Vauva, koti ja arki!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PiPaNat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää on taas niitä päiviä kun pojat nukkuu niin eriaikaan kuin vain voi. Minuutti siitä kun toinen nukahtaa niin toinen herää :eek: Onneks vauva anto nukkua yöllä 4h + 3h pätkät niin ei ole ihan kuollut olo! Ja 2h ulkoilua tuossa uskomattoman ihanassa auringon paisteessa ja kuumuudessa piristää kyllä mieltä. En vaan ymmärrä kun ite on ihan väsy kun tullaan sisälle niin esikoinen painaa menemään 1v6kk energialla täysillä. Miks niiden kone ei ikinä käy pienemmällä vaihteella :grin

Meillä on hyvä tilanne nukuttaa ulkona kun etupihalla on katos ja se on aina varjossa ( paitsi kesällä myöhään illalla) ja takapihan ikkunat on suoraan olohuoneeseen. Sinne paistaa koko päivän aina aurinko ilman mitään suojaa niin kesäisin varsinkin nukutan etupihalla varjossa, keittiön ikkunan alla. Kummankaan pihan ohi ei kävele ihmisiä eikä mene autoja niin saa rauhassa nukkua. Paitsi että pienlentokoneet lentelee talon päällä päivät pitkät mutta siihenkn ollaan kaikki totuttu. Ja kohta tuo lentokenttä suljetaan niin loppuu sekin meteli :happy:

Nyt on taas sellanen "elämä vaan on niin ihanaa :Heartred " päivä! Lisää aurinkoa kiitos!!

Tänään oli meillä ekojen kertojen päivä :)

Äiti sai ensimmäiset vastavuoroset leveät hymyt ♡ isi ja kummitäti sai jo edellisinä päivinä omansa niin minä jo kovasti odotin omaani ♡ miten se oikea hymy onkaan herkistävä, itku tuli ♡

Tyttö nukkui eka kertaa pitkät (2h) vaunu-unet ulkona. Hienosti nukahti ja nukkui, sopivasti oli päällä vaikka pelkäsin hikoilevan kun oli niin aurinkoinen päivä. Tuuli ilmeisesti tasapainotti lämpötilaa.

Tyttö joi myös ensimmäistä kertaa maitoa pullosta, isukki pääsi syöttämään. Kokeiltiin miten onnistuu ja jotta tottus pulloonkin..helppo sit välillä antaa pullosta jos tarve, ettei ihan rupea vieroksumaan koko kapistusta.

Nyt mies nukuttaa esikkoa ja vaave nukkuu jo yöuniaan mun kainalos täs nojatuolissa ♡♡ meillä suunnitelmissa aikuisten kivaa tälle illalle ;) on tää vaan niin ihanaa ♡ vaikka välillä on rankkaakin toki.

Eikö olekin ihanat ulkoilusäät? Kevättä ilmassa jo ihan reilusti, kun aurinkokin jo vähän lämmittää, kun oikein tunnustelee :)

Meillä tyttö nukahtaa minuutin sisällä siitä kun laskee vaunuihin, turvaistuimella sama vaikutus! Meillä on suojaisa etupiha ja takapihalla katettu terassi, niin saa ulkona nukkua sitten säiden mukaan. Ongelmana mulla vaan on tuon vaatetuksen kanssa, kun en raaski laittaa tyttöä nukkumaan kovin vähissä tamineissa, mutta lähes poikkeuksetta tyttö on aivan hikinen, kun nostan unilta.. Miten te puette lapsen pihalle unille?

Meilläkin kokeiltu pulloa, koska viikon päästä on totuuden hetki meille kaikille, kun joudun olemaan koulutuksessa 9-16 ja isän pitäisi hoitaa kaikki syötöt ja nukutukset ja kaikki! :nailbiting: Tai no, ehkä suurempi koettelemus on se, että itse en ole paikalla tekemässä niitä :wink

Mä puen vauvalle ulos unille päälle normi päivävaatteet ( body,sukkikset ja housut+sukat), toppapuvun, toppatumput ja töppöset, täysvillaa oleva pipo ja siihen päälle vedän toppapuvun hupun. Vaunuissa on toppapussi ja jos on kylmempi niin sen sisällä on vielä äitiyspakkauksen makuupussi. Vauva on ollu joka unilta nostettaessa tosi lämmin, mutta ei hikinen. (Tänään nukku 3h ulkona). Kuomun edessä on kuomusuoja (siis sellanen kankainen). En siis käytä mitään villapukuja ja loistavasti on vauva pärjänny! Villavaatteiden kanssa hikoilis kun on jo niin lämmin kun herää!

