Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää veikkaan että jos tuo poika tulee yhtään äitiinsä, se muuttaa pois jo alaikäisenä :D Itse olin hädintuskin 16 kun hommasin osoitteeni ihan virallisesti eri kaupunkiin (ja vielä heti yli 100km matkaa :D).

Mää veikkaan että jos tuo poika tulee yhtään äitiinsä, se muuttaa pois jo alaikäisenä :D Itse olin hädintuskin 16 kun hommasin osoitteeni ihan virallisesti eri kaupunkiin (ja vielä heti yli 100km matkaa :D).

Mä tein ihan saman, 15 v, oma kämppä 85 km päästä, kerran kuussa käynti vanhemmilla kotona. :)
Mut en ois yhtään varma, että antaisin oman tyttöni tehdä sillei. Tosin jos se tulee äitiinsä, niin ei pahemmin ees kysele mielipiteitä.. :S

Mun veli oli jo vuotta vanhempi, eli just 17 kun muutti pois kotoo, mut vaan 3 km päähän. Ja käytännössä viettää enemmän aikaa vanhemmillaan kuin kotonaan.

Muokattu viimeksi:
Juu, 18-vuotislahjaksi kasa muuttolaatikoita ja avain käteen ja ADIOS. Mies on ihan kauhuissaan että miten mä voin HEITTÄÄ lapseni ulos niin nuorena kun täällä lapset voivat asua vanhempiensa luona vielä kolmekymppisinä. Yeah sure, meidän poika lähetetään vaikka suomeen yliopistoon niin saanpahan nauttia omasta ajasta vielä joskus, siihen ei olekkaan enää kuin 17,5 vuotta :dance011

Ja jos meillä miehen toiveet toteutuis, niin se tarkottais luultavasti sitä, että poitsu painuis 18-vuotiaana Barceloonaan futaamaan :happy093.

Kysymys vaipoista: mikä koko teillä on nyt käytössä? Meillä on (pampersin active fit) 4-9kg ja siis onko tosiaan seuraava koko 7-18kg tai 9-20kg? Miten istuvat?

Muokattu viimeksi:
Me ollaan pitäydytty Liberoissa ja juuri vaihdettiin kokoon 4 joka on 7-14 kg. On just passelin kokoinen kun poika painaa nyt sen pikkasen alle 9 kg. Seuraava Liberolla olis 10-16 kg, mutta luulen että käytetään tota nelosta aika pitkään kun poika on kuitenkin suht hoikanmallinen. Ajattelin myös hommata housuvaippoja jotka on 7-11 kg. Niitä vois käyttää välillä päivällä kotona kun tuo tykkää touhuta ja ehkä myös yöllä ja sit reissun päällä teippivaippoja.

Hahaa, mulla on kans just tuo että peräkammarin poikaa ei ainakaan kasvateta, oon vasta 40 kun tuo on 18 niin kerkeää vielä hyvin sinne ibizalle reivaamaan vaikka se näiltä nuoruusvuosilta jäikin! :excited001 (Hyi, kauhea ajatus. Vasta 40... Eli ikäloppu :laughing021) Ei mutta seriously. Kyllä mun mielestä joutaa jo täysikäsenä alkaa opetteleen omaa elämää. Toki ei tartte sitä ennen lähtiä, mutta kuitenkin joskus on opeteltava elämään ilman äitiäkin... Ja tuo "vasta 40" on muuten yks syy lisää sille, miks mää oon jo lapseni tehny ;)

Meillä on vaipoista käytössä pamperssin 4, vissiin 7-18kg. Alkaa jäädä vähän timmiksi ( O___O ) joten jos joku on viisaampi; onko se 4+ vaan kooltaan isompi vai?

Ma haaveilin aikaisemmin, etta ma lahetan pojan suomeen armeijaan ja sitten se jaa sille tielleen tekemaan toita sinne tai opiskelemaan. Sitten tajusin, etta uuden lain mukaan meidan pojalla ei edes ole asevelvollisuutta... Mutta lahtee se kuitenkin! Ma ostan sille synttarilahjaksi lentolipun (vain menolipun:grin).

