Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tää vaatehomma voisi mennä myös tonne valitusketjuun, mutta kun täällä niistä puhutaan... Meillä on vaatteita ihan jäätävä määrä. Sain niitä siskoltani (joka toisin kuin minä rakastaa shoppailua, joten pelkästään häneltä niitä tuli runsaasti), sekä kahdelta kaverilta plus äitiyspakkaus eli valmiiksi jo tosi paljon. Lajittelin niitä myös ennen syntymää ja nyt muutamia on mennyt jo pieneksi. Ja nyt tunnen itseni niin huonoksi ihmiseksi, kun lahjoista ei saisi valittaa, mutta oon ihan hajalla noittein vaatelahjojen kanssa niin ehkä näin anonyymisti tuntemattomille ihmisille kehtaan myöntää.

1) onko vaatteet ainoa lahja, mitä vauvalle voi antaa? Varsinkin, kun olen sanonut useammalle ihmiselle, joka on kysynyt toiveita, että vaatteita on tosi paljon, ja silti nää ihmiset ovat tuoneet lisää vaatteita.
2) "ajattelin että ostan vähän isomman koon, kun lapset kasvaa niin nopeasti". Kiitos. Näin ajatteli ihan jokainen muukin, joka on tuonut meille vaatteita. Meillä vauva käytti ensimmäisen kuukauden 50 cm vaatteita, ja tarpeeksi pieniä oli ihan muutama. Nyt on yli kaksi kuukautta, ja 56 menee vielä hyvin, jotain 62 ollaan otettu käyttöön. Sen sijaan kokoa 68 ollaan saatu niin paljon, etten luultavasti kerkeä käyttää edes jokaista uutena saatua vaatetta (first world problems, I know). Mulla on myös aikamoinen organisoiminen siinä, että laitan niitä lahjavaatteita koon mukaan jonkinlaiseen järjestykseen.
3) onko ihan mahdotonta kysyä vauvaperheeltä mitä tarvitsee/ei tarvitse? Meillä on nyt äitiyspakkauksen ulkohaalareitten lisäksi viisi ulkohaalaria. Onhan se tietysti ihan kiva, että on melkein jokaiselle viikon päivälle omansa, mutta...

Ja pahintahan tässä on se, että itse olen tehnyt noita kaikkia ennen kuin sain itse lapsen. No, seuraava kaveri kun lisääntyy, niin kyselen ihan suoraan mitä tarvitsee. Ja tunnen kyllä itseni niin ärsyttäväksi akaksi kun valitan tämmöisestä, kun kaikki noi ihmiset ovat ostaneet niitä vaatteita rakkaudella. Ja niin monelta lapsiperheeltä puuttuu. :sad001 Mä varmaan annankin niitä suoraan johonkin hyväntekeväisyyteen, vaikka tulis joskus toinenkin niin niitä on ihan liikaa.

me saatiin myös lahjaksi esim kauluspaitoja ja neuleita vino pino... Eipä tullut käytettyä ja ovat jo menneet pieneksi, onneksi.

Raskaana olevat ystäväni tulevat saamaan lahjaksi weledan vauva tuotteita, joita voi käyttää vaikka mihin ja säilyy pitkään. Itse olen tykännyt niistä paljon ja välillä käyttänyt itse niitä :)

Kun meidan pikkuinen syntyi niin kaikki vaatteet olivat sille liian isoja. Jopa ne 56-senttiset. Itse tein sen virheen, etta ostelin liian isoja vaatteita ja sen lisaksi kaikki vieraatkin tuntuivat ajatelleen, etta "onpahan sitten kasvuvaraa" ja nyt meilla on tosi paljon 62cm ja 68cm vaatteita.

Jos itse olisin viela raskaana tai jos olisin ostamassa lahjaa jollekin vauvautuneelle, niin ostaisin bodeja, bodeja ja bodeja... Ovat tosi kaytannollisia ja niita kun ei koskaan voi olla liikaa. Ollaan mekin saatu paljon epakaytannollista tai liikaa jotain tiettya tavaraa. Pipo/lapanen/sukat-setteja on varmaan tusina eri muodoissaan. Kauluspaita/neuletakki-settia ei ole tultu kaytettya muuta kuin yhta valokuvaa varten... Lyhythihaiset bodyt ovat menneet potkupukujen alla, mutta muuten niista ei ole mitaan hyotya talvivauvalle, haloo... Ja sitten yksi tosi arvokkaan nakoinen pellavainen kauluspaita-potkupukusetti, joka on ensinnakin ihan liian vilpoinen ja toisekseen inhoan pellavaa, kun sita pitaa aina olla silittamassa. Ja oikeastaan kaikista hulluin lahja oli vuorattu, tosi lammin teddykarvahaalari kokoa 74cm. Koskakohan meidan poika kayttaa kokoa 74cm? Ellei vain ensi kesana, kun meilla on 40 astetta lamminta. :grin

