokaa tehdessä.. Haaveilen vaan siitä esikoisen vauva-ajasta kun nukuttiin puoleenpäivään ja päikkäreitä yhdessä :rolleyes: Ei toi mieli ollut niin väsynyt kuin nyt..

Toi suskin sanoma suihku toimii! :) varovasti hierot samalla.. Toki toi pumppaaminen saattaa lisää maidon tuotantoa ja sitähän me ei tässä tapauksessa haluta :grin
Ilkeä vaiva! Ite olin aina kuin raato, just toi sun mainitsema horkka ja kamala pääkipu..

Tuosta nukkumisesta täytyy itse sanoa vielä sen verran, että mua ei ainakaan aina edes huvita nukkua vaikka väsyttäis. Se pari tuntiahan on se hetki kun voi vaan olla koneella tai kattoo rauhassa telkkaria. Tuntuu siltä että jos nukun aina kun vauva nukkuu niin koko mun hereilläoloajan se vauva on sitten rinnalla tai vaihdetaan vaippaa. Ja tosiaan... Joskushan sitä täytyy päästä vessaan ja suihkuun :D Vaikka mies on kyllä paljon apuna kotona niin tuntuu että paljon joutuu tehdä "yhdellä kädellä" varsinkin öisin. Olisi ollut kiva jos mies ois nyt isyyslomalla enemmän oma-alotteisesti helpottanut mun oloa. Toisaalta tyhmähän sitä on kun ei pyydä apua ja sano että nyt on toisen vuoro valvoa koko yö. Ensi viikolla oonkin sitten päivät yksin täällä, joten yhdellä kädellä tehdään sitten kaikki :D

Takaisin