Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jemppu, mä mietin ihan samaa. Ehkä kokeilen ensi yönä vaikka sohvalla nukkumista kun ähinä alkaa. Ja kakkaan tuntuu meilläkin liittyvän. Tekee sen yleensä kun noustaan sängystä ja esikoinenkin on jo hereillä.

Meillä toi ähinävaihe on nyt selkeästi viimisen ehkä 3vk aikana rauhoittunut. Sitä ennen hakeuduin muutaman kerran viikossa sen yö syötön jälkeen suosiolla sohvalle. Miestä kun ei toi ähinä hetkauta... Ja mulla triina alkaa tykyttelyt välillä tän kuopuksenkin ähkäisystä yöllä.

Kyllä alko itelläkin tykyttelyt viime yönä. Oi jospa noi ähinät meilläkin helpottais kuukauden kuluessa!

Meillä tankkaa iltaisin edelleen sen 2-3 tuntia välillä torkahtaen. Ja nukahtaa vaan tissille. Iltaisin kitisee kuten vauvat yleensäkin ja nukuttaessa lasken viereeni nukkumaan, välillä onnistuu, välillä ei. Normaalisti nukkuu 4-5 h putkeen kunnes tissille ja sitten toinen pitkä unipätkä.

Meidän tyttö nukahtaa iltaisin omaan sänkyyn ja sitten kun on syöttö n. 5h kuluttua, otan viereen nukkumaan ja näin mennään aamuun asti kunnes taas syö.

Meillä on nyt kolmena iltana neiti näyttänyt iltatissittelyn jälkeen selkeitä väsymisen merkkejä (haukottelu, silmien hierominen) niin minä olen vienyt neidin suoraan sänkyynsä nukkumaan. Ja tämä tapahtuu klo 19-20 aikoihin. Likka nukkuu hyvin noin puoleen yöhön jolloin eka syöttö ja toka syöttö noin klo 05.00. Sen jälkeen alkaa tuhtaaminen jolloin kolmen tutin suuhun takaisinlaiton jälkeen otan likan meidän väliin johon nukahtaa helposti (??). Mikä siinä on et ei omaan sänkyyn pysty enää aamuyöllä nukahtaa? :D siinä sit pötkötellään noin kahdeksaan asti kunnes mä herään ja syön aamupalan ja sit jo siel sängyssä onkin aamujutustelu käynnissä Isin kanssa :)
Päikkärit nukutaan aamulla noin 9-12 ja iltapäivällä noin 14-16. Onneks päivät on jo aika rytmitettyjä et osaa järjestää kyläilyt yms hereilläoloaikaan :)

Täällä alkaa kans n. Klo 5 kitinä ja ähinä. Ja sitten otankin pojan viereen ja siinä jatkaa uniaan sitten... Ihme tyyppejä. :D

Ei meillä se ähinä kyllä lopu vaikka kuinka ottais viereen. Loppuiskin! Sais nukkua vaikka mun päällä jos se helpottais.

Meillä poika simahtaa edelleen puoleen yöhön mennessä kunnon yöunille. Ensimmäisen kerran herää neljän ja viiden välissä eikä myöskään nukahda enää omaan sänkyynsä paitsi vartin pätkiksi mutta meidän sängyssä saattaa nukkua rauhallisesti vielä toiset viis tuntia. Mäkin saan jo vähän paremmin unta. Vielä jokin aika sitten en kyenny enää nukkumaan kun olin pojan yöllä syöttäny mutta nyt uni tulee jo nopeammin. Poika syö kuin hevonen ja pitkät imetyssessiot aiheuttaa päänsärkyä.

Mulla on ihanan helppoa. Varsinkin kun pojalle riittää sekin että höpöttelen sille toisesta huoneesta. Jouluvalmistelut oli hauskoja kun kämppä oli koko ajan täynnä ihmisiä askartelemassa ja leipomassa ja sain työnnettyä rakkaan lapseni melkeinpä kenen tahansa syliin ja pojalle riitti koko ajan äksöniä.

Mun onnekseni lapsi suorastaan rakastaa kauppareissuja. Ainoa mikä on kamalaa ja aiheuttaa hirveitä raivareita ja tukehtumisääniä ja murinaa ja ärinää on kypäräpipo. Se lienee saatanasta.

Aah, meillä on nyt vähän toista viikkoa melkein joka ilta nukahdettua omaan sänkyyn kahdeksan maissa ja (mikä parasta) sieltä herätään syömään joskus puoli kasin maissa aamulla. Mitä ihanuutta. Itse vielä havahdun muutamia kertoja yössä antamaan tuttia, jotta tyttö lopettaa hyörimisen ja ähinän, mietinkin jo tytön omaan huoneeseen siirtämistä, jottei nuo ähinätkään häiritsisi.

