Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilla jaa joskus yksi paiva valiin kun kakkaa ei tule. Ja sitten sita tuleekin ihan vaipan taydelta. Hieman on hierottu masua ja selkaa, pumpattu jalkoja, hyssytelty ja kavelty ympariinsa vauvan kanssa. Masu silla turposi ja itkeskeli ja kiemurteli punaisena. En kylla osaa sanoa oliko noista mun rauhoittelukeinoista oikeasti apua muuta kuin juuri siihen rauhoittumiseen. o_O
Ma muutes pidan "kakkakalenteria". Muuten en koskaan muistaisi koska se on viimeeksi puskenut lastit ulos. :)

Te pohditte täällä kakan tulemattomuutta ja minä sen tulemista hiukan liiankin tiuhaan. Totesimme yks yhteen miehen kanssa tänä aamuna, ettei kumpikaan ole KOKO pojan eliniän aikana vielä vaihtanut vaippaa, jossa ei olisi kakkaa..

No, selittääpä pojan poikkeuksellisen kasvunkin, kun taitaa kakan määrästä päätellen vetää jäätävät satsit ruokaa!

Meidän neiti on kakkinut parin kolmen päivän välein jo pidemmän aikaa, välillä on päiviä jolloin piereskelee tosi antaumuksellisesti ja sitä luulee että nyt se kakka ainakin tulee mutta ei.. Tänään on jostain syystä ollut pulauttelupäivä, useampaan otteeseen on tullut maidot pihalle. Mielenkiinnolla odotan milloin ruvetaan nukkumaan. Päiväunet jäi tosi vähäisiksi ja kun luulin saaneeni tytön jo yöunille, tämä päättikin herätä syömään. Nyt sitten imetellään, toivottavasti äitikin pääsis kohta nukkumaan...

meillä on huomenna edessä vajaan 500km automatka, se on ihan varma että autossa rutisee hihoista ja niskasta tavaraa... Pitää varautua :)

Mä haluun sit tietää miten se matka käytännössä meni vauvan kanssa.. Kun mä haluisin jouluna reissuun sukulaisille ja mies vetoo vauvaan, kun matkaa edestakaisin yhteensä tulis yli 700 km.. Epäröi lähtöä siis. :(

Meillä toissa yö hienosti meni, viime yönä ei niinkään ja sama tänä yönä.. No, vauva nukahti just, kahden aikaan. Makuuhuoneeseen tultiin 23.. Hauskinta oli, että ainoa tyyli, miten ei huutanut kurkku suorana, oli pitää vauva olkapäällä, pomppia makkaria ympäri istumatta/pysähtymättä ja taputtaa takamukseen.. Oispa ollu askelmittari.. Aamulla tulee oleen pieni "krapula".

Muokattu viimeksi:
^varmasti jos te selviatte tuosta automatkasta niin me selvitaan kuuden tunnin lentomatkasta tuossa muutaman viikon kuluttua. Voi ihmisparkoja, jotka ovat varanneet saman lennon. :grin

Meillä on nyt neljän viikon tienoilla alettu kakkia kerran päivässä ( JÄTTI kakka) tai max 2 kertaa. Aikaisemmin oli lastit lähes joka vaipassa. Enimmäkseen syö rintamaitoa.

Oon yllättynyt siitä, miten paljon tuo mukula on ollut hereillä alusta asti ja miten kova homma siinä nukuttamisessa on. Sinnittelee silmät sirrillään eikä suostu nukkumaan. Lopulta torkahtaa hetkeksi tai sitten pidemmäksi toviksi.
Kovin on kevyttä unta beibillä. Meillä nukutaan kyllä enemmän lyhyitä pätkiä kuin kunnon putkia. Ehkä maksimi unet tähän mennessä on ollut jotkut 3,5 h. Kerran tai kaksi. :excited001

En voi kuin kateellisena ihmetellä, että jollain nukutaan tosiaan suurin osa päivästä ja yöstäkin. Itse oon suht vähä uninen (hitto, jos toi poika on äitiinsä tullut), joten joku neljän tunnin yhtenäinen yöuni ja pari lyhyempää pätkää olis tässä vaiheessa kuin pieni loma.