Niistä vaipoista, me otettiin just se 7-18kg active fit käyttöön. Mä pelkäsin, että onko se kauheen iso mutta ihan sopivalta se tuntuu, vähän vaan tuntuu olevan enemmän tilaa pukiessa :) Mutta ei mitenkään löysä reisistä tai vyötäröltä.

Meillä on nyt Libero soft koko 4, ostelen niitä megapakkauksia kun tulee halvemmaks. :D Pitää sit kun tuo lähtee liikkeelle vaihtaa sitä tukeviin.
Aiemmin kun se uloste oli maitoruokavalion takia ihan löysää, se karkas helposti vaipasta, mut nyt kiinteitten kanssa koostumus muuttunut, niin ei enää sitä ongelmaa. :)
Ekskjuusmii, oliks taas T M I?!! :/

Muokattu viimeksi:
Meillä on käytössä päivisin Libero baby soft 3, öisin Pampers baby dry 3 eikä vielä suurta hoppua siirtyä nelosiin. Edellisen kerran vaippaostoksilla "päästiin" eka kertaa käyttämään hyväksi mammuttimarkkinoitten tarjousta ja raahattiin kolme pakettia kerralla. Oli jotenkin aika hauska fiilis kun muisti miten monta kertaa oli katsonut mainosta ja miettinyt että aina on vaipat tarjouksessa.

Eilen neiti pääsi ensimmäistä kertaa kaupan vauvakärryyn. Ne kerrat mitä ollaan porukalla käyty kaupassa, neiti on ollut omassa kaukalossaan kärryissä ja jotenkin jostain syystä olen aina vähän nihkeästi suhtautunut niihin vauvaistuimiin, mutta olipa hauska seurata miten oli pikkuisella ihmettä kerrakseen. :) Katseli ympärilleen ja älyttömän leveä hymy naamalla, välillä oli kovasti asiaa.. :Heartred Lopulta alkoi silmät lupsamaan ja tuli uni.

Ehkäpä uskaltaudun sitten siirtyä isompaan vaippakokoon... Tuntui vaan että semmoiseen 7-18kg tuo hukkuisi :)

Poika on tässä nyt kuluneen viikon aikana lisännyt valvomisaikaa päikkäreiden välillä. Nyt jaksaa olla hereillä jo suht helposti (2,5-)3h putkeen. (No eilen valvoi illalla ihan tyytyväisenä 4 tuntiakin ennen yöunia...) Huh, kun kohta pitää opetella itsekin uudet rutiinit! Ei todellakaan voi ajatella, että ajoittaa päiväuniaikaan sitä ja tätä menemistä tai tekemistä. Tässähän joutuu kohta muuttumaan ihan viihdetoimistoksi, ellei Tuo opi konttaamaan tjtn ja viihdyttämään enemmän itse itseään :grin

Muokattu viimeksi:
Me ollaan huomenna lähdössä reissuun, ja kylläpä on homma pakata vauvalle. Tein listan tarvittavista asioista, ettei mitään oleellista unohdu. Onneksi melkein kaikkea voi kuitenkin ostaa paikanpäältä, jos jotain unohtuu. Lähinnä jännittää lentomatkat, jotka onneksi menomatkalla ovat iisimmät. Vaatteita pakkasin paljon, koska olemme huomisen Helsingissä, jossa on vielä kevät, kun taas Romaniassa on nyt n. 20 astetta, joten mekkoja lähtee reissuun myös. Hyvä on se, kun majoitumme kotioloissa, niin voi pestä pyykkiä. Ukki ostanut pinnasängyn ihan vain tätä vierailua varten. :rolleyes: Ja mä käskin ostaa vaippoja, ettei tarvii täältä raahata, kun varmaan ne ovat siellä halvempiakin. Jotenkin mua naurattaa ajatus appiukosta vaippahyllyllä, mutta se sanoi vaan että no problem! :grin Katsotaan miten menee, palailen tänne n. viikon päästä jollen tule yön hiljaisina tunteina valittamaan ennen sitä. :wink

Päivittelenpä tähän ketjuun kuulumisia, kun KERRANKIN molemmat lapset nukkuvat samaan aikaan. Arki kahden lapsen kanssa on yllättävän työlästä, vaikkakin kivaa. Nyt vasta toisen lapsen saatua oon rentoutunut jotenkin, enkä pingota kaikesta mahdollisesta lapseen liittyvästä (kuten päivärytmistä).