Btw, määrä joskus päättelin, että kun vauva ei toisinaan asettunut(ja varmasti niitä tulee kun ei asetu) omaan sänkyyn nukkumaan vaan pitää päästä viereen, niin lienee silloin on läheisyyden ja kosketuksen puutetta, joten sitten sitä saakoon. Onhan se pienelle vauvalle pitkä aika olla erillään muista, kun on useita tunteja nukkumassa omassa sängyssä ja sen wonder weeksin mukaan lähes jokaiseen henkiseen kehitysvaiheeseen liittyy lisääntynyt sylin kaipuu ja meillä aika usein juuri tuolloin on noita öitä, kun pitää päästä viereen.

Mä mietin että koska uskallan aloittaa nukuttamisen omaan sänkyyn. En ainakaan niin kauan kun herään öisin siihen kun maidot tulee suusta ja toinen meinaa niihin tukehtua. Tai uskaltaisiko päivällä koittaa omaan sänkyyn nukkumaan. Neuvola sanoi ettei alle 10 pakkas asteen saa laittaa ulos nukkumaan. Ensi viikoksi luvattiin kovia pakkasia. :/ pakko siis on koittaa. Tarttis olla joku yhtä hyvä rutiini kuin vauvuun laittaessa mutta kun ei sisälle nukuttaessa voi oikein vaatteitakaan lisää pukea niin mikä se juttu sitten olisi??

Mä laitoin aikaisemmin pojan vaunukoppaan ja peiton päälle. Sitten sitä heiluttelin aikani kunnes hän nukahti päiväunille. Siis jos ei voinu viedä ulos.

Tuo vauvan ja äidin symbioosivaihe alkaa rikkoutua vasta 5:llä kuulla. Siihen saakka vauva tarvii äidin läheisyyttä myös yöaikaan. Itse näen sen niin, että vieressä nukuttaminen parasta vauvalle - tästähän tutkimuksetkin kertovat suotuisia terveysvaikutuksia olevan paljon, jopa vauvan sydämen tulevalle terveydelle ja itsenäistymiselle jne. Eli jos suinkin mahdollista, kannustaisin kyllä vieressä nukkumista. Itse puen vaven lämpimästi sekä itseni yöksi, niin tarvitaan vaan ohut villahuopa peitoksi eikä ole tukehtumisvaaraa.

Täällä nautitaan edelleen rotarokotteen sivuvaikutuksista. Rokote annettiin 18.12 ja ripulia on nyt ollut viikon verran, loppua ei vielä näy. Turhauttavaa.. Vauva-uinti pitäisi aloittaa lauantaina mutta ihan turha sinne on mennä jos tää ripuli jatkuu :/

Siis täällä on ollut myös ripulia, mutta jotenkin en osaa yhdistää sitä rotan koska alkoi vasta viikko sen jälkeen. Ajatellut että johtui syömistäni omenoista kun nyt selvästi rauhoittunut.

Meillä oli eilen niin järkyttävä päivä tuon rotan takia että huhhuh. Poika tyhjensi itseään molemmista päistä koko päivän ja illalla nousi lämpökin. Välillä huusi ihan täyttä kurkkua ja välillä vain vaikeroi kylmä hiki otsalla :( Annoin nukkumaan mennessä särkylääkettä ja vajaan tunnin huudon jälkeen poika nukahti. Yö meni tosi levollisesti sitten. Jännä nähdä mitä tänään on luvassa!

Mites olis kapalointi päiväunille Hepsuli? Ulkovaatteethan toimii ikäänkuin rauhoittavana kapalona (ei saa niin huidottua) ja olis samalla se pukemisen rutiini.

Mä oon hurja ja luotan, ettei vauva sitten reagoi rota-rokotteeseen. Saadaan se pari päivää ennen ristiäisiä. Niin saatiin esikoisellekin.

Pauveli Meillä on kyllä oikein kapaloliina, viimeksi kun sitä koitin en saanut sitä tarpeeksi tiukasti ja poika sai kädet ujutettua ulos.

Poika on kyllä ihana kun hänet pukee ulkoasuun, hymyilee ihanasti. Hetken huutaa kun lasketaan koppaan, mutta tutti rauhoittaa ja kopan keinutus ja toki pimpelipom.

Mä ajattelin tänään pitkästä aikaa kokeilla ulkopäikkäreitä. Jos nyt se puoli tuntia menis edes.

Tänään on edelleen paljon kakkaa ja puklua ollut aamussa, mutta itkua ei niinkään. Jospa se tästä!

Voiko rotarokotteesta tulla noin pahojakin oireita..ettei olis vatsatauti iskeny sattumalta samaan aikaan.. Millä aikavälillä oireet alkoi rokotteen annosta?

Takaisin