Päivät on ihan ok, mutta kyllä meillä itkuisuus ja vaativaisuus lisääntyy illasta alkaen niinkuin monilla muillakin.
Viime yönä ei maha vaivannutkaan. Eilen poika nukkui mutsinsa rinnan päällä (miks ostettiin edes pinnasänky?) ja äippä siinä samalla koiranunta n. 2h. Puol kolmesta eteenpäin melkein tunnin välein tissi suuhun ja äippä vaan kuroo univelkoja kiinni samalla. Puol 8 "heräsin" ja olin itse asiassa ihan levännyt :cool05

Nyt tuo nukahti imetystyynyä vasten röhnöttäen ja _varoen_ sen sai aseteltua sängylle pitkälleen.

Saria: Meillä on sama "kakkakuvio" kuin teillä, sitä on joka ikisessä vaipassa. Tosin aina ei mitään isoja satseja, tavara on sen verran löysää että sitä tuntuu tulevan joka pierun mukana aina lusikallinen. Ilmeisesti sekin voi olla vatsavaivojen merkki, mutta katsotaan nyt vielä, pari iltaa sitten poju tuntui vähän masuvaivaiselta mutta muutoin ollut kuitenkin aika tyytyväinen. Aloitin eilen d-vitamiinit, katsotaan miten ne vaikuttavat.

(kaikki nämä asiat, mitä yksityiskohtaisesti täällä teille selostaa... :laughing002)

Viime yö oli meillä muuten tosi onnistunut, taikatemppu taisi olla kylvetys ennen nukkumaanmenoa. Poika oli ensin kylvystä vähän hämillään, mutta sitten olikin ihan kivaa, kun huomasi, miten lämmin vesi häntä kannattelee. Äidiltä meinasi taas tulla itku kun toinen oli niin suloinen :love017 Kylvyn jälkeen kuivalteltiin hirveän huudon saattelemana, vaihdettiin puhdas vaippa ja yöpuku ja rauhotuttiin tissille. Sen jälkeen isi laittoi pojan omaan sänkyyn (kello oli n. 21.30) ja mä käväisin suihkussa, olin ihan varma, että poika olisi hereillä kun suihkusta tulen, mutta toinen olikin edelleen unten mailla. Poika heräsikin seuraavan kerran vasta vähän ennen yhtä syömään, ja sen jälkeen sammui taas omaan sänkyyn (jee!) vielä pariksi-kolmeksi tunniksi. Voi olla, että syöttö + takaisin pinnikseen olisi toiminut edelleen, mutta otin siinä kohtaa omaa laiskuuttani sitten pikkuisen viereeni syömään ja nukkumaan, eli loppuyön vain toinen meistä nukkui hyvin ;)

Ongelmana näissä upeissa yöunissa oli, että mä en itse osannut hyödyntää niitä, ensin en tajunnut käydä nukkumaan kun ajattelin, että "ei se nyt vielä nukahda", ja sitten vähän myöhemmin petiin mentyäni en saanut unta, kun ajattelin, että "ei se nyt enää kauan nuku". Hohhoijaa :p

Tsempit matkoille lähtijöille, kiva kuulla sitten, miten meni! Me ei olla noin pitkille reissuille vielä lähdetty, mutta parin-kolmen tunnin autoilut ovat jo sujuneet ihan ongelmitta, autossa taitaa olla kiva nukkua :)

Meillä illalla alkoi tää outo pulauttelu, lapsi ei halunnut olla kuin pystyasennossa jostain syystä ja siinäkin tulee muutaman minuutin välein ruokalusikallinen hiutalemaista maitoa. Riippumatta siitä, kauanko on syömisestä aikaa. Illalla ei edes huolinut ruokaa ennen ku kahden aikaan, jolloin sitten nukahti. Mun vaatteet ja hänen vaatteet haisee happamalle maidolle, en jaksa 15 min välein vaihtaa.. :S Googletin pulauttelusta ja tuli niin pelottavia vastauksia, etten halunnu lukee. :D Ja tosiaan noin pahana jatkunut vain illan ja aamun. Onkohan sekin vähän kausiluontoista tai normaalia? Anyone?

meillä tulee ja menee noita päiviä kun puklataan "riisipuuroa". Oon tullut siihen tulokseen että jotkut päivät poika tankkaa ihan hillittömästi ja seuraavana päivänä ruoka ei uppoa samalla tavalla, ja jos poika ahtaa ittensä liian täyteen niin pukluja tulee päivän mittaan riippumatta siitä kauan edellisestä ruokailusta on.

