Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^^^ Ai liittyykö se kakkaaminen siihen?! Mä oon ihmetelly, kun neitokainen, jolla oli aina joka toinen vaippa täynnä ruskeaa velliä, ei nykyään kakkaa kuin kerran päivässä/kahdessa.. Melkein jo huolissani.. Mut hyvä jos niin!
Tänä aamuna ja viime yönäkin jo oli kyllä vatsanväänteitä monen päivän edestä. :/ Toivottavasti hellittäisivät sitten.

3kk iässä pitäisi juurikin vatsavaivojen helpottaa.

Ja esim. yön ja päivän ero pitäisi olla vauvalle selvää (yöheräily on kuitenkin normaalia)... Päivärytmin pitäisi muodostua. Ja tosiaan jotkuthan aloittelee kiinteitä jo tuossa iässä (aikaisemmin taisi olla ihan normi, että vellit otettiin käyttöön tuolloin?). Vauvan pitäisi myös kiinnostua enemmän ympäristöstään. Ja olikohan niinkin, että itkuisuus on suurimmillaan ensimmäiset 3 kk, eli senkin pitäisi muuttua.

Jää nähtäväksi :devil10 Valmiiksi jo liekeissä ootetaan.

No se itkuisuus on meillä kyllä kans vähentyny, ja on paljon kiinnostuneempi ympäristöstä..meillä alkoi muutokset näkymään ehkä jo 2kk, mutta tosiaan voimistuu koko ajan..

Ilmavaivat ehkä vähän vähentyneet. Ruokailu on haastavaa, koska vauva tutkii koko ajan ympäristöään. Leikki ja laulu ovat osa päiviä, tietyt laulut ja lorut naurattaa vauvaa, lelut kiinnostaa entistä enemmän ja kommunikaatio paranee koko ajan. Motoriikka kehittyy vauhdilla. Vauvan persoona alkaa tulla enemmän esiin. Tämmöistä ainakin meillä. Helpommaksi muuttuu minun mielestäni.

Saitteko sairaalasta tai jostain semmoisen Bonan julisteen, jossa keltamusta smile punaisella alustalla? Mä laitoin sen lastenhuoneen seinälle ja se toimii kuin taikasauva; jos vien itkevän vauvan eteen, se alkaa katsella sitä, rauhoittuu sekunneissa ja alkaa saman tien suorastaan nauraa. :D Muhun oli samanlaisella julisteella sama vaikutus vauvana kuulemma. :) Äitiinsä tullut tyttö.

Mut se on hyvä, että ainakin yks hymynaama löytyy koko ajan huushollista, kun itse ei aina jaksaisi vääntää kovin iloista naamaa..

Ekskjuusmii aiheesta poikkeaminen.

Meillä on menty pitkään kahdella syötöllä yöt, odotan jo aikaa kun herätään kerran. Vauva loi meille rytmin jota me ylläpidämme, näin on saatu yöelämä sujumaan hyvin. Mutta kaikissa asioissa voi tulla takapakkia, en uskalla tuudittautua siihen että kaikki sujuu aina tasaisesti. Hampaita odotellessa...

Myös meillä nuo ilmavaivat tuntuu vähentyneen 3 kk iän myötä eikä ihan jokaikisen ruokailun jälkeen tarvitse välttämättä olla röyhtäyttämässä. Pojasta on tullut viime aikoina vielä entistäkin sosiaalisempi ja hymyileväisempi. Juttua riittää ja lelut pysyy jo kädessä jonkin aikaa. Yleisesti ottaen ympäröivä maailma kiinnostaa aina vaan enemmän.

Olen kyllä myös kuullut, että 3 kk ikä voi tuoda mukanaan vierastamisen, jota ei meillä ainakaan vielä ole onneksi havaittu, ja tankkauskauden. Sitä on kyllä ollut havaittavissa viime päivinä, eli tuntuu että maitoa menee jatkuvasti ja illalla varsinkin olisi syömässä koko ajan. Mutta kai noita tankkauskausia tulee ja menee koko ajan, että ei se nyt välttämättä aina liity tiettyyn ikään.

