Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äitiyspakkauksen pussissa sisällä? Oliskohan ollu kuuma ihan noissakin.. :O

Voi olla että heräili kuumuuttaan. Meillä vaan tuolla kuistissa ei ole sama lämpö kuin normaali huoneenlämmössä..niin ajattelin että pitää olla enemmän päällä.

Ok, aattelin tavallista sisälämpötilaa ja kuulosti aika lämpöseltä. :D

Kekkasin viedä kuistiin jossa saa olla rauhassa eikä tarvitse kissaa vahtia.. Juu ei mitään. Oppiikohan hän vaan nukkumaan niin taas. Alussa nukkui kopassa sisällä ja se lopetettiin kun alkoi nukkumaan pitempiä pätkiä ulkona. Huoh mä niin tarvitsisin vauva oppaan.

Rota-rokotteen ripuli kestänyt nyt aika lailla 2 viikkoa. Voisko tää jo loppua?? Tuntuu, että vauva nukkuisi jo koko yöt ellei heräisi siihen ripulointiin. Muita kohtalontovereita?

Aika pitkä aika..et sitten itse ole ottanut mitään uutta ruokavalioon? Sitä minä jo epäilin kun ripuli kesti viikon verran.

Meillä rotan 'vaikutusajaksi' annettiin kaksi viikkoa. Yleensä viikon päästä rokotteesta on pahimmillaan, kun virus on itänyt. Kakkaamiseen se ei täällä vaikuttanut juurikaan, mutta vetistä oksua tuli komeassa kaaressa aikalailla 1,5vkoa. :(
Unihommista, meillä selkeesti illalla tankataan läheisyyttä(nukkuu omassa pinniksessä). Viimeiset pari tuntia ennen nukahtamista vanhempien syli on paras. Kun alkaa uni/nälkäkäninä, mennään makkariin ja nukuttelen viereeni tissille. Syö niin pitkään että päästää irti itse ja sitten hengaillaan vartin verran vielä siinä. Sitten röyhty ja omaan sänkyyn. Toimii hyvin. Ensimmäinen yöunipätkä on meillä lyhentynyt parin viikon aikana; ensimmäinen noin 3-4h(ennen 4-6h), sitten menee seuraavat pätkät 3-2h.
Päikkärit aiheuttaa meillä pään vaivaa, kun niille ei tahdota nukahtaa. Aina itkun saattelemana, ellei lähdetä autolla liikkeelle sielä nukkuu kyllä. Eilenkin meidän päikkärit oli 40min, 30min, 25min. Pakko pitää vaan tissillä sit pidempään, jos siinä torkkuu. Muuten ei tuu mitään kun raivoaa väsypäissään. 2kk asti nukkui paljon paremmin vatsavaivoista huolimatta, päikkäreitäkin yleensä 3x2h.
Vaipoista poitsulle ehdottomasti parhaita pampersit. Ei falskaa vaikka pippeli olis jääny vinoon. Liberoissa tuli heti läpi, vaikka vaippa olis muuten lähes kuiva. Nyt on käytössä kolmos koko, vielä ihan hyvä meidän reitevälle lähes 7kiloselle. :D

Ja tuohon ruokavalioon! Olen kanssa huomannut, että tiettyihin ruokiin reagoi. Suklaa on ollut pannassa ekalta viikolta asti, se oli selkeästi pahin. Jotkut hedemätkin aiheutti lisäpuklua. Samaten maitotuotteita jouduin karsimaan, nyt päivässä tulee vain muutama pieniannos, esim raejuustoa tai kermaa ym. Gluteiiniton oon muutenkin, niin siihen en osaa sanoa. Mutta yllätyksenä tuli itselle, kuinka paljon oma ruokavalio voi vaikuttaa, jos on herkkä mahasempi lapsi.

En imetä enää eli ruokavalio ei voi vaikuttaa tuohon ripulointiin. Kaikista pahimmat on nää yöt kun joudun pesemään pyllyn niin toinen herää kunnolla unestaan ja huutaa kun hyeena.

