Vauva arki

Ja poitsu tosiaan syntyessään painoi 3380g siitä tippui aika hyvin painoa ja sepä aloituspaino otettiin takasi iha parissa pvä :D maitoa kun pumppaan helposti tulee yhdestä rinnasta se 120ml ja poika sen vetäsee kerrallaan, jos ei nukahda nii hetken päästä tissikin jo maistuu :D tuleepi ponteva poitsu meille
 
Mä olin unohtanu että ne nukkuu näin kovasti ja sitten syö ja vähän katsastelee ja taas nukkuu. :-) söpöliini. J yö meni imutellessa ja tiiraillessa. Tosiaan alkaa varmaan masuvaivat pian kun nyt näin rauhallinen...
 
Meille on saapunut tissiraivo! Ei kyllä joka syötöllä, mutta hyvin usein. Onneksi osaan ottaa asian suht rennosti, enkä itse raivostu. Hieman on silti raskasta etenkin yöllä kun tyttö huikkaa vähän tissistä ja päästää irti huutaakseen ja taas huikkasee vähän ja päästää irti huutaakseen jne. Näemmä tissit suihkuttaa liian kovaa maitoa, niin tyttö hermostuu siitä. Luin asiasta ja aloin nyt syöttää vain yhdestä rinnasta montatuntia ja sitten vaihto. Tämä on kyllä auttanut aika paljon tissiraivoon, muttei ihan kokonaan. Tyttö on nyt myös enemmän tissillä kun ei tule niin nopeasti maito. Empä sitten tiedä kumpi vaihtoehto on minulle helpompi, mutta tyttö varmasti tykkää hitaammasta tissuttelusta ja sillein sitten tehdään. Välillä on hieman huvittavaakin kun tyttö huutaa ihan raivoja ja seuraavassa sekunnissa syö onnellisena. Ehkä kasvetaan tästä(kin) vaiheesta yli joku päivä:rolleyes:

Sairaalassa (Jorvissa) sanoivat, että he neuvovat nukuttamaan kyljellään ja neuvolassa opettavat selällään. Minä nukutan miten sattuu. Selällään kun tyttö on niin pyrin kääntämään pään sivulle, että mahdollinen puklu pääsee valumaan ulos. Tyttö on kyllä kova yskimään, jos meinaa mennä väärään kurkkuun, että luotan tyttöönkin, ettei tukehdu. Se takia en ole myöskään ollut niin takka miten päin laitan neidon nukkumaan kun löydän kumminkin tyypi ihan eri asennosta. Näin pieni tekee vielä noita vahinko kierimisiä (tai ainakin meidän tyttö) ja hän on levoton nukkuja, joten on hieman mahdotonta yrittää vain yhtä asentoa pitää pikkuisella. :dummy1:
 
Mä täällä jo lueskelin koliikista, liekö meille rantautumassa. Toivottavasti vain väärä hälytys.

Vauva-arki on väsyttävää ja ihanaa. :Heartred
 
Pookkana: Mun esikoinen sai noita rintaraivareita ja imetys tyssäsi sitten jo 3kk iässä. Varmaan luovutin liian helposti, kun ensimmäinen lapsi oli kyseessä. Toisen kohdalla jatkoin vain sitkeästi imetystä ja tuo raivoaminen meni nopeasti ohi ja pojan saikin sitte vieroittaa tisusta 13kk iässä.
 
