Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan nyt muutaman kerran testailtu kantoliinaa ja on kyllä varsin käyttökelpoinen! Viime viikolla tehtiin neidin kanssa yhdessä ruokaa ja eilen tiskattiin ja järjesteltiin paikkoja. Siihen oli pienen hyvä nukahtaa.. Käsittämättömän suloinen näky. ♥

Eilinen lentomme meni aivan mahtavasti :) Poika söi kuudelta aamulla ja nukkui taksimatkan kentälle, läpi turvatarkastuksen ja heräsi vasta koneessa pari tuntia lähdön jälkeen kun oli ollut syömättä 6h. Hieman havahtui kun siirsimme häntä edes takaisin turvakaukaloon, jonka otimme siis lentokentälle sisälle mikä helpotti huomattavasti, mutta ilmeisesti ainakin koneen tasainen hurina ja tärinä teki terää :) Meillä oli tuuri kun saimme 3 paikkaa itsellemme, vauvan kanssa kun matkustaa niin tuppaa olemaan pikkaisen käsimatkatavaraa :grin Siinä hän sitten tyytyväisenä tuhisi minun tai isänsä sylissä, eikä ilmekkään värähtänyt kun kone nousi ja laskeutui. Vaipan vaihto meni oikein mallikkaasti vessassa, vaihtotaso oli hyvä ja laitoin alustaksi oman pyyhkeen. Vaipanvaihdon jälkeen tuli pientä kitinää ja mä istuin tissi valmiina vaikka kuinka kauan jos olisi syönyt mutta sain istua ainakin tunnin ennen kun poika havahtui syömään mutta jostain syystä imettämisestä ei tullut mitään ja oli päätyä raivareihin :confused: Mutta onneksi mulla oli korvikejauhe yhdessä pullossa ja vesi toisessa valmiiksi annosteltuina. Henkilökunta lämmitti veden sopivaksi ja poika imaisi 100ml korviketta ja nukkui kunnes noustiin Helsingin päässä taksiin :p Vähän hän ihmetteli eilen paikkoja mutta hyvin hän nukkuu tuolla vieläkin :)

Miten paljon teidän arkeen jo kuuluu vauvan kanssa liikuskelu ja reissailu? Eli käyttekö päivittäin vaunuilemassa/autoilemassa/kaupungilla/kaupassa? Käyttekö paljon kyläilemässä?

Me ollaan vaunuiltu siitä asti, kun se on ollut salllittua (koiran iltapäivälenkitys on mun heiniä). Kaupassakin olen käynyt vaunujen kanssa tekemässä pieniä ostoksia ja eilen kauppareissu hoituikin jo niin, että muksu oli omassa kaukalossaan ostoskärryjen päällä. Nukkui koko ajan, koska oli syönyt juuri ja auton hurrutessa nukahtanut. Huh, yksi rajapyykki arjen helpotukseen saavutettu. :happy093

Hienoa Sophie, että teillä meni reissu niin hyvin :) Tervetuloa Suomeen!

Kyfi: Me saatiin ulkoilulupa heti sairaalasta lähtiessä, joten aloitettiin vaunulenkit vähän alle viikon ikäisenä, nyt (ikää kolme ja puoli viikkoa) ulkoillaan / nukutaan ulkona max. 2 tuntia kerrallaan lämpimissä varusteissa ja tuulelta suojatussa kärryssä. Kunnon koiranilmalla olen kyllä pitänyt lenkit minimissä.

Päivisin vaunulenkit ovat yleensä koiranulkoilutusta, lisäksi ollaan käyty mummolassa, lähikaupassa ja kerran uskaltauduttiin jo kodinkoneostoksillekin. Tänään olisi tarkoitus mennä neuvolaan ja siitä markettiin, katsotaan, miten pinna kestää niin pitkää reissua :)

Toistaiseksi poikasen kanssa liikkumiset ovat menneet hyvin, menoa ei oikeastaan ole eniten rajoittanut vauva vaan se, että meillä on kolme koiraa - vauva kulkee melkein joka paikkaan mukana mutta koirat eivät, eli jos haluan jonnekin lähteä pojan kanssa kaksin, pitää aina miettiä erikseen ulkoilutuslogistiikka kaikkien tarpeiden mukaan.