tunti taitettu matkaa ja poika ei ole edes avannut vielä silmiään :)

Tuosta yöunien hyödyntämisestä: itseänikin viime yönä oikein ärsytti tämä. Poika nukahti puolen yön maissa ja yleensä olen varautunut seuraavan kerran syöttämään jo yhden aikaan. No kello tuli yksi, minä valvon, ajatuksella helpompi nousta taas ylös hakemaan vauva tissille, kun ei ole ehtinyt nukahtaa. Sitten ajatukset alkoi harhailemaan tulevissa ristiäisissä ym. ja pyörein sitten stressaantuneena kahteen saakka. Taas ajatuksena, kyllä se nyt kohta jo herää, kun ei koskaan ole noin nukkunut. Sitten iski jo stressi, kello oli puoli kolme, eikä poika ollut inahtanutkaan, joten olihan se parkkeerattava takapuolensa siihen pinnasängyn viereen, istua siinä ja "vahtia" toisen hengitystä, herättäähän luonnollisesti ei raaskinut. Tunnin istuttuani kello oli puoli neljä ja siirryin omaan sänkyyni ja ajattelin nukkuvani. No, stressasin puolisen tuntia vielä vauvan harvinaisen pitkää unta ja olin nukahtanut noin neljän maissa vain herätäkseni sitten 20 yli 4 vauvan käninään :laughing002

Ei ollut aamulla pirteä olo ei :confused005

Nyt on alkanut yöt menemään jo todella hyvin. Aikaisemmin nukkui pelkän maidon voimalla ~22.00-05.00 ja siitä sitten syötön jälkeen takaisin unille ja herätys yhdeksän pintaan. Olen antanut nyt iltaisin velliä jonkun 40 milliä, riippuen tietysti siitä, tykkääkö herra sillä kerralla siitä vai ei. Yöunet ovat nyt pidentyneet 10 tuntiin. Voi tätä iloa ja riemua kun muutamana aamuna on saanut herätä kahdeksan aikoihin lypsämään kun nukkumaan on menty jo 11 aikoihin. Poitsu herää siis vasta 9 aikoihin, mutta itse pelaan varman päälle ja herään aikaisemmin, jotta aamut olisivat helpompia :D Ei tarvitse niin kiireellä hoitaa kaikkia aamuhommia ennen kuin voi ottaa muksun sängystä. Ja kaikista parasta tässä on se, että muksu vetäisee kolmen tunnin päikkäritkin puolen päivän aikoihin. :) Tänäänkin ehdin askarrella joulukortit loppuun, kirjoittaa ne ja laittaa kuoriin. Joululahhatkin sain paketoitua, kun muksu nukahti leikkimatolleen kesken juttelutuokion.. Kyllä oman jaksamisen kanssa sai taistella kuukausi sitten, mutta nyt on paaaaaljon helpompaa kun saa levätä kunnolla.:)

Poika on siis kohta kolme kuukautta, joten kyllä nukkumista ollaan jo harjoiteltukin..

Taas kakka-asiaa. Ei ole vieläkään näkynyt edes yhtä pientä tippaa.. Haisulipieruja on tullut paljon ja niiden pitkäaikaisen hajun perusteella olen luullut että helpotus olisi tullut, mutta ei.. Tyhjiä vaippoja vaan. Pissaa tulee ihan järkyttävät määrät, mutta kakka uupuu :(

Öisin kun vauvan kanssa valvoo tai on jostain asiasta ihan varma ettei oo normaalia. Sitten kun lueskelee näitä juttuja niin oon niin monet kerrat saanut huomata että samat murheet ja ongelmat on muuallakin. Ilmeisesti vauvat vaan toimii niin.
Tää viikko on ollu rankka kun oli jo tottunut siihen että poika on helppo ja kiltti. Noh, nyt on alkuviikko itketty iltaisin, yleensä poju mutta välillä sitten itsekin väsymyksestä kun ei poika nukahda ennen kuin 01-03 välillä ekan kerran kunnolla. Eilinen oli ihan pohjanoteeraus kun poika ei nukkunut kunnolla edes päivällä joten ei itsekään pystynyt korvaamaan menettyjä unia. Ilmeisesti masu vaivasi tai jotain muuta mutten sitä vielä silloin tajunnut, Yöllä käytiin nukkumaan n. klo 04.00 kun sitä ennen nukahti vain rinnalle ja sen jälkeen max 10min unta. Söi ihan taukoamatta koko illan ja päivän ja sieltä ne ähkypulautuksetkin sitten ladattiin äitin päälle. Onneksi mummullani oli tänään aikaa tulla meitä auttamaan niin sain nukuttua pari tuntia kun hän oli vauvan kanssa kävelyllä ja katsoi vielä vauvan perään kun kävin kaupassa. Luojalle kiitos mummusta jotka asuu lähellä ja on eläkkeellä. :love7 Oma äitini siis työelämässä vielä joten viikolla ei hän pysty auttamaan vaikka haluaisi. Mummua vielä kehuakseni hän on 74-vuotias ja äärimmäisen hyväkuntoinen ja toimelias. Ihan paras.