Meillä likalla ulkona nukkuessa ollut body+potkarit, toppapuku+tumput+töppöset+paksu kypärämyssyhattu. Vaunuissa on teddykarva lämpöpussi ja äp-makuupussi sekä tuulisuoja. Lämmin on neito unien jälkeen ollut muttei hikinen.

Mä välillä mietin, että puenko mää liian vähän päälle.. Jos lähetään lenkkeilemään (näillä keleillä) niin body + potkarit ja sit villaset tumput käteen ja teddyhaalari päälle (missä on käsien ja jalkojen suojana käännettävät hihansuut), pipo päähän ja vaunuihin, missä sisällä on toppapussi + vaunujen jalkapeite suojaks. Jos tuulee kovasti ni harson laitan vaunujen eteen vähän tuulensuojaks. Lämmin kaveri kun pois ottaa vaunuista, mutta ei hikinen. Laitoin kerran pakkasella (oisko ollu hiukan alle -10) toppahaalarin teddyhaalarin tilalle ja sillon oli märkä kaveri lenkin jälkeen..

Riippuu kelistä, mutta ulos yleensä päivävaatteet, villapuku, äitiyspakkauksen toppapuku ja äitiyspakkauksen makuupussi/untuvamakuupussi vaunukopassa. Lampaantaljan laitoin esikoiselle kopan alle, jos pakkasta oli reilusti eli parinkymmenen pintaan. Samoin peittoa vaunujen päälle niin, ettei peittänyt suuaukkoa kuitenkaan. Harso siinä. Sisävaatteina body, housut ja sukat. sukkiksia en käytä, ellei toSi kylmä tai olla jossain kylässä tms.. Meillä lattiavesikierto ja tosi kuuma sisällä muutenki. Esikoisella sukkikset hoidossa kyllä ja hänelle ne puen ulos lähteissä, ku istuu maassa (lumessa) jne.

Muokattu viimeksi:
Miellä on sisävaatteiden lisäksi puuvillamyssy+ohut villamyssy, villatakki/villapuku kelien mukaan, äp makuupussi ja tuon kantokopan oma "karvalisuke" ja päälle sitten kantokopan päälliosa, kuomuun sideharso. Hyvin on pärjätty nollakeleillä noilla ja nukkuja on lämmin, muttei hikinen.

Me ollaan oltu kerran nollakeleillä kärrylenkillä.
Pitkähihainen body + potkarit + sukat
Kypärämyssy
Vaunuissa IKEAn vauvan peitto pussilakanassa alla ja päälle tiiviisti käännettynä.
Vaunun läppä kiinni, rätti kuomun aukossa.

Ei palellut - tai siis oli tyytyväinen -, mutta tuntuu että muilla on vaatetta ollut paljon enemmän :eek:

Kobe, meilläkin ollut samanverran vaatteita päällä kuin teillä.. Toisaalta ollaan ulkoiltu n. 30-45min kerralla nollakeleillä. Pidempään ulkoiluun tai kylmempään keliin olisi pakko kyllä laittaa enemmän kerroksia. ongelmana vain vauvan pieni koko - pienin kypärämyssykin pyörii päässä, isot hatut tuppaa putoamaan silmille. :-\

Tää on taas niitä päiviä kun pojat nukkuu niin eriaikaan kuin vain voi. Minuutti siitä kun toinen nukahtaa niin toinen herää :eek: Onneks vauva anto nukkua yöllä 4h + 3h pätkät niin ei ole ihan kuollut olo! Ja 2h ulkoilua tuossa uskomattoman ihanassa auringon paisteessa ja kuumuudessa piristää kyllä mieltä. En vaan ymmärrä kun ite on ihan väsy kun tullaan sisälle niin esikoinen painaa menemään 1v6kk energialla täysillä. Miks niiden kone ei ikinä käy pienemmällä vaihteella :grin

Meillä on hyvä tilanne nukuttaa ulkona kun etupihalla on katos ja se on aina varjossa ( paitsi kesällä myöhään illalla) ja takapihan ikkunat on suoraan olohuoneeseen. Sinne paistaa koko päivän aina aurinko ilman mitään suojaa niin kesäisin varsinkin nukutan etupihalla varjossa, keittiön ikkunan alla. Kummankaan pihan ohi ei kävele ihmisiä eikä mene autoja niin saa rauhassa nukkua. Paitsi että pienlentokoneet lentelee talon päällä päivät pitkät mutta siihenkn ollaan kaikki totuttu. Ja kohta tuo lentokenttä suljetaan niin loppuu sekin meteli :happy:

