Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh, Tumelo. Olisin varmaan itsekin saikahtanyt! :sad001

Mun kauhuskenaario on se, etta poika oppii kaantymaan selalta mahalleen (siis joo, sehan on kehitysvaiheeseen kuuluva taito, josta pitaisi olla vain iloinen) ja nukkuessaan tukehtuu tyynyynsa...
Mita jos se ei tajuakaan kaantaa paataan sivusuuntaan? :sad001 Kuinka moni vauva tukehtuu oikeasti em. tavalla vai onko tama nyt vain jotain turhaa pelkoa? Kuitenkaan kukaan ei voi vahtia nukkuvaa vauvaa koko yota...

Nyt on tyyny otettu pois ja samaa tilannetta ei pääse tapahtumaan. Kääntyilee kyl mahalleen, mutta ei enää saa naamaansa upotettua niin syvälle. Ehkä olen vähän hysteerinen tuon asian suhteen :D

Huh.. Olipa tekemistä että sai pojan viihtymään sen 4,5h! Kaikki mahdolliset lelut mukana, mutta loppujenlopuksi hauskin lelu oli omat sukat joita tuo imeskeli japanilasten turistien iloksi :) Pari kertaa tuli huutoa ja itkua, ja eiköhän siinä meidän edessä ollut kokoa XXXL oleva nainen joka mulkaisi meitä joka kerta kun poika päästi edes pienen äänen. Että mua ottaa päähän tollaiset tyypit. Ok jos vauva itkee 4 tuntia putkeen, niin siinhän menee hermot kaikilla mutta jos toinen nyt vähän kiukuttelee väsyä tai tylsyyttä niin eikö ne nyrpeät naamat voi pitää ihan omassa mielessään. Toista oli ne aasialaiset jotka viihdyttivät poikaa jos tuli kiukku ja saivatkin hänet nauramaan :)

Me keksittiin taannoin vähän vahingossa loistava keino käydä vauvan kanssa suihkussa. Sehän on semmoista puljaamista ja ainakin minun mielestä vähän pelottavaakin kun vauva on märkä ja liukas ja sitä pitäisi vääntää ja kääntää sylissä. Saatiin kaverilta semmoinen Bumbo-tuoli ja se tuli meillä käyttöön puhtaasti kylppärituoliksi pojalle. Istuu siinä saunan lauteilla ja odottelee kylppärin lattialla omaa pesuvuoroaan. Yksi ilta mies sitten nosti pojan tuoleineen suihkun alle ja siinähän se ratkaisu oli! Alyttömän helppoa suihkutella poika siinä tuolissa, ei tarvitse muuta kuin nostaa siitä pois kun homma on hoidettu. Ja poika tykkää :)

meillä poika pelkää kuollakseen suihkun ääntä :( yritä siinä sitten käydä saunassa kun toinen huutaa :(

Voi tumelo, meillä myös!! Vietiin poika saunaan parisen viikkoa sitten (lämpöä oli huimat 45 astetta ja oltiin alalauteella poika sylissäni). Mies heitti löylyä ja kihahduksen jälkeen poika kiljui kuin teuraalle menisi. Koitin rauhoitella kaikin tavoin sylissäni, mutta lopulta vain tissi helpotti itkuun. Mies epäili, että poika pelkää sitä ylhäältä tulevaa lämpöä ja sanoi, että menkää pesuhuoneeseen, niin heitän uudestaan vettä. Ja poika huusi, luoja sitä huutoa. Nappasin kylpytakin itselleni, kääräisin pojan sinne väliin ja lähdin olohuoneeseen parin oven taakse saunasta. Vielä sieltäkin poika alkoi hysteerisenä itkeä, kun löylyä heitettiin saunan puolella. :eek:

Sitten tehtiin se virhe, että vietiin poika suihkuun heti tuon saunareissun jälkeen, sama hyeenahuuto alkoi nyt jo suihkunkin äänestä.

Olemme usean kerran yrittäneet viedä poikaa suihkuun, mutta aina alkaa niin järjetön huuto ja paniikki, etten mitenkään voi viedä poikaa enää.

