Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me oltiin tänään ahkeria poikasen kanssa ja tyhjennettiin äiteen vaatekaappi kaikesta turhasta, pienestä, suuresta ja muuten vaan epäsopivasta. Olen täysin laiminlyönyt omaa vaatekaappiani raskauden ja sen jälkeisen ajan, ja surulliset pienet pinot sopivia vaatteita sinne kaappiin sitten vain jäikin. No siitä innostuneena hyppäsin pojan päiväunien ajaksi verkkokauppojen ihmeelliseen maailmaan ja täytyy sanoa, että olen melko pettynyt nykyiseen naistenvaatetarjontaan. Kaikki keinokuitua, liian lyhyitä tai muuten vaan täysin vääränmallisia :(

Ja näin asiaan liittyen, poika hihkui suorastaan riemusta, kun sai maata isossa sängyssä samalla kun äiti viikkaili ja sommitteli kaikkia kivoja värikkäitä vaatteita. Hetken hiljaisuus pojan toimesta aiheuttaa aina hiukan epäluuloja, että mitäs se nyt puuhaa ja tälläkin kertaa poika tyytyväisenä katseli ja vähän ehkä myös maistoi äidin (puhtaita!!) alushousuja :grin Että sellainen bedobear tosiaankin, että antaa nyt vauvan vielä leikkiä pitsistringeillään :P

^ Mä olen huomannut myös, että poika tykkää möyriä vaatekasassa sängyn päällä, viikkaus on niitä kotihommia, mitä voi tehdä "yhdessä" hyvällä omallatunnolla, kun pojallakin on mukavaa :)

Meillä neiti on pinnasängyssä vieressä kun laitan pyykkejä, ja hyvin sujuu. Sen sijaan astianpesukonetta ei parane enää juuri availla. :eek:

Astianpesukone, uuni, roskis sekä kaikki kaapit ja vetolaatikot ovat kovinta huutoa. Se siitä ajasta kun pystyi rauhassa touhuta keittiössä.

Sain tänään aikaiseksi viedä tytön leikkikentälle kokeilemaan sitä vauvakeinua. Hän olikin todella innoissaan: ketju maistui ilmeisen hyvälle. Sitä, oliko keinu vauhdissa tai ei neiti ei noteerannut millään tavalla, kun oli kiire jyystää sitä ketjua. Onneksi on kesä, niin ei jäänyt kieli kiinni. :grin

Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä tämä kotona olo käy ihan työstä tuon pyörremyrskyn kanssa. Joka paikkaan noustaan seisomaan (jopa oviaukossa seinää avuksi käyttäen!), kaikki ei-lukitut kaapit ja laatikot avataan ja mm. sukkia on kiva levitellä laatikosta pitkin poikin, kiipeillään sitteriin ynnä muihin mihin vaan pääsee, yritetään tarttua kaikkeen mitä äidillä on kädessä (lehdet ja läppäri on aivan huippujuttuja), kurkotellaan telkkaria ja kaikkea muuta mihin ei ole vielä yltänyt, hakataan pöydän lasikantta... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos tuo poika malttaa viisi minuuttia keskittyä johonkin sallittuun leluun tai puuhaan niin se on jo luksusta. Päiväuniajat ja ilta on todellista hermolepoa kaiken touhun ja äksönin jälkeen. Ihana tietysti huomata miten poika kehittyy, mutta nyt voisi ainakin äidin mielestä olla sellainen hetki kun ei vähään aikaan opittais mitään uutta jännää... :D

Mä oon tuskaillut ihan samaa tänään... Poika on melkein mahdoton saada päikkäreille, ja aamiaisen jälkeen tuo ei ole suostunut syömään kun pari lusikallista ruokaa, kun ennen meni purkkikaupalla. Maitoakaan ei ole mennyt kun muutama tänään. Ja silti tolla on energiaa vaikka kuinka. Kuumaa uuninluukkuakin piti hakata monta kertaa ja itkeä kun poltti ja sitten minuutin itkun päästä läimäyttää se käsi taas siihen (ei siis ollut polttavan kuuma, mutta kuuma silti). Hohhoijaaaa......

Jotenkin vaikea elaytya esim. henun ja sophien em. "ongelmiin", silla meidan poika ei tee muuta kuin pyorii matolla eestaas kuin toukka ja leikkii omilla leluillaan, mitka ovat siina nokan edessa. Kaikki ei-kielletyt ovat viela hanen ulottumattomissa. Ainoastaan walkerin avulla saattaa paasta sohimaan kirjahyllyn tasolle...
Meilla ei siis ole samanlaista actionia, ainakaan viela. :rolleyes:

Ja noista vauvakeinuista. En ole vielakaan saanut aikaiseksi tsekata lahiseudun leikkipuistoja, etta onko siella vauvakeinuja vai tavallisia keinuja. Kuitenkin olen tuhat kertaa mennyt noitten leikkikenttien ohi, mutta ma en vain muista tollasia yksityiskohtia!

