Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toisaalta sekin on arsyttavaa, miten mies jaksaa vapaalla tehda jotain perusruokaa parempaakin ruokaa ja odottaa siita jonkinlaista erityiskiitosta. Siis totta kai olen kitollinen, mutta minulle ruuanlaitto on aina ollut sellasta liukuhihnahommaa ja tarkoituksena saada vaan mahdollisimman iso satsi ruokaa koko viikoksi, esim. makaronilaatikko tai kanalinssipata, ja sitten vain ruokaa naamaan, en ole kulinaristi. Ihan normiruokaa siis. Mun vapaahetket menee pojan kanssa laatuaikaan ja muihin kodin juttuihin, joita mies ei tee, kuten mun paitojen silitys ja muu vaatehuolto.
Meilla oli minun vanhemmat kylassa jokin aika sitten ja ÄITI:Heartred oli aivan ihana, kun teki ruokaa, siivosi ja hoiti poikaa... Vaikka se olikin vain se viikko niin silti tuntui aivan mahtavalle helpotukselle vauva-arkeen. Ovat onnekkaampia ne, joilla on isovanhemmat nurkan takana. :)
Mies tulee aivan loistavasti toimeen minun vanhempien kanssa, mutta jotenkin arsyttaa miten hanesta kuoriutuu sellainen sössivä kanaemo heidan suhteen. On huolissaan, jos he ovat jossain ulkona iltasella jne. Ja me oltiin yksi ilta kaikki illallisella ja mies halus ihan pakolla tarjota meille kaikille, vaikka mun vanhemmat just halusi tarjota. Muutenki mies on melko nolona mun vanhemmilta tulevien lahjojen suhteen, silla me asutaan heidan ostamassa asunnossa. Ja sitten kun he halusivat jattaa meille uudehkon tabletin, jonka olivat ostaneet, mutta se on heille vaikea kapistus, niin sekin homma oli semmonen show, kun mies oli nolona ja koitti ujuttaa sen heille takaisin ja ääiti ojensi sen takaisin ja mies intti vastaan ja ojensi takaisin... :smiley-ashamed004
Onneksi mies ei tieda pojan mummin pojalle tuomien vaatelahjojen todellista arvoa, koska nuo lastenvaatemerkit on sille ihan hepreaa. :grin

Olisko kellään mitään näppärää vinkkiä millä hampaidenharjauksesta saisi tehtyä ipanan mielestä hauskan toimituksen? Poika saa aina harjan omaan käteen ja suuhun tungettavaksi kun tullaan iltapesulta ja minä laitan vaippaa, rasvailen jne. Sen jälkeen otan pojan syliin ja aletaan "harjata" hampaita, toisin sanoen ehdin harjata noin sekunnin kun poika nykäiseen harjan pois. Jossain kohti se ei sitten enää ole ollenkaan kivaa ja se pitää lopettaa. Joskus harjataan oikein yhdessä eli molemmat pitää harjasta kiinni ja silloin se tietty menee minne sattuu, mutta eikös se tässä alussa ollutkin tarkoitus vain yrittää tehdä tuosta harjaamisesta tapa? Mutta miten ihmeessä siitä saisi pojan mielestä kivaa ja hauskaa? Kun en mä nyt usko että se sattuu tms, pikemminkin kuvittelisin että se tuntuu kivalta ikenissäkin jos ne kutiaa. Meidän pojalla nyt tuntuu olevan yleisesti joku asenneongelma kaikkeen mikä liittyy kasvojen alueella tehtäviin toimenpiteisiin, joten ehkä tää nyt on vaan sitä... :D

Meillä poju tykkää hampaiden harjauksesta. Mä yleensä ensin harjaan ne hampaat ja vähän ikeniä sieltä täältä ja sitten pojalla onkin jo kiire saada harja omaan käteen ja päästä harjaamaan ite. Mä oon ottanut ihan siltä kannalta ton harjauksen, että tarkoitus on että siitä tulee normi ilta ja aamu rutiini, sillä ei oo väliä miten pitkään tai perusteellisesti tässä vaiheessa harjataan, kuhan harjataan ja totutellaan hommaan :) Harjaus onnistuu aina samalla tavalla oli tahnaa tai ei, eli se ei meillä vaikuta.

