Vauva-arki :)

Tuli vain mieleen että harooko teidän vauvelit korviaan? Meillä poika kun makaa vasemmalla kyljellä, niin haroo raivoisasti nyrkillä edes takaisin oikeanpuoleista korvaansa. Mut ei tee samaa oikealla kyljellä maatessa...hmm. Voiko olla korvatulehdusta vai joku oma leikki? Ei kyllä muuten ole kipeän oloinen. Toki itkee niitä omia itkujaan välillä ja mielestäni ne ei oo mahakipuitkuja.

Jossain yhteydessä olen kuullut, että jos lapsi räplää korvaa, niin se voi olla merkki, että on korvatulehdus. Meillä vauva hinkkaa väsyneenä vasenta silmää, ei koskaan oikeaa. Voihan se olla, että toinen käsi on vaan paremmin hallinnassa ja tai sitten vaan sitä vasenta kutittelee.

Meillä huitoo sellasta ympyrää kans usein syödessä. En oo huomannu että se korvaan liittyis mutta käsi vispaa siis laajaa kaarta :)

Täälläki käsi välillä vispaa syödessä:joyful:
olin ihan yllättyny ku sohvalla poitsu punnas ittensä kyljeltä vatsalle! Käänsin takas kyljelle, mutta poju halus vatsalle. Äsken vielä oli pienen pieni uinuva nyytti ja nyt jo niiiin eläväinen:love7

Lapset tosi usein hankaa korvaa jos on tulehdus. Meillä kaikki korvatulehdukset esikolla ollu oireettomia sit vasta huomattu ku ollu tosi paha ja noussu korkee kuume. Joka kerta kuitenkin hangannut korviaan ni sen perusteella jo lähdetään lääkäriin et saa lääkkeet samantien.

Kirjotin aiemmin että meillä on arki alkanut sujua oikein hyvin.. se siitä sitten, viimeset 3 viikkoa illat ollu tosi vaikeita, ei tuota saa nukkuun millään. Ennen nukahti syömisen jälkeen siinä 22-23, eipä enää, ei ennen puolta yötä. Eikä mitään merkitystä mihin aikaan oon alkanut laittaan sitä nukkuun. Tuota korviketankkaustakin olen kokeillu mutta ei auta. Päiväunetkin on enää ollu sen 1-2h ku ennen saatto olla jopa 4h. Ja siis meillä ei ole mitään kitinää tai huutoa iltasin, se ei vaan nuku vaan paasaa ja ähisee sängyssään. Viime yö meni päin puota, nukahti 0.30, heräs 4.00 ja siitä oli hereillä 7.30 asti ja siitä nukku 10 asti, tuun kyllä hulluksi jos yöt rupee oleen tollasia. Auttaakohan tähän muu kuin aika? Mä alan olee tosi epätoivonen, tuntuu tosi vaikeelta tää.

Martza, kurjaa tuo! Vauvoilla on kuitenkin vaiheita, liittyy kehitykseen. Jospa siis menisi kohta ohi! Yritä vaan jaksaa ja rytmittää oma elämä parhaan mukaan vauvan tän hetken aikataulujen mukaisesti.

Meidän tyttö oli tässä 2,5 vrk kakkaamatta. Eilen sitten kakkasi, ja sitä tuli, ja tuli, ja tuli, ja tuli.... :D Onneksi oltiin kotona eikä esim. sairaalassa missä eilen taas annettiin verikoe.

Meillä on myös tuota vauvan "unettomuutta":) oon siitä tänne kirjotellukki ja ne tulee vaiheina ainaki meillä. Nyt on taas viimeset 3päivää menty päivisin 30min päikkäreillä...yöllä herätään 2-3h välein... ei kuitenkaan onneks oo mitään huutoa kurkku suorana vaan tahtoo seurustella, enkä oo ruvennu väkisin nukuttamaan päivisin...on RANKKAA, ota marza kaikki apu vastaan:thumright

Toivotaan että menee ohi, jotenkin nyt vaan tuntuu toivottomalta kun nukkumaan alkaminen menny päivä päivältä myöhemmälle vaikka joka päivä samoihin aikoihin oon alkanu nukkuun laittaan. Onneksi mies ymmärtää kuinka rankkaa tää on ja laittoi eilen tytön nukkumaan vaikka hänellä oli aikainen herätys. Tyttö alkoi nukkuun 2.00, heräsi 3.00, onneksi jatkoi unia kun laitoin silloin tutin suuhun ja sitten nukkui 10 asti. :)

