Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän viikonlopun ohjelmassa on 1) vaihtaa pojan turvakaukalo isompaan turvaistuimeen ja 2) laskea pinniksen pohjaa, kun mua hirvittää se, miten poika jo keikkuu laitojen liepeillä konttausasennossa. Nyyh, kohta se ei enää ole vauva ollenkaan!

Meillä on ihan sama homma, istuin menee viikonloppuna vaihtoon. Pinniksen pohja jouduttiinkin laskemaan heti reissusta tullessa keskellä yötä kun ei poikaa uskaltanut laittaa sinne, sehän olisi kiepsahtanut heti yli laidan. Tällä hetkellä tuntuu siltä että pinnis on ainoa paikka johon pojan voi jättää turvallisin mielin hetkeksi ilman valvontaa, kun ei se sieltä mitenkään pois pääse vaikka nouseekin seisomaan. Jos sen jättää hetkeksi yksin lattialle vaikka olohuoneeseen, on se taatusti keksinyt jotain "kivaa" heti kun silmä välttää. Tuntuu tosiaan siltä että ihan parissa viikossa tuosta miekkosesta kasvoi iso poika, haikeaa mutta toisaalta ihanaa seurata toisen vinhaa kehitystä :)

Niin nätti ja leuto päivä, joten ajattelin, jos tänään kävisi vähän rattailemassa poitsun kanssa. Ollaan vasta kerran käytetty rattaina noita kärryjä. Jänskättää! Mitähän poika tuumaa maailmasta :grin On toistaiseksi kuitenkin vaan niin lyhyitä aikoja kerrallaan pällistellyt ulkoilmaa. (Pitää nimittäin alkaa keksiä viihdykettä lisää näihin päiviin.)

Saa kyllä niin lappeelleen tuon selkänojan (en ees muistanut, että se menee noin matalaksi! typerys!) tarvittaessa, että voipi olla, että ei tule enää takaisin niitä vaunuiksi väkerrettyäkään tässä vaiheessa... Ja oli niiin ärsyttävää viritellä sitä lämpöpussia/pehmustetta siihen, että ei huvittais ruveta purkamishommiinkaan :p

Nämä lämpimät kelit tuovat mukanaan taas uudenlaista mietittävää, mä tajusin, että meillä ei ole vielä juurikaan mitään kunnon kesävaatteita. Eikä edes hellehattua! Eilen pojalle ei tahtonut löytyä mitään sopivaa kärrylenkille, kun halusin jotain tarpeeksi peittävää mutta vilpoisaa, vaunujen katos kun ei kuitenkaan ihan kaikkea aurinkoa suojaa enkä toisaalta haluaisi kokonaan blokata pojan näkyvyyttä ulos. Verkkareissa ja pipossa poika taas olisi paistunut. Päädyin sitten pyjamaan, se oli ohut mutta peittävä :grin Ja mies lupasi käydä tänään ostamassa hellehatun ja aurinkorasvaa töistä tullessaan. Saa nähdä kyllä, muistaako...

Albino? No olipas julmasti sanottu. Ei helkuta. :mad:
Mutta tuo hattu on aivan ihana! Meilla on itse asiassa melko lailla samanlainen niskaa suojaavalla lirpakkeella, mutta siina ei ole uv-suojaa. Hellehattuja/lippiksia tuolla on jo 5!

Kaikki muut taalla hehkuttaa leutoja keleja ja miten ihanaa on, kun tulee kesa ja voi menna vauvan kanssa puistoon. Mehan ollaan istuttu puiston penkeilla koko talvi, mutta nyt en yhtaan jaksa edes odottaa koko kesaa, kun tiedan, etta me paahdutaan tonne, poika tukahtuu ja kiukkuilee kuumassa. Tai kuumahan meilla on jo nyt, mutta pahin on viela edessa.

Olen jo nyt huomannut, etta muut mammat yleensa liikkuvat aamuvarhasella tai joskus 19-20 jalkeen illalla vaunujen kanssa tuolla ulkona. Tai ainahan siella varmaan joku on vaunujen kanssa, mutta mun mielesta lastenvaunuja on enemman liikkeella aamuisin ja myohemmin illalla.