Kyfi: me saatiin ulkoilulupa reilu 6 viikkoa sitten ja ollaan siitä lähtien vaunuiltu melkein joka päivä, ihan parina päivänä on jäänyt väliin. Minä vaunuilen neidin kanssa monesti kaupungille ja takaisin tai sitten heitetään lenkkiä muuten vaan ja tunnin reissuja suunnilleen. Pari kertaa olen käynyt vaunujen kanssa kaupassa ja joitakin kertoja ollaan käyty autolla kaupassa koko perheen kera. Kyläilyt on olleet kyllä aika vähissä, johtuen siitä ettei olla kovin hurjia kyläilijöitä, mutta isovanhempien luona ollaan joitain kertoja käyty.
Maanantaina käytiin vaunuilla neuvolassa ja syötin neidin ennen lähtöä. Siitä jatkettiin vielä matkaa asioille ja neiti nukkui tyytyväisenä kun päästiin vihdoin kotiin. Aikaa koko reissussa oli mennyt kolmisen tuntia.
Jos uni maittaa vielä kotiin päästessä, olen nostanut vaunukopan parvekkeelle jossa pieni saa jatkaa uniaan.

Hienoa Sophie että reissu meni noin hienosti ja tervetuloa Suomeen. :)
Me ollaan ulkoiltu vaunujen kanssa ihan ekasta viikosta lähtien ja nyt ollaan kyläilty muutamaan otteeseen. Kaikki mennyt hienosti tuon meidän pikkumiehen kanssa. Hän on niin vieraskorea aina ja viihtyy sylissä kuin sylissä joten on kyllä hurmannut lähisuvun täysin.

Jasmin, suosittelemasi kirja on ihan loistava ja nyt meillä harjoitellaan senmukaista rytmiä. Luin kirjan nimittäin yhdeltä istumalta kun poika oli päikkäreillä. :p
Parasta kirjassa on keinot oppia tulkitsemaan vauvaa. Huomaa että itse on tulkinnut monet jutut näläksi. Ei voi muuta kuin suositella kaikille äideille. :gen053

Mä laitoin saman opuksen nyt varaukseen :) Nähtäväksi jää, innostunko oppeja kokeilemaan, mutta ei varmasti mene hukkaan saada uusia näkemyksiä vauvanhoitoon.

Meidän poika on muuten nyt löytänyt peukalonsa, ja tunkee niitä innokkaasti suuhunsa. En ole ollut tutin kanssa mitenkään ehdoton suuntaan tai toiseen, olen välillä sitä tarjonnut ja harvemmin se kelpaa. Mutta nyt ne peukalot sitten kelpaavat, vaikka mieluummin näkisin hänen imevän tuttia :sad001

Noonis, mä kanssa pidin todella paljon niistä apukeinoista vauvan tulkitsemiselle. Aluksi kirjan kanssa katsoin vauvaa, sen liikkeitä ja ääniä ja arvoin mikä tunnetiloista/tarpeista nyt on kyse :) Nyt oppinut jo hyvin erottamaan, koska on nälkä, väsy tai masu kipeä/ilmavaivoja. Ennen tungin vain maitoa lisää napaan, niin eiköhän pikkumiehen raivo vaan siltä yltynyt, jos väärin oli itkun näläksi tulkinnut. Masuvaivat on myös melkein kokonaan lähteneet säännöllisellä ruokailulla. Me aikataulutetaan meidän arki nykyään täysin tuon kirjan neuvojen perusteella. Aina välillähän se ei toimi, kun ei vauva (eikä vanhemmatkaan) mikään robotti ole, mutta pääsääntöisesti kyllä ja elämää on huomattavasti helpottanut. Eilen tuli juuri tällainen "häiriö" aikatauluihimme, jonka johdosta vauva söi ja nukkui päivällä ja illalla miten sattuu ja lopputuloksena oli 5 tuntia huutoa klo 21-02 (muutama10 min nukahtamista tuolla välillä), jonka jälkeen lapsi nukahti mutta suostui nukkumaan ainoastaan meidän sängyssä ja me ei miehen kanssa pystytä oikein nukkumaan, jos vauva nukkuu vieressä. Tuo on ollut tyypillistä meillä silloin, kun ollaan poikettu rytmistä. Tosin 5 tunnin huutokonsertti taisi olla yksi pahimmista tähän asti....nyt vähän silmät ristissä yritetty pitää tänään aikatauluista kiinni..