Vimpa: näin mä vähän luin, että herkästi mammat luovuttaa siinä vaiheessa! Pitää nyt vaan jaksaa tätä kun menee aika varmasti ohi kun vaan jaksaa hetken. Yöt on vaan pitkiä kun kuuntelee sitä pätkittäistä huutoa. Onneksi tiedän, ettei kyse ole mistään vakavasta, niin osaan ottaa rauhallisemmin ton rintaraivoilun. Yleensä se huuto loppuu kun vaan tunkasee sen nännin suuhun:D Kiva kuulla että teillä meni sitten nopeaan ohi kun vaan jaksoi jatkaa:)
 
Mä niin nautin tästä äitiydestä! ei voi käsittää miten toi pieni voikin olla niin ihana hän on kovin kiltti eikä kiukuttele kuin silloin, jos äippä on liian hidas ja joutuu pitempään oottaa tissille pääsyä. Oon ihan ihmeissäni, että voiko tää olla näin helppoa! Toki muutamia hankalampia hetkiä on mahtunut mukaan ja tissit on perkeleen kipeet, mutta en valita :) jospa nää tissitkin tästä tottuis... muutamana yönä on väsyneenä päässyt itku ja oon muettinyt jo koko imetyksen lopettamista. Sattuu niin perkeleesti vaikka on lansinohit ja kumit käytössä :sad001 mut kyllä me vielä yritetään!
 
Pyydä Maatunen apu neuvolasta tai muualta imetykseen! Ei ole kiva noin imettaa!:sad001

Oma mussukka on kyllä ihan samanlainen. Itku tulee vaan jos ruokailu ei mene kuten neiti haluaisi:)
 
Pookkana: joo öisinhän se huutaminen on kaikista ikävintä kuunnella, kun on itsekin väsynyt. Tsemppiä sulle ja voimia imetyksen kanssa.
Maatunen: Onko sulla koko tissit kipeänä vai nännit? Mulla on kolmen ensimmäisen lapsen kans kipeytynyt nännit niin, että tuntui että itku pääsee joka kerta kun alkoi imettää. Sitä kesti varmaan n. kuukauden ennen kuin helpotti. Tämän neljännen kanssa ei ole enää nännit olleet kipeänä, varmaan ei enää ole tuntoa niissä ollenkaan :) joskus taas vissiin hieman kylmä meinannut käydä kun on koko rinta kipeytynyt ja imetys on sattunut niin siihen on auttanut semmonen kuuma lämpötyyny rintaa vasten, kuumassa suihkussa käsin lypsäminen ja hierominen ja paljon imetystä kipeästä rinnasta vaikka tuskaa on tehnyt. Tsemppiä Maatunen, jospa rinnat pian paranisi.
 
Mulla sama juttu kolmen aikasemmin kanssa on rintakumia joutunu käyttää ja ollu nännit tosi kipeet ja rasvailla on täytynyt. Nyt ei ole ollu mitään ongelmaa. Ei yhtään kipeät ja heti on onnistu tosi hyvin. Ehkä kolmena aamuna oo pumpannu ku ollu niin täynnä, muuten on tasottunu tosi hyvä maidon tulo eikä enää tarvi pumppaa.. Eli tulee juuri sopivasti. :)

Tsemppiä maatunen kyllä ne rinnat tottuu ajan kans.
 
Meillä ollaan nyt oltu pari päivää kotona. Nuorimies on aivan ihana :Heartred imetys sujuu hyvin. Poika nukkuu vieressä (vaikka toisin olin päättäny) on vaan helpompi iskee yöllä tissi suuhun ilman sen kummempia liikkumisia. Voi jatkaa ite unia samantien :) hirveen tyytyväisenä tämä äitin nappisilmä nukkuu suurimman osan ajasta :Heartred ei sitä sylistä raaskis laskee ollenkkaan.
 
Täällä on ollut hiukan hankalampaa. Aamuisin herätään joskus 7-9, kaikki on tyyntä ja ajattelen, että tämä päivä on helpompi. Imetän, syön aamupalaa, seurustellaan. Joskus noin 10-11 alkaa itku. Vaikuttaa vatsakivuilta. Liike, eli jonkinlainen heijaaminen auttaa. Välillä nukahtaa, mutta sänkyyn laskiessa herää huutamaan 5-30 minuutissa. Eilen jatkui iltaan asti tällainen meno, tosi rankkaa ihan fyysisestikin yrittää liikuttaa toista jatkuvasti. Yöksi saapuu rauha, noin 20-22 laitan nukkumaan ja herää öisin 2-3 tunnin välein syömään, mutta ei itke.

