Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pienet ne on murheet mullakin. Esikoisella oli tossa kuumetta välillä, ni ei oo sitäkään vertaa päässy ulkoilemaan. Vave kaa kun ei oo pakkasen kestävää sorttia, niin varmaan osittain sen takia typy on nukkunu tosi lyhyitä unia n. 4-5krt päivässä. Hiukan on sisäkkö olo.
Kuumeessa ollessa esikoinen oli kuin takiainen mun kanssa, oli siis ihan jees sinällään ku ei tarvinnu kieltää sitä mistään ja leikitkin sujui mukisematta. Ja se viihtyi jopa sylissä!

mutta. Mitään kotihommiahan siinä ei pystyny tekee. Ja mä niin tarviisin jonkun rauhallisen hetken tään sekasotku mökin selvittämiseen..

Tänään näin kaksi äitiä ulkona lenkillä vaunukoppalaisen kanssa. Täällä oli pakkasta 20! En olis itse mennnyt kyllä.

Täällä on kohta viikon ollut yli -20 pakkasta, tänään -27! Pää leviää...

Ja mikä ihme tuota ipanaa vaivaa, kun se ei suostu nukahtamaan yöunille ennen klo 23.30.... Eilen meinas taas hermo mennä kun toinen on ollut koko illan hereillä, puoli kymmenen silmät jo pyöri päässä väsymyksestä, iltatoimetkin jo tehtynä niin ei... Ja sit kun lopulta nukahdetaan (eilen klo 00.00) niin herätään yöllä kahden tunnin välein. Ja ite oon vielä flunssassa niin voin kertoa ettei oikein riitä enää huumori tähän hommaan.

Muokattu viimeksi:
Tääläkin alkaa huumori loppuun. Ei nukuta yöllä eikä päivällä. Ei nukahda ees tissille. Sylissä nukkuu hetken, mutta jos erehdyt laskeen sohvalle tai sängylle niin silmät aukee samantien. Vois toi pakkanen jo laskee, sais ton tytön ulos nukkuun.

Tänään näin kaksi äitiä ulkona lenkillä vaunukoppalaisen kanssa. Täällä oli pakkasta 20! En olis itse mennnyt kyllä.

Mä kärrytin rattaissa alle parivuotiaan uneen eilen ja siirsin autotalliin nukkumaan :) pakkasta -18. Naapurin lapset nukkuivat pihalla molemmat (1- ja 3-vuotiaat). Alle vuoden ikäistä mä en nukuttaisi ulos. Tänään -21 ja susäkissoina ollaan ihan kaikki!

Mä myös ihan poikki. Heräsin taas sen 8 kertaa yöllä kun on niin paha asento nukkua, muutaman kerran imetin. Väsyttää enemmän kuin nukkumaanmennessä. Eikä uloskaan voi mennä koko päivänä.. Ja autossa oli sit iskari mennyt (niin siinä autossa jolla voi lasten kanssa liikkua jonnekin).. Huoh.. Ei mitään tekemistä koko päivänä. Baaaaaah!!!!

Ameeba Oletan että toisella oli siellä rattaissa vauva kun toinen lapsi oli pieni mutta sentään jo käveli.. Että siksi niin jyrkkänä täällä. Kai vuoden ikäinen on jo eri asia. Me pojan kanssa illalla nukahdettiin sohvalle tunniksi. Sitten tissutteli itsensä uudestaan uneen niin sain katsoa pelin. Puol yksi nukahti sänkyyn. Nukkui viisi tuntia, kiitos siitä. Mut sen jälkeen aamut on taas tiheää imetystä. :/

Täällä taas uudestaan vauvan nenä vuotaa. Ja minäkin nyt flunssassa. Kiva kun imettää ja toinen jo nukahtanut niin säpsähtää hereille kun äiti yskii kun ei vaan voi olla yskimättä. Tai kova aivastus kanssa saa koko tyypin melkein pomppaamaan. Vähän herkkis...

