Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
(en osaa näköjään kirjoittaa loppuun ennen kuin lähetän vastauksen...)

Piti siis vielä sanomani, sitä olen miettinyt, että nyt yhden lapsen kanssa on kuitenkin vielä kohtuullisen vapaa liikkumaan, kun mukulan saa mukaan melkein minne vaan. Mutta jos noita joskus tulee enemmän, niin mitenköhän sitä sitten jaksaa, kun on kaksi erilaista päivärytmiä seurattavana eikä liikkuminenkaan varmaan helpotu useamman kanssa :eek:

Mäkin olen miettinyt sitä samaa. Toisaalta olen välillä esim. ton syömisen kohdalla sanonut miehelle, että mulla ei varmaan ole ollut varaa temppuilla niin paljon kuin neidillä, koska olin kolmas lapsi. Että jos ei ole syönyt sitä mitä annetaan silloin kuin annetaan, niin kukaan ei ole kerennyt miettiä että antaisko käteen kauhan tai pullasudin. Toisaalta kaverin kanssa puhuttiin, että kun heillä on kolme lasta, niin se kolmas kyllä on saanut vähemmän huomiota kuin ensimmäinen tai vielä toinenkaan, mutta voittaa sen takaisin rennommissa ja kokeneemmissa vanhemmissa.

Kaveri oli just käymässä ja puhuttiin siitä, että kun eka laps ja kaikki uutta, niin teki asiat ihan by the book. Sittemmin on tajunnut joistain seikoista, että olis voinu toisinkin, moni asia ois helpottunu..
Ens kerralla(?) viisaampi!

Toisaalta nyt kuvittelee vielä hyväuskoisesti kasvattavansa lapsen jonkun tietyn linjan mukaan, mut pitänee varautua, ettei asiat onnistu niinku ite on suunnitellu. Lapsella on oma tahto, toisilla enemmän, toisilla vähemmän, ja se "asettaa kapuloita rattaisiin" vaikkei mitenkään rohkaisisi tai antaisi myöden jääräpäisyydelle. Siitä on jo viitteitä.. Wtf have I done..!?!

Meidän vauva-arki on nykyään sitä että poika kävelee alasti ympäri kämppää kärpäslätkällä huitoen ja karjuen. Välillä pysähdytään karjaisemaan oikein kunnolla ja katsotaan yleisön reaktio, ja sitten taas marssitaan tomerasti ympäri huitoen.

Tota, mihin se mun pieni sylivauva katosi :confused:

sophie, ihana! :"D meillä on taas arki ollu yhtä kiukkua äitiltä. nää helteet ajaa mut hulluksi, en nuku kunnolla ja liian kuuma mökki (tänäänkin oli vielä 7 aikaan +40c...). Lisäksi tää kotona oleminen.. Ja mitä ihmettä te touhuatte noiden kans? minä lähinnä kävelen perässä hokien "ei, ei koske, pois, älä revi koiraa.." joskus höpötellään mutta omat lelut tai kirjat ei kiinnosta. johdot, pistorasiat, lehdet jne kylläkin. ja äiti ei kelpaa muuhun kuin repimiseen ja tyypiksi, jolle huutaa pää punasena ku -tuttaa.. maaaaahtava vauva-arki...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on saatu johdot hyvin pojun ulottumattomiin ja pistorasioissa on suojat. Koiran vesikupin nostan pois usein myös, niin poika saa mennä ja tutkia miten haluaa. Syö kenkiä, syö koiran remmiä, repii lehtiä, nuolee koiranruokakuppia ja kaikenlaista, mutta ajattelen niin, että vastustuskykyhän siinä vaan kasvaa :wink Lehtilaatikko näkee välillä myös pöllynsä, mutta haittaakos tuo...

Jos ei viihdy itsekseen niin sitten leikitään palikoilla, mennään ulos, luetaan lorukirjaa, ihmetellään peilikuvaa tai lauletaan sen kauhistuttavan LearningPuppyn kanssa :p Ja sitten toki normi kaupassa käynnit ja muut asian hoidot kuuluu päivään. Poika seurailee myös kotihommia kuten pyykinripustelua ja moppausta. Ulkoilua 2-3 kertaa päivässä, paitsi sadesäällä.