Ongelma onkin se, että myös kylpy on pojalle pahin mahdollinen.. Nyt ollaan vaan joka päivä tehty aamupesu hanan alla, kuten synnärillä opetettiin, mutta eihän sillä saa taipeita tai esim. napaa kunnolla putsattua..

Eipä muuta, kuin innolla odotan isovanhempien lapsenlapsille varta vasten rakennetussa kesäkeitaassa vietettyä kesää. Hienot on puitteet, uima-altaat ja kaikki ja poika pelkää kuollakseen vettä kaikissa muodoissa :grin

Ja ei ehkä tarvitse mainita, että myös vauvauinti jäi meillä lopulta käymättä..

Meillä tytöstä on tulossa varmaan kova vesipeto, kun se on aina ihan täpinöissään, kun pääsee kylpyyn. Sit se on keksinyt, että vesi roiskuu kun läiskyttelee ja puolet ajasta+vedestä se roiskii seinille ja kylvettäjän päälle ja hihkuu ylpeenä. Sillä ammeella on irtojalat tai siis semmoinen teline ja pelkään, että vaavi saa koko "hökötyksen" kaatuun vielä sen heilumisen ja hytkymisen ansiosta. Joten tästä lähtien pidän ammetta ihan lattialla. Tänään se jatkoi sitä räpiköintiä vielä kauan pyyhkeen sisässäkin. Meille on tulossa tulevia kesiä varten semmonen iso amme, saapi sitten pihalla loiskutella. Pitää vaan vahtia, ettei koira mee ainakaan yhtaikaa, siinä vasta vesihullu onkin. Yrittää sukeltaa vesilätäkköönkin..
No joo. Suihkuun olen muutaman kerran ottanut tytön mun kanssa ja väsymystasosta ja moodista riippuen se joko rypistelee naamaansa tai kikattaa innoissaan kun vesipisarat osuu selkään.
Pesualtaassa sitä on tosi vaikee huuhtoo ees kakkapyllyä, se potkii ja sätkii ja vaan satuttaa ja vaikka ois bideesuihku käytössä, siitä ei meinaa tulla mitään eikä yksin saa muuta kuin isommat iholta ja joka tapauksessa pitää sit taipeet putsata hoitopöydällä kosteuspyyhkeillä. :(
Me tajuttiin tänään, ettei oo lämmitetty saunaa ollenkaan tytön syntymän jälkeen! Ja kun meillä lopultakin on jopa oma sauna! Nyt se on kissojen valtaama ja pitää ehdottomasti pestä ennen käyttöönottoa, ehkä ens viikonloppuna sais aikaseks? Jossain niissä neuvolan papereissa suositeltiin, että vauvaa vietäisiin saunaan vasta vuoden vanhana, mut kyllä varmaan jälkilämpöihin vois koittaa, jos me nyt saadaan ees aikaseks lämmitettyä sitä ennenku tyttö täyttää vuoden!.. Muutenkin meillä isäntä on se, joka ottaa hikilöylyt ja mulla on tosi huono saunapää, kun heitetään löylyä, niin oon aina pää polvissa haukkomassa happee. Joten muulloinkin saunotaan peräkkäin ja mä laitan kiukaan pois päältä kun meen. Joten olen varmaan suht ideaali saunakamu vaaville. :)

Meillä poika joskus saunoo muutaman minuutin alalauteella ja silloin ei heitetä löylyä. Myös vauvauinnissa mennään hetkeksi kuivattelemaan saunan puolelle. Nämä kerta-annokset on olleet pojalle aika passeleita.

Meilläkin potkitaan nykyisin siihen malliin, että pyllynpesu on mennyt ihan uusiksi. Otan toisella kädellä kainalon alta, ja toisella nilkoista jalat kiinni, sitten huljutan hanan alla. Lopuksi nivuset puhtaiksi pyyhkeillä.