Puoli vuotta on meille tullut täyteen pari viikkoa sitten. Neiti on hyvänkokoinen (melkein 8 kg), rauhallinen ja tyytyväinen vauva. Huomattavasti helpompi kuin esikoinen (tai ehkä äiti on vaan kokeneempi.) Täysimetyksellä kasvanut mukavasti ja nyt pari viikkoa ollaan maisteltu soseita ja hyvin tuntuu uppoavan. Olen antanut ihan kaupan valmiita toistaiseksi, kun maistuvat paremmin kuin omatekoiset.

Arki tosiaan on työlästä. Monta vapaata hetkeä ei päiviin mahdu. Tosin nyt rytmi on sellainen, että molemmat nukkuvat viimeistään 19.30 omissa sängyissään, niin ilta jää ihan itselle, tosin se vierähtää sohvalla tekemättä ei mitään, kun ei vain jaksa. Oman haasteen tuo 3-vuotias uhmaikäinen ja vauva tuntuu välillä jäävän vähälle huomiolle ja siitä kannan syyllisyyttä. Meillä viihdytään hyvin lattialla ja on ihan hilkulla, että kohta lähdetään ryömimään. Nyt edetään (vauhdilla!) kierien. Monta hetkeä ei samassa paikassa pysy.

Vaikka tää arki on ruuanlaittoa, siivousta, ulkoilua, kuivaksi opettelua, vaipanvaihtoa, PYYKKIÄ ja kerhoonkuskauksia, niin en vaihtaisi. Tarkoitus olisi olla kotona, kunnes pikkuinen täyttää kaksi, mutta jää nähtäväksi kestääkö talous.

En nyt oikein löydä tälle sopivaa ketjua, mutta ehkä tää on yleispätevä. Eli asiaa lentomatkailusta, ja tän jälkeen lupaan lopettaa meidän matkasta kertomisen.

- meillä oli lentoja kaiken kaikkiaan kuusi, ja neiti onnistui kakkaamaan näistä neljällä... Oh my! Eka lento oli niin lyhyt, ettei vaippaa kerennyt vaihtaa, toisella kävimme vaihtamassa sen lentokoneen vessassa, loput kaksi tapahtui siinä vaiheessa, kun turvavyövalo paloi jo, joten sittenpä odoteltiin. Lentokoneen vessassa oli sellainen pieni taitettava hoitopöytä, joten kyllä siellä sen vaipan saa vaihdettua, mutta kaksi ihmistä on hyvä olla sitä tekemässä. Ja toki pelkillä liinoilla. Tulipa myös testattua kaikkien kolmen lentokentän hoitohuoneet (Joensuu, Helsinki, Berliini, Bukarest) joista huomioina se, että Helsingissä hoitopöytä oli naisten vessassa, joten isät ei siis vissiin vaihda vaippoja. Bukarestissa oli varsin ok huone, jossa oli myös tuoli imetystä varten, vaikka minä kyllä imetin kahvilan pöydässä, paheksukoon ken tahtoo. Berliinissä veden lämpötila on vakio (taikka hana rikki), joten taas mentiin liinoilla, hoitohuoneita oli myös todella huonosti tarjolla.

- Helsinki-Vantaalla vauvan kanssa pääsi jonon ohi turvatarkastukseen. Ihan huippu juttu! Me mentiin siihen normi jonoon, niin turvamies ohjasi meidät oikeaan laitaan lapsiperhejonoon (johon kyllä yritti yksi jos toinenkin muu, mutta joutuivat tavan jonoon). Minä olisin panikoinut lähtöä huomattavasti vähemmän, jos oisin tiennyt tämän.