Meidän vauva-arki on ollut vähän kummallista pari päivää. Mies on ollut työreissussa ja yksi koirista anoppilassa hoidossa, joten minä, poika ja kaksi koiraa olemme olleet neljästään kotona. Tavallaan on ollut aika rankkaa, kun on ikävä miestä ja poika on pelkästään minun vastuullani. Ja toisaalta taas on ollut yllättävän helppoa, kun on "vain" kaksi koiraa ja siivottavaakin tulee paljon vähemmän kun se ainut pitkäkarvainen koira sekä sangen sotkuinen ukko ovat poissa :p

Oma perheeni on käynyt auttamassa koiranlenkityksissä ja onhan heistä ollut hurjasti apua ja erityisesti minulle juttuseuraa. Huvittavaa on tosin se, että kun kuvittelin yksikseni tekeväni sitä sun tätä pientä puhdehommaa, en olekaan ehtinyt tekemään mitään, kun täällä on joku koko ajan :grin No, onneksi, ONNEKSI mies tulee huomenna kotiin, täällä on ikävöity kovasti!

Olen tainnut monta kertaa sanoa, että järjestin muuton yhteydessä keittiön niin, että alahyllyillä ja laatikoissa on vain sellaisia juttuja, mitä neiti saa luvan kanssa katsella. Tänään myönsin itselleni, ettei minusta taida olla siihen. Olisihan se hauskaa, että saisi tutkia asioita, mutta kun tuo levittelee ne kaikki tavarat keittiön lattialle niin, ettei sinne mahdu kävelemään. Ja sitten kun rupeat paistamaan jotain, niin olet ihan että missä mun paistinlasta, käännät koko kämpän ympäri, et löydä, teet sinne päin jollain muulla välineellä, ja viikon päästä löydät sen sohvan alta. :smiley-angry019 Ehkä mä en vaan ole niin rento mutsi, kuin toivoin ja kuvittelin olevani. :oops:

Mäkin olen jonkun verran ollut pojan ja koiran kanssa kolmisin kotona 2-5 yötä ja yhdessä vaiheessa mies teki pitkää päivää ja tuli kotiin vasta, kun poju jo nukkui... On se rankkaa kyllä siinä mielessä, että koko ajan olet muksussa kiinni ja vähän kuitenkin tulee pidettyä silmällä aina sen touhuja, vaikka tässä ihan rennosti oltaisiinkiin. Ei ole niitä apukäsiä, eikä toiselle voi vaan huikata, että "kattoppas perään minä nyt sitä ja tätä..." Ja se hoitovastuu on tosiaan itellä 24/7. Illan viimeiset tunnit on aina yleensä pahimmat, kun on itekin jo väsynyt ja aattelee vaan, että "kohta se käy nukkumaan, toivottavasti käy, sen on käytävä"!

Mutta onhan siinä yksinolossa hyvätkin puolensa: poju kun nukkuu niin saan itse vallata sohvan, katsoa telkusta/dvd:ltä mitä haluan, lukea kirjaa rauhassa, syödä vaikka koko pussin karkkia yksin, nukkua sängyssä leveesti... Öööh, nyt taisin hehkuttaa yksin oloa jo liikaakin... :smiley-ashamed008

Heh, jottei yksinolo alkaisi tuntua liian hyvältä, kerron, miten viime yö meni: poika meni ihan hienosti nukkumaan normaaliin *aikaan joskus puoli ysin jälkeen. Mulla oli vieraat viipyneet odotettua pidempään, joten en ollut ehtinyt tekemään ruokaa vaan söin illalliseksi sitten loput voileivistä, jotka olin tehnyt itselleni ja vieraille välipalaksi. Sitten nautin hetken siitä omasta ajasta ja taisin notkua täällä foorumilla/katsoa telkkaria hetken ja joskus yhdentoista kieppeillä kävin sohvalle nukkumaan.

