Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin isä lähtee vauvan kanssa ulos, ja minä saan siivota. Lähinnä se tarkoittaa vesan pesemistä ja imurointeja sieltä minne pääsee (meillä muutto on edelleen kesken, kun tavaroita ei saa purkaa silloin kun tahtoo, vaan silloin kun pystyy). Meikäläisen siisteyskäsitykset ovat kyllä heittäneet härän pyllyä sitten sinkkuaikojen, joskus muinoin siivosin opiskelijayksiöni kerran viikossa, nyt ei stressaa ollenkaan vaikka tuo joulukin tulee. Miehellä on pitkä loma jota odotan varmaan enemmän kuin se itse. Sen aikana on tarkoitus saada loputkin laatikot purettua, mutta kyllä mä aion myös käpertyä kainaloon ja syödä suklaata. :p

Ihanaa joulua kaikille pikkuisille ja mammoille, ja tietenkin koko perheelle :santa

Ja suuren suuri kiitos siitä että olen saanut purkaa, vuodattaa, kirota ja iloita täällä teidän kanssanne, ja saada tukea ja neuvoja ilman arvostelua :) Olette olleet aivan korvaamaton kanava niille kaikille jutuille joita ollaan tässä vuoden aikana purnattu yhdessä! Toivottavasti te jatkatte kuulumisten kertomista myös ensi vuonna!

Ah, joulunvietto jatkuu kotosalla, aatto vietettiin vanhempieni luona. Oli vähän rankkaa mutta kovin mukavaa olla lähiperheen kesken ja ihan mahtavaa istua valmiiseen pöytään. Poikanenkin malttoi sopivasti niin, että äiti sai ihan rauhassa syötyä :)

Having said that, vielä ihanampaa oli tulla kotiin ja ah tätä hiljaisuutta! Jos mammankin kognitiolle oli haasteellista selviytyä pitkästä illasta (meidän perheessä asiat tapahtuvat hitaasti ja desibelit ovat jatkuvasti korkealla kun kaikki puhuvat ja hössäävät yhtä aikaa), millaistahan on pojalla ollut, kun koko ajan joku on naamassa kiinni seurustelemassa ja tarjoamassa virikkeitä... vähän alkoi tulla äidillä raja vastaan ja pariin otteeseen pakeninkin pojan kanssa toiseen huoneeseen. Reppana jaksoi kuin enkeli, mutta kotiin tultua meni vielä tunti, ennen kuin lopulta puoli kolmen kieppeilä rauhoittui nukkumaan. Sen jälkeen poika heräsikin vasta 10.30 ekan kerran syömään ja äsken uudestaan. mutta nukahtaa aina vaan heti uudestaan tissille. Voi toista, onneksi tänään saa olla tutuissa ja turvallisissa kotiympyröissä!

Meidän joulu meni yllättävän kivuttomasti! 23. päivä mentiin omille vanhemmilleni kylään ja olimme siellä yön. No isovanhemmat hoitivat poikaa yön kun menimme miehen kanssa toiseen taloon nukkumaan. Aattona vauva oli tyytyväinen kun koko aamupäivän sai leikkiä veljieni kanssa. Lahjat avattiin kahden maissa ja vauvelikin osallistui! :) Kolmelta lähdettiin mieheni vanhemmille ja siellä syötiin jouluruoka ja avattiin illalla lahjoja. Voi sitä lahjamäärää! Omassa lapsuudessanikaan ei ole ollut niin paljoa lahjoja kuin mitä mieheni vanhemmilla jaetaan :D Sieltä lähdettiin yhdeksän maissa kotiin ja poitsu kylvyn kautta nukkumaan. Unirytmi ei kärsinyt, eikä mitään stressiä tullut kenellekkään :) Pelkäsin, että tämä ensimmäinen joulu menisi aivan p'rseelleen, mutta ei onneksi! :)

Syyllisyys on päivän sana!

Meidän vauva on helppo, ei kitise turhista, maha toimii, on ollut terveenä, syö rintamaitoa hyvällä ruokahalulla, kasvaa ja kehittyy ja kaiken kruununa viime aikoina ovat olleet n. 7 tunnin unet. Ja siltikin itseä ahdistaa.

"Kyllähän minä tiiän, millaista se vauva-arki sitten tulee olemaan" ja "kyllä me voidaan elää pitkälti aivan samalla tavalla, kuin kaksistaankin" olivat nuo kaksi lausetta, joita jauhoin muille usein raskausaikana ja voi kuinka väärässä olinkaan...

Ensinnäkin, voin myöntää, kyllä mä mietin lähes jokaikinen päivä, että kuinka helppoa elämä oli aikoinaan kahdestaan, mikään ei vaatinut sen suurempia suunnitelmia. Sait nukkua juuri silloin kuin halusit, sait lähteä minne tahansa koska tahansa, sait kahdenkeskistä laatuaikaa koska tahansa, sait istua rauhassa ja syödä koska tahansa ja vaikkapa istua tässä koneella koska tahansa. Nyt tuntuu, ettei mikään mene suunnitelmien mukaan..

Ja kamala on myös myöntää, että toisaalta "pelkään" vauvan kasvamista. Nyt kun vielä on suhteellisen helppoa, kun vauva ei liiku, eikä vaadi jatkuvasti peräänkatsomista kuten vaikkapa taaperoikäinen. Onhan se ihanaa, että lapsi kasvaa, mutta ahdistaa se, että tästä arki muuttuu oikeastaan vaan vaikeammaksi..