Meidän eilinen ilta oli yhtä kitinää. Lopulta kyllästyin, ja otin neidin mukaan keittiöön, avasin kapusta-laatikon ja sanoin että tässä, ota täältä joku. Neiti sitten valitsi soppakauhan, josta tulikin varsinainen aarre. Koko illan se leikki tyytyväisenä sillä kauhalla, ja aina kun tuli vähän itkua tai kitinää, niin kauha käteen ja vauva rauhoittui... :D Saas nähdä kuinka pitkään menee, että oppii itse avaamaan sen laatikon, olen järjestänyt niin, että siinä on vain sellaista, mitä saa luvan kanssa tutkia.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

^ Meillä suosikkiesineitä ovat pannunaluset ja suppilo, ja niilläkin saa leikkiä :) Tavaroiden puolesta poika saa penkoa alimpia laatikoita ihan rauhassa, lähinnä pelkään, että sormet jäävät kipeästi väliin kun laatikoissa roikkuu :confused:

Mä en ole kieltänyt paljoa muuta kuin imurin (suuttimeen jää usein pölyä ja mun hiuksia). Nyt sitten siirsin sen eri paikkaan kuvittelin, ettei neiti löydä sitä. Kattia kanssa! Taisi mennä kokonaiset 10 minuuttia, kun neiti oli jo imurin kimpussa. Ja samalla löysi meidän robottipölynimurin, ja nyt illalla oppi jo laittamaan sen käyntiin. Hyvä vaan, kun neiti istui sen edessä ja hakkasi sitä, niin imuriin tuli teksti "olen jumissa. Vapauta minut." :laughing021

Meidän poika on varsinainen hurjapää, iloisimmillaan kun saa roikkua pää alaspäin, kiipeillä, keinua jne. jne. Yleensä myös vain innostuu äänistä, joita vauvojen sanotaan usein pelkäävän, kuten koiran haukkuminen tai blenderi. Mutta: hän pelkää PESUKONETTA :laughing021Ihan ok maata pesukoneen päällä vaipanvaihdossa, vaikka kone olisi käynnissä ja mielellään tutkii, kun äiti laittaa pyykkiä koneeseen. Mutta auta armias kun koneen laittaa päälle ja vaatteet ensimmäisen kerran pyörähtävät, silloin tulee parku!

^ No niin mä kans ajattelin ja oikein iloisena esittelin pojalle, että katsos kun ne rupeaa tuolla pyörimään. Ei ollut hänen juttunsa :grin Pölynimuri sen sijaan on ihan suosikki.

Täällä on myös tutkittu suurella mielenkiinnolla kun pesukone pyörii. Imuri on ystävä, blenderi ja sauvasekoitin pelottaa, vatkain sen sijaan ei. Pää alaspäin on ihan huippu juttu ja tanssittamisesta neiti myös tykkää älyttömän paljon. :)

Me saatiin tutuilta semmoinen kävelytuoli, kun heidän lapsensa kasvoi ulos siitä. Mutta kas kummaa, poika ei viihdy siinä yhtään! Hirveä parku tuli tuolissa olevista ääninapeista (ei tainnut olla mieleinen laulu :grin ), eikä käveleminenkään kiinnostanut. Sen sijaan tuolista pois päästyään poika käyttää sitä tyytyväisenä "rollaattorityyliin", samoin kuin sitteriä. Että voihan sillä noinkin kävellä o_O

Mitäs teillä muksut on tuumanneet nurmikosta? Entä konttaajat, uskaltautuvatko liikuskelemaan ulkona samaan tyyliin kuin sisälläkin jo? Me ollaan käyty makoilemassa ulkona, nurmikkoa on tosi kiva hiplata, mutta eiköhän siitä uutuuden viehätys katoa kohta... :)