Kymmenen minuuttia myöhemmin (en ollut vielä unessa) piippaa puhelin, mieheltä tulee viestiä paluuaikatauluista ym. Vastaan, yritän käydä uudestaan nukkumaan, mutta on kohtuullisen kuuma ja koirat tunkevat sohvalla kylkeen. Torkahdan, puolisen tuntia myöhemmin eli noin puoliltaöin alkaa itku. Laiskottaa, annan pojalle tissiä ja jään makuuhuoneeseen nukkumaan, kun siellä on viileämpi. Jossain kohtaa saan unta, mutta yhden jälkeen poika itkee taas. Jaaha, kakkavaippa. Vaihdan vaipan ja laitan pojan nukkumaan, mutta kun saan oman pään tyynyyn, alkaa toinen koira vinkua oven takana. Päästän koiran takapihalle ja selviääkin, että molemmat koirat haluavat päästä tarpeilleen. Toinen ei suostu käymään takapihalla maanittelusta huolimatta, joten joudun pukemaan ja lähtemään ulos (me asutaan siis rivitalossa umpikujan päässä, joten voin kävellä siinä meidän kujalla ja kuulen heti, jos poika itkee ja pääsen saman tien takaisin sisälle. Inhottavalta se silti tuntuu jättää hänet yksin kotiin edes nukkumaan). Koirat saavat tarpeensa tehtyä ja menen takaisin nukkumaan. Puoli kolmen jälkeen poika rupeaa uudestaan itkemään, uusi kakkavaippa. Vaihdan vaipan mutta nukuttaminen ei enää olekaan niin helppoa, vaan poika nukahtaa vasta kolmen jälkeen ja minä pääsen taas hetkeksi pitkäkseni, kunnes puoli neljän aikaan koirat vinkuvat taas oven takana vatsavaivojaan. Toinen käy takapihalla, toinen ei mutta lopettaa vinkumisen ja menee sohvalle nukkumaan. Minä menen takaisin pehkuihin herätäkseni puoli viiden aikaan siihen, että koirat haluavat jälleen ulos. Takapiha ei auta, käymme kävelemässä kotikujan edestakaisin pariin otteeseen. Noin viiden aikaan pääsen nukkumaan, seitsemältä poika herää pirteänä normaalin rytminsä mukaan, äiti vähän vähemmän pirteänä.

Ei tämä nyt onneksi tällaista usein ole, mutta tuli kyllä vielä vähän enemmän miestä ikävä ;) Ja miesparka, hänkin on varmaan väsynyt reissusta tullessaan :oops:

Käytiin tänään ostoskeskuksessa ja mentiin sinne "lastennurkkaukseen" jossa on muutama kolikolla toimiva karuselli ja ralliauto. Siellä oli suloinen n 1,5v tyttö jolla punainen kikkara tukka. Poika sitten bongasi hänet ja tepasteli perässä ja pää kallellaan katseli tytön naama ihan läheltä. Ja sitten mutristi naamansa tytölle, kuten isoäiti on opettanut syömisen yhteydessä (kiva kiva). Näytti ihan että poika haluaisi pussata tyttöä :laughing021

Mitäs muuta meidän arkeen. Poika kompastui ja kaatui naama edellä pöydän jalkaan ja muistoksi jäi punainen patti silmäkulmaan. Ja äsken tippui sängystä pää edellä lattiaan. Eli aika perussetti :) Onneksi mä oon alkanut tottumaan tuon menoon ja näen nopeasti että sattuiko oikeasti vai oliko ihan normaali "kuhmuonnettomuus". Miestä vielä riipaisee sydämestä jokainen pyllähdys ja kaatuminen, mutta eiköhän tuokin siihen kohta totu :)

Mukava lisä tähän vähän vanhemman vauvan kanssa elämiseen kun ei ole aikaisemmin tullut edes mieleen...