Pitäis kans muuten alkaa tekemään kunnon rutiinia noihin iltoihin! Luin että se on koko yön nukkumiselle yks iso tekijä. Meillä se on vähän niin ja näin, poika "katselee" televisiota, on leikkimatollaan, sitterissä, nukkuu lyhyitä pätkiä. Ja huudon saattelemana saadaan yöunille 22-01 välillä

Meilläkin flunssaillaan. Itse oon ollu nuhassa viikon ja tyttö nyt pari päivää. Kuumetta ei oo eikä muutakaan, vain tukkoinen nenä. Viime yö meni sit täysin valvoessa kun ei meinannu pienellä henki kulkee. Hurjan tuntuisia tilanteita oli muutaman kerran yön aikana kun naama alkoi vääntyillä eikä ilma pihissyt. Yskimistä, itkua, äänetöntä itkua, aivastelua ja rohinaa koko yö. Reppana yritti nukahdella mut eihän siitä mitään tullu, eikä syömisestäkään. Suolatippoja laitettiin moneen kertaan ja nenäfridalla imettiin useasti. Paksua limaa saatiin ulos mut aina vaan rohina ja hengityksen takkuilu jatkui. Lähdin lopulta päivystykseen vauvan kans samalla kun mies lähti töihin. Siellä tutkittiin tosissaan vaikka mitään oireita ei ollukaan enää sen jälkeen kun kotoo lähdettiin. Tais pakkasilma avata röörit kunnolla :D hyvä vaan. Nyt tosin pelkään et kotona jatkuu taas tukkoilu ja takeltelu. Kuulemma saa käydä uudestaan sairaalas jos huolestuttaa. Siellä ollessa imetin kun kerran nenu toimi taas ja vähänkö maistui maito hyvin pikku potilaalle! Nyt raukka nukkuu menetettyjä yöunia ihanan rauhallisesti. <3

Meillä viime yö meni samoissa merkeissä. Heräsin joka kerta siihen, kun poika yski eikä saanut henkeä. En sitten loppujen lopuksi nukkunut montaa tuntia. Sängyn pääty on nostettu ylös, suolatipat ja nenäfrida on kovassa käytössä. Äsken nappasin saunan päälle, jotta saan kylppäriin kunnon vesihöyryt.
On tää niin tätä. Lääkäri vielä sanoi, että jälkitautina tämä RS-virus aiheuttaa joka neljännelle korvatulehduksen. Sitä odotellessa...

Meillä kerhossa vanhempi ex-neuvolatäti suositteli valkosipulia tukkosuuteen; muussaa muutaman kynnen esim harson sisään ja laittaa sen mahdollisimman lähelle lapsen päätä nukkuessa(tietenkin niin, ettei lapsi saa sitä otettua/avattua). Erittää kuulemma jotain entsyymejä. Jos ei valkosipulin tuoksu inhota, niin varmasti kokeilun arvoinen. :)

Joo, ei mitään Hepsuli :) Neuvolasta sanoivat että joillekin voi tulla kunnon oireet ekasta rotasta ja sovittiin että toinen rota annetaan vasta 4kk neuvolassa. Ainakin kuulemma suoja on nyt hyvä rotaripulia vastaan!

Jos jotakuta kiinnostaa liittyä lokakuisten salaiseen fb-ryhmään, niin yv:tä mulle! :):welcome

Poikaa nukutin tänään rohkeasti pakkasessa. Sitten siirsin kuistille nukkumaan jossa nukkui samoissa tamineissa kuin ulkona ja vaunukopassa 2,5 tuntia! :) En tosin tiedä miten saan nukkumaan kun ulkona palkasta 24 mutta meen sen mukaan mitä ulkomittari näyttää.

Lähdettiin sitten vielä illalla uudestaan päivystykseen kun se kuume nousi ihan hetkessä 36,5 -> 38,0. Nenärohina alkoi oikeestaan vähän jopa helpottamaan. Ja lähtiessä turahti kakkojen kakka vaipan, bodyn ja housujen läpi sitteriin asti. Sain käytännössä kylvettää koko vauvan siitä kakkamäärästä. Päivystyksestä päästiin heti lastenpolille mut siellä odoteltiinki sitten tunteja. Kuume oli laskenu 37,5 ja tyttö oli tyytyväisen oloinen oma hurmaava itsensä. Punnittiin koska viime punnituksesta on aikaa, nyt 10vk ikäisenä 4500g. Kun lopulta lääkärille asti päästiin niin löytyi toisesta korvasta tulehdus johon saatiin antibiootti. Eiköhän me tää tauti selätetä pian!

Missä ketjussa oli puhetta ummetuksesta??
Alkaa mua ja tyttöä rassata kun kakkaväli on ollut noin viikko ja nyt vissii jo pidempäänkin. Luumusosetta olen antanut kahtena päivän lusikan kärjestä: ei vaikutusta.

Joulukuussa ja tässä ketjussa ainakin. Voit syödä itse luumuja ja rusinoita. Hörpyttää keitettyä jäähdytettyä vettä tai kuivattu luumu liottaa vedessä ja tarjota sitä vettä vauvalle. Luumusosetta sai antaa 1tl 2 kertaa vuorokaudessa.

Takaisin