Täälläkin huudetaan illat j alkuyöt. Nukahtaa siinä 02 aikoihin ja herää syömään 5 - 6 aikaan. Ilmeisesti ihan tyypillistä vauvan iltaitkuisuutta. Mä jossain vaiheessa kerroin teille siitä Tracy Hoggin kirjasta. No, luin sen ja alettiin soveltaa sitä käytäntöön. Täytyy kyllä sanoa, että nyt alkanut jokseenkin toimia nuo metodit eli kolmen tunnin rytmi ja vauva vaikuttaa selvästi rauhoittuneen. Syödään siis joka 3 tunti ja vauva automaattisesti herää nälkäänsä nyt 3 tunnin välein. Sitten on aktiviteetteja ruokailun päätteeksi, kuten vaipan vaihtoa ja jutustelua, sitten valmistellaan nukkumaan (karpalo, laulu, ym, rituaali). Rytmi toimii loistavasti lukuunottamatta noita iltahuutoja. Iltaisin myös tankkaa vähän tiheämmin. Nyt odotellaan ekaa hymyä. Joko muiden vaavit hymyilee? :)

^^Hymyillaan juu silloin kun silta tuntuu. :)

Meidan pojasta (5 viikkoa) on tullut finninaama. :) Poskissa ja leuassa tosi paljon niita hormoninappyloita, jotka siis muistuttavat tavallisia finneja, joissa on valkeeta sisalla. Aika rumathan ne ovat, mutta ei kait tassa muuta voi kun odottaa, etta ne katoavat (kuulemma ajan kanssa ihan itsekseen)...

Olen huomannut muutes, etta aiheutan vauvalle pienen hepulin oisten vaipanvaihtojen yhteydessa. Minulla on lapsesta saakka ollut aina jaakylmat sormet ja varpaat. Johtuu vissiin huonosta verenkierrosta, silla elamantavat ovat terveelliset. Joskus nuorempana asiaa tutkittiin ja otettiin verikokeita, mutta asialle ei vaan loytynyt selitysta. Makuuhuone meilla on lammin, mutta silti sormet ovat kuin jaapuikot. Uninen ja lammin vauva ei oikein tykkaa, kun kosketaan selkaan ja peppuun kylmin sormin. Mutta minkas teet ressukka. :sad001

Ja mitas muuta. Meillakin on nukuttu pari viimeisinta yota perati viisi tuntia putkeen. En kuitenkaan ala kehumaan, silla se kolahtaa omaan nilkkaan. Olen huomannut, etta aina kun mainitsen jonkun asian menevan hyvin vauvan kanssa niin sillon vauvakarma kostaa, :devil10 ja sitten huudetaankin koko yo.

Kiitos Jasmin, meillä meni kirjaston varaukseen tuo suosittelemasi kirja. Kerron sitten mitä tykkäsin kun saan sen ja ehdin lukea.

Jep, täällä kolisee ainakin vauvakarma; mainitsin tänään, miten hienosti poika nukkui viime yön ja tuossa hän nyt roikkuu tississä, pirteänä kuin peipponen... :BangHead

Mä kokeilin tota päikkäreille käydessä.
10 sek: vauva tuijotti suu auki kulmat kurtussa
25 sek: vauva röyhtäisi
40 sek: vauva alkoi ilmeillä ja sai mut nauraan.
60 sek: kädet väsähti ja vauva tuijotti niin kysyvästi, että räjähdin nauruun ja laskin lapsen pois.

Pitäisköhän uus yritys illalla jos pokka pitää..

Takaisin