Eli mitä saamme kun vauvalle joka kävelee ilman vaippaa ympäri kämppää iskee iso hätä? o_O

Äidin joka ihmettelee että onko pojalla ummetus kun kakkaa ei näy eikä kuulu kunnes löytää ylläreitä mitä ihmeellisimmistä paikoista :confused:

Auts. ^ :confused:

Huomaa kyllä, että haasteet on aivan uudet. Meidän neiti onnistui työntämään sormensa kynttilän liekkiin, vaikka kuinka yritin vahtia ja estää ja ennakoida. Äiti säikähti ihan sikana, vauva (tekeekö vauvat tämmöistä? o_O Onko meidän jo aika aloittaa taaperoarki-ketju?) ei ollut moinansakaan. Mä ajattelin jo, että se ei varmaan tunne ollenkaan kipua, kunnes mies selitti mulle, ettei se liekki olekaan kuuma siitä keskeltä, ainoastaan päältä, ja yritti puhua mua kokeilemaan... o_O Ja sitten oli vaan ylpeänä, että vauva tajuaa selvästi perusfysiikkaa ihan luonnostaan.... o_O

Ja kuten hymiöistä huomaatte, niin mun vanhemmuuden (ja vaimouden) päällimmäinen tunne on tällä hetkellä hämmennys. Iso hämmennys. Mun vauva tunkee sormia kynttilänliekkiin, ja mies on siitä ylpeä. :wtf

Jottei meidänkään arki kuulostaisi täysin ruusuiselta, on todettava, että nämä 8 viikkoa (kesäloma ja isyysloma) kolmestaan todella tiiviisti vietettynä ovat lähes säännöllisesti saaneet meidän vanhempien välit kiristymään. Monessa paikassa varoitellaan ja kerrotaan, kuinka parit riitelevät normaalia useammin juuri lomalla ja tammikuussa ja elokuussa pariterapiat täyttyvät riitoja selvittelevistä pariskunnista. Ehdeimme toukokuussa todeta, että meillä on homma soljunut kuin itsestään ilman sen suurempia riitoja tai kinoja, eikä voi enempää sanoa lapsen vuorokausirytmien, eli lähinnä täysien öiden nukkumisen vaikuttaneen meidän vanhempien väliseen onnellisuuteen.

Ehkä voidaan syyttää myös niitä pirun minipillereitä, viimeisinä käyttöviikkoinani huomasin muuttuneeni täysin tunteettomaksi. Mieheen päin katsominenkin tuntui lähinnä inhottavalta ja kosketus oli suoraan sieltä. Todellisuuteen herätti ehkä se, kun mies palasi viikonlopun kestäneeltä työmatkaltaan ja normaalin sietämättöm'n kellonkyttäys-ikävän sijasta totesin vain, että ai, nyt se tuli ja olo oli lähinnä, että olisit voinut jatkaa työkavereidesi kanssa vaikka viihteelle, niin ei olisi tullut ikävä. No, sattumaa tai ei, seuraavana päivänä juuri jossain ero-ohjelmassa mainittiin, että ero tulee usein todelliseksi, kun toista ihmistä kohtaan ei enää tunne rakkautta ja oma-aika menee niin edelle, että mielummin viettäisi kaiken aikansa muiden kanssa/yksin. Ne lauseet saivat havahtumaan, että jotain on nyt pielessä, miksi tunnen näin ja miksi en tunne niin? Meillä on onneksi mieheni kanssa aina ollut helppo puhua asioista ja nytkin otin puheeksi asiani ja toin ilmi nuo tunteet tai lähinnä tunteettomuudet. Mies ymmärsi hirveän hyvin, puhuttiin pillerimerkin vaihdosta noin konkreettisena apuna ja pidettiin noin muutenkin vähän "etäisyyttä" ihan näin arjessa ja saman katon alla.

Kului lähes viisi viikkoa ja vasta tällä kuluneella viikolla olen saanut tunteitani edes hieman takaisin, mies on ollut ihanampi kuin aikoihin ja välittävä tukiverkostomme on antanut kaikkensa, jotta olemme päässeet vähän myös viettämään sitä kuuluisaa laatuaikaa. Loppuviikosta lähdimme kaksistamme erään artistin keikalle ja siinä biisien soidessa kun mies tarttui kädestä, silitti ja katsoi silmiini, tunsin taas niitä rakastamisen tunteita. Kotimatkalla puhuimme, että aloitamme parin viikon mittaisen parisuhdekurssin aka honeymoonin ja ilmeisesti se on tuottanut tulosta, kun tänään kaupungilla ohi kävellyt nainen vain tokaisi, että "voi tuota alkurakkauden huumaa" :rolleyes:

En tiedä, onko teidän muiden suhteet olleet kovilla loma-aikaan, mutta ainakin meillä ero oli huomattava. Arjessa kun ylensä tottuu niihin tiettyihin rooleihin ja sitten ne joutuvat koetukselle, kun se toinenkin jakaa sitä arkea/lomaa kanssasi, sen olen huomannut..

