Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aika samalla tavalla meilläkin näköjään tehdään :) Meillä ollaan kans matkustettu noita 1,5 tunnin matkoja aika paljon, ja mennyt ihan hyvin tähän asti. Noin kuukausi sitten poika rupesi protestoimaan noita automatkoja :( Ollaan aina yritetty lähteä matkaan päiväuniaikaan, mutta poika nukkuu kuitenkin vaan sen 20-30min. Ja sama täällä, nukahtaa melkein heti mutta herää nopeasti. Ja yleensä minä istun takapenkillä valmiina viihdyttämässä kun poika herää pahantuulisena :p En nyt tiedä jätetäänkö reissu tekemättä kun vaikuttaa siltä että vauvalla on oikeasti tukala olo sinä kaukalossa vai onko sillä vaan tylsää eikä sen takia tykkää olla siinä.. Kunpa se jo osais puhua :laughing002

Me ollaan tehty noin kolmen tunnin Mammalareissuja harvakseltaan ja vaihtelevalla menestyksellä. Talvemmalla pimeys oli ongelma, kun tyttö pelkäsi sitä. Minä istuin sitten takapenkillä taskulampun kanssa. Nyt pari kertaa on mennyt päiväsaikaan kivasti, neiti on nukkunut ja minä olen saanut istua ihan rauhassa etupenkillä. Lauantaina oltiin päiväretkellä, ja menomatka sujui aluksi tosi hienosti, kunnes tehtiin se virhe, että pysähdyttiin. Neiti heräsi ja vielä taukopaikalla oli hyväntuulinen, mutta autoon palatessa lähinnä itki. :sad001 Sitten pysähdyttiin lähes jokaisessa mahdollisessa paikassa, ja siinä menikin ihan kivasti aikaa. Paluumatkalla taas nukahti heti, ja ajettiin yhtä kyytiä kotiin asti, minä etupenkillä eikä mitään ongelmaa. :)

Vinkit: jos lähdette, niin ne aurinkolasit kannattaa olla mukana. Meillä niitä olisi tarvinnut, onneksi kaukaloon sai sen suojan päälle, mutta neitiä taas ärsytti kun ei nähnyt maisemia. Toinen mitä huomasin, niin autossa oli ilmastoinnista huolimatta aika kuuma. Menomatkalla neidillä oli ohut haalari ja pipo, mutta tyyppi rauhoittui vasta kun haalari otettiin pois. Paluumatkalla tehtiin suosiolla niin, että laitettiin vaan pipo, tumput ja villasukat, ja sitten kun viileni lisäsin päälle viltin. Nokkamukista annoin vettä ja se rauhoitti, mutta fiksu äiti olisi ottanut myös harson mukaan...:rolleyes: Ja joku lelu kannattaa myös ottaa, viime reissulla sellaiselle ei ollut vielä mitään tarvetta, mutta nyt neiti tutki sitä välillä pitkiäkin aikoja.

Meillä arvoitus on se, että autossa tutti kelpaa hyvin ja sillä rauhoittuu yleensä, mutta muualla neiti sylkee sen pois. Ihan kuin se tajuaisi, että nyt ei kerta kaikkiaan ole muuta tarjolla. :grin

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe, meilläkin tulee kesää ja syksyä kohden eteen pidempiä ajomatkoja. Nyt ollaan menty max. kolmen tunnin reissuja ja ne ovat menneet ihan siististi, suurimmaksi osaksi nukkuen. En ole tullut edes ajatelleeksi, että isompana tuo tuskin jaksaa nukkua kovin pitkiä pätkiä ja tarvitsee jos jonkinlaista viihdettä ja virikettä. Ääk!

Toistaiseksi olen istunut aina itse etupenkillä (paitsi kun synnäriltä kotiuduttiin :)), jos poika on ruvennut parkumaan olen viihdyttänyt (?) häntä laulelemalla etupenkiltä käsin. Todennäköisesti pysyn jatkossakin etupenkillä, koska pidemmillä reissuille joudutaan käyttämään takapenkkiä lisätavaratilana (kamat toki turvavöihin tai turvaverkolla tms. kiinni). Pitääkin ruveta jo katsomaan niitä kannettavia dvd-soittimia...

Pitkälle matkalle kannattaa aina varata hyvin aikaa, jos vauva nukkuu hyvin koko matkan niin kiva olla aikasemmin perillä mut jos ei nuku niin sit tarvii aikaa..
Ja kokemuksesta voin sanoa että pysähtyä kannattaa vasta kun vauva rupee heräilemään ja sitten olla pydähdyksissä sen verran että toinen taas väsyy..