Meillä tyttö hinkkaa silmiään vähä väliä ja muutenkin kädet huitoo holtittomasti joka suuntaan. Nyrkkiä ja sormia tunkee suuhun koko ajan heti syönninki jälkeen ja olis kyl kiva jos suostuis ottaan tuttia nyrkin sijaan, mut ei millään. Väliin sormet on niin pitkällä kurkus et alkaa kakoon:woot:. meillä on tyttö tehny nyt parina viikkona ihme syömälakkoja. Väliin vaikka on kova nälkä, itkee vaan tissillä ja suostuu ehkä pari imua ottaa ja sit alkaa yskiin maitoa pihalle ja hirvee itku päälle. Mulla sitä maitoa tulee suihkuamalla ja oon miettiny et tarvisiko sitä vähä pumpata pois ennen syöttöä, jos se sen takia ei suostu syömään... Miten muut jolla on suihkutissiongelmaa? Mut kuitenkin suurimmaks osaa syötöistä tyttö suostuu ihan normaalisti syömään, enkä viittis hirveästi pumppailla, ettei sitä maitoa ala vieläkin enemmän tuleen! Sit toine ongelma:rolleyes:. Miten sais tytön opetettua syömään pullosta? Viimeks vappuna söi ihan kiltisti, mut pari viikkoa sit ku miehen piti hoitaa tyttöä ku olin kaupoilla, ni tyttö ei suostunutkaan millään juomaan pullosta. Loppu sit äidin shoppailut lyhyeen:meh:. Nyt oon miehen pistäny muutaman kerran testaileen pullosta syöttämistä, mut ei sit millään suostu. Ja oon itsekin koittanut. Tarkotuksena olis et kuukauden päästä kun on neljä kk, alkaisin antaa iltavellejä jos se vähä sitä yöheräilemistä hillittis... Mut jollei pulloa silloinkaan suostu ottaa ni taitaa siirtyä vellien aloitus...

Mulla oli alussa suihkutissi tuo toinen. Ei siihen oikein mitkään konstit auttaneeet, tein sitten aina niin, että annoin sen suihkuta harsoon ja sittenkun suihku loppui, vasta syötin tytön.

Suihkutisseihin auttaa ainakin se kuulemma että syöttää pariin otteeseen aina samasta tissistä. En tiiä mihin perustuu, kun sittenhän se toinen tissi vaan täyttyy ja täyttyy.. :D

Meillä kans pitäis tuota pulloa reenata, että äitikin pääsis pihalle yksin. Mut en koskaan muista ja kerkeä harjotella. Jos nut tänään sitten muistaisin! Eihän se sitä ota mutta ainahan voi yrittää.

Hei kaikille :). Pitkästä aika kirjoittelen tännekkin. Meillä tyttö tulee ylihuomenna 3kk. Arki sujunut hyvin, tyttö nukkuu hyvin yöt. Herää 1-2 kertaa syömään ja välillä on nukkunut koko yön putkeen. Päivisin ei meinaa nukkuu millään, ei edes vaunulenkkillä ja usein joudun kanta tytön sylissä takaisin kotiin. Stressaankin ihan hirveästi lenkkeilyä kun tyttö alkaa ainaa itkemään vaunuissa. Joka päivää käydään kyl ulkona että tyttö tottuisi vaunuihiin. Tyttö osaa jo käänty masulta selälleem ja kovasti yrittää selältä käänty masulleen mutta ei ihan vielä onnistuu :D. Kovasti hymyilee ja seurustelee. Hieman vierastaa muita ihmisuä. Kädet on koko ajan suussa ja kuolaa,veikkaan et hampaat tekisi jo pikkuhilja tuloa.
Mulla on kanssa suihkutissit, mulla auttaa kun imettäessä otan nännistä pinsettiotteella hieman kiinni niin maito ei pääse suihkumaan. Tyttö siltiki välillä saa tissiraivareita ja olen joudunut imettää kävelleen edes-takas jolloin syö hyvin :). Päivät aika raskaita kun saa kannella tyttöä ympäri asuntoa eikä arkea helpottaa iäkäs vatsavaivoinen koira. Mieluummin kyllä rankat päivät kun rankat yöt. Voimia kaikille! Aika lentää. .