Kuulostaa Saria, että olette saaneet hyvän startin asioiden parantamiseen, tsemppiä! Meillä ei tuota lomailmiötä ole esiintynyt, mutta välillä ihan normiarjessa on tullut tilanteita, joissa koen miehen olevan "tiellä", kun meillä pojan kanssa on ne rutiinit. Mutta niistä on muutaman kerran juteltu, ja nyt osataan hallita odotuksiamme paremmin puolin ja toisin, jos mies vaikka jää kotitoimistolle hommiin.

Me olemme niin ankeita, etta pidamme jopa lomat eri aikoihin, jotta poika saa olla mahdollisimman paljon kotona. :grin
Mua arsytti aikaisemmin se, jos mies kysyy, missa jokin tavara on. Ihan kuin ma olisin jokin hakukone ja tietotoimisto, joka tietaa missa laatikossa jokainen nuppineula on. :mad: Niin pieni asia, mutta niiin arsyttavaa...
Nyt on sitten kaynyt niin, etta ma kysyn miehelta keittion tavaroista, kupeista, rievuista ja purnukoista. Missa mitakin on ja onko ylipaansa. Ja nyt on sitten miehen vuoro arsyyntya... Nyt mies tuntee keittion paremmin kuin ma. Niin ne roolit muuttuvat. :rolleyes:
Ehka mekin tarvittaisiin uusi honeymoon, mutta eipa tuo taida onnistua. Ehka sitten elakkeella? :grin

Musta tuntuu kans että yhteinen lomareissu tms vois tehdä hyvää.. Mutta ei onnistu :p mietin tässä että olis pakko lähteä lapissa käymään pojan isopapan luona että kerkeäisivät nähdä ennenkuin kuolee. No, järjestää tässä talven aikana ( jos ne nyt mut pitää siellä) työt niin että päästään käymään parin päivän reissu, mennä vaikka lentokoneella. Muistelisin että siellä käpykylässä olo pieni lentokenttä :D

Meni hiukan ot :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mammalta lähti tänään 10cm ja pojaltakin parhaimmillaan 2cm tukkaa pois :grin Poika heräsi sopivasti päikkäreiltä kun mulla oli väri päässä, ja siinä sitten ujostutti niin että istui mun sylissä naama tiukasti rinnassa kiinni. Siitä oli helppo napsia pisimmät sortuvat pois. Mammalle tuli ihan tippa linssiin kun tuo on jo noin iso poika :sad015

Tämä mamma viettää laatuaikaa yksin kotona. Koirien treenauskausi alkaa huomenna ja koko muu perhe lähti aiemmin illalla maalle. Tulevat kuulemma takaisin sitten kun huvittaa :D No, todellisuudessa tod.näk. torstaina. Joka tapauksessa saan nyt vähän omaa aikaa parina iltana ja öisin ei ole herätyksiä. Ai että, vielä kun olisi viikonloppu ja voisi nukkua pitkään... Kyllä tippa tuli linssiin kun lähtivät, tuntui että tulee hirveä ikävä vaikkeivät ole kauaa pois ja ovathan he ennenkin olleet samanlaisessa reissussa. Jotenkin nyt vaan herkistytti normaalia enemmän. Tähän on nyt tottuminen kun miehellä oli suunnitteilla samanlainen reissu useammalle tulevalle viikolle. Aion kyllä ottaa kaiken irti omasta ajasta, tehdä omia juttuja ja ottaa rennosti. :)

Meillä samat kuviot, mies lähtee koiran treenausreissulle viikonlopuksi - mutta en kyllä saa valitettavasti omaa aikaa, tänne jäävät poika ja kaksi koiraa vielä seurakseni. Ehkä pitääkin vedota siihen, että "niin ne muutkin isät tekevät" :D

Takaisin