Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me vannotaan paperiin baby-dryn nimeen. Niissä on imukyky tosi hyvä, ei olo falskannu oikein koskaan, jos on ollu oikea koko ja kunnolla päällä. Pari kertaa ollaan oltu huolimattomia vaipan laitossa ja se on kostautunut. Meillä on junioreilla nyt kolmoset käytössä, ollu jo monta viikkoa ja isompi käyttää jo viitosia. Hänen kohdallaan piti siirtyä noin isoon kokoon, kun on aika reitevää tyyppiä, eikä vaippa enää istunut hyvin, vaikka painon mukaan ois se nelonen pitäny olla vielä pitkään hyvä.

Silleen oon todennut vaipan pieneksi meille kun napa alkaa näkyä ja reiden ympärille vaippa ei oikein enää mene hyvin tai näyttää tiukalta. Kohta jo varmaan siirrytään neloseen. Poika painaa varmaan jo 5,5kg.

Meillä esikoisella piti hyvinkin "varhain" vaihtaa isompaan vaippakokoon ja öisin oli yleensä päivävaippaa isompi koko käytössä, koska pissamäärät oli valtavat. Nyt käytössä oleva vaippa otettiin jo puolivuotta aikaisemmin käyttöön kuin paketissa oleva minimi paino oli saavutettu. Ne painorajathan on viitteellisiä ja laskettu vaipan imukuvyksi sen painoisten lasten keskimääräisen ulostuoton mukaan. Meillä en ole kokenu ongelmaksi imukykysemmän vaipan kokoa, teippivaipoissa saa hyvin säädettyä kokoa. Housuvaippoihin siirtyessä meinas alkuun olla väljiä, kun on hoikka lapsi, mutta pian nekin alkoi toimimaan.

Meidän 2-vuotias on käyttänyt puolisen vuotta liberon 6 koon vaippaa, jonka painosuositus on 13-20kg, eikä poika edelleenkään paina kuin 11,5-kiloa. Eipä nuo painorajat oo meillä varsinkaan isompana pitäneet paikkaansa. Me on vaihdettu vaippaa isompaan, kun pienempi koko on alkanut falskaamaan. Vauvalle liberon 3 koko on nyt hyvä, painoa on kuutisen kiloa.

Meillä vasta just siirrytään newborn 2:een. Ykköset mahtuu koon puolesta suht hyvin mut pitää vaihtaa usein kun imukyky ei riitä. Siro tyttö on. Kolme viikkoa sitten painoi 4kg mut on kasvanut siitä kyl jo hurjasti. En tajua mitä me tehdään pampersin kakkosilla mitä meil on kaks paketillista. Ne on ihan liian leveitä, putoo päältä ja pissa karkaa vaikka tarrat on laitettu pitkälti päällekkäin. Anoppi niitä kantoi kaksin käsin heti vauvan synnyttyä vaikka mies nimenomaan pyysi liberoa kun oli ehditty todeta pampersit sopimattomiks. Yks lidlin toujours 2 odottaa kokeilua, tuli joululahjaks. Muumit on kokeiltu myös ja liian leveitä ja lyhyitä ovat.
Kokeilet nettikirpparilla, jos joku hakisi pois vaikka kahvipakettia vastaan. Näin mä itse hankkiuduin eroon meille sopimattomista aikanaan.
Anoppi sai kerran todeta itse ettei kyseinen merkki pidä esikoisen tuotoksia sisällään ja ymmärsi silloin sitten kerrasta ettei vaippojen kanssakaan voi aina lähteä sooloilemaan..

Mä en kyllä ymmärrä miten nuo comfortit haisevat muiden mielestä kakalta?! Mulla on kyllä myös todella herkkä haju-aisti, mutta en kyllä haista niissä kakkaa ellei oikeasti ole paketti luvassa. Ehkä sitten tottumis kysymys..

Mä en haista niissä kakkaa vaan virtsa haisee todella voimakkaasti ja juuri viime yönä oli newborn niin ei mitään erikois hajuja eli vika ei voi olla virtsassa.

Jotkut vaippa merkit vaan haisee yhdenkin pissin jälkeen ihan älyttömästi.

Meillä on tytöllä nyt käytössä pampersin baby-dry 3. Ja ihan hyvä vaippa. Isompaan kokoon ollaan siirrytty kun pienempää vaippakokoa saa olla vaihtamassa vähän väliä.

Voi flunssa! Vuodenvaihde meni siis teholla. Pojalle tuli kummallisia hengitysvaikeuksia. Mitään syytä ei löydetty ja kaikki verikokeet näytti hyvältä. Eilen päästiin kotiin ja melkeinpä samantien pojalle iski flunssa päälle. Viime yö oli taas aika pitkä, kun kuuntelin vain, hengittääkö poika. Äsken oli kuumetta 37,8 mutta laski normaaliin. Limaa tuntuu olevan hengityksen tukkeena ja kauhulla odotan joudutaanko taas lähtemään lasten päivystykseen. En enää ikinä halua nähdä tai kuulla, kun noin pienelle laitetaan kanyylia päähän! Meidän poika ei paljoa itke ja nyt on mennyt koko päivä huutoa kuunnellessa.