Ja ei sen lahjan tarvitse aina olla vaate tai tavara. Yks mun miehen poikamieskaveri toi meille lahjaksi 50e:n edesta vaippoja ja pahoitteli, ettei osannut muuta vauvalle ostaa kun ei oikein tajua vauvan vaatteiden tai tarvikkeiden paalle. Noh, ei mitaan. Se oli aivan mahtava lahja ja tuli todellakin tarpeeseen! :)

Varmasti lahjoitan eteenpain osan vaatteista. Juuri kaiken epakaytannollisen tai sitten muut h&m-tyyliset halppishankinnat tai lahjat, joilla ei ole tunnearvoa. Toisaalta olen niin turhamainen, etta en varmasti anna kelleen omilta sukulaisiltani saamia kalliita lahjoja, jotka ovat mm. nansoa, marimekkoa tai metsolaa. Ne kun ovat tosi laadukasta suomi-designia ja niissa on aivan ihanat kuosit. Enka usko, etta kukaan ei-suomalainen osaisi niita arvostaa samalla tavalla kuin itse (kuulostanpa leuhkalta, mutta silti.).. :p

Oudoin lahja mitä me saatiin oli muovipussillinen tuttipullon "kärkiä", siis niitä imuosia.. Eikä yhtään tuttipulloa mihin ne miljoona erillaista olisi sopinut. Eikä ostaja kysynyt mitä pulloja me käytetään. Siis oikeesti?? Ja ostaja on äiti itsekin niin en osaa kuvitella mitä hän ajatteli!?? Yksikään ei sopinut meidän pulloihin joita on kolmea eri sorttia... Mitä tuhlausta :(

Tuli mieleen noista imetysketjussa puhutuista "hyvistä neuvoista", toinen asia, josta tuntuu kauheasti olevan mielipiteitä, on perhepeti vs. pinnasänky. Mitä se kenellekään kuuluu, eikös joka kodissa saa järjestellä nukkumiset niin kuin parhaaksi katsotaan?!

Meillä nukutaan pinniksessä mutta aluksi oli enemmän öitä, jolloin poika nukkui vieressä ja vieläkin otan hänet usein aamulla viereen viimeisen unipätkän ajaksi, kun mies on jo noussut lähteäkseen töihin ja on hyvää tilaa meille molemmille. Toinen on vaan niin söpö pieni pallopää siinä isossa sängyssä peittonsa alla :D Silti, jo raskaana ollessa kun mainitsin pinniksen kasaamisesta sain tietäväisiä kommentteja tyyliin "odota vaan, tulet nukuttamaan vauvan aina teidän sänkyyn niin saatte nukuttua, kun se on vaan niin paljon helpompaa. Imetyskin on siinä sängyssä kylkiasennossa niin paljon helpompaa". No ei ole ainakaan meidän sängyssä, eikä siellä kukaan (paitsi ehkä vauva) nukukaan hyvin jos keskellä on pieni ähisevä viuhtoja, johon vielä suhtautuu ihan ylivarovaisesti, ettei hän vaan tule jyrätyksi!

Kun kerroin eräälle kaverilleni siitä, että pojan nukkumiset ovat enenevissä määrin siirtymässä omaan sänkyyn, hän ignoorasi tämän kokonaan ja totesi, että "se vain kuuluu äitiyteen, että lapsi nukkuu siinä vanhempien sängyssä eikä sille voi mitään". Yritin korjata, että tosiaan meillä on asialle voitu jotain ja lapsi nukkuu omassa sängyssään suurimman osan ajasta, mutta toinen ei ottanut kuuleviin korviinsa, kun kuulemma sekin kuuluu äitiyteen että uhraa omat yöunensa. Öö... miksi pitäisi jos ei ole pakko? Eihän se perhepeti tai oma sänky ole kumpikaan suoraan vanhempien tai vauvan unia ratkaiseva asia, vaan jokainen varmaan tekee oman valintansa sen mukaan, mikä parhaiten toimii. Mutta tämän kaverin oma lapsi nukkuu vielä kouluikäisenäkin vanhempien välissä vaikka vanhemmat eivät sitä enää toivoisikaan, joten taitaa olla oma lehmä ojassa :p

Niinpä. Mulle naurettiin päin näköä kun vielä raskaana ollessani ilmoitin että meillähän poika tulee nukkumaan omassa sängyssä. Ei kuulemma onnistu. No tuossahan tuo kiltisti tuhisee, ihan omassa sängyssään (vaikka onkin meidän sängyssä kiinni ja ekan kk aikana nukkui osan yöstä meidän välissä). Pienet kuulemma tarvitsee läheisyyttä ja lämpöä, ja sen takia heidän pitäisi saada nukkua äidin vieressä, siltikin vaikka mies joutuu nukkumaan sohvalla. No ... Keke, kyllä meidän poika saa läheisyyttä ja tuntee itsensä ihan varmasti rakastetuksi vaikka ei nukkukaan mussa kiinni!! Samainen ystävä lähetti kuvan vauvastaan ja kehui kuinka paksu vauva on ja kirjoitti vielä että äidinmaidolla onnistuu. Tämä siis sen jälkeen kun olin kertonut että meillä mennään 50/50.