Mä annoin serkkulassa olla nurmikolla ihan nakuna, ja neiti oli maailman onnellisin neiti. Ongelma oli vaan se, että ruohoa meni suuhun sillä tahdilla, ettei äiti tai kukaan muukaan pysynyt perässä. Aina välillä se sitten kakoi ja pari kertaa oksensikin sitä ruohoa ulos, ja sitten heti lisää perään... o_O Hitto kun mie jätän soseen vähän rakeisemmaksi tai tönkömmäksi niin nenää nyrpistellään, mutta ruohoa syödään sitten ilman ongelmia?! En ymmärrä. Ja kuinka monta kertaa täytyy kokeilla, ennen kuin tajuaa?? :mad:

No, tulipas nyt agressiivinen viesti. :oops: On vaan ollu vähän one of these days. Olen huomannut, että ollaan vaiheessa, jossa hiljaisuus on todella, todella epäilyttävää. Tänään neiti on onnistunut syömään sanomalehteä sekä tunkenut suuhunsa ainakin:

- tuolin jalasta irronneen sellaisen "tassun" minkä pitäisi estää lattian naarmuuntuminen
- mystisesti ilmestyneen saksanpähkinän palan (en ole käyttänyt saksanpähkinää mihinkään, niin en tajua miten meidän lattialla voi olla saksanpähkinän pala?)
- sellaisen kylpysienen tapaisen "sutturan", en tiedä yhtään mikä sen nimi on

No tää viimeinen olikin ongelma. Neiti siis onnistui kaikilla kolmella hampaillaan repimään siitä paloja, joita sitten kakoi ulos. Ja teki sen ihan salaman nopeasti, kun olin vieressä koko ajan ja huomasin että siitä lähti paloja ja menin heti ottamaan pois. Yritin kaivaa niitä sen suusta, neiti huusi ja rimpuili. Oli todella loukkaantunut, alkoi kakomaan, oli siis yrittänyt niellä sitä. Minä käänsin pää alaspäin. Kamala loukkaus. Naapurit varmaan tekee lastensuojeluilmoituksen. Kerkesin säikähtääkin aika lailla, kun kuulosti ihan siltä, että tukehtuu. Lopulta sitten oksensi sen palasen ulos ja oli mulle todella vihainen.:confused:

Me ollaan vähän nyhdetty nurmikkoa (se oli kivaa :) ), mutta vielä ei ole ollut oikein sellaista hetkeä, että oltaisiin kunnolla voitu päästää poika vapaaksi nurmikolla. Omalla postimerkin kokoisella takapihalla poika on kyllä mönkinyt piknikpeitolta terassille ja jos päästäisin, matka jatkuisi terassin laidan yli kasvimaahan. Eipä siinä, pudotus on niin pieni, ettei mitään kovin pahaa varmasti pääsisi sattumaan, kunhan likaantuisi tuo kakara :grin

Just tuo loukkaantuminen, kun ottaa pois jonkin kielletyn esineen. Semmonen kauhea itkuhuutoparahdus, kun juttu otetaan pois... :mad:
Lisaksi poika (ihan kohta 8kk muutes) on aivan kamala viiperi vaipanvaihdon yhteydessa, jolloin pyorii kuin vieteri ja vaippa on pakko vaihtaa isolla sangylla. Hoitopoytaa ei voi enaa kayttaa alkuperaisessa tarkoituksessa, mutta se muovipehmustealusta toimii edelleen vaipanvaihdossa. Olenkin nyt antanut ihan luvan kanssa hypistella jotain kiellettya vaipanvaihdon aikana, esim. rahisevaa muovipussia, jotta vauva keskittyy siihen eika pyorimiseen.
Tarkeaa on tietenkin muistaa laittaa tutti suuhun ensin, jotta ei ota sita muovipussia suuhun vaan keskittyy pelkkaan rapisteluun.

Takaisin