Sen olen huomannut tässä ajan myötä, että itkuisuus on vähentynyt huomattavasti. Itkua tulee silloin kun on oikeasti joku vinossa. Huomiota ei enää ensisijaisesti hae itkulla vaan ihanalla VIRKAYSKÄLLÄ :D Niin suloinen jos herää esim päikkäreiltä, katselee ensin ympärilleen, sitten touhuaa itsekseen ja kun kyllästyy niin alkaa äänekkäästi köhimään. Tätä toistaa muutaman kerran ja vilkuilee taas että näkyykö ketään. Jos ei niin uusi köhä kehiin! Itkuksi tämä kääntyy, jos ei onnistu yskälllään saamaan ketään paikalle :)

Mä aloitin kuntoilun tänään kävelemällä vaunujen kans sairaalalle, kun oli neurologille aika. Tyttö nukkui koko matkan ja siellä aulassa. Avasin vaatteet yms, mutta jätin lapsen haalarin sisään, jotten herättäisi. Jouduttiin odottaan siinä aulassa puol tuntia ja sit päästiin sisään.
No vastaanotosta sen enempää, mut siinä loppupuolella alkoi kuulua vaunuista ääntä. En päässyt siihen heti, joten huuto vain koveni. Lopetimme nopeasti ja kysyin, eikö sairaalassa todellakaan ole mitään lastenhoitohuonetta..
Mut ohjattiin sitten tyhjään tutkimushuoneen, jossa pääsin riisuun hiestä märän vauvan esiin ja syöttään ja vaihtaan vaatteet ja vaipan tutkimuspöydällä.. :) Siinä tuli hymyä ja naurua, mut huuto jatkui kun laitoin haalarin takas.. Oli muuten pikainen kotimatka. ;)

Ei ole meidan terkkarissakaan lastenhoitohuonetta. Sottasen invavessan yhteydessa klippipoyta seinassa kiinni. Ei kertakayttoalustoja vaihtoa varten, ei vaipparoskiksia ja tyhja wc-paperiteline. Kuitenkin terveyskeskuksessa kay paivittain vauva- ja lapsiperheita. Ihanaa, miten hyvin meidan viihtyvyyteen on panostettu. hah.

Meidan paivaan on mahtunut pienta draamaa. Poika herasi aamulla ja se ruokittiin ihan normaaliin tapaan. Jostain syysta puklut lensi oikein kaaressa vauvan suusta pitkin naamaa ja vasempaan silmaan meni maitoa. Pyyhin naaman ja silman nopeasti ja pian poika nukahti uudelleen. Meni muutama tunti ja makkarista alkoi kuulua heraamisen aania. Ma menen sinne katsomaan niin poika tapittaa mua yksi silma auki ja se maitoon tahriintunut silma oli muurautunut umpeen. :eek:
Voi luoja ma sain hepulin! Meinasin soittaa taksin, etta nyt mennaan terveyskeskukseen paivystykseen. Kuitenkin sitten kostutin harson veteen ja taputtelin silla varovasti toista silmaa auki. Ja aukesihan se! Mutta ihan taynna rahmamoskaa! Laitoin siihen sitten ihan reilusti suolaliuostippoja ja toistin tippojen laiton viela iltapaivalla.
Nyt olen sitten pitkin paivaa pyyhkinyt irtoilevaa rahmaa vauvan silmasta harson avulla. :sad001
Nukahtanutkin se on tassa valilla ja silma on ihan normaalin oloinen, ei punoita lainkaan, mutta keltaista rahmaa erittyy edelleen... Mutta kylla ma vaan saikahdin. :sad001

Littlered; kauheaa.. :( Meillä on monta kertaa käynyt niin, että on mahallaan leikkimässä ja puklaa siihen. Sitten lyö päänsä lammikkoon ja usein silmissäkin asti sitä tavaraa.. :( Ei ole vielä mitään vakavempaa tullut (onneksi) mutta täytyykin olla varuillaan, jos tuollaista alkaa joskus kehittämään..