- kuudesta lennosta viidelle saimme ottaa turvakaukaloa mukaan, mikä oli tosi hyvä juttu, koska neiti sitten nukkui siellä ja saimme itsekin levätä. Tämä piti varmistaa joka kerta koneeseen mennessä, eli riippui siitä, onko koneessa tilaa. Lentoemännät tarkistivat myös aina, että kaukalosta löytyi keltainen tai oranssi tarra, jossa kerrotaan kaukalon täyttävän turvamääräykset. Eli jos aiotte lentää ja ottaa kaukalon mukaan, kannattaa etsiä se tarra valmiiksi.

- nousut ja laskut menivät hyvin tissin ja tutin avulla (matkalla tutti kelpasi, mikä auttoi monessa tilanteessa, mutta kotona neiti ei ole sitä kaivannut. Voiko olla näin hyvä tuuri? Saa tutin hyödyt, mutta ei tarvitse vieroittaa? :grin:eek:) Yllättäen kuudennella ja viimeisellä lennolla lentoemäntä kielsi imettämästä nousun aikana, koska vauvan pitää olla kasvot menosuuntaan. Onhan siinä perää, mutta onneksi tyttö nyt huoli sen tutin, muuten oisvat korvat tulleet kipeiksi. :confused: Ja vähän hassu, kun viidellä lennolla olin jo imettänyt nousut ja laskut. mutta toi viimeinen lento olikin palveluitaan ihan syvältä. Meille sanottiin, ettei koneessa ole mitenkään tilaa kaukalolle, mutta se olikin puolityhjä, ja siellä oli monta täysin tyhjää penkkiriviä. Ja siis penkitkin suhteellisen väljät, että hyvin oisi kaukalo mahtunut. Samoin kaikilla muilla lennoilla saatiin pitää rattaat portille asti, mutta tuolla piti antaa jo lähtöselvityksessä. Se nainen väitti meille pokkana, että tää on jo kuukauden ollut sääntö, vaikka viikkoa ennen ei ollut mikään ongelma. Ja paljon niitä rattaita näkyi vielä porteilla. Mutta se ei muutenkaan tiennyt mitään, vaan väitti meille ettei vauvalle saa olla laukkua, jos on vaunut, vaikka melko lailla kaikilla lentoyhtiöillä vaunut ja turvaistuimet menee ilmaiseksi plus se laukku, ja oltiin varmistettu se lentoyhtiöiden sivuilta etukäteen.

- no, vika lennolla oli ihan hölmö henkilökunta, mutta toka vikalla lennolla oli enkeleitä. Meille oli varattu paikat eka riviltä, jotta oli paremmin tilaa kaukalolle. Kun tultiin koneeseen, niin lentoemäntä tuli laittamaan meidän käsimatkatavarat hyllyyn, ja sanoi että huolehtikaa te vain vauvasta. Sitten kertoivat meille missä voidaan vaihtaa vaippa yms. ja painottivat, että kysykää jos tulee yhtään mitään tarvetta. Pyysin sen vauvan vyön, vaikka meillä oli se kaukalo, ja sanoin, että imetän nousun aikana, niin lentoemäntä toi mulle tyynyn, ettei käsi väsy. Mutta ihan parasta oli se, että he toivat meille ruuan ennen kuin ruokatarjoilu alkoi, koska "te näytätte aika väsyneiltä". Siinä vaiheessa oli nimittäin takana yksi lento ja viisi tuntia vaihtokentällä, kello oli 22 ja neiti just nukahtanut, olimme molemmat ihan rättiväsyneitä, joten sitten syötiin ja loppumatka nukuttiin. Jotenkin kun sanoo "mistä noita ihmisiä oikein tulee" niin yleensä kyse on mulkvisteista, mutta noi lentoemännät oli niin ihania, että on pakko ihmetellä mistä noin hyviä ihmisiä tulee. Varmaan pakko laittaa lentoyhtiölle positiivista palautetta. :)