Esikoisen kanssa tein matkan kun oli vauva Joensuu-Helsinki-Joensuu.. Menomatkalla neiti nukkui melkein Lahteen jolloin pysähdyin ja näyttelin paikkoja , syötin jne. Loppumatkan nukahti ja 30 km ennen alkoi parkuun mutta selvittiin äitin laulelulla loppumatka :)

Ööö..takas tulo olikin sitten ihan kauhee kokemus :( lähdin aamupäivällä kymmeneltä Helsingistä ja olin illalla 22:30 kotona :-O voin sanoa että sitä reissua en koskaan unohda. Jouduin pysähtymään koko ajan kun toinen itki ihan hysteerisenä ja tuntui että tukehtuu jo lopulta. Ihan viimeisen 20min kotiin päätin antaa huutaa kum en olisi enää kohta pysynyt ratissa hereillä. Voin sanoa että tuo oli mitä hirvein reissu ikinä :-p

Kaverillani on joskus mennyt Turku-Helsinki välillä 6 tuntia kun on joutunut joka rampilta nouseen ylös ja rauhotteleen vauvaa :-p

Tarkoitus ei nyt oo luoda pelkoa matkustamiseen...mutta siis kaikkeen kannattaa varautua ;)

Apua mikä reissu tsiggu! :eek: Tuollaista scenariota minäkin nään edessäni, sen takia luulenpa että siirretään reissu vähän tuonnemmaksi :p Pikkuveijaria tuntien meillä kestäisi kans automatka aamusta iltaan! :sad001 Ja koska kyseessä ei nyt oo mikään pakollinen reissu, vaan reissun on tarkoitus olla kiva ja rentouttava, niin ei siinä oo mitään mieltä lähteä tuollaista koettelemusta hakemaan ihan vaan huvin vuoksi :p

Ma olen nyt olosuhteiden pakosta joutunut istuttamaan jo valmiiksi huutavan vauvan turvakaukaloonsa, ja sita itkua ollaan pahimmassa tapauksessa kuunneltu perille saakka. Ihan hoitopaikka-koti-hoitopaikka-matkoista on kyse, autolla n. 15 minuutin matka. Silloin kun on pakko menna, niin sitten on pakko menna. :sad001 Totta kai se on sydanta raastavaa se huuto, mutta minkas teet...
Jos ma olen yksin, niin poika on takapenkilla turvakaukalossaan ja ma en yksinkertaisesti voi lohduttaa muuta kuin puhumalla tai lauleskellen. On pakko keskittya ajamiseen. Meilla mieskin on monesti nauranut sita, etta kun ma olen ratissa, niin radio pitaa laittaa pois paalta ja vierustoverinkin on oltava hiljaa. Ts. vauvan huomioiminen ajon aikana on mahdottomuus.
Sitten jos kolmistaan ollaan liikenteessa, niin ma olen takana vauvan kanssa ja viihdytan parhaani mukaan. Monesti ei tarvitse kuin laittaa pudonnut tutti suuhun, niin poika on taas kiltisti. Me nyt ei olla sen pitempia matkoja tehty kuin ihan vaan kaupungin sisalla. Tosin reissut voivat venyt pikkuisen kannalta pitkiksikin, jos pitaa pysahtya monessa paikassa, kayda liikkeissa jne.

Tuo aurinko on kylla aika paha ongelma autossa. Vaikka turvakaukaloon saakin sen kuomun vedettya alas ja vaikka takaikkunoissa olisikin ne tummentimet, niin silti aurinko saattaa paasta paistamaan suoraan vauvan silmiin jostain raosta. Olen laittanut turvakaukalon kuomun paalle myos harsoa roikkumaan, mutta pojalla on paha tapa repia se harso pois ja ma en voi laittaa sita takaisin, jos olen kuskina.
Aikaisemmassa viestissa kerroinkin jo turvakaukalon kuumemisesta, jos sen unohtaa niille sijoilleen ja auto on kadulla. Eli siis turvakaukalo nurin pain vaikka etupenkin lattialle, tai takakonttiin...