Nyt on taas sellanen "elämä vaan on niin ihanaa :Heartred " päivä! Lisää aurinkoa kiitos!!
Pisti niin silmään toi lentokenttäjuttu.. sun kannattaa tosissaan toivoa ettei sitä suljeta koska jos se suljetaan niin silloin lentomelu 1000 kertaistuu. Malmin lentokenttä estää isoja matkustajakoneita lentämästä matalalla, jos kenttä suljetaan niin isot koneet alkavat käyttää tätä vapautunutta ilmatilaa. Pienkoneen moottorimelu vastaa hädintuskin ruohonleikkuria, siinä on aika iso ero johonkin jumbojettiin. :-D

Nollakelillä puen villapukuun ja äippäpakkauksen toppapukuun (kypärämyssy ja villalakki ja villa- ja toppatöppöset). Äippäpakkauksen makuupussi vaunuissa, mutta auki ja vaunukopan "peitto". Välikausipuku plussakelillä (tosin poju ei sellaista vielä omista).

Mekin asutaan Malmin lentokentän lähellä, ja ollaan kovin harmissaan sen sulkemisesta. Kentän ympäri menee mainio lenkki/hiihtoreitti ja kovasti mietityttää millaista asutusta kentän tilalle tulee, ja kuin paljon esim liikenne alueella lisääntyy kun ihmismäärä moninkertaistuu

Huomenna olis aika korvapolille, jossa tutkivat tyttöä. Aion pyytää keuhkokuvia, mutta voi olla että joutuu myös tähystykseen, jossa joudutaan nukuttamaan. Pelottaa ihan mielettömästi. Päivät on menny vahtiessa ja olen kirjoittanut havaintoja hengityksestä lappuselle. Tuntuu niin hirveältä kun ajattelee että kasvaispa jo niin helpittais. Pitäisi osata nauttia tästä vauva-ajasta. Unenpöpperössä kuvittelin viimeyönä, kun vaippaa vaihdoin että nyt tyttö on räkäinen ja pitää lähteä aamulla sairaalaan. Aamulla huomasin ettei mitään räkäisyyttä ole ja olen kuvitellut koko homman. Sitä varmaan vaan pelkää niin paljon ja univajetta on kun tytöllä on mahavaivoja.

muoks/ Huomenna sitten viisaampana toivottavasti ja eiköhän se tästä :)

Jaksamista iem ♡ se on inhottavaa kun pelon takia vauva-ajan tahtoisi menevän nopeaan. Mulla oli esikolta sama fiilis vaikkei ollut kun mahavaivoista ja refluksista kyse, saati sitten kun on muutakin. Voimia lähetän ♡

Voimia huolien keskelle! Taitaa olla vanhemmuuden iso osa nää huolet. Toisaalta vastapainona iso ilo ja onni pienestä ihmeestä!

Ootteko muut alkaneet jo käyttää jotain kantovälinettä? Meillä on baby björn ja oon nyt muutaman kerran pitänyt poikaa (5vko reilu 4kg) siinä kotona touhuillessa japari kertaa käyttänyt koiraa ulkona poika maharepussa. Tuntuu viihtyvän hyvinja useinnukahtaa hyvin pian. Oon ajatellu että protestoisi kyllä jos olisi huono olla. Saakohan vauva nukkua siinä jos istun itse tuolissa. Asento vauvalla on melko sama kuin muutenkin rinnalla nukkuessa. Nytkin poika vetää autuaasti sikeitä rintaa vasten.

Mä oon kantanu kantoliinassa sammakkoasennossa rintaa vasten. Meillä tyttö nukkuu siinä oikein mielellään, mutta virkeänä hän ei liinassa viihdy.

Voi taivas, en oo ees ajatellu et ne isot koneet tulee tuohon pyörimään kun Malmin kenttä suljetaan!! :wideyed: Eikös se päätös oo jo tehty et 2016 vai 2017 se suljetaan!?

Kantoliina ois, mutta en oo käyttäny. Vois sen kyllä ottaa käyttöön. Vauva niin tyytyväinen, että viihtyy sohvalla tai lattialla leikkimatolla tai keinussa tai tavallisessa sitterissä tutti suussa, jis tympäisee ja pitää saada itellä jotain tehtyä, lähinnä esikoisen kanssa touhuttua. Esikoinen oli aikoinaan kantoliinassa tai sylissä vain. Kauheen huono omatunto, kun ei ehdi vauvaa sylitellä ja hellitellä samalla tavalla.

Takaisin