Soitin neuvolaan, eivät osaneet muuta sanoa kuin kokeilkaa rela-tippoja ja vatsavaivat ovat ikäviä. No niin ovatkin, koko päivä menee itkua lohdutellessa.
 
Kokeile Disflatyliä ja Manducaa/kantoliinaa. Nuo tipat hajottaa ilmakuplia ja pystyasento jeesaa ja on itsellesikin parempi jos paljon kannat.
 
Ootko rondine kokeillu white noisea, youtubesta pitäis löytyy (joillaki toimii imurin hurinaki)
Autossa ja ulkona ainaki meillä poju rauhottuu... just tommosia 1/2 päivän kitinöitä meilläki takana 2 pvää, todella raskasta!! Dvitskut kantsii kokeilla jättää viikoks paussille kans ja seurata onko ongelma niissä.
 
Meillä kitinää joka toinen päivä. D-vitamiinit alotettiin niin että ekana ja toisena päivänä 1 tippa, toisena ja kolmantena 2 tippaa jne. Eli totuteltiin ja hyvin on tottunut eikä tuota masukipuja :)

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Ja ite annoin kakkoselle vesiliukoista d-vitamiinia kun ekan jälkeen suositukset on muuttuneet siihen öljyliukoiseen, jota taas masut kestää huonommin. Mutta kun esikon aikaan vesiliukoinen oli vielä suositus, eikä hänkään saanut riisitautia, niin vaihdoin tokallekin vesiliukoisen version kun vatsa oireili...
 
Noita d-vitamiineja epäilin minäkin. Kokeilin tänään jättää pois. Aamupäivällä herra itkeskeli kuitenkin, mutta laitoin manducaan, johon rauhoittui. Sen jälkeen oli vähän itkua, mutta noin klo 13 -> ei mitään ongelmaa. Nyt on sitten vaikea tehdä johtopäätöstä d-vitamiinista. Luultavasti kuitenkaan ei niissä vika, jos aamupäivällä kuitenkin itki? Mutta tosiaan iltapäivä on ollut rauhallista ja on nukkunutkin oikein hyvin.

Manduca rauhoittaa pojan hyvin, mutta on kovin kuuma, poika kun on lämminverinen muutenkin. Ja jostakin syystä manduca ei ole oikein mukava minulle, jännitän hartioita se päällä, vaikka olen yrittänyt säätää mahdollisimman mukavaksi.

White noisesta olen kuullut, mutta en ole kokeillut, kiitos siitäkin vinkistä!
 
White noisena voi kokeilla myös radion kohinaa. Radio siis viritetään kanavien "väliin", kuuluu sitä suhinaa :) Tän kuulin jostain..
 
Rondine:
Ne d-vitamiinit pitäs kai jättää semmoseks viikoksi pariksi pois, että voi tehdä niistä jotain johtopäätöksiä. Vähän kuin jotkin ruoka-allergiat, että kokeilujakson pitää olla aika pitkä.

Niitähän on esim kantoliinoja, jotka olis viileämpiä ja vois sopia sulle paremmin. Kannattaa katella vaikka facen kantovälinekirppareilta niitä.

Tausta meteliksi käy oikeastaan mikä vaan suhteellisen tasainen ääni. Jotkut käyttää hanaa, suihkua tai imuria. Mikä vaan toimii omalle perheelle:)
 
Rondine, ymmärrän väsymyksesi. Esikoistani sain kanniskella paljon juuri n kuukauden iästä alkaen jonkin aikaa. Vaihdoimme d-tipat rela-tippoihin, niissä d-vitsku mukana. Liian tiheä syöminenkin voi aiheuttaa masuvaivoja, kuinka usein teillä syödään?
 
Takaisin
Top