Pojan isovanhemmat olivat taalla reippaan viikon tuossa jokin aika sitten. Tulevat uudestaan joskus syys-lokakuussa.
Meilla pojan isoisa oli ihan mielissaan, kun espanjalaiset mummot tulivat tekemaan tuttavuutta ihastellessaan vauvaa. Aamuisin ukki vaan oli aina kadonnut johonkin pojan ja rattaiden kanssa... :rolleyes:

Ja mun aidin mielesta pojalle ei tulisi antaa mehua, koska se pilaa hampaat. Vaikka tuossa vauvoille tarkoitetussa mehussa ei ole edes sokeria! Mutta joka tapauksessa ma olen nyt opettanut pojan juomaan enemman vetta, kun on kuuma. Ja nyt poika juo vetta ihan yhta ahnaasti kuin se olisi mehua.

Hei loistavaa Sophie, kun linkitit tuon hatun! Olin nimittäin sitä katsonut aiemmin, mutten taas löytänyt tähän hätään. Nyt laitan tilaukseen, muisti mies tuoda toisen hatun tullessaan tai ei :)

Ja siis toi albiinoheitto, hohhoijaa taas mitä porukkaa. Kateellisia, sanon minä :p

Jotta miehen suku ei leimautuisi ihan painajaiseksi näistä mun jutuista, niin ovathan he tietenkin aivan innoissaan pojasta ja hänen suurista sinisistä silmistä ja valkoisesta tukasta, ja aina kehuvat kuinka suloinen hän on. Mutta välillä tulee tuollaisia kommentteja ja pojan serkuille selitettiin että meidän poika ei voi olla auringossa ja tarvitsee paljon aurinkorasvaa ettei muutu tomaatiksi. Voitte kuvitella miten hauska juttu se oli lasten mielestä ja kuinka he nauroivat. Onneksi poika ei vielä tajua näistä jutuista mitään, ja vaikka kukaan ei mitään pahaa tarkoita niin mä tietty pahoitan mieleni näistä jutuista aina vähän...

Tänään kun ruokailtiin, niin pikkukaveri nappasi nokkamukin niin tomerasti mun kädestä että "itte juon". No senhän tietää, että vedet oli suurimmalta osin pitkin paitaa ja ruokalappua, vaikka suuhun se nokka menikin :grin Mutta hauska huomata, että poitsu alkaa hiffaamaan kunnolla syömisen ja juomisen päälle sekä ruokailuvälineiden päälle. Lusikkaakin harjoitellaan päivittäin (suuhunhan se menee mallikkaasti, niin kuin kaikki... :wink )

Vaikka ei se ruoka aina samallalailla maita, kun muut asiat taitaa kiinnostaa nyt enemmän... Eiköhän aika auta :) Nälkäitkut on yöllä parahdettu ja sitten onkin maito maistunut erinomaisesti.

Vauvan pukemisen hankaluus... täällä on tänään sellainen lämmin, hautuva, mutta pilvinen ja välillä sateinen keli. Hankalaa keksiä taas sopivaa päällepantavaa ulkosalle! Meidänkin poika on melkoinen kuumakalle, joten laitoin hänet lopulta ihan vaan sisätamineissa (potkuhousut & body) ja hupparissa kärryihin ja otin mukaan vaunujen sadepeiton. Ihan tyytyväiseltä vaikutti koko reissun :)

En tainnut kyllä olla ainut, jolla oli sama ongelma, matkan varrella näkyi jos jonkinlaista pukemista aina makuupussista ja haalarista alkaen. Eipä siinä, jokainen tuntee oman vauvansa parhaiten. Toivottavasti eivät pitäneet mua ihan kajahtaneena, kun pidin poikaa niin vähissä tamineissa :eek:

Kyllä me ollaan jo ulkoiltu bodyssa ja housuissa (+sukat ja hellehattu). Hellepäivänä ei sukkia, hengittävät pöksyt ja t-paita body. Sitten, jos on vähän tuulisempaa tai 15-20 astetta, niin villatakki lisäksi. Ihan on ollut meille sopivat vaatteet :)

^^ Monta kertaa olen miettinyt itsekin, että minä se varmaan toisten mielestä puen neidin ihan liian kevyesti kelillä kuin kelillä, vaikka tokihan itse tiedän ettei lapsellani varmasti ole vilu. Nyt helteillä ulkona vaunuissa on ollut housut ja body ja hattu tietysti, mutta pitkiä vaatteita ei olisi ollut jos auringon takia ei olisi tarvinnut. Sisällä ollaan annettu neidin olla ihan vaippasiltaan, koska täällä on kuuma. Neitikin tuntuu olevan melko kuumaveristä sorttia, nyt helteitten aikaan on iho ollut kauttaaltaan hikisen nihkeä. Yöksi olen laittanut yöpuvun, peitto kun potkitaan heti pois.
Jokainen tietysti tavallaan, mutta kyllä joskus pikkasen mietityttää kun vastaan tulee äitejä pipoineen ja lapsia kypärämyssyt ja vielä hatut päässä, että kyllä meillä molemmilla varmaan päät paleltuu..