Yritän jotenkin toitottaa itselleni, että olen varmaankin vaan stressaantunut tulevasta muutosta ja remontista, mutta silti tuntuu, että päivät kotona vauvan kanssa kaksin ovat jotenkin ahdistavia. Kaipaan jatkuvasti aikuista seuraa ja koska samassa elämäntilanteessa olevia kavereita ei oikein ole, täytyy arki viettää täysin kotona.

Ja voi että tätä syyllisyyttä. Lapsi on pitkän yrityksen ja toivomisen tulos ja tosiaan vieläpä helppo tapaus, aivan maailman rakkain ja tuo valtavasti iloa ja rakkauttaja tuntuu, että lyhytkin aika erossa vauvasta on aivan tuskaa. Mutta silti, erityisesti kahdestaan vauvan kanssa tuntuu seinät kaatuvan päälle. Kaipaan työelämää, kaipaan tietynlaista vapautta, jota ei ole todennäköisesti saatavissa vielä piiiitkään aikaan. Tästä ahdistuksesta johtuen huomaan olevani järjettömän katkeroitunut miehelle siitä, että hän saa mennä, hän saa harrastaa, hänen ei tarvitse koskaan miettiä, voiko lähteä kavereidensa kanssa ulos ja itseä ahdistaa parin tunnin parturireissukin, kun ei hyvä äiti vietä aikaa yksin vauvan ollessa näin pieni. Ja kun olen katkeroitunut, kiukuttelen miehelleni vaikka tiedän, ettei siinä ole mitään järkeä ja sitten ahdistaakin, että mitenkäs juuri alkanut avioliitto, kaatukohan se jo pian, kun olen näin vaikea.

Ja vielä, nainen, joka aina vannoi haluavansa ainakin 3 lasta, on aivan järjettömän ahdistunut sanastakaan kaksi lasta.. :sad001

Syyllisyys on päivän sana!

Meidän vauva on helppo, ei kitise turhista, maha toimii, on ollut terveenä, syö rintamaitoa hyvällä ruokahalulla, kasvaa ja kehittyy ja kaiken kruununa viime aikoina ovat olleet n. 7 tunnin unet. Ja siltikin itseä ahdistaa.

"Kyllähän minä tiiän, millaista se vauva-arki sitten tulee olemaan" ja "kyllä me voidaan elää pitkälti aivan samalla tavalla, kuin kaksistaankin" olivat nuo kaksi lausetta, joita jauhoin muille usein raskausaikana ja voi kuinka väärässä olinkaan...

Ensinnäkin, voin myöntää, kyllä mä mietin lähes jokaikinen päivä, että kuinka helppoa elämä oli aikoinaan kahdestaan, mikään ei vaatinut sen suurempia suunnitelmia. Sait nukkua juuri silloin kuin halusit, sait lähteä minne tahansa koska tahansa, sait kahdenkeskistä laatuaikaa koska tahansa, sait istua rauhassa ja syödä koska tahansa ja vaikkapa istua tässä koneella koska tahansa. Nyt tuntuu, ettei mikään mene suunnitelmien mukaan..

Ja kamala on myös myöntää, että toisaalta "pelkään" vauvan kasvamista. Nyt kun vielä on suhteellisen helppoa, kun vauva ei liiku, eikä vaadi jatkuvasti peräänkatsomista kuten vaikkapa taaperoikäinen. Onhan se ihanaa, että lapsi kasvaa, mutta ahdistaa se, että tästä arki muuttuu oikeastaan vaan vaikeammaksi..

Yritän jotenkin toitottaa itselleni, että olen varmaankin vaan stressaantunut tulevasta muutosta ja remontista, mutta silti tuntuu, että päivät kotona vauvan kanssa kaksin ovat jotenkin ahdistavia. Kaipaan jatkuvasti aikuista seuraa ja koska samassa elämäntilanteessa olevia kavereita ei oikein ole, täytyy arki viettää täysin kotona.

Ja voi että tätä syyllisyyttä. Lapsi on pitkän yrityksen ja toivomisen tulos ja tosiaan vieläpä helppo tapaus, aivan maailman rakkain ja tuo valtavasti iloa ja rakkauttaja tuntuu, että lyhytkin aika erossa vauvasta on aivan tuskaa. Mutta silti, erityisesti kahdestaan vauvan kanssa tuntuu seinät kaatuvan päälle. Kaipaan työelämää, kaipaan tietynlaista vapautta, jota ei ole todennäköisesti saatavissa vielä piiiitkään aikaan. Tästä ahdistuksesta johtuen huomaan olevani järjettömän katkeroitunut miehelle siitä, että hän saa mennä, hän saa harrastaa, hänen ei tarvitse koskaan miettiä, voiko lähteä kavereidensa kanssa ulos ja itseä ahdistaa parin tunnin parturireissukin, kun ei hyvä äiti vietä aikaa yksin vauvan ollessa näin pieni. Ja kun olen katkeroitunut, kiukuttelen miehelleni vaikka tiedän, ettei siinä ole mitään järkeä ja sitten ahdistaakin, että mitenkäs juuri alkanut avioliitto, kaatukohan se jo pian, kun olen näin vaikea.

Ja vielä, nainen, joka aina vannoi haluavansa ainakin 3 lasta, on aivan järjettömän ahdistunut sanastakaan kaksi lasta.. :sad001

Jännää, miten poika on viime päivinä alkanut tulla enemmän tähän maailmaan, se ei ole enää se pelkkä omissa maailmoissaan hengaava beibi.

