Vauva, koti ja arki!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PiPaNat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi taivas, en oo ees ajatellu et ne isot koneet tulee tuohon pyörimään kun Malmin kenttä suljetaan!! :wideyed: Eikös se päätös oo jo tehty et 2016 vai 2017 se suljetaan!?
Joo päätöksiä ovat kyllä tehneet mutta Malmin lentoaseman ystävät taistelee vielä loppuun asti. Kaikki mahdolliset valitukset ja tutkimukset käydään läpi. Nämä päätökset kun on tehty enemmän ja vähemmän salassa ja ei niin pykälien mukaan. Päätös lopettamisesta koskee vain valtion toimintoja tällä hetkellä eli rajavartiolaitos on siirtymässä Helsinki-Vantaalle. Finavia myös haluaa lopettaa toimintansa juurikin tästä syystä että Helsinki-Vantaan kiitoratojen kapasiteettia voidaan kasvattaa melko rajattomasti kun pienkoneet eivät enää varaa ilmatilaa. Malmin lentokenttä itsessään ei kaipaa finaviaa eikä kaupunkia maksajaksi vaan muita vaihtoehtoja on. Kannattaa allekirjoittaa netissä kuntalaisaloite koskien lentokenttää siellä on jo yli 5000 nimeä mitä useampi allekirjoittaa sitä varmemmin asia joudutaan taas ottamaan uudelleen käsittelyyn.

Mä oon pitänyt kantoliinassa vielä ns. kehtoasennossa eli kyljellään. Lähinnä kai lonkkien takia kantovälineissä ikä suosituksia. Manducassa meillä on sellainen vauva tuki, eli jalat on vielä sykkyrässä siellä repunsisällä. Käsittääkseni moniin muihin saa vauvatukia lisävarusteena, manducassa se on kiinteä osa reppua.

Mäkin oon miettinyt millon uskaltaa siirtää sammakko asentoon. Nyt oon vielä liinaillu kehtoasennossa. Jostain joskus luin että kun vauva selällään makuullaan avaa jalat sammakkoasentoon niin sitten voi laittaa, meillä likka on edelleen kyllä jalat masun päällä kippurassa tai jalat suorana..en oo sit uskaltanu vielä kokeilla. Neiti torstaina 4vkoa. Miten muilla, milloin siirryitte sammakkoon?

Kyllä mä oon pitäny kantoliinassa sille pystyssä kokoajan. Ei vauva nyt ihan sammakko asennossa siinä ole mutta melkein. Ja viihtyy hyvin, nukkuu siinä paremmin kuin sängyssä!

Mä oon kokeillu sekä kantoliinaa että Manducaa, jälkimmäinen on musta kätevämpi. En jotenkin saa liinaa tarpeeks tiukalle vaikka tekisin mitä, silleen pystyasennossa oon koittanut kantaa (ainakin Tricot-slenissa on ohje). Kehtoasentoa en lähtenyt edes testaamaan, kun luin monesta paikkaa ettei sitä suositella kun hengitys ei välttämättä kulje tarpeeksi hyvin tms.

Meillä on 3vkoa neiti ja kyllä osaa olla jo sammakossa hyvin. Ja selällään ollessa vaippaa vaihtaessa on lonkat levällään. Ja hän on jo 4,5kg että siksikin uskalsin jo laittaa :)

No nyt kun lätkäsin neidin selälleen nukkumaan niin lonkat aukihan siinä rötkötettiin :D täytynee testailla sitä sammakkoasentoa seuraavalla kerralla!

Luin myös jostain että kehtoasentoa ei suositella hengitysvaikeuksien takia.
Meillä on trikooliina ja poika on ollut liinassa pari kertaa. Tuntuu ihan viihtyvän mutta liinassa ollessa ei äiti kai kauheasti voi lepäillä.. Tai mietin että voiko lapsi olla liinassa ja itse röhnöttää sohvalla.. Ei jaksaisi sitoa liinaa vain 30min kokkauksen tms lyhyen kotihomman takia. Trikooliina pitää olla tosi tiukalla!

Mulla on sellainen käsitys, että sammakkoasentoon saa laittaa, eli pylly alempana kuin jalat, polvet koukussa lähellä kroppaa. Sitten kun lonkat avautuu, niin polvet voi olla pyllyä alempana ja lonkat auki, jalkaterät "roikkuen" sivuilla.

Kaivoin ton tricot slenin ohjeet esiin, siellä ohjeistettiin kantamaan 2-3kk asti pystuasennossa jalat pussukan sisässä sykkyrällä..

Mulla hamppu/luomupuuvillainen liina, joka joustaa, mutta ei anna niin helposti periksi. Sammakkoasennossa tai mikä se nyt on, ku jalat liinan sisällä. Jalkojen roikottamista ei taideta suositella. Pystyasennossa esikoinen viihty muutenki ja taas Selällään häntä ei voinut pitää.

Tähystykseen joutu tyttö, eikä siinä mittää nukutettu.. Pidin tyttöä sylissä, toisella kädellä käsistä kiinni ja toisella päästä. Huusi ku syötävä. Aivan hirveetä. Ensin tökkivät että molemmat puolet nenästä auki kurkkuun ja sitten tähystivät. MUTTA varmuus saatiin, laryngomalasia. Nyt seurataan että saa happea tarpeeksi (kasvojen väristä) ja jos vielä pahenee niin kirurginen toimenpide. Yritän nyt nauttia tästä röhisevästä pikku neidistä mahdollisimman paljon ja seurata tilannetta liikaa huolestumasta. Toisaalta huumoriakin alkaa jo syntyä ja tyttö kuulostaa aivan pikku porsaalta kun hermostuu tissiä etsiessä <3