Pakko kysyä teiltä, millaisia ajatuksia teillä on tällä hetkellä tulevista sisaruksista? Kauhistuttaako, tuntuuko hyvältä ajatukselta tai onko jollain jopa uutta yritystä päällä? :)

Jahka tuo kohtu mitenkään palautuu ja kivut vähenee ja pääsee ees vällyjen väliin asti, niin uutta putkeen. ;) No tjottailemalla varmaan sittenkin, ei oteta stressiä. Mies olis valmis ollu jo vaik heti synnärillä pistää uuden tulille, mutta mä kohtaan henkisiä ja fyysisiä ongelmia sen asian kanssa. Enkä tiä sitäpaitsi koska menkat palaa, ovulaatiolla kun tais olla joku pieni osa raskautumisessa, muistelen kuulleeni.. Ü
Mut eipä sen kummempaa ehkäisyä nykyisyyden ja seuraavan raskauden välissä aloiteta. Katsotaan nyt vielä hetki miten tää selibaatti ehkäisee, vai voiko lentosuukostakin tulla raskaaksi. I let u know!
Joka tapauksessa kaks on suunnitelmissa ja sen jälkeiset onkin sitten onnellisia vahinkoja. Ja pienellä ikäerolla suunniteltiin, aluks puhuttiin vuodestakin, mut voi porkkana millaista vauhtia tuo aika lentää!!! Kohta tyttö on jo eskarissa, kun herätään miettiin uutta..

Onko täällä muuten muita äitejä joiden vauva kakkaa n. 6-10 kertaa päivässä ja käy usein myös niin että kakka tulee läpi vaipasta?

Meilläkin ollut puhetta kahdesta, mutta tässä kun kattelen noita pojan serkkuja ja kuvittelen hoitavani sen ikäistä kun olen raskaana tai hoidan vastasyntynyttä näiden yösyöttöjen kanssa... en tiedä... kai nämä ekat vauvakuukaudet unohtuvat yhtä tehokkaasti kun raskausajan ongelmat sekä synnytys, ja heti kun elämä palautuu jotenkin normaaliksi iskee salettiin vauvakuume kun pikkuiset on NIIIIIIIIIIIN ihania :)

Pakko kysyä teiltä, millaisia ajatuksia teillä on tällä hetkellä tulevista sisaruksista? Kauhistuttaako, tuntuuko hyvältä ajatukselta tai onko jollain jopa uutta yritystä päällä? :)

Meillä toivotaan jo pikkusiskoa, ei ole ehkäisyä käytössä ollenkaan, joten tulee sitten kun tulee :) Kauhea vauvakuume, vaikka nykyinenkin vasta 4kk! Miten se on mahdollista? :D

Meilläkin on semmoinen meininki että pikkusisarus saa tulla sitten jos/kun on tullakseen, eli mieluummin pieni ikäero kuin iso. Pöljä aloittelija kysyy; olisiko mitään ideaa tehdä uusi ketju aiheista menkat, k-18 toiminta ja uusi raskaus? Vai jatketaanko keskustelua tässä ketjussa vai onko kenties jo olemassa joku passeli ketju missä näistä voisi höpötellä enemmänkin?

Noonis, meidän poika kakkaa nykyisin lähes joka päivä noin 4-5 kertaa. Ei merkkiäkään siitä että kerrat vähenisi vaan ne ovat vaan lisääntyneet kun ikää on tullut lisää. Olen luullut että menisi toisin päin..? Muutama viikko sitten oli päivä jolloin kakkasi likemmäs 10 kertaa (mentiin jo laskuissa sekaisin) ja pelkästään edellisillan aikana 4 kertaa. Siitä sitten jäi päälle tämä nykyinen tahti. No, nämä meidän määrät on vielä ihan normaalin rajoissa. Mutta jos teillä on jatkuvasti tuollaista meininkiä niin olen myös sitä mieltä että se kannattaisi tutkituttaa.

Takaisin