Peilistä on kiva katsella omaa ja sylissä pitäjän naamaa ja naureskella (tai joskus purskahtaa itkuun...) ja jokeltelun ja jutustelun yritystä on niinä virkeinä hetkinä jo enemmän. Hymyileväinen poika kun sille tuulelle sattuu, mutta melkosen tempperamenttisen oloinen tapaus muuten! Kyllähän tämä vauva-aika on sitovaa ja hankalaa, mä ainakin odotan sitä, että poika on isompi ja se alkaa koko ajan enemmän kiinnostumaan ympäristöstään, alkaa leikkimään ja liikkumaan. Odotan myös sitä, että isukki pystyy ottamaan isompaa roolia pojan arjessa. Toisaalta, tulevaisuus tuo koko ajan uusi haasteita arkeen, tuskinpa tulee olemaan ihan helppoa yhdistää työtä ja perhe-elämää.

Ei muuta kuin gää ja guu. :excited001

Muokattu viimeksi:
Saria, tsemppiä sinne kovasti. :love2
Ymmärrän hyvin ajatuksesi ja täytyy kyllä myöntää että itsekin välillä syyllistyy synkistelyyn ja harmittaa kun mies saa mennä miten haluaa ja tunnen välillä itseni melko yksinäiseksi kun mies on töissä tai harrastamassa.
Minua on auttanut kovasti kun olen terveydenhoitajan, äitini ja mieheni kanssa avoimesti keskustellut tuntemuksistani ja saanut sieltä huikean hyvän tuen. Minulle ovat myöskin nuo kolme sanoneet että lapsen kehityksen ja kasvun kannalta on tärkeää että myös äiti voi hyvin. Olemme nyt siis miehen kanssa sopineet että pääsen koska haluan jumppaan tai kahville kavereiden kanssa sillä poitsu selviää isin kanssa hyvin muutaman tunnin kunhan on vaan pullossa ruokaa pumpattuna. Tietysti vaatii aina etukäteen suunnittelua mutta toisaalta se on kivakin kun sitten on jotain mitä innolla odottaa. Niin ja isi on kovasti ollut innoissaan kun saa olla pojan kanssa kaksin luomassa hyvää isä-poika-suhdetta.

Luin jostain sitaatin, että pienten lasten vanhempien pitäisi olla laitonta erota. Meidän arkea seuratessa ymmärrän pointin. Vaikka ollaan tehty periaatepäätös, että avioero ei ole edes vaihtoehto, vaan ongelmat selvitetään muuten, silti tulee yksittäisiä hetkiä, kun miettii mitäköhän tästäkin tulee.. Mies on vastoin lupaustaan alkanut käyttää enemmän alkoholia vauvan syntymän jälkeen ja aika usein on iltoja, kun hän pitää vapaata, eikä koskekaan vauvaan, kun on ottanut sen verran monta annosta.
Uutena juttuna ollaan jouduttu jopa peruun jotain menoja, kun hän ei oo aamulla ajokunnossa.. Aiemmin olisin päässyt pyörällä, nyt vaunujen kanssa on eri asia. Jumiutunut olo.

Mä en voi väittää, että rytmi olis tullu yllätyksenä tai moni muukaan asia arjessa. Etukäteen odotin pahinta, joten kaikki on vain positiivista yllätystä.
Tällä paikkakunnalla en saanut koulutustani vastaavaa työtä, joten tein viime vuodet siivousta. En voi väittää, että erityisesti kaipaan takaisin siihen. :D Jos olisi taloudellisesti mahdollista, haluaisin jäädä kotiäidiksi. Ei ole, joten...

Eniten rasittaa se puuttuva parisuhdeaika, ei me ennenkään mitään erityistä harrastettu, mut oltiin toistemme seurassa ja tehtiin vapaasti mitä haluttiin ku tuntu siltä. Nyt vauva haluu olla sylissä 90% hereilläoloajastaan ja nukkuessa mä yritän hirveellä kiireellä saada kotitöitä eteenpäin ja silloin mun stressihuipussa mies alkaa aina mankuun huomioo ja" palveluksia" ja valittaa, ettei mua kiinnosta tai en välitä hänestä yhtään.

Mies on väsynyt työpäivän jälkeen ja mä turhautunut kotipäivän jälkeen ja kumpikin koittaa keskittyä antaan parhaan tuulensa vauvalle, joten se sonta, jota on yrittäny pidätellä koko päivän, tulee kaadettua toistemme niskaan.

Mies lukee kirjoja, kuuntelee raskasta musiikkia ja tekee pitkiä lenkkejä koiran kanssa, hänen keino nollautua (sen a-holin lisäks.) Mä kuuntelen omaa musaa, purkaudun tänne, kirjoitan satunnaisesti nettiblogia, oon yhteydessä kavereihin jne minkä pystyy tekeen osissa/vauva rinnalla. Lisäksi oudosti auttaa kun tekee kotitöitä, joista aiemmin en pahemmin tykänny. On kiva, kun hetkeksi edes joku epäkohta korjaantuu. Ja saan kaikessa yksinkertaisuudessani mahtavan, huumaavan adrenaliinipiikin kun kilpailen itseni kanssa montako bodya saan ripustettua narulle sillä aikaa kun vauva on tyytyväisenä sitterissä. :D

Nää ruuhkavuodet varmasti haastavimpia elämässä, mut luotan, että niistä selvitään. Revitään onnea pienistä asioista ja vaikka harrastukset onkin yksityiset ja yhdessä ollaan lähinnä ruokapöydässä ja tv:n ääressä, on mielestäni tärkeintä, että saadaan itsemme pidettyä jollain keinolla järjissään ja jaksaa edes vauvan kans.

