Vauva, koti ja arki!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PiPaNat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä alkaa olla huumorintaju välillä lopussa kun sama touhu jatkunut jo pari viikkoa :D Meillä hoitaa kissa tuon mustasukkaisuuspissailun ja muun sotkemisen huomion haussa ;)

Nonih.. ollaan koettu se kuuluisa niskap*ska jo kahteen otteeseen.. kahtena peräkkäisenä päivänä. Vaatteisiin jäi keltaiset kakkatahrat jotka eivät lähteneet perus 60 asteisessa pesussa. Onko vinkkejä millä tahrat saisi pois??

Kannattaa huuhdella kakkaset vaatteet heti tuoreeltaan. Itse laitan sappisaippua heti ja veteen likoamaan hetken päästä ja pesu sitten, ku joutaa. Ellei muuten niin Vanishilla lähtee. Yleensä lastenvaatteisiin käytän sitä vain ennen pesua ja sappisaippuaa vielä tahraan ja koneeseen, mutta oon välillä laittanu vanishia pesuainelokeroonki. Saa muuten etikan kanssa aikaan kemiallisen reaktion. Sama ruokasoodan kanssa tietty.

Sappisaaippuaa oon itse ostanut Prismasta, eli marketeista. Pesuainehyllyistä löytyy. Saattaa olla Tokmannillakin. Oma taitaa olla jotain Dr. Beckmann -merkkistä.

Mariel, kuinka nopeasti reagoit vauvan itkuun? Itse huomasin, että kannattaa seurata hetken aikaa, itkeekö unessa ja nukahtaa uudelleen, vai herääkö todella ja tarvitsee huolenpitoa. Totesin nimittäin melko varhain vessassa käydessäni, ettei vauvan luokse tarvitsekaan mennä. Parempi vaan kun ei heti mene, koska varmaan ekan viikon sain pojan hereille omalla huolenpidollani kun muuten olisi jatkanut uniaan.

Mulla on palasaippuana, mutta lienee näppärämpi suihkutettavana versiona.

Pitääpäs käydä seuraavalla kauppa reissulla etsimässä. :)

Palasaippuaa käytin ensin, mutta ku löysin suihkutettavaa niin sitä nyt! :)

Mulla on sellanen nestemäinen jossa "hierontapallo" päässä jolla sitä on hyvä levittää vaatteeseen. Anoppi osti ehkä Sokokselta.

Ja ei kannata heti reagoidakaan siihen itkuun. Nyt tän toisen lapsen kohdalla ymmärrän miksi ei! Itse tuli juurikin aina herätetty se esikoinen huolenpidolla, kun nyt beibi saa ihan rauhassa ähistä itkuaan ennen kun edes ehdin reagoida siihen. Silloin se on yleensä jo loppunut! On kyllä hyvin oppinut kuulemaan itkusta missä mennään.

Nyt on kyllä aika hyvä äiti fiilis. Jo toista päivää oon saanu pojat nukkumaan unet yhtäaikaa ulkona. Eilen esikoinenkin nukku 2x unet kun heräs aamulla ennen kukonlaulua. Herrat nukkuivat sit aamu ja iltapäivä unet samaan aikaan ja sai siinä äitikin iltapäivällä sit pari tuntia unta! ( en pärjäisi ilman itkuhälyä) . Tänään vauvakin oli aamupäivällä hereillä kun oltiin leikkikerhossa ja molemmat nukkumaan ulos klo 12-> Tää on aika luksusta! Toki vauva nukkuu sit sisälläkin vielä illemmalla. Ihana oma aika!!

Minä en anna huutaa tahallaan (meillä huutaa aiheesta, no joskus haluaa vain syliin), mutta välillä on pakko hoitaa esikoisen kanssa esim. jokin toimi ensin loppuun ja silloin vauvalla pitää odottaa. Esikoinen oli kolme ekaa kuukautta sylissä, mut ei oo sen jälkeen sylissä juuri viihtyny ja mahottoman reipas ja rohkea tapauus. :)

Meillä on molemmat sylissä viihtyjiä ja esikoinen osoittaa hellyyttä kovasti vanhemmille ja pikkuvelille halailemalla ja pussailemalla. Eli täällä ollaan monesti varsinkin aamuisin kaikki kolme kiinni toisissa kun isi on lähtenyt töihin :happy: Nyt kun vauva on jo huomenna 9vkoa niin on jo oppinut kuuntelemaan itkuja, että milloin on "tosi kyseessä" ja sillon pyrin ottamaan vauvan heti syliin ja milloin on sellanen "täällä ois nyt vähän tylsää" itku, joka voi hetken odottaa ( mulla se hetki on ehkä max1min) :rolleyes: Joskus on vaan tilanne, esim.esikoisen vaipanvaihto, että vauvan vaan on pakko odottaa ja sitä itkua tekee pahaa kuunnella! Onneks se loppuu yleensä heti kun pääsee syliin!

Meillä vaave ei juuri itkeskele, silloin kun itkee niin on kyllä sitten nälkä. En itsekään kykene toista kauheasti odotuttamaan, tosin ei nyt hirveästi ole ollut tarvettakaan.

Tänään kun vaavi nukku päikyt niin esikon kanssa ensin maalailtiin ja sitten leivottiin yhdessä pitsaa ♡ tuntuu jotenkin että esikon kanssa jää touhut niin vähiin verrattuna entiseen kun päivä kuluu molempien perustarpeiden täyttämiseen.

Samoin harmittaa kun kuopus "joutuu" vain oleilemaan sykyssä tai lähellä mutten kerkeä juttelemaan/seurustelemaan yhtä paljon kun esikon kanssa aikoinaan.

Mulle todellakin kaksi lasta on maximi, muuten olisin ihan yks syyllisyyden raunio :rolleyes: vaikeaa kun ei voi antaa kaikkeaan koko ajan molemmille ja pitäshän sitä itsensäkin löytää tästä yhtälöstä. Mutta epäilen että munkin olo helpottaa kun kuopus vähän kasvaa ja tyttöjen kanssa voi tehdä yhdessä asioita eikä heidän tarpeensa ole enää niin erilaiset kuin nyt. Nyt on vaikea revetä siihen että vauvan kanssa pitäisi rauhassa pesiä ja esikon kanssa olla koko ajan liikkeessä:eek:

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä neiti välillä nukkuessaan itkee lyhyesti (ehkä 5-15sek) ja jatkaa sit tyytyväisenä uniaan, noi on varmaan niitä itkuja joita täällä tarkotettiin et ei aina kannata heti reagoida. Sit kun vauva itkee jotain oikeeta hätää, itku ei lopu noin pian.

Meillä neiti kas ähkää unissaan ihan sairaasti ja välillä saattaa päästä pieni itku, mut sit uni jatkuu tyytyväisenä. :grin

Mä rohkaisen siinä, että se kolmas vauva on jo paljon helpompi kuin eka tai toka. Ekan kanssa on tosi hermona kaikesta, ja toisen kanssa tulee just toi tasapainottelu taaperon ja vauvan välillä, mut nyt sit kolmannen kanssa ehtii taas pesiytyä sohvalle, jos ja kun isommat viihtyy jo keskenään leikkimässä. :) Ja tietty kolmannen kanssa on jo kokemuksen tuomaa varmuutta myös vauvahoidossa ja siinä, että osaa lukea vauvan merkkejä paljon paremmin :)

Takaisin