APUVA, vaatekoko 74cm! o_O Poika vasta 3 viikon kuluttua 6kk. Joissain 68cm bodeista alkaa olla jo hihat lyhyita, muuten mahtuu. Mutta etta 74cm! Mita tapahtui meidan pienelle kirpulle, joka oli sairaalassa tyttojakin pienempi? :eek:

Olemme varustautuneet ensi talveen koolla 80 ja 86 (hieman merkista riippuen). Saa naha miten pitaa kutinsa. Ohut toppatakki alkutalveen on jo kokoa 80 ja hyvin vuorattu kipparitakki kokoa 86 (on aika jarkale). Ehka meidan pitaa ostaa muhkeampi toppatakki lahempana ajankohtaa ja katsoa kokoa sitten. Janskattaa miten hyvin pitaa kutinsa noi meidan ostokset. Ma satsasin syksyn vaatteisiin aika paljon joulun jalkeisissa alennuksissa... :grin

Nyt oon ostellu kesavaatteita. Minusta kauhean suloinen vaatekappale kesavauvalle on sellainen lahkeellinen body/romper suit (onkohan silla suomenkielista nimea erikseen?). Vauva ei tarvitse shortseja erikseen sellaisen kanssa. Ja kuitenkin on sen verran lahjetta, ettei vaippa ole koko ajan nakosilla. :)

Meilläkin joissain siirrytään kokoon 74, tosin pituuttakin jäpikällä on jo tuo oli 70cm. Kesäksi olen hamstrannut kokoa 80, eli lyhythihaiset ym. muut kesävillitykset menevät tuohon kategoriaan. 86cm Popin kuorivaatteet uskalsin ostaa syksyksi, kun ovat niin reilua mitoitusta.

Ihanaa, että kesä tulee. Meidän pojan eka kesä! :)

Mä oon nyt 3 kertaa mennyt vahingossa lokakuu 2014 sivuille ja ihmetellyt ketjuja kuten "miltä raskaus tuntuu" jne ja ajatellut että herran jestas meidän leidit on pistänyt haisemaan lyhyessä ajassa :laughing021 Ja sitten vasta hokannut että nyt oon väärässä vuodessa :) Vahinko tapahtuu koska nyt sinne on ilmestynyt jo vuosi 2015! Huh....

^Sama juttu, ja sitten siina samalla miettii, etta hittoakas ma taalla enaa teen, kun uutta ipanaa haudotaan jo vuodelle 2015. Ja koska itse taytan loppuvuodesta 2015 perati 32 vuotta, pukkaa paalle tuskan hiki mahdollisen pikkusisaruksen suhteen. Meilla ei ole kovin monta vuotta aikaa miettia asiaa, vaikka toisaalta on molemmille ihan selvaa, etta uutta ei ole suunnitteilla heti varsin tai tuskin koskaan. Kumpaakaan suuntaan asiaa ei kuitenkaan ole lyoty lukkoon. :)

Tuosta shoppailusta viela. Olen tekemassa Tutta-tilausta vanhempieni mukana tuotavaksi toukokuussa ja olen aika pettynyt Tutan kesamallistoon (jota ei siis oikeastaan ole edes olemassa vai?). Tarjolla on vauvapojille 3 t-paitaa, 2 shortsit ja muutama lyhythihainen body ilman minkaanlaista kuosia eli siis tosi blamet valkoiset, vaaleansiniset tai beiget bodyt, joita nyt saa joka kaupasta! o_O
Ja kaikki ihanat kuosit (jopa kohdassa uutuudet!) ovat pitkahihaisissa ja -lahkeisissa vaatteissa!

Muokattu viimeksi:
Meillä on jo pitkään tarvinut käyttää 74-kokoa ja kesäksi olen nyt pikkuhiljaa hankkinut 80-kokoa. Juurikin kaikkia lyhythihaisia, mutta vielä tarttis vaikka mitä :) Olen hommannut jo kaksi niitä Littleredin mainitsemia "lahkeellisia bodyja", ne vaikuttaa tosi käteviltä kesävaatteilta. Ja toinen on itse asiassa Tutan mallistosta, Kärkkäisen Sikapäiviltä sai ihan puoli-ilmaiseksi sellaisia missä oli tosi raikas ja värikäs kuosi, kolmessa eri värissä. Pöh, en löydä niitä Tutan sivuilta että olisin voinu näyttää :( Jos ne olikin jotain tosi vanhaa kuosia ja myivät siksi halvalla pois :D En kyllä ollu nähny semmoisia aiemmin missään.

Anyway, toi koko 74 vaikuttaa olevan sellainen että se menee tosi pitkään, pidempään kuin mitkään aiemmat koot ainakin. Kaipa se johtuu siitä että se pituuskasvu pikkuisen hidastuu tässä kohtaa, tai ainakin meidän pojalla on käynyt niin ja se on kuulemma ihan yleistä.