Meillä auttoi pullosta syömiseen se, kun löytyi oikeanlainen pullo. Ostin innoissani raskaana ollessa kahta erilaista pulloa, Philipsin Avent-pulloa (jonka piti olla rinnankaltainen) ja Ainun anti-colic-pulloa. Philipsit ei kelpaa ollenkaan (haluaako joku kaksi lähes käyttämätöntä pulloa?), mutta toi Ainu osuu ja uppoaa. Nyt niitä on kaksi ja se määrä kyllä riittää ihan hyvin. Ne voi myös kätsysti mikrossa steriloida.

Voi meijän pientä taisteluapina, tytöllä nousi rokotteista 38.1 kuumee ja oli kovin kärsivän oloinen. Koko illan kuului hiljaista kitinä, itkua. Ei jaksannu edes kova äänen itkeskellä. Onneksi paratabs auttoi pikkuista ja pääsi yöunille. Ymmärrän kyl miksei kaikki haluu ottaa lapsille rokoteita, kovin surullista katsoa miten pieni kärsii . :/

Mmeillä kans ollu tosi paljon rintaraivareita. Hetken juo ja sit hirvee huuto kuin kidutettais toista. Näkee et nälkä olis. Vaihdan rintaa usein ja pidän 5-10min pausseja ja jatkan imetystä. Välil onnistuu ja välil ei. Meidän jasmin hieroo silmiään kun herää se on jotenkin niin suloinen näky . Ja kääntyy myös mahaltaan selälleen usein. Välil tosin heiluu kuin heinämies. ☺
Meillä tyttö menee 9aikaa nukkumaan ja nukkuu seiskaan asti. Päivät sit kanniskelen sylissä kun kenenkään muun syli ei kelpaa.

Joo korvien hariminen kädellä on usein korvatulehduksen merkki. Särkylääkekin voi helpottaa tulehduksen kipua. Mut lääkäriin mielummin ja sieltä saa kuukauden tai 3kk jälkee uusinta käynnin. Normi korvien tarkastus.

Meillä tätä vauva arkea on haitannu mun hirmu kivulias niska jäykkyys joka on sitten älyttömän kipee. Särkylääkkeet nyt helpottaa mut ei kuitenkaa auta. 2viikkoa jo putkeen. Kiva ajaa autolla kun pitää olla lämmöt päällä ja kaulaliina kaulassa.

Naneko miten jaksat tyttöä kantaa kun on kipeät niskat? Onko sulle tullut se tuosta kantamisesta? Meilläkin kannetaan vauvaa sylissä iltaisin kun huuto on lähes jatkuvaa klo 19-24 ja mikään muu ei auta kuin sylissä olo ja kantaminen. Ja selkä onkin sit ihan paskana. :-( oon yrittänyt liinailua, mut tytsi ei suostu oleen siinä kuin 5-10 min kerralla, huoh.. muutenkin tuo rota aiheuttaa meillä hirveesti mahakipuja ja on laittanut päivärytmit ihan sekaisin. Onneksi tytsi suostuu syömään kuitenkin vaikka ekaksi se yritti aina ettei syö oikeanpuoleista rintaa kun siinä on vähän isompi nänni, mut olen ollut ovela ja tarjonnut sitä aina ekana. :-P

Pidättekö paljon vauvaa mahallaan? Kun teillä jo hienosti kääntyvät ja meillä alkaa vaan ihan tajuton huuto ja raivoominen kun on mahallaan. Vaikka sehän kait auttaisi mahavaivoihinkin, mahallaan olo siis..

Meillä ei vieläkään viihdytä lattialla mahallaan, alkaa huuto. Sohvalla kyllä onnistuu ja oon yrittäny laittaa leikkimattoa alle tai vilttiä lattialla,eikä vaan onnistu. Sohvallaki viihtyy mahallaan ehkä 5min.

Ei meilläkään käännytä, tosin tänään ikää tasan 2 kk. Mahallaan ollessa alkaa hetken kuluttua kauhea raivoaminen, kun ei se kääntyminen onnistu ja toisella menee siitä herne todella syvälle nenään :)

Huomasin että poju haroo toista korvaa tai välillä harominen osuu kyllä takaraivoon ja tätä silloin kun toisella kyljellä. Tietysti ajattelin het korvatulehdusta, mutta ei itke normaalia enempää. Jos kipua korvissa niin eikö huuto pitäis alkaa ku laittaa maate selälleen tai kallistaa päätä vähän alaspäin?

Takaisin