Ennen naimisiin menoo noin 4 v sitten asuin muutaman vuoden yksin ja jo toisen ihmisen muutto samaan osoitteeseen oli iso haaste ja vaati paljon opettelua ja itkua. Nyt siihen tuli kolmas, muutos oli iso, muttei enää niin radikaali.
Kaikkeen tottuu, totesi entinen mies, kun hirteen ripustettiin.

Saria, tiedän tunteen.. Täälläkin on monta kertaa miettinyt ihan samoja asioita. Ja heittäydyn vielä paskemmaksi mutsiksi ja tunnustan, että olen myös muutamaan kertaan ajatellut että olikohan tää nyt kovin fiksu ajatus. Ei sillä, poika on rakkaampi kuin mikään ja en minä häntä kadu, mutta välillä vaan tuntuu kaikki niin vaikealta juurikin tuosta syystä kun ennen oli niin helppoa. Ei ollut mitään, mikä olisi estänyt häipymästä ulos, kavereiden kans pitkälle autoilureissulle tai vaikka vaan jonnekkin kahville. Ainoat tavarat mitä piti ottaa mukaan oli tupakit, sytkäri, lompakko ja kotiavaimet. Nyt tavaraa on mukana helkkaristi vaikka vaan naapuriin lähtis kahville, parisuhdeaikaa ei oo oikeestaan nimeksikkään ja se vähäkin, mitä olisi menee yleensä kaikkeen muuhun kuin siihen parisuhteeseen.. Ja auta armias jos haluaa illaksi ulos! Oon suunnitellu että lähtisin seuraavan kerran helmikuussa käymään, eli pumppaaminen on aloitettava jo nyt. Lisäksi se kaikki hemmetin syyllisyys...
Lisäksi sitten tuo miehen alkoholinkäyttö. Posahdin tässä pari päivää sitten hiukan sille jo kun muistutin ettei viikolla pitänyt juoda ja vastaus oli "no aattelin antaa itelleni luvan ku tänään on tämmönen päivä että perinteisesti on ottanut.." JESSUS! Saanko minä tehä noin? Voinko minä vaan ostaa kaupasta juotavat ja tulla kotiin todeten "ooppa sinä tänään pojan kans, mua ei kauheesti huvita"? (okei, siittä huvittamisesta en tiiä mutta kuhan -tuttaa.) Eip, en voi.
Oottelen tässä enää että miten kauan mun hermo kestää, viime suhteessa kesti sen 1,5 vuotta ennenku loppu. En jaksa enää kerta toisensa jälkeen toistaa itteäni kun mua ei kerran kuunnella tai kunnioiteta tuossa asiassa yhtään..
Ja tosta lähtemisestä vielä.. Ennenku mihinkään voi liikkua, oli tarkotus sitte vaan kahvitella tai ihan mitä vaan, kaiken joutuu suunnitella monta päivää ennen. Tai ainaki liikkumiseen tarvii vähintään tunnin marginaalin. Puuh. No, jospa tää tästä.
Onneksi tuo poika on kuitenki aika helppo tapaus, mitä nyt nää nukkumaanlaitot on välillä vähän haastavia... Helpottaa siinä suhteessa.
Tsempit Lady M sullekki, toivottavasti miehes on fiksumpi tapaus ku täällä..

Olipas helpottavaa lukea kun muut olivat laittaneet ajatukseni paperille! Olen pitkään miettinyt että mikä tässä oikeasti ahdistaa, mutta nyt tiedän. Puolisolle olen joskus jo puhunut jatkuvasta kiireen tunteesta, mutta ei ole kunnolla ottanut sitä todesta, kun ei ole juurikaan löytänyt sanoja kuvaamaan kuinka suuresti se oikeasti ahdistaa.

Eilen saunassa mies väläytti kerrankin ja totesi, että riitelyt ja kiukkuamiset johtuvat aina siitä, että hän ei tee mitään vaan on laiska. Kymmenen pistettä hälle siitä, koska osui kerrankin nappiin. Pelkäsi joskus alkuaikoina, että en halua olla hänen kanssa, kun on laiska ja tylsä, joten tuo on aika arka aihe.. Mies on ammatiltaan sähköasentaja ja hommat osaa olla raskaitakin. Ruoka on valmiina aina kun tulee töistä ja sen jällkeen yleensä saa tehdä mitä vain. Eli ei kauheasti tuota muksua katsele, vaan "haluaa olla kerrankin rauhassa". Se tarkoittaa sitä, että menee katsomaan telkkaa ja jos muksun vie sinne vaikka oman vessareissun ajaksi niin alkaa kyseleminen, että miksi sä tän tänne tuot... Nykyään kun olen siitä moneen kertaan kiukunnut niin ottaa kakrun hoitaakseen, jotta saisin välillä rauhoittua ilman koko aikaista ajatusta siitä, että kaikki pitää tehdä nopeasti, koska muksu huutaa vieressä.

