Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noora92, mistä mittasit tuon lämmön? Tarkoitan siis kainalo/peppu/korva?

Meillä alkaa arki todenteolla huomenna, kun isäntä palaa töihin. Johan hän 6 ja puoli viikkoa kotona olikin. Ihan on mukava päästä rakentamaan sitä meidän päivärutiinia, vaikka tietysti on ollut helppoa kun kahdelle lapselle on ollut kaksi aikuista. Aamuja minä vähän jännitän, kun tytöt herättävät aina toisensa, mutta muuten uskon ja luotan että hyvin sujuu.

Arkeen ehkä liittyy tämäkin. Sain tänään leikkausajan, ajoittuu mukavasti toiveeni huomioiden toukokuulle. Silloin jää sitten isäntä taas kotiin, oikeastaan koko kesäksi sitten. Ensin hän on siis vanhempainvapaalla 8 viikkoa kun minä olen sairaslomalla, ja sitten hän pitää kesälomansa. Kolme kuukautta siis yhteensä (taas) kotona. Ja vielä on sitten sitä isälomaa käyttämättä, mutta se varmaan säästetään myöhempään ajankohtaan?

37 astetta on ihan normi lämpö vauvalla. Vasta reilu 38 astetta on kuume. Huomaahan sen sylissäkin jo millasia lämpöpattereita nämä on. Itellä hikeä pukkaa kun lämmintä vauvaa pallottelee sylissä pitkään. Näin meille sanottiin neuvolassa.

Meilläkin tykätään leikkimatosta! Siinä killuville otuksille on selvästikin kiva jutella ja niiden katveessa voi torkahtaa :)

Lähärikoulussa opetettiin, että vauvalla kuumeen raja on siinä, jos peräsuolesta mitattu lämpö on 38 astetta ja korvamittarilla mitattuna 37,5 astetta. Korvamittarilla saa matalamman tuloksen.

Ilona ei oikein vielä ymmärrä sen leikkimaton päälle. Viihtyy siinä hetken, mutta ei innostele samanlailla kuin esim. hoitopöydän vieressä olevalle lelulle. Sylissä kyllä tykkää katsella kaikkia leluja ja "luetaan" lorukirjaa :) Tuntuu tosi isolta likalta jo kun kannattelee päätään, eikä oikeen suostu olemaan makuuasennossa, pitäis istua ja seistä, mutta kun ei noi luut ja nivelet vielä kestä.

Kainalosta mitattu tuo 37. Luin juu, että vauvan normaalilämpötila. Mutta kovin ei saisi nousta

Meillä laitoksella laitettiin kyllä jo viilennys käyntiin, kun lämpöä oli se 37,5.. eipä ole normilämpöisellä tosiaan vielä kuumetta, mutta selkeää lämmön nousua kylläkin. Toki arjessa on varmasti aina huomioitava muut mahdolliset oireet tai oireettomuudet, mutta esim. töissä olen soittanut vanhemmat hakemaan lapsosia kotiin, jos mittari näyttänyt yli 37,4 (ei toki suoraan sängyn lämmöstä nostettuna tai hikipääulkoilun jälkeen) ja ollut esim. yskää tai valuvaa nenää. Mitä nopeammin saa levon ja/tai lääkityksen päälle, sitä vähemmällä varmasti päästään.

Meille just sanottiin tänään että 37,5 on lämpöä ja 38 on kuumetta ja sillon olisi jo hyvä saada lääkettä annettua heti.

Niin kyllähän sitä pitää lasta tutkia ja katsella onko miten kipeä, ei se kuumemittari välttämättä kerro mitään. Mun esikoinen saattoi olla kovassakin kuumeessa ja silti sellanen höyrypää ja itse kaadun petiin jo, jos mittari näyttää 37 astetta.

Vauva pian 12vko on jokin aika sitten löytänyt nyrkkinsä, ei imeskele vaan ikäänkuin pureskelee niitä, voiko ikenet jo kutista?

Mä oon ajatellut, että se on sitä imemisen tarvetta kun nyrkki on suussa. Ilona on nyt pari viikkoa lutkuttanut niitä ja nyt kun nyrkit ei oo enää kiinni, niin imeskelee sormiaan ja välillä yökkää kun sormi menee kitalakeen liian pitkälle. Ilona ei sitä tuttia syö niin syö sitten sormet :) Ja kuolaaminen on aikamoista nykyään.

Voi ikenetkin jo kutista,mun tokalle tuli eka hammas 3 1/2 kk vanhana ja muillekin lapsille tullut alta puolivuotiaina. Ne on hyviä ne sellaiset "purulelut" mitkä voi jääkaapissa viilentää,jos siis on hampaiden puhkeaminen kyseessä.