Me kotiuduttiin eilen illalla myöhään sieltä viiden päivän Ruotsin reissusta. Mentiin iltalaivalla eli käytännössä vain nukuttiin laivassa ja paluu oli aamulaivalla jolloin vietettiin koko päivä laivassa. Molempiin suuntiin saatiin pojalle matkasänky hyttiin, mikä helpotti kummasti nukkumista. Laivamatkat meni muutenkin ihan hyvin, ruuat lämpisi mikrossa ja yhdet päikkärit meni rattaissa, muuten sellaista yleistä hengailua. Automatka meiltä satamaan kesti kolmisen tuntia ja molempiin suuntiin poika iloksemme nukkui hyvin melkein koko matkan. Tukholmassa majoituttiin ihan kivassa isossa asunnossa missä sattui olemaan myös pinnasänky (siinähän se poika sen seisomaan nousun keksi sitten :) ) Tilaa siis oli, mutta tekniikassa hieman uupui. Ei ollut mikroa sillä perheellä, joten ruokien lämmitykset hoitui vesihauteessa. Alun tuskailun jälkeen se ei enää tuntunut niin vaivalloiselta. Asunnon vieressä oli ostari missä oli pienehkö ruokakauppa ja sen vauvanruokavalikoimat oli kieltämättä vähän nihkeät ja suomalaiseen makuun ne ruuat oli jokseenkin erikoisia, mutta kyllä sieltä pojalle ihan hyvät sapuskat saatiin. Päivät vietettiin pääsääntöisesti frisbeegolfradoilla (ja vähän kaupungillakin) missä poika nukkui suurimman osan ajasta rattaissa aivan tyytyväisenä, Molempien ratojen yhteydessä oli kahvila, missä oli hyvä antaa muksulle ruoka.

Kyllä tuo meidän poika vaan on niin helppoa matkaseuraa, johtunee siitä että on tottunut reissaamaan paljon erilaisia reissuja ihan pienestä pitäen, tosin ei aiemmin vielä näin pitkää reissua. Kyllä sen toisaalta huomasi, että pojankin mielestä oli mahtavaa tulla kotiin ja päästä peuhaamaan tuttuun ympäristöön, kurmuuttamaan koiria ja sitten nukkumaan yöunille omaan sänkyyn. Rytmi on ollut tänään kotona taas ihan ennallaan, eli ei tuo reissu näytä sekoittaneen pasmoja mitenkään.

Mekin huomattiin, että neiti oli ihan intoa täynnä, kun päästiin kotiin. Ja vaikka reissussakin nukkui hyvin, niin kotona parin eka päivän aikana nukkui tosi pitkiä unia, ihan kuin olisi vasta sitten uskaltanut nukahtaa kunnolla.

Tää on vähän hölmö juttu, enkä keksi oikeaa ketjua, mutta mä tajusin tässä taannoin, että neiti on nyt aika tarkalleen yhden metrin mua lyhyempi. Olen ollut kovasti järkyttynyt tästä oivalluksestani.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tätä vauva-arkea taas vaihteeks. Meillä on pari viime päivää ollut pikkupiru-känkkäränkkä kylässä. Poika on ollut tavanomaista väsyneempi, ei kuitenkaan tykkää nukkua yhtään pidempää päikkäreitä kuin normaalisti, mutta tykkää raivota enemmän siinä vaiheessa, kun väsy alkaa painamaan jo parin tunnin valvomisen jälkeen. Ja mikäänhän ei oo kivaa siinä vaiheessa, kun pikkuherraa ottaa päähän. Ei leikit, ei hassuttelut, ei herkkusoseet, ei vaipanvaihto, ei mikään... Paitsi tissi (onneks ees joku sitten) :confused:

Pikkasen joo illalla täällä ollaan pinna tiukalla.... Kitinäkiintiö alkaa olla täys, kiitos riittää! :BangHead

Tää on vähän hölmö juttu, enkä keksi oikeaa ketjua, mutta mä tajusin tässä taannoin, että neiti on nyt aika tarkalleen yhden metrin mua lyhyempi. Olen ollut kovasti järkyttynyt tästä oivalluksestani.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on enää jotain reilu 90 cm pituuseroo tytön kans. Taatusti tulee meneen ohi ku isänsä puolen suku on jotain pilvenpiirtäjiä.. Mut suoraansanoen näyttää jo vähän koomiselta kun kannan tuota rintarepussa. :/

Muokattu viimeksi:
Takaisin