Tämä on kyllä mahtava yhdistelmä tämä oma flunssa ja vauvan flunssa. Pojalle ei onneksi ole enää kuumetta mutta kamala yskä, välillä meinaa oksentaa yskänpuuskissa. Soitin eilen jo hädissäni taas lasten päivystykseen mutta on kuulemma ihan normaalia. Lapsi ei sitä limaa saa pois muuta kuin oksentamalla. Sanoivat, että jos yskimisen jälkeen väsähtää kovasti tai itkee aina kun laittaa vaakatasoon, niin pitää viedä näytille.
Eikö tämä jo voisi kohta loppua? Huomenna tulee viikko siitä, kun oltiin teholla. Tuntuu ettei tämä lopu ikinä!

Me ollaan kaikki kolme flunssassa. Pikkupotilas siis säpsähtelee jatkuvasti kun äiti tai isi niistää, yskii tai aivastaa. Tai sitten vauva itse yskii limaa kesken unien. Kuume aaltoilee edelleen 36.5 - 38.0 väliä. Nyt viimeisen vuorokauden on myös kakkaillut jatkuvasti. Ja se selvästi tuntuu kenkulta. On niin väsynyt ja voipunut ettei vaksa kuitenkaan syödä paljoo vaikka ruokahalua olis mut reppana nukahtaa aina heti tissin autuuteen. Koska pitää huolestua kuivumisesta..? Pissasta ei oo havaintoo kun kakka tulee niin usein ettei ainakaan pelkkää pissavaippaa oo ehditty välissä huomata. Ja kakka on niin märkää tavaraa et sen seasta on mahdoton tunnistaa pissa...

Kyynelten ja kuolaamisen loppuminen on hyvä merkki kuivumisesta. Pahimmassa vaiheessa ei juonut todellakaan paljoa ja olin aika huolestunut. Mutta jos itseä vähääkään huolettaa vauvan vointi, niin lähtekää lääkäriin. Luota siihen äidin vaistoon.
Lääkäri sanoi, että näin pienen kanssa puoli päivää syömättä alkaa olla raja.

Okei. No kuolaa tulee niin paljon että bodyt ja kuolahuivit on kaikki pyykissä nyt. Ei siis mitään hätää :)

Kuivumista voi tarkkailla myös aukileesta: kuopalla oleva aukile kielii yleensä kuivumisesta.

Jaa no ihmeteltiinkin jälkeenpäin miks lääkäri tarkisti aukileen lastenpolilla. Sanoi sen olevan vähän kuopalla ja itse oon huomannu saman. Mut ilmeisesti ei sit liian kuopalla kun lääkäri ei siitä kummemmin puhunut.

Täällä vauva kolmatta viikkoa flunssassa. Ei ole kuumetta nostanut ollenkaan, ja sen takia tuo varmaan kestääkin... Soitin yks päivä päivystykseenkin, mutta sanoivat olevan virusflunssaa liikkeettä joka voi kestää. Käskivät tarkkailla pissavaippoja ja syömistä. Pissavaippoja tulee hyvin, mutta syöminen vaihtelevasti huonoakin. Neuvolassa ilmeni, että ei ole paino noussut tarpeeksi ja pituuttakin tullut liian vähän :( onko tuo nyt ihme kun niin limainen välillä, ettei ruoka maistu. Lisäksi puklailee tosi paljon. Puklaillut ennenkin ja tästä olen puhunut neuvolassakin. Nyt vasta kiinnostuivat, kun neuvolakäynnillä puklas 4 kertaa. Lisäksi vauva on huutanu äänensä kähiäksi ja välillä itkee niin, että henki salpautuu :(

Voi ei Tiuku86! Sitä tuntee itsensä niin voimattomaksi, kun pieni on kipeä eikä voi juuri auttaa. :( Meillä on nyt viikko sairastettu ja alkaa helpottamaan. Varmaan väsy kolmen viikon jälkeen!