Näinpä meilläkin tuon syömisen suhteen kun tosi monta kertaa oon näköjään väsyn tulkinnut nälkänä. Tuo on mielestäni joustava rytmi kun ei ole kelloon sidottu. Ainakaan meillä ei tule olemaan. Mennään siis vauvan rytmin mukaisesti paitsi sen suhteen että ruoka vähän niin ettei tuu liian usein annettua sitä.

Meilla kaydaan kerran paivassa vaunulenkilla sellaiset vajaa kaksi tuntia kerrallaan paivasaikaan. Vaunulenkit aloitettiin viikko synnytyksesta. Olen huomannut itsessani sellaisen vian, etta minulla on taipumusta pukea vauva aina turhan lampimasti ja vaunuistakin saatan peittaa harsolla kaikki aukot mitka vaan saa peitettya. Kovasti varon, ettei tuuli osu suoraan vauvaan eika aurinko paista kasvoihin... :rolleyes:
Eilen illalla kavimme pizzalla ja vauvalla oli sisavaatteet (body, puuvillahousut ja sukat) ja laitoin viela sukkien paalle villasukat. Sitten hupullinen paksu villakarvahaalari, kyparamyssy, vanttuut. Vaunuissa pojan ymparilla fleecepeitto niin etta vaan naamaa nakyi! Poika naytti ihan silta kuin olisi lahdossa naparetkelle! Ja meilla vanhemmilla pelkat fleece-puserot niskassa. Siella pizzeriassa tietenkin viltti ja vanttuut pois ja haalarin vetoketju auki. Takaisin tullessa pojan selka ja niska oli ihan marka ja se sai pienet kilarit kun vaihdettiin kuiva body. :sad001 Auton mittari naytti +17 astetta. Jotenkin sita vaan ajatteli, etta pikkuinen vilustuu, kun oli kuitenkin ilta, oli pimeeta ja tuuleskeli...
Ja kaiken lisaksi aina toitotetaan, etta vauvoille pitaa laittaa yksi vaatekerta enemman kuin itselle.
Onko muita jotka ovat hieman hukassa tuon pukemisen kanssa??? o_O

Ja Sophie, onnittelut hyvin menneesta reissusta. Jotenkin olen aina kuvitellut, etta kaikki alle 5-vuotiaat huutavat kurkku suorana nousun ja lahdon ajan, mutta tamapa antaa toivoa itsellekin. :)

Littlered, samma här. Ihan liikaa vaatetta aina päällä ja raasu pää hiessä sitten...Mä oon kans ihan ylipukija ton kylmyyden ja vilustumispelon takia. Sitten, kun laitan pojalle vähemmin päälle joskus niin huolissani mietin, onko sillä nyt kylmä tai tuleeko korvatulehdus tms...blääh

Mä olen muutaman päivän ollut antamatta Cuplatonia (koira sai pullon tassuihinsa ja teki siitä purulelun, minä taas harkitsin tekeväni koirasta rukkaset :mad:), enkä ole huomannut sitten mitään eroa pojan masuvaivoissa tai fiiliksissä. Eli meillä tuo näyttää jääneen lumelääkkeeksi, en taida enää uuteen pulloon investoida. Jos masuvaivat yltyvät, niin kokeilen sitten toista valmistetta.

Mä koitin kahta lääkettä enkä huomannut mitään eroa. Nyt oon jättäny kaikki ja oikeestaan hiljalleen on masuvaivat alkanu vähetä!? Ei se luomunakaan ikuisuuksia kestä, joten jääköön rahat säästöön.

Arkena meillä on onneksi jo rytmit.. Toki menee aikalailla kellon mukaan.. 9 maissa herätää, siinä touhuillaan, syödään ym ja lähdetään ulkoilemaan puoli 11 aikoihin. Pari-kolme tuntia ollaan vaunuilemassa ja sitten tullaan kotiin ja suunnilleen heti syödään. Uudet päikkärit alkaa 3 ja siitä sitten nukkuu sen verran kuin nukkuu.. Ilta ollaan hereillä isukin kanssa ja 9 alkavat aamutoimet. Rytmi on todella herkkä muutoksille..

mitä te teette vauvan kanssa päivisin kun ovat hereillä ja miten saatte heidät pysymään hereillä??

t. Ilta/yövirkun äiti

Sophie, meidän vauva on hereillä max tunnin ja siinä vaihdetaan yleensä vaippa, höpöttelen, lauleskelen joskus vauvalle, laitan myös mahalleen leikkimatolle jotta saa kosketusta maahan. Eipä siinä kauheesti mitään kerkiä sen kummemmin tekemään. Hereillä ei pysty väkisin pitämään. Nukahtaa jos on nukahtaakseen. Jos yliväsy, niin huuto allkaa välittömästi.