Meillä kyllä myös imetään sormia/nyrkkiä ja tuttia mut tää "pureskelu" on uus juttu :) silläsiis ajattelin hampaita :)

Meillä on taas pari päivää mennyt vähän huonolla syönnillä ja vielä huonommilla unilla. Nukahtaminen on ollut vaikeaa ja unet sitten tosi lyhyitä kun nukahtanut. Käytin Elmiinan eilen sitten tarkastuksessa, ettei vain ole käynyt niin ettei tulehdus korvasta olekaan lähtenyt paranemaan. No, ei siellä mitään tulehduksen merkkejä enää ollut ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Lääkäri totesi, että Elmiina on kovin puhelias ja kysyi vielä, että jutteleeko aina yhtä paljon. No, juttelee joo. Ja kovaan ääneenkin vielä.
Viime yö olikin sitten huikea. Elmiina nukahti vähän ennen klo 22 ja ensimmäisen kerran söi 2.20. Toinen herätys tuli siinä 5 aikaan ja kuudelta ei sitten enää oikein unta tahtonut riittää, mutta torkkuili kuitenkin puoli kahdeksaan tai lähemmäs kahdeksaa. Ja tämä oli nyt sitten varmaan paras yö tähän mennessä, yleensä herätään syömään 2 kertaa ja lukematon määrä muita heräämisiä kitinöineen ja itkuineen.

Toi kuulostaa tosi rankalta. Meillä nukkuu 3-8h pätkiä öisin ja jos herää, niin syö ja nukahtaa heti takasin. Nukkumaanmeno tapahtuu nykyisin 11-01, eli vähän oon saanut aikaistettua nukahtamista kun aiemmin oli 02-03.30 välillä... Sinnikkäästi olen siis noussut hrätyskellolla ja herättäny vauvan joka aamu viim. klo 8, jotta sain rytmiä aikaistettua.
Vatsaväänteitä saattaa huutaa illalla 1-2h max.
Pukeminen on usein siitä ärsyttävää mutta mega-huudot tule jos nenää putsaa sillä nenä-friida-imurilla. Se on niiiin dramaattisen reaktion aiheuttaja, ett huh! Myös kaulapoimujen putsaaminen on ärsyttävää.

Meilläkin nukahtaa siinä 23 aikoihin ja herää n.02-03 syömään ja nukahtaa samointein uudestaan, tuo ekan pätkän oon saanut hänet nukkumaan omaan sänkyyn ja kun herää otan viereen syömään ja sit nukutaankin aamuun 06-07 asti ja taas syöttö ja sit noustaan kasilta aamutoimiin. Meillä ei juuri mitään kitinöitä tai itkuja ole, tyytyväisen oloinen tyttö:joyful: oon niin onnellinen että noi yöt on alkanut sujumaan noin hyvin, voin vaan kuvitella miten raskasta joillakin on jos vauva on rauhaton ja itkuinen, kaikki sympatiat heille :Heartpink

Meillä kans normiyöt menee parilla herätyksellä. 10-11 nukahtaa ja pinnikseen oon laittanu ekaksi pätkäksi. Eka herätys 02-03 ja toinen 4-5 aikaan. Aika vähä syö kyllä yöllä... Ei oo aamulla vaippakaan enää niin täynnä ku aiemmin. Ekalla syötöllä jää vauva viereen jatkaan unia ja tokan syötön jälkeen nukutaan loppuyö yleensä puoli-istuvassa asennossa vauva mun mahan päällä, et ei pukkaa maitoja ylös... Sitte herätään ku isoveli kömpii omasta sängystään esittelemään pikkuautojaan;) yleensä 6-9 aikaan... Viimeaikoina aiemmin ku pukkaa niitä iänikusia hampaita:/!

Meillä mennään 10-2 välillä nukkuun ja ruokailut on noin kolmen tunnin välein. Vauva on koko ajan nukkunu meijän välissä ja nukkuu luultavasti siihen asti että lopetan imetyksen. Isoveli heräilee niinä päivinä ku ei oo tarhassa nii siinä puoli 10 aikoihin, tulee kysyyn miten systeri ja äiti on nukkunu, ottaa iPadin ja jättää meidät nukkuun jos siltä tuntuu :) <3 jätkällä on ikää kohta 5v. Itestä tuntuu että poika jää hoitamatta aamuisin mutta auta armias jos meen ehdottaan aamupalaa tai muuta toimintaa nii ei käy, haluaa kattoa pikku kakkosta ym lastenohjelmia rauhassa sängyssään ennenku ees suostuu nouseen sängystä :) tarhapäivinä noustaanki jo puoli 8. Poika ku on tarhassa 10päivää kuussa, suuri helpotus sekä pojalle että äitille.

Takaisin