Huhhu, olenkohan mä missään asiassa maailman paras? Olen yrittänyt lohduttautua sillä, kun luin Jari Sinkkosen kirjasta, ettei tarvitse olla täydellinen, vaan tarpeeksi hyvä. Mutta näin äkkiseltään tulee mieleen tämmöistä:
Hyvää.
- Luulen, että sekä minun ja mieheni paras anti vanhemmuuteen on hyvä ja toimiva parisuhde. Se luo kotiimme mukavan leppoisan ilmapiirin, ja lapsi näkee että me arvostamme toisiamme ja tätä perhettä, keskustelemme kaikesta politiikan ja kakkavaipan välillä ja meillä on hyvä yhteinen huumorintaju, johon kuuluu myös kyky nauraa itselle. Emme kumpikaan huuda toisillemme, emmekä lapselle, emmekä kumpikaan käytä alkoholia liikaa. Nämä ovat minulle tärkeitä asioita, ja tulevat ensimmäisenä mieleen, koska olen itse eroperheen lapsi ja vietin suurimman osan lapsuudestani alkoholistiperheessä. Minulla olikin aika huono käsitys parisuhteesta, koska olin saanut vain huonoja malleja (ensin vanhempieni liitto, jossa äiti petti isääni ja lopulta lähti toisen mukaan, ja sitten äitini toinen liitto, jossa kaikki energia menee miehen alkoholismin ja muiden ongelmien peittelyyn).
- Ruokapuoleen olen minäkin tyytyväinen, meillä syödään itse tehtyä ruokaa, ja aika monipuolisesti.
- Yleensä ottaen olen kärsivällinen, ja osaan suhtautua asioihin huumorilla.
Huonoa.
- Eniten poden huonoa omaatuntoa iPadistä, jotan näpräilen ihan liikaa. Kaiken kaikkiaan minun on vaikea heittäytyä vain kotiäidiksi ja keskittää kaikki huomioni lapseen koko ajan. Kaipaan tolkuttomasti keskustelua aikuisten ihmisten kanssa, kaipaan lukemista ja kaipaan työelämää.
- Omissa elämäntavoissa olisi skarppaamista sen suhteeen, että pitäisi liikkua enemmän ja herkutella vähemmän, ettei lapsi opi minun huonoja tapojani.
- Mulla menee säännöllisesti hermot jonkun ihmisen kanssa, ja usein kyse on sukulaisista tai perheelle läheisistä ystävistä. Pitäisi oppia, ettei motkota lapsen kuullen vaikka oman äitini käytöksestä, vaan antaa lapsen pitää hyvät suhteet isoäitiinsä.