Väsyttää!!!!! Oli miehen aamu ruokkia poika. Poika herää 8.16. 8.30 mies tulee pojan kanssa sänkyyn herään höpötykseen "odotetaan että äiti herää". No mikä vikana? Poika ei ollut suostunut syömään tuttipullosta tuutia. Lämmittikö. Ei ollut. Meni uudestaan alas pojan kanssa..alhaalla kauhee huuto. Menen perässä. Poika vaan yksinään huusi sohvalla. Mies tulee tuttipullon kanssa. Syötän hetken ja kysyn niin mikä tässä oli ongelma ja menen takaisin nukkumaan. tunnin päästä tulee mies pojan kanssa ylös kun poika ei nukkunut kuin puoli tuntia. En nukkunut kuule minäkään!!! Imetän poikaa ja kas mies alkaa kuorsaamaan! :[

Minkki: mun pojalla on ollut ummetusta noin 1,5kk iästä asti välillä. Ollut osittaisimetyksellä ja siirtyi täysin korvikkeeseen alle 3kk ikäisenä kun imetys ei enää sujunut ilman kamalia tappeluita. Sain magnesiumjauhetta (kokeiltuani kaiken mahdollisen luumusta mallasuutteeseen tuloksetta) ja sillä vatsa alkoi toimia seuraavasta päivästä asti moitteettomasti! Vaihdoin myöhemmin vielä korvikkeen lehmänmaitopohjaiseen luomukorvikkeeseen (Holle -merkkinen) niin ilmavaivat ja ummetus loppui siihen ja kakan värikin muuttui takaisin "normaaliksi", eikä sen koommin ole tarvinut magnesiumjauhettakaan.

Sain tuota jauhetta ilmaiseksi eräältä homeopaatilta. Varmaan googlaamalla löytyy mistä sitä voi saada.

Tsemppiä ummetuksen kanssa, se on kyllä niin ikävä vaiva pienellä :( itse välillä helpotin oloa siten että rasvatulla tops-puikolla hellästi avitin niin poika sai itse punnattua pökäleet ulos. (Tätä ei kyllä ole hyvä tehdä usein ja muutenkin tulee olla varovainen. Topspuikkoa ei saa laittaa 1 cm syvemmälle)

Missä ketjussa oli puhetta ummetuksesta??
Alkaa mua ja tyttöä rassata kun kakkaväli on ollut noin viikko ja nyt vissii jo pidempäänkin. Luumusosetta olen antanut kahtena päivän lusikan kärjestä: ei vaikutusta.

Minkki: mun pojalla on ollut ummetusta noin 1,5kk iästä asti välillä. Ollut osittaisimetyksellä ja siirtyi täysin korvikkeeseen alle 3kk ikäisenä kun imetys ei enää sujunut ilman kamalia tappeluita. Sain magnesiumjauhetta (kokeiltuani kaiken mahdollisen luumusta mallasuutteeseen tuloksetta) ja sillä vatsa alkoi toimia seuraavasta päivästä asti moitteettomasti! Vaihdoin myöhemmin vielä korvikkeen lehmänmaitopohjaiseen luomukorvikkeeseen (Holle -merkkinen) niin ilmavaivat ja ummetus loppui siihen ja kakan värikin muuttui takaisin "normaaliksi", eikä sen koommin ole tarvinut magnesiumjauhettakaan.

Sain tuota jauhetta ilmaiseksi eräältä homeopaatilta. Varmaan googlaamalla löytyy mistä sitä voi saada.

Tsemppiä ummetuksen kanssa, se on kyllä niin ikävä vaiva pienellä :( itse välillä helpotin oloa siten että rasvatulla tops-puikolla hellästi avitin niin poika sai itse punnattua pökäleet ulos. (Tätä ei kyllä ole hyvä tehdä usein ka muutenkin tulee olla varovainen. Topspuikkoa ei saa työntää 1 cm syvemmälle)

Takaisin