Kun ma olin vauva niin minun isa oli tehnyt minulle vauvakeinun sellasesta muovisankosta, johon oli leikannut kaksi reikaa jalkoja varten. Sitten se muovisanko oli laitettu roikkumaan koydesta johonkin puun oksaan takapihalle.. :)

Muokattu viimeksi:
Tänään poika konttasi olohuoneesta keittiöön. Tahtia vähän hidastaa vasen jalka joka on suurimman osan ajasta istuma-asennossa, heti kun sekin löytää konttausasennon niin vauhti kiihtyy. On tämä huimaa, pari päivää sitten tuo otti ekat konttausaskeleet ja nyt jo mennään huoneesta toiseen o_O

Sophie ja Henu, sama meno täällä! :eek: Poika ei kyllä kontaten etene kunnolla, mutta ei anna sen hidastaa itseään vaan pistää pikaryöminnäksi heti kun tulee kiire, ja nousee konttausasentoon taas, kun pysähtyy. Lisäksi tuo on ruvennut laittamaan konttausasennosta jalkapohjia maahan ja koittaa olla nelinkontin suorin jaloin (sellaista "karhukävelyä"), mistä tuleekin usein sitten turvalleen alas :rolleyes:

Täällä uusi juttu on tuo kiipeily, meilläkin yritetään nousta ylös kaikkea mahdollista vasten. Poika pääsee nousemaan polvilleen asti, mutta ei tajua pitää kiinni ylös päästyään... Mä tässä jo joku päivä iloitsin, että nyt meillä opetellaan istumaan, mutta taisi olla ennenaikaista iloa. Istuma-asento tuntuu olevan lähinnä tapa kääntyä konttausasennosta ympäri, ei siihen jäädä ihmettelemään moneksikaan sekunniksi. Mä olen kohta niin pulassa tuon kanssa! :eek: :Heartred

Kakkajuttuja: meillä tulee kakkavaippa nykyään pari-kolme kertaa päivässä, eli useammin kuin ennen (aiemmin noin kerran päivässä tai kahdessakin). Lisäksi huomaa, ettei pojan elimistö vielä ihan täydellisesti sulata kiinteää ruokaa, vaipasta huomaa tasan tarkkaan mihin yksi ateria loppuu ja toinen alkaa :grin Se on sinänsä lähinnä hassua, mutta tulipa nyt mieleen tarkistaa, onko teillä muilla näin vai sulaako kaikki ruoka jo ihan kunnolla tunnistamattomaan muotoon? Ja joo mä tutkin kakkavaippoja varmaan sairaalloisen tarkasti...

Juu, sama täällä. Jopa niin kiinnostuneena että kun mies vaihtaa vaipan ni mun on pakko nähdä miltä se kakka näytti :) Kakkahan kertoo paljon vauvan terveydestä (kovaa, löysää, värit ym).

Meilla poika tekee nykyisin miltei aina vaan kovia tai semi-kovia kakkuloita. Kuitenkaan ei itke mahaansa ja nukkuu hyvin, joten ei kai tuo haittaa. Joskus kun se tekee kakan vaikka rattaissa istuessaan, niin sitten se alkaa sellasen pyllyn ilmaan noston ja sheikkaamisen vasemmalle ja oikealle edestakaisin. :grin
Kova kakkula vaan pyorii siella vaipassa. Ilmeisesti hairitsee poikaa istuma-asennossa.

Testasin tänään toista kertaa porkkanatahraiseen bodyyn semmoista auringonvalo-kikkaa ja se todella toimii, pakko se nyt on uskoa kun olen sen kaksi kertaa omin silmin todistanut! En muista onko tästä ollut täällä puhetta, mutta pesty kuiva vaate siis laitetaan esim. pöydälle suoraan auringonpaisteeseen ja tahra katoaa muutamassa tunnissa. Mun testikappaleet on olleet täysin valkoinen ja osittain valkoinen body. Todella kätevää etten sanois :)

Täytyykö olla suora auringonpaiste? Meillä on täällä vähän pilvessä aurinko, ja kaksi valkoista vaatetta odottelee kuumeisena aurinkokylpyä?

Joo suoraan auringonpaisteeseen olen laittanut, voihan sitä tietty kokeilla vähän pilvisemmissäkin olosuhteissa.
Kaivoin vähän "virallisempaa" tietoa tästä:

Porkkanatahra saattaa lähteä vaaleasta tekstiilistä myös ns. virtyttämällä; eli pesemisen jälkeen tekstiilin annetaan kuivua suorassa auringonvalossa (mikäli tekstiilin kuidut kestävät suoraa auringonvaloa). Kyseinen toimenpide sopii ainoastaan vaaleille tekstiileille, sillä värilliset tekstiilit menettävät tyypillisesti väriään (eli virttyvät) tässä käsittelyssä.

Tässä siis sanotaan että tekstiilin pitäisi kuivua siinä auringonvalossa, no minä olen laittanut kuivan bodyn ja yhtälailla tahra on kadonnut.

Meillä halkesi toistamiseen huuli nyt aamulla. Pojalla on niin kiire eteenpäin kontaten että välillä lävähtää naamalleen ja kun on ne suht isot hampaat jo, niin tekee ne inhottavan suuren vertavuotavan reiän huuleen :(

Takaisin