Meillä ei ole saunaa, niin ei ole tarvinnut miettiä. Paitsi mummolareissuilla tulee joka kerta riita siitä, kun en suostu viemään vauvaa saunaan ja isäpuoleni ei ymmärrä sitä ja lopulta hermostuu. o_O Hän on itse vielä sitä sukupolvea, että on syntynyt saunassa, joten tavallaan ymmärrän ettei hän käsitä nykyajan lapsenhoitoa, mutta kyllä se on silti meidän asia päättää.

Meillä on oma sauna mutta ei olla vielä tyttöä sinne viety. Voisihan tuota siellä käyttää kokeilemassa mitä tykkää. Itsehän olen ekan kerran käynyt saunassa kuukauden vanhana.. Välillä tuntuu että rivien välissä kysellään miksei olla vielä käytetty, mutta se on tosiaankin meidän itsemme päätettävissä. Toisaalta voi myös olla, ettei rivien välissä kysellä yhtään mitään vaan itse vaan niin kuvittelen.. :rolleyes:

Meilla poika suhtautuu kylpemiseen aika neutraalisti. Meilla on kylpyammeessa kylpytukituoli, jossa poika istuu ja nykyisin tuo viritelma on alkanut kayda pieneksi. Poika ei saa jalkojaan suoraan, eika voi potkia jaloillaan niin paljon kuin haluaisi... Odotellaan kuitenkin, etta se oppii istumaan kunnolla ja tukevasti, ja sitten vasta luovutaan kypytuesta.
Tuossa yksi kerta mies oli ostanut saippuakuplapyssyn(!), jotta vauvaa saa ihailla saippuakuplia istuessaan kylvyssa. Ajatus oli ihan kaunis, mutta muuten suunnitelma meni pieleen. Se oli sellainen muoviromu, joka piti ihan kamalaa wroom wroom wroom-aanta, kun painoi napista. Koko suihkukaappi tayttyi saippuakuplista ja poika alkoi itkea armottomasti. :grin
Saunaa meilla ei ole. Joskus ennen vauvaa kaytiin ainakin kerran vuodessa kylpylassa, jossa on saunat ja porealtaat ja kaikki, mutta mitenkas sinnekin vauvan kanssa menet...

Mies teki merkittävän oivalluksen. Vauva on kotona kitissyt lattialla ollessaan, eikä ole viihtynyt siinä ei niin millään. Sitten mies meni vauvan kanssa anopin luo, jossa vauva olikin lattialla pitkään varsin iloisena. Itsekin olen huomannut saman ilmiön, mutta en keksinyt syytä. No mies tajusi, että siellä oli vain yksi lelu. Nyt vähennettiin kotona niiden lelujen määrää ensin noin viidestä lelusta kolmeen. Auttoi vähän, mutta kun vähennettiin lelujen määrä vain yhteen, niin auttoi vielä enemmän. Nyt sillä on se yksi lelu, mitä se tutkii innoissaan ja pyörii ympäri vilttiä sen kanssa. :) Ja minä sain pitkästä aikaa kotitöitä tehtyä muulloinkin kuin uniaikaan. Pointsit miehelle! :grin

Ma en ole oikein satsannut tuohon lelu-osastoon edelleenkaan. Pojalla on yksi helistin, yksi purulelu, kaksi pehmonallea ja uniriepu. Sitten tietty leikkimatto, sitteri ja mobiili pinniksen ylapuolella. Kuitenkin se jaksaa aina pienen apinanraivolla tarttua siihen ainoaan helistimeen, jutella sille, syoda sita ja viihtya sen kanssa ihan kunnioitettavan pitkaan...
Annas kun se tuosta kasvaa, niin sitten aletaan niita lelujakin hankkimaan oikein kunnolla. Josko jo ensi jouluksi voisi ostaa lahjaksi pikkuautoja ja liikennematon? Toisaalta ma en haluaisi mitaan julmettuja romukasoja kotiin, mutta itseni tuntien, tuskin voin vastustaa kiusausta. Ainoa lapsi kuitenkin. :)

Tulipa kokeiltua tota vauvan kanssa sairastamista muutama päivä, ei kivaa. Yritäpä siinä hoitaa muksua, kun päässä pyörii ja kuume nousee salamannopeasti lähemmäs 39 astetta... Ja sitten siinä odottelet, että lääkkeet laskee kuumetta... Onneksi nuo pahimmat päivät sattui viikonlopulle, kun mies oli kotona apuna (kipeenähän sekin oli, tietty).