Totaalinen stoppi tuohon "haluan olla rauhassa"-juttuun tuli, kun olin koko päivän ensin lohduttanut huutavaa muksua, sitten mentiin ruokakauppaan miehen kanssa ja reissun jälkeen siivosin, pyykkäsin, laitoin tavarat paikoilleen ym. Mies istui koneella sen aikaa.. Sitten laitettiin pitsat uuniin. Mies ehti syömään sillä välin kun oma pitsani valmistui. Omaa pitsaa yritin yhdellä kädellä leikata kun muksu huutaa toisessa kädessä. Saan tyrkättyä kersan miehelle enkä ehdi kunnolla edes yhtä palasta leikkaamaan kun mies jo tokaisee, että syöppäs nyt nopeasti, että voi jatkaa koneella olemistaan. Sitten tapahtui räjähdys ja sen jälkeen muutos miehen käytöksessä.

Miestä ilmeisesti hieman jännittää tämä lapsen kanssa kahdestaan oleminen tai jotain, koska haluaa aina, etttä olen lähettyvillä ja jos ei saa huutoa loppumaan niin tyrkkää muksun minulle.. :D Oli miten oli niin nyt olen kuitenkin saanut vähän edes miestä kartalle lapsen hoitamisesta :D Kyllä vieläkin tulee välillä sellaisia "käy sitten nopeasti" - tyylisi' kommentteja, mutta korjaa kyllä heti, että ei tarvitse mitään kiirettä pitää :D

Tavattiin ensimmäisen kerran 2 vuotta sitten armeijassa, ollaan seurusteltu seurusteltu puolitoista vuotta ja naimisiin mentiin syksyllä. Omistetaan asunto yhdessä ym joten vakaalla pohjalla ollaan, vaikka yhteistä taivalta on vasta puolisentoista vuotta takana. Ikää on 21v :D Avioliiton puolesta en pelkää vaikka välillä osaa olla toedella vaikeaa.

Kaiken tämän lisäksi olen aina halunnut paaaaaaaljonpaljon lapsia :D Välillä mietin, että miten jotkut on voinut pärjätä esim kolmosten kanssa, kun itsellä on yhdessä lapsessa paljon tekemistä.. No ehkä siinä pitää vaan selviytyä.. :D

Henkilökohtaisesti en ihan ymmärrä, miksi sen miehen pitäisi saada olla rauhassa. Yhdessähän se lapsi on hankittu, yhdessä siitä pidetään huolta. Saahan sitä työpäivän jälkeen toki hengähtää rauhassa, mutta jos äiti on kuunnellut koko päivän huutamista ja ollut vauvan kanssa ihan koko ajan, voihan sitä isä vähän miettiä kumpi olisi sillä hetkellä enemmän hengähtämisen tarpeessa.

Meidän neiti ei kauheesti päivällä huuda, mutta välillä sellaisia päiviä on. Tuossa joku aika sitten oli sitten sellainen huutopäivä ja tuntui, ettei mikään auta, ei syöminen, nukkuminen, MIKÄÄN. Tämä äiti oli tosi väsynyt ja kun isi tuli töistä kotiin, pääsi itku kun oli hermot ihan lopussa kun tyttö ei rauhoittunut millään. Isi otti tytön hoitaakseen ja minä pääsin yksin ulos kävelemään, olipahan kyllä ihanaa lepuuttaa korvia.

Harvoin syödään yhdessä, yleensä ruokailut menee niin, että tyttö herää just kun meidän ruoka on valmista ja minä sitten istun sohvalla imettämässä ja syön itse samaan aikaan lautanen suurinpiirtein leuan alla. Jos imettäminen pitää aloittaa ennen kuin oma ruoka on valmista, on palvelu toistaiseksi pelannut ja mies tuo ruuan minulle sohvalle. Jos tyttö on hereillä mutta ei ole nälkäinen, ollaan syöty vuoron perään että saa syödä rauhassa. Vaikka tyttö olisi kuinka rauhallinen, jos yhtä aikaa aletaan syödä, on useamman kerran käynyt niin että sitterissä ruvetaan hermostumaan ja sitten sitä pitää keinutella tms, joten on kivempi että toinen katsoo lasta sillä aikaa kun toinen syö.

Meillä isi on tytön kanssa oikein mielellään jos olen johonkin menossa. Itsestä monesti tuntuu kun olen jossain muualla, että pitäisi muka kiireesti mennä kotiin. Hyvin täällä on aina pärjätty eikä kertaakaan ole tullut sanomista, että olisin viipynyt jossain liian pitkään. Päin vastoin, etukäteen sanoo "ole rauhassa".. Meillä tosin noiden vauvan syöttämisten kanssa on tosi helppoa, kun ei tarvi lypsää tms. vaan isi antaa korviketta eli siinä mielessä en ole mitenkään korvaamaton.

Itseä joskus harmittaa kun ei pysty entiseen malliin ex tempore enää mihinkään päivällä lähtemään, vaan on suunniteltava ainakin syöttäminen ja sen mukaan sitten päästään liikahtamaan, mutta ei kai tähän voi muuten juuri suhtautua kuin, että tämä elämä nyt on tällä hetkellä tällaista.

Ja mä olen luullut, että olen ainut jonka parisuhde on "tauolla" ja mua on itkettänyt ihan älyttömästi se ettei me pystytä yhdessä nauttimaan vauvan ensimmäisistä kuukausista. Joten on todella helpottavaa kuulla, vaikka en toki muille toivo samaa, että muutkin taistelevat omien tunteiden ja parisuhteiden kanssa.