Minä olen tuosta nukkumisesta sanonut heti jos siitä on jonkun kanssa puhetta ollut, että neiti nukkuu omassa sängyssään. Minkäänlaisia kommentteja siitä, että jonkun mielestä ehkä kuuluisi vieressä nukuttaa, ei ole kuulunut kun heti kättelyssä olen ilmoittanut etten uskaltaisi nukkua tuon vieressä kun pelkäisin että pieni jää alle. Päin vastoin moni on kannustanut nukuttamaan omassa sängyssä, ettei tarvi myöhemmin sinne opettaa.

Sophie, pakko kommentoida että minä varmaan ottaisin v*ttuiluna tuollaisen "äidinmaidolla onnistuu"-elvistelyn...

No todellakin!! Mehän ollaan hylätty meidän pikkuinen yksin kylmään sänkyyn, aliravittuna ja surullisena.. Aaaa näitä kaikkitietäviä superäitejä joiden lapset ovat ne ainoat joista kasvaa terveitä ja kunnollisia kansalaisia. Samainen henkilö muuten pilasi onneni joka neuvolakerran jälkeen kun olin niin ylpeä pojan kasvamisesta, onko pakko joka kerta kommentoida että hoitaja on vain venyttänyt vauvaa niin paljon että vaikuttaa siltä että hän olisi kasvanut tosi paljon. I know, mutta saanko iloita edes hetken sitä että poika voi hyvin ja kasvaa kovaa vauhtia!!??

Tääh. Mikä tyyppi Sophie tuollanen on? Sano sille että vejä ***** päähän ja leiki lentäjää :D Ai että oon taas hyvällä tuulella heti aamusta ku rupes kiehuun teijän kaikkien puolesta... Mihinhän mää saisin sen nyrkkeilysäkin asennettua :DD

Teet niin tai näin, teet aina väärin päin... Mulle taas kävi juuri niin, että halusin vauvan nukkuvan omassa sängyssä, mutta nukkuu vieressä. Ja voi niitä neuvoja! Äitini oli aluksi ihan varma että lapsi kuolee sinne meidän väliin, sitten lopulta sanoin aika tiukkaan että nyt lopetat, sairaalassa kätilö käski tehdä näin ja kait nekin nyt jotain tietää. En tosin tiedä lakkasiko äitini pelkäämästä vai vain kertomasta sitä mulle...:rolleyes:

Tääh. Mikä tyyppi Sophie tuollanen on? Sano sille että vejä ***** päähän ja leiki lentäjää :D Ai että oon taas hyvällä tuulella heti aamusta ku rupes kiehuun teijän kaikkien puolesta... Mihinhän mää saisin sen nyrkkeilysäkin asennettua :DD

Haha sama juttu :D Poika on mummolassa hoidossa ja sain nukkua pitkään. Iloisesti joululauluja lauleskellen keittelin kahvia. Nyt onkin mieliala aivan toinen :D

Sophie, pakko kommentoida että minä varmaan ottaisin v*ttuiluna tuollaisen "äidinmaidolla onnistuu"-elvistelyn...

Perhana. Oisit lahettanyt sille takaisin kuvan Tuksusta ja kirjoittanut, etta kannattaa pitaa huolta linjoistaan pienesta pitaen. :devil10

Meilla isi kulkee poika olkapaalla ympari kamppaa. Aamulla yllatin ne keittiosta. Jaakaapin ovi oli auki ja pojalle esiteltiin jaakaapin sisaltoa purnukka kerrallaan. :) Olin hieman vihainen, etta laittaa oven kiinni, jotta pojalle ei tuu kylma kun oli pelkka pyjama paalla. Kas kun ei pakastintakin esitellyt. Noh, jokaisella on oma tapansa touhuta vauvan kanssa.

Ja hyvaa joulua kaikille! :)

Meillä mies on kovin innostunut vauvatuksesta, itse en ole vielä edes kokeillut, toisaalta on niin kiva että niillä on joku ihan oma juttu. Olohuoneesta kuuluu vaan vauvan iloinen "nauru" ja isän selostukset ja minä saan puuhailla jotain omiani. :)

Ihanaa kun iltaisin isukki touhuaa pojan kanssa. Juttelevat toisilleen ja naureskelevat! Isukki makaa sängyllä ja poika seisoo mahan päällä ja juttu luistaa :) Tänään sai jonkun hyperaktiivisuus kohtauksen, ensin isukin sylissä ja sitten makasi hoitopöydällä jalat ja kädet viuhtoen niin maan perskeleesti.. Mikähän lie tullut.. :D

Täälläkin isillä ja tytöllä on ihan oma kieli jolla ne örisee toisilleen ja naureskelee.. Ei ehkä ihan kehittävintä tms, mut ovat ainakin samalla aaltopituudella ja on hauskaa. Good for them. :)

Kohta saa isi toimia seuramiehenä neidille ja äiti pääsee rauhassa siivoamaan. :)

Hyvää Joulua kaikille! Nautitaan tunnelmasta pikkuistemme kanssa. ♥

Takaisin