Siis nyt on tehty ihanien lastenvaatteiden tilaaminen liian helpoks tällaiselle lastenvaate-friikille :woot: Next-lastenvaatenettikauppa!! Liike on brittiläinen joten en ole ennen viitsinyt sieltä tilata kun ei ikinä tiedä kauanko saapuminen kestää jne. Noh, nyt tilasin sieltä viime pe illalla-paketti, tuli ma illalla KOTIIN, ilman toimitusmaksuja ja erillisiä kuluja. Lasku tuli spostiin ja voi maksaa erissä! Vaatteet oli laadukkaan oloisia eikä edes kalliita! Mitä huonoa...en keksi :grin Niin ja sain tilattu pojille 2x samanlaiset asut kesäksi kun mini-vaatteet oli 86/92 kokoon saakka :happy: Jos haluaa päästä rahoista niin suosittelen :grin

Minä oon ihastunu PompDeLuxin vaatteisiin. Ne vaan näyttää livenä paremmilta, ku verkkokaupassa, enkä oo joutanu avointen ovien päiville, enkä jaksa nyt kyllä ite kutsuja järkätä.
Ihan sama ollu tuon Nextin suhteen, etten oo viitsiny ulkomailta tilata, mutta vois kyllä iteki kokeilla. :) Ihan kivannäkösiä vaatteita.

Mulla olis ollu mahdollisuus päästä hypisteleen PompDeLuxin vaatteita livenä kutsuille mutta netistä kun kurkin vähän valmiiksi niin ymmärsin niin että niissä koot on vasta 80 -->? Ihania ovat kyllä, samoin nuo nextin vaatteet !

Täällä meidän virallinen arki alkoi eilen kun mies lähti ensimmäisen kerran tytön syntymän jälkeen työreissulle. Tähän saakka töitä järjestyny samasta kaupungista mutta arkea on, että hän on pois ma-aamusta torstai-iltaan. Hyvin me toki pärjätään, oman haasteen tuo 2 aktiivista koiraa, hissittömän kerrostalon 3.krs ja liukkaat kelit. Neiti ekan kaksin vietetyn yön kunniaksi vetäisi 7h unet putkeen, joista 2 viimistä äiti nukku koiranunta ja kuulosteli eikö se todella meinaa herätä. Kävinpä katsomassakin pari kertaa :shy: neiti nukkuu siis omassa huoneessa.

Joo, niissä pompin vaatteissa on tosiaan se huono puoli, että koot vasta 80 cm alkaen eli vähän aikas pitää odotella!

Miten voi olla tuollainen ajoitus ja ajatustenluku vauvalla?!? :banghead:

Vauvojenhan pitäisi vielä nukkua suurimman osan päivästä, muttei tämä meidän.. Päivällä nukkuu hädintuskin pari tuntia, paitsi jos on liikenteessä niin autossa nukkuu, ja yölläkin maks 3,5 & 2,5 tuntia.. :wideyed: Nuku siinä sitten kun vauvakin nukkuu :sorry: Autoa ajaessa pikku torkut? :shifty:

Ja tuo ajoitus.. Jos toinen meistä tekee ruokaa, oli se sitten silloin kun tyttö on nukkunut jo jonkun aikaa, tai sitten vasta nukahtanut vaikkapa 10 min ennen ruuan valmistumista niin AINA alkaa huuto juuri kun on aikeissa alkaa syömään, joten toinen saa aina syödä ruokansa kylmänä ja viihdyttää/syöttää tyttöä sillä välin kun toinen syö ensin..

Nukkuminen.. Aivan sama odottaako 5 vai 50 minuuttia ja katsoo, että nyt se nukkuu sikeästi... Siinä vaiheessa kun itse saa peiton päällensä niin alkaa huuto.. Yleensä niin, että seuraa hetken aikaa, että nukkuu hyvin, käy itse vessassa ja kun on menossa sänkyyn niin hereillähän siellä ollaan.. Useimmiten kyllä ehtii juuri ja juuri vetämään sen peitonkin päällensä..

Ja tämänhetkinen tilanne.. Tyttö nukkuu sohvalla peitosta tehdyssä pedissä.. Ajattelin, että ehdin kirjoitella tarinaa.. Pääsen istumaan koneelle ja kirjoittamaan jopa pienen pätkän lisää... BYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ kuuluu sohvalta.. Kun pääsen sohvan viereen valmiina ottamaan lapsen syliin niin "Zzzzzzz..." -nukkuu taas.. Taas koneelle.. Tekstin pätkä.. Byäääää.. Sohvan luokse... "Zzzzz...".. jne.. Toistunut vasta n. 5 kertaa.. :banghead:

Mariel älä välitä, täälläkin tekisi mieli repiä hiukset päästä tän aamun jälkeen! Ei tosin vauvan takia vaan esikon:rolleyes: kuten toisessa ketjussa kirjoitinkin niin esikko alotti tämän aamun klo 5 pissimällä mielenosoitukseksi sänkyyn kun en noussut. Sama rumba jatkuu edelleen. Äsken yritin vauvaa imettää niin ensin likka pissi nojatuoliin ja sitten kaatoi (puoli vahingossa kylläkin kun ei uskonut kun sanoin että kohta kaatuu) kahvit sohvalle, vaave parka kun syöminen keskeytyi koko ajan.

Multa nousi savu korvista kiitettävästi ja esikko vollas kovaan ääneen että nyt tuli sotkua..huh, niin tuli:confused::p äääh mikä aamu!

No sitten kun sain taas tissin vauvan suuhun niin esikko ilmottaa että taas vessahätä, käskin sitten käydä itse pöntöllä (eka kerta) ja niin siellä käytiin hienosti korokkeen kanssa ja niin polleena takasin:p isot kehut sai kauhean kometamisen päälle, onneksi♡

Takaisin