Mulla pahin haaste on tämä yksinäisyys. Emme olleet asuneet kovin montaa kuukautta täällä kunnes meidän pikku laskuvirhe tapahtui. Ja sitten raskausaikana olin niin väsynyt etten jaksanut opiskella kieltä ja olla sosiaalinen. Jäin yksin. Yksinäisyys ahdisti jo tuolloin, mutta nyt kun olen oikeasti jumissa neljän seinän sisällä, ja perhe ja ystävät ovat 3000km päässä on olo tosi surkea. Ja puran tietenkin kaiken mieheen. Ja enkä koko ajan jaksa sitäkään, vaan on helpompi sulkeutua omiin oloihin. Mies rakastaa olla pojan kanssa yli kaiken, ja nappaakin hänet hoiviinsa heti kun töistä palaa. Saankin paljon omaa aikaa halutessani, mutta ongelmana on että mitä hittoa mä täällä teen yksin?? Koti-ikävä suomeen onkin kova :sad001

Kurjaa, että useammalla on takkuja parisuhteessa ja isän osallistumisessa, tsemppiä kaikille asian kanssa painiskeleville! Repisin varmaan silmät päästä, jos mua hoputettaisiin syömään/käymään suihkussa/vessassa nopeammin :mad:

Meillä mies onneksi osallistuu ja tarjoaa apua, vaikka ajattelematon hänkin osaa olla eikä siedä erityisemmin neuvomista jos vauvan kanssa on tilanne päällä (välillä meinaan hakata päätäni seinään, kun katson, miten hän joitain tilanteita hoitaa). Viime yönä nukutti vauvaa keskellä yötä kolme tuntia, olisi voinut mennä vähemmälläkin jos olisi apua pyytänyt. Mutta tärkeintä, että yrittää ja tekee (ja halusi oikeasti antaa mulle sen yölevon), kyllä se siitä lutviutuu :)

mies ymmärsi väsymykseni paremmin silloin, kun muksun kanssa valvottiin öitä, mutta nyt kun yöunet ovat n. 10h niin miten muka voisin olla väsynyt..? Ei vaan taas tule mieleen, että menen nukkumaan myöhemmin ja herään aikaisemmin niin en nuku sitä kymmentä tuntia :D

Eilen saavutettiin taas yksi etappi ymmärtämisessä. Miehellä viimeinen vapaapäivä ja suunnittelin meneväni willaan kaverini kanssa. Idea tuli mieleen vasta la iltana, joten toteutuminen oli erittäin epävarmaa. Ystävällänikin on 4 kuinen lapsi. No aamulla kysyin fb:ssä asiaa kaveriltani ja mies tiukkaa vieressä :"kysyitkö jo?" "vastasiko se mitään?" " meetkö tänään johonkin?"
Pelkkä ajatuskin kaupoille menemisestä alkoi ahdistaa, koska siellä on kuuma ja kauhea häslinki. No lähdin lopultaan vanhemmilleni kylään. (asuvat 20km:n päässä ja käyn siellä monta kertaa viikossa) Mies kyselee edelleen koko ajan että olenko jo menossa. No puolen päivän aikoihin lähden ja marmattaja jää katsomaan leffoja. Omatunto alkoi soimaan ja illalla mies itki sitä, että oli ajanut minut pois, eikä tarkoittanut sitä. Puhuttiin sitten laajemmin aiheesta ja hän sanoi ymmärtävänsä ja pyysi anteeksi. Mieheni on oikeasti todella herkkä ja huomaavainen, mutta jostain syystä tätä aihetta ei ajattele monellakaan tapaa.. mene ja tiedä.. Nyt kuitenkin ehkä asiat muuttuvat :)

Yöllä meni neljä tuntia syömättä ja NUKKUESSA :) :) eikä vaippaakaan tarvinnut vaihtaa kun tankattiin hyvissä ajoin illalla niin että suurimmat pissat tulivat ennen nukkumaan menoa. Poika muuten nukkui 17-21 päikkärit, myös ilman tankkausta, ja vaikka pelkäsin ettei noiden päikkäreiden jälkeen nuku kukaan niin väärässä olin! Nuo unet pitäisi varmaan laskea jo yöuniks ja suorittaa sängyssä mutta isän sylissä oli niin mukavaa. Ja äitikin sai nukahtaa heti leffan alkumetreillä :)

Voi näitä elämän pieniä ilonaiheita :)

Täällä lueskelen aikani kuluksi omaa ja teidän muiden synnytyskertomuksia. (tyttö heräilee vähän väliä niin en viitsi mennä nukkumaan enää. Ja vedin aika paljon kahvia naamaan ja kaiken kukkuraksi sänkyyni oli muuttanut hämähäkki, enkä haluis mennä sinne. ;)) Vähän on saanut jo etäisyyttä parin kk takaiseen, niin tuntui ihan kivalta. Samalla tajuaa millaisen helvetin on läpikäynyt saadakseen lapsen syliinsä ja arvostaa ja rakastaa sitä entistä enemmän. :)