Miksi helv...ssä ei ole sellaista opaskirjaa idiooteilla ja tuoreille äideille, jossa selutetään kuin apinalle koska pitää lähteä lääkäriin ja mikä on normaalia?
Apua..musta on tullut hysteerinenäiti.

Ettei olisi ollut RS-virus peräistä? Varsinais-Suomessa ainakin on sitä nyt liikkellä. Aiheuttaa imeväisille hengenahdistusta tai hengitysvaikeuksia. Yli vuoden ikäiset ja aikuiset sairastaa sen tavallisena flunssana. Lääkettä ei ole vain aika parantaa. Näin luki jossain mistä tästä luin.

Hankkisin mielelläni myös sellaisen ohjekirjan.

Mulle kans sellanen ohjekirja. Meillä pojan nuha on helpottamassa. Enää ei tarvi jopa neljää kertaa päivässä imeä nenä friidalla limaa nenästä. Toissa iltana huusi ku hinaaja+hyeena yhteensä ku pojan isä imi limaa nenästä ja mie koetin piettää paikallaan kiemurtelevaa ja huutavaa poikaa. Korviin käy vieläkin ku muistelen huutoa.

Terveisiä lasten päivystyksestä! Tänne passittivat, kun soitin tuosta kuumeesta. Nyt sitten odotellaan 3 tuntia RS-pikatestin tuloksia.

Meillä isoveikka alko eilen pikkusen köhimään ja tänään ihan jäätävä kuiva yskä. Lämpöä oli 36.7. En nyt varsinaisesti mitään tautia ainekaan typylle haluais.

Nyt kun on taas näitä tauteja liikkeellä, ni kannattaa kokeilla ennen vauvan nenän imemistä laittaa keittis tippoja tai baby physiomeria nenään. Vähän irrottaa räkää/limaa valmiiksi ja nenästä lähtee kerralla enemmän ja helpommin tavaraa.
Ikäviähän ne molemmat toimitukset on.

Jaa. Kotiin laittovat? Toivottavasti lääkkeet auttaa:shy:
Luulin jotenni et jos vauvalla RS-virus ni ottavat sairaalaan sisälle. Tietysti tapaus kohtaista.

Oi voi. Onpa jo monta vauvaa sairastunut rs-virukseen. :/ Pikaista paranemista kirpsun pienelle!

Pikaista paranemista tosiaan. Toivottavasti ei tule edes flunssaa. Miehellä oli alkuviikosta jotain joka onneksi meni ohi. Ollaan vältelty viemästä poikaa ostoskeskukseen. Taidetaan tehdä edelleen niin.
Sain aikaseks jo paniikin lukiessani nelikuisen hulinoista. Sekin vielä...ja mies varmasti käy sen aikana reissuissa. Sitten olen pöllönä yötä päivää.

Juu laittoivat kotiin koska happisaturaatio oli hyvä yskästä ja pienestä kuumeesta huolimatta, valkosolut ja tulehdusarvot suht ok. RS-testi vain näytti positiivista. Poika oli jäntevä, virkeä ja verensokerit ok eikä kuivumisesta merkkejä. Nestemäistä panadolia 3xvuorokaudessa. Heti pitää mennä takaisin, jos tulee muutoksia tai siltä tuntuu. Luojan kiitos yliopistollisen sairaalan ja lastenpolin! <3
Ja lähtekää rohkeasti vain lääkäriin, jos flunssaa pukkaa. Se äidinvaisto on yleensä oikeassa.

Jos vaavilla on yhtään tukkoinen nenä, kannattaa harkita ilmankostuttimen hankintaa. Meillä on ja viime yönä oli pitkästä aikaa päällä. En herännyt yöllä kertaakaan vaikeaan hengittelyyn ja itse jo niin väsy että olen nukkunut vaikka kostutin mölisee samassa huoneessa. Poika nukkui pitkästä aikaa seitsemän tuntia putkeen! No ei kannata olla niin onnellinen kun ensi yö on varmasti taas katkonainen.

Jatkoa edelliseen. Niin nukuttiin yö ja aamu hyvin. Päivä onkin kulunut vauvaa viihdyttäen ja yritetty sisällä nukuttaa. Yritettiin vaunuissa nukuttaa niin että oli kevyt lätsä päässä, kiedottuna kevyeen fleecepeittoon ja niin äitiyspakkauksen makuupussissa. Nukkui molemmilla yrityksillä vartin noin. Puoli tuntia sitten lisäksi myös mun sylissä. Pitäiskö luovuttaa vaunuyritys vai onko mahdollista että vauva pikku hiljaa oppii siihen ettei ole karhupuvussa aina? Harkitsin senkin pukemista mutta veikkaan että olisi liian kuuma.

Takaisin