Sama juttu, eipa noin pienta vakisin hereilla pideta. Max 2 tuntia(?) olisiko hereilla ja silloin vaihdetaan vaippaa ja vaatteita, ollaan rinnalla, jutellaan, lauleskellaan tai kuunnellaan musiikkia. Toisinaan katsellaan pehmokirjaa, joka rapisee ja jossa on peili mukana (aiti rapistelee) tai harjoitellaan mahallaan oloa ja niskan pidettelya, kierrellaan ympari kotia ja katsellaan esineita...
Tai sitten vaan ollaan sylissa ja ihmetellaan kun itse katselen tv:ta tai surffaan netissa. Vauva on myos aika paljon omassa sangyssaan, imee tuttia ja kuuntelee musiikkia mobilesta ilman seurustelua, silla mun mielesta vauvan on myos opittava sietamaan yksinoloa (toki jos vallaton itku paasee niin aiti rynnii paikalle).
Aika suuri osa hereillaoloajasta menee tuohon ruokailuun. Vaunulenkitkin kun menee vauvan nukkuessa.

Mitaan sen kummempia aktiviteetteja meilla ei ole. Kuulemma jotkut ovat lukeneet satukirjaa ihan alusta saakka, mutta itse en ole viela kokenut tarpeelliseksi lukea mitaan 7 viikkoa vanhalle...
Ja eipa tuossa paljon ehdi tosiaankaan tekemaan kunnes taas nukutaan.

Meillä aika samanlaiset kuviot, eikä tosiaan mitään saumaa pitää poikaa hereillä kovin pitkiä pätkiä kuin vahingossa :) Lisäksi saatiin anopilta lahjaksi tripp trapp -tuoli ja siihen kaverilta lainaan sellainen vastasyntyneen setti (eli sellainen koppa, vähän kuin auton turvakaukalo tai sitteri). Poika viihtyy siinä usein, jos esim. puuhaan keittiössä tai istun ruokapöydän ääressä, ja minä voin yhtä aikaa tehdä omiani ja seurustella :)

Sitteri ajaa varmasti saman asian, mutta olen ihastunut tuohon tuoliin, kun siinä saa lapsen vähän korkeammalle, ei tarvitse äidinkään roikkua lattianrajassa ihan koko aikaa. Lisäksi kun meillä on noita koiria, niin mukavampi, kun eivät pyöri ihan poikasen naamassa kiinni. Tietty sitterinkin voi varmasti nostaa esim. ruokapöydän päälle.

huhhuh nyt olikin sitten kakkashowta kerrakseen.. Poika ollut kakkaamatta jo 5 päivää, mikä on epätavallista. Yleensä kakkaa vähintään kerran päivässä. Kyllä sen huomasikin, että kakka kiusaa. Hieromiset, jumpat, luumusoseet ym kokeiltiin, eikä mikään auttanut. Siispä päätin pistää pisteen tälle ummetukselle ja isukin kanssa kakatettiin poika. Isukki piti jaloista kiinni ja hyssytteli poikaa samalla kun minä olin pyllyllä. Pieruja tuli kun käsillä raotin pakaroita, mutta kakkaa ei pikkuinen saanut ulos.. No sitten aloitin tämän paljon kehutun kuumemittari-hoidon.. Rasvaan kastetulla pumpulipuikolla venytin vähän pyllyreikää ja kappas keppanaa, pikkuinen tiesi heti, että autetaan kakka ulos ja alkoi ponnistamaan. Olo oli kuin kätilöllä, kun olin jalkojen välissä ja kannustin ponnistamaan.. No kakkaahan tulikin sitten ihan reilusti, ja oli koostumukseltaan todella sitkeää. EI ihmekkään ettei saanut puserrettua yksin ulos. Pitää seurailla tuota kakkaamista nyt tarkemmin, ei kyllä välttämättä vieläkään saanut kaikkea ulos, mutta varmasti olo helpottui! Toivottavasti saisi itse seuraavat kakat ulos, ettei tarvitsisi enää tehdä tuota samaa, ei kuitenkaan mikään kiva toimenpide ole..

Takaisin