Me vasta siirrytään 74-kokoon, joitain vaatteita on jo sitä kokoa, mutta useimmissa vaatteissa menee vielä 68. Lempparibodyja kyllä venytän ja vanutan niin pitkään kuin mahdollista, kun en raaski niitä laittaa syrjään :grin Ä-pakkauksen harmaa (muistaakseni) 74-senttinen haalari taas on vielä iso, meille on nyt se ruskea vanuhaalari aika sopiva.

Nopea galluppi (kun neuvolaketjussa nämä tiedot on vähän hajallaan), minkäs pituisia / painoisia teidän vauvat on tällä hetkellä (noita vaatekokoja ennustelen)? Meillä poika oli siis viime neuvolassa kolme viikkoa sitten 66cm ja 7980g, seuraavaksi mittaillaan parin viikon päästä. Ja vaatekoko on nyt siis vielä pääosin 68, tosin ne 74 vaatteet alkavat olla jo ihan sopivia. Aika iso ero mitatussa pituudessa ja vaatekoossa.

Huh, miten nopeasti osalla mukelot on siirtynyt jo 70 paremmalle puolelle! :) Meillä 68 (ja pari 62 kokoista) on vielä hyvä, housuja pitää itse asiassa pikkasen välillä kääriä lyhyemmiksi. Meillä mittaa 65 cm ja painoa 7,9 kg.

Mulla ei omasta mielestäni mitenkään hirveesti ole pojalle vaatteita, mutta silti vaatteiden kierto käytössä on hidas, vaikka joka päivä vaatteet vaihtuu vähintään kerran. Eli ehkä niitä vaatteita kuitenkin on liikaa... :p Pitää malttaa tota ostelua, esim. pöksyjä. Kesäkin kun tulee, niin poika on entistä enemmän pelkässä bodyssa.

Enimmäkseen siis 62 on jo siirretty varastoon ja samoin tutit on dumpattu. Meillä ei tosiaan niitä syöty oikein ollenkaan, ja ehkä hyvä niin. Olishan se tutti ollut hyvä apu alku aikoina, mutta se jatkuva tississä roikkuminen on nyt jo ollutta ja mennyttä. Silloin pinnaa kiristi, mutta aika kultaa muistot... :) Tosta tissistä vierottamisessa on varmasti tarpeeksi hommaa aikanaan, joten hyvä ettei ne tutit nyt tässä pyöri.

...vielä piti sanomani tuosta lokakuu 2014 -aiheesta, minäkin kävin siellä vahingossa pyörähtämässä ja vähän aikaa mietin, että onpas paljon uutta porukkaa :grin Sitten tulikin taas joku korvien väliin jäänyt, hyvin elävä raskauspahoinvointimuisto, kun luki toisten raskausoireista :eek: Piti palata takaisin tänne omaan porukkaan, ettei tule huonovointiseksi.

Ennenkin olen tätä ihmetellyt, mutta edelleen kummastuttaa, että raskauspahoinvointi ja muut oireet tulevat välillä niin voimakkaina muistoina, että tulee siis ihan fyysisesti paha olo. Ja raskausaikana olin kuitenkin sitä mieltä, että mulla on helppo raskaus ja voin aika hyvin (pitäis varmaan käydä katsomassa niitä loppuraskauden valituksia, ennen kuin edes sanon tällaista :p). Nyt jälkikäteen tuntuu, että oli se kuitenkin aika rankkaa aikaa, vaikka olemmekin päättäneet, että toinen lapsi saa tulla milloin vaan, jos on tullakseen.

Ja siis APUA, 2015-ketju!

Kolme viikkoa sitten 5kk neuvolassa oli 68,5cm ja 7,2kg. Meillä kans ollaan siirrytty 74 kokoisiin vaateisiin. Leveydeltään pienemmätkin kävisi, mutta pituus ei niissä riitä.

5 kk neuvolassa 65 cm, 8,4 kg. Porukan varmaan melkein lyhyin ja melkein painavin tää pikkutappi. Hih! Josko se hiljalleen tasottuisi.

Murmeliini, mä mietin kanssa, että meillä on aika hyvin painoa suhteessa pituuteen. Ja silti tuntuu tuo poika melkein laihalta nyt kun on ruvennut vielä liikkumaan enemmän! :eek:

Meillä ei ollut 5kk neuvolaa :( Mutta mitä kotona oon katsonut niin paino huitelee siinä 8,5kg paikkeilla ja pituutta mittasin olevan ihan himpun vajaa 70cm. Ostin 3 Lotta ja Lassin 74cm bodyä, ja ne ovat liian PIENIÄ! Myös 68 vaatteet ovat melkein kaikki liian pieniä, joten kotona odottaa jälleen pojan vaatekaapin siivous :(

Takaisin