Pojalla varmaan samaa pöpöä myös, koska niin väsynyt ja ärtyisä ollut pari päivää, ja vähän yskinyt. Toivottavasti ei pahene.

Pikaista paranemista! Itselläni kesti se flunssa pitkään, kun ei päässyt nukkumaan sitä pois. Vauvan kanssa sairastaminen on kyllä ihan eri tavalla raskasta. :sad001

Olen kanssa miettinyt tuota lelujuttua.. Mummolassa muksu viihtyy lattialla paljon paremmin kuin kotona. Pitääkin ilmeisesti kokeilla tuota lelujen vähentämistä, jos vaikka auttaisi..

Meillä pojalle paras viihdyke on oikeastaan vaan iskä, ja sen hölmöilyt ja päristelyt. Toisteksi parhaana ukki, jonka mahan päristely saa aina aikaan hirveitä naurunkiljahduksia. Viimeisenä taitaa tulla äiti, joka tänäänkin yritti viihdyttää jollain hiton tyhjällä limsapullolla, se nyt oli varmaan kuivin juttu ikinä.

Ehdottomaksi suosikiksi on myös noussut kaikkien materiaalien hiplaaminen. Aina sylissä käydään kaikki vaatteet läpi, miltä mikäkin tuntuu ja vieraalla sohvalla ollessa ensimmäisenä koitetaan, että milläs materiaalilla sitä tänään istutaan. Taitaa tulla raukka äitiinsä, tälläiseen vaatefashionistiin..

Että sitten parikymmentä vuotta myöhemmin, kun vastaan tulee 2030 luvun Teuvo Loman, se on sitten meidän poika :cool:

Viihtyykö teidän vauvat hyvin autossa? Kuinka pitkiä autoreissuja ootte tehny ja miten meni, kuinka usein pysähdyitte? Meillä olis (ehkä) edessä ensimmäinen vähän pitempi automatka (noin 4 tuntia). Aikaisemmin meidän poika on lähinnä nukkunu kaikki automatkat, mutta nykyään ei oikein viihdy ollenkaan kaukalossa/autossa. Nukkuu noin 20-30 min ja sen jälkeen tuskailee ja itkee. Ei selvästikään koe oloonsa mukavaksi kaukalossa. Niinpä on nyt mietintämyssyssä että pitääkö jättää reissu väliin ja panostaa noihin pidempiin reissuihin vasta sitten kun voi istuttaa pikkuista mukavammassa ja tilavammassa istuimessa sekä viihdyttää vähän eri keinoin (esim dvd:llä).. Vinkkejä, mielipiteitä?

Meillä poika on matkustanut todella paljon autossa ja usein sellaisia 1-2 tunnin matkoja, mutta nykyään meillä on vähän sama tilanne, eli poika ei viihdy enää niin hyvin kaukalossa/autossa kuin ennen. Useimmiten kyllä nukahtaa melkein heti, mutta ei välttämättä nuku kovin pitkään, ellei sitten satu olemaan päiväuniaika. Meidän pisin autoreissu taitaa olla 3 tunnin luokkaa ja siihen sisältyi muistaakseni yksi pysähdys. Ja puolet matkasta toinen vauvan kanssa takapenkillä :D Poika oli silloin kyllä vasta suunnilleen 3 kk ikäinen joten viihtyi vielä autossa aika hyvin ja nukkui suurimman osan matkasta. Onko teillä mahdollista toisen matkustaa takapenkillä ja viihdyttää vauvaa tarvittaessa? Itse tekisin kaksi pysähdystä tuohon neljään tuntiin, mutta jos vauva päättääkin nukkua valtaosan matkasta niin varmaan selviää yhdelläkin. Ja tietty kannattaa ajoittaa lähtö vauvan päivauniaikaan jolloin pidemmät unet on todennäköisemmät.

Takaisin