No meillä heilutaan vielä vähemmissä vaatteissa, joku vois olla kauhuissaan mutta olen samaa mieltä että jokainen varmasti tietää mikä on kulloinkin omalle lapselle sopiva vaatetus.

Yöt poika on pelkällä vaipalla ja tässäkin "asustuksessa" poika on peiton alla aivan kuuma. Päivällä pojalla on semmoinen "kesähaalari" tai lyhythihainen body ja shortsit. Sama asustus siis sekä sisällä että ulkona, koska sisällä on sopivan viileä ilmalämpöpumpun ansiosta ja ulkona taas vaunut on aina varjossa. Tänään kun oli vähän viileämpää asustuksena oli pitkähihainen body ja potkuhousut. Lisäksi aamulla autoillessa ohut pipo ja tumput. Tuokin on semmoinen hikipeikko että ei voi kuvitella pukevansa sille enempää vaatetta näin kuumilla keleillä.

Ma olen pari kertaa ihmetellyt vaunulenkilla tai sen jalkeen, etta mites se nyt on muka vaippa pettanyt, kun housujen takamus on noin kostea. Sitten olen huomannut, etta poika on kuumassa hikoillut pyllysta niin kovasti, etta shortsien takamuskin on ihan nihkee. Ja vaipan lisaksi hanella on silloin ollut ihan ohuet ja vaaleet puuvillashortsit, t-paita ja hellehattu. o_O

Meilläkin sisällä ollaan ihan vaippasilteen tai t-paita/lyhythiainen body kaverina :D Ulkoiltu parina päivänä niin, että selän alla on pikkuvauva-ajan viltti, päällä pitkähiainen body, shortsit, lippis (sellaset pikkusen pidemmät) ja sukat. Kuljetaan edelleen kopan kans, joten jalat hyvin tuulelta piilossa :) Ma käytiin kylillä, päällä oli lyhythiainen body, huppari (ohut), pitkät housut, sellaiset paksut tossukat (jotka joutaa jo pesuun ja liian pieniin kamppeisiin, pitäis jotkut kengät vissiin ostaa pojalle :eek:) ja se lippis :P Ei tuolla voi enempää vaatetta pitää kun raukka on jo nyt aivan hikimärkä, kattokoot muut mitä lystää :P

Äitiyspakkauksessa oli muuten sellaiset keltaiset, valkopilkulliset housut kokoa 70, ne ovat olleet meillä nyt ihan toimivat lämpimällä säällä, kun normiverkkareita ohuemmat ja sellaista hengittävän tuntuista materiaalia. Pilkullinen kuosi on aika feminiininen, mutta samapa tuo, ei se vauva sitä varmaan tiedä :) (sen kummemmin sukupuolineutraaliudesta tai -stereotypioista välittämättä :) )

Nyt eletään taas vauva-arkea kotosalla :)

Kotimatka meni tosi hyvin, sireeni takapenkillä tosin viritteli itseään 20 min ennen kotiin saapumista, joten pysähdyimme nauttimaan hieman päärynäsosetta tyylikkäästi ST1:n parkkikselle. Hiukan välipalaa ja kotiin saavuttiin ihan tyytyväisin mielin. Onnistunut reissu, joten nyt on uskallusta lähteä toistekin kaksisteen tien päälle. Ja onhan se nyt kätevää, kun voi antaa sosetta, jos nälkähuuto alkaa, eikä tartte aina ruveta imettämään! Ja kun tuo sosekaan ei aiheuta niin röyhtäilyn tarvetta kuin maito. Eikä puklaannu niin helposti ylös.

Jotkut täällä jo juttelivatkin vauvan reaktioista, kun palataan kotiin reissusta ja tajusihan tuokin natiainen, että tuttu paikka. Rupesi iloisesti kurlaamaan lelujensa kanssa vakiopaikallaan :grin

Takaisin