Meidän keskustelut päättyy täällä edelleen siihen, että jompikumpi loukkaantuu. Viime yönä mieheni lateli mulle taas tekstiä mun "ongelmista" ja rivien välistä sanoi, että ne on enemmän yläpäässä kuin alapäässä. Perusteli vähän silläkin, että mä hänen mielestä tunnuin ihan normaalilta. Meinasi, että liioittelen ja pidän tekosyynä kipuja.. No edelleen tuntuu kuin puolentoista kilon möhkäle yrittäisi päästä pihalle alapään kautta (laskeuma siis) ja yhdyntäyritys tuntui moniteräiseltä puukolta. Mies kyselee koko ajan koska yritetään taas ja koska oon parantunut ja kivahdan, että en osaa antaa mitään päivämääriä ja helpommin varmaan menis jossei tarviis semmosessa henkisessä paineessa elää. Seurasi loukkaantuminen.
Toiseksi sille on vähän hämärän peittoon jäänyt tyttäremme nukkumisrytmi ja miten saa nukkumaan. Se, että se sai eilen sylissään tytön heijattua päiväunille (jotka kesti sänkyyn laskun jlk 10 min..) ei tarkoita, että se olis yhtä iisiä yöunille mentäessä. Syytti, kun jäin katsoon myöhään telkkaria vauva sylissä, että mä omalla toiminnallani estän lasta nukahtamasta aiemmin. Sen verran myönnän, että tarkoituksella pidän hereillä, jotta olis sit kunnolla väsynyt, kun perinteinen nukkunmaanmenoaika lähestyy, vaikka tarkkailenkin koko ajan voisiko yrittää jo aiemmin. Viime yönä onnistuin jo puoli kahden aikaan! Ja sit kun sain vauvan nukahtaan ja laskettua sänkyyn, jäin tarkkaileen hetkeksi, kun uni vaikutti aika pinnalliselta ja TIEDÄN, että ekan nukahduksen jälkeen se herää puolen tunnin päästä. Mies siis joka yö, kuten viime yönä, sanoo, et josko se kumminkin nukahti lopullisesti, tuu sänkyyn niin halitaan tms. Joo mutku ei se nukahda ja mä oon korva kiinni seinässä ja koko ajan syöksyvalmiina. Eli kohtelen kuulemma epäreilusti miestä.
Miehellä on myös muita teorioita nukkumisesta, kuten "kyllä se voi nukahtaa jos lasket sen vaan siihen sänkyyn", "ala nyt vaan imettää jo heti, jos se nukahtais siihen", "ehkä se nukahtaa uudestaan herättyään hetken päästä, josset heti reagoi siihen" yms.
Reality: Yöunille itkuisen, yliväsyneen, ilmavaivaisen ja periaatenälkäisen vauvan nukuttaminen on sekunnintarkkaa puuhaa. 1) Yritän venyttää imettämisen aloittamista niin pitkään kuin suinkin, jottei tyttö sit maha täynnä innostuis vielä seurustelemaan tyytyväisenä, vaan olis oikeesti tarpeeks väsyny siihen nukahtamiseen. 2) Se ei todellakaan yleensä nukahda vain sänkyyn laskemalla. Viime yönä toisella heräämisellä laskin syömisen jälkeen sen puoliunisena sänkyyn ja jouduin 20 min silitteleen päätä ja taputteleen, että sain sen niin unen rajamaille, että saatoin jättää koittaan itsekseen nukahtamista. 3) Kun tyttö herää, se vaatii tietää, että äiti ei ole kadonnut mihinkään, vaan ainakin on vieressä ja mieluiten ottaa rinnalle. Itku alkaa jo ennen silmien aukaisemista ja hyvällä tuurilla ja nopealla reagoinnilla saatan saada sen uudestaan uneen niin, ettei silmät aukea koko aikana. Reagoimattomuus johtaa kunnolla heräämiseen, josta on vaikeampi nukuttaa uudestaan. Ja se huuto ei odottamalla lopu.

Ainakin meillä nyt on rytmi ja MÄ osaan ja tiedän koska vauva nukkuu tai kuinka kauan kerrallaan, miten se nukahtaa jne. Joten jos miehellä ei ole mitään hajua meidän yöelämästä, parempi olla neuvomatta.
Korvaamattomaksi osaksi nukkumista on muodostunut youtubesta yks tietty tunnin mittainen tiskikoneen äänitys. Kun vauva alkaa rinnalla rauhoittuun ja sulkeen silmät, napsautan hurinan päälle ja se nukuttaa ja auttaa laskemaan sänkyyn herättämättä.
Jos laitan klipin liian aikaisin, se ei tehoa, rauhoittaa kyllä.
Voihan niitä olla muitakin toimivia keinoja, mutta nyt kun ollaan tuohon pisteeseen päästy, jotenkin toimiva systeemi päällä, miks alkaisin väkisin pakottaan jotain muuta. Miten itse helpoimmalla pääsee..!

Mut positiivista purkautumisen jälkeen. :) Miehellä alkaa kohta tipaton tammikuu, odotan HARTAASTI. Ja tytön vuorovaikutustaidot kasvaa päivä päivältä. Enää ei ilmaise itseään itkemällä joka tilanteessa, vaan on kehittänyt sanaston ja varsinkin mulle selittelee välillä pitkän tovin mitä on sydämellä. Eri äänensävyjäkin käyttää. Yhä useammin se juttelee isälleen ja eilen oltiin mummolassaan visiitillä, niin jopa mummolle selosti kaikkee "vauvauvau aiai iu ei kruu ää au" vakavalla naamalla tai ilmeikkäästi, eleillä tehostettuna, väliin ihan oikeeta hehheh-nauruakin! :D Ja mummo tietenkin ymmärsi kaiken ja puhui takaisin. Sitä oli hauska seurata.

Nyrkki maistuu entistä paremmin ja sen mukana kaikki muukin. Vähän välillä hirvittää, mutta siitähän se vastustuskyky kasvaa. Jotkut tutut on hirmu tarkkoja, ettei saa koskee käsiin, vauvalla pitäis aina pitää lapasia, eläinten pitäis pysyä kaukana jne. Meillä on vähän rennompi ote, mutta terveenähän tuo on pysynyt. Eilen anopin koira kävi lipaisemassa nopeasti salaa pikkuisen käsiä ja jopa naamaa, ennenku ehdittiin komentaa. Sit tuttavia nähtiin ja niiden pikkupojat tuli ihasteleen, kuinka pienet kädet vauvalla on ja käpistelivät paljon. Tiedä sitten mitä heidän käsissään kulkeutui.
Kyllä me silti tytön käsiä puhdistetaankin hei! :)

Tän päivän terapiaistunto päättyy. Mukavaa loppuvuotta kaikille!

Meillä on näköjään otettu takapakkia monessa asiassa eikä mitään hajua miksi. Pojan yöt siis nykyään todella katkonaisia, ruokaa huutaa päiväsaikaankin noin tunnin välein ja nukahtaminen on aina taistelun takana. Tuntuu ihan siltä että tekisin jotain väärin. :sad001
On toki ilonaiheitakin, poju juttelee kovasti nykyään ja peilikuva on pop. Pelottaa vaan että itse väsyy ja lievä synnytyksenjälkeinen masennus iskee takaisin päälle. Toisaalta takaraivossa jyytää pelko että jos pojulla onkin jokin sairaus tai muu juttu mikä tuollaista aiheuttaa. Haluaisi vaan osata auttaa kun tuntuu ettei pikkumiehellä ole nyt kaikki hyvin.

Meilla meni joulu ihan kivasti. Olimme 6 paivaa mun perheen luona ja vauva sai tosi paljon joululahjoja. Pojalla onkin nyt vaatteita ihan vuodeksi eteenpain, huh huh. Tosi paljon kaikkea ihan arkikamaa, Lindexia, Kappahlia, Tuttaa, Reimaa, Lotta&Lassia(?), Seppalaa, Villervallaa, Espiritia, en edes muista mita kaikkea. Bodeja, housuja, pijamia, velour/college-asuja, haalareita, oikeasti kaikkea mahdollista. Mami itse varsinkin on vallan ihastunut, silla kerrankin kaikki on laadukkaan oloisista materiaaleista tehtyja. Kerrankin niin vahvoja puuvillatrikookankaita, ettei niista nae edes lapi! Ei singu eika saumat kierra heti kattelyssa! :) Saatiin myos Polarn O. Pyretin fleece-ulkoiluhaalari, joka on tuulenpitava, mutta siina ei kuitenkaan ole paksua vuorta, joten se sopii meidan vaunulenkeille tosi hyvin. :)

Ja saimme myos parit aivan ihanat Smafolk-merkkiset bodyt ja pijamat. Ma en aikaisemmin ollut edes kuullut ko. merkista, mutta siella on vaatteita, joissa on tosi herkulliset kuosit.
http://www.smafolk.dk/
Saman tyylisia on ainakin siina ruotsalaiskauppa Liandlolla ja Suomessa lasten Metsolalla. Metsolaa me saatiinkin jo vauvalahjaksi. Pojalla oli Metsolan piparkakku-body aattoiltana paalla. Itse ostin satukirjoja ja dvd-pakkauksen, jossa on kaikki muumisarjat.

Vauva oli tosin aika ihmeissaan kun miltei koko ajan oli joku naamassa kiinni. :mad: Hieman alkoi jo kiukuttaakin. Kaikki ihastelivat pojan paksua mustaa tukkaa. Meidan suvussa kun kaikki ovat syntyneet puolikaljuina. Minun mummoni, joka lahestyy 90:aa piteli vauvaa sylissaan ja jutteli sille, ja sitten yhtakkia han sanoi, etta "annas kun mummi ottaa sinulta tuon hatun pois kun taalla on sisalla niin kuuma." Mummi koitti vetaa "hattua" varovasti pois ohimolta ylospain ja poika alkoi huutaa kuin syotava. Se "hattu" oli siis pojan tukka. :mad: Vauva oli ihan jarkyttynyt ja huusi naama punaisena ja tais se mummelikin hieman saikahtaa.

Kaikkien mielesta komea pieni poika, vaikka yksi tosin kommentoi pojan hoikkaa ulkomuotoa, ja sanoi, etta pojan pitaa saada hieman lihasmassaa ymparilleen, jotta loytaa isona tyttoystavan. Just joo! Sitahan ne naiset kysyvatkin heti ekoilla treffeilla, etta paljonkos sa painoitkaan 2 kuukautta vanhana. o_O Ja edelleenkin, kylla me myos ruokitaan sita.

Mieskin tykkas olla sen muutaman hassun paivan mita siella olimme. Aika meni onneksi nopeasti. Eka kerta, kun oli meilla jouluna. Molemmat kun olemme tyoelamassa niin eihan meilla ole koskaan aikaisemmin ollut sellaista tilaisuutta, etta molemmilla olisi ollut joulu vapaata. Samainen edella mainittu mummo antoi muutes jo monta vuotta sitten miehelle uuden nimen, tyyliin mikko tai pekka suomalaisittain. Mummeli kun kuuli miehen nimen ekaa kertaa niin reaktio oli: "Eihan tollasta voi edes aaneen sanoa. Kylla se on "Mikko"! Ja sitten ajan myota kaikki muutkin ovat alkaneet kutsua miesta "Mikoksi". Miesparka. Vauvaparka ja sen tukka ja tulevaisuus ilman tyttoystavaa. :devil07
Arsyttaa kaikenlainen posketon kommentointi kun on kyseessa oma vauva.

Takaisin