Vauva-arki <3

Meillä on hello kitty pehmo ja unipupu soittorasia yökavereina. Ei vaikuta kovin tärkeiltä ja nyt on alkanut heittelemään niitä laidan yli iltaisin kun luulee näin saavansa äidin huomion :joyful: kerran käyn ne nostamassa takas ja jos uudestaan heittää niin sitten saa jäädä lattialle lojumaan.
 
pikkumyyxx: Me luovuttiin yömaidoista aikoinaan vaihtamalla tylysti maito vedeksi. Ja lopulta tarjottiin se vesi nokkamukista.

Winnie: Meillä on pojalla itsensä kokoinen nalle unikaverina. Nalle on muodostunut tärkeäksi, se otetaan mukaan myös hoitopaikkoihin ja yökylään.

Me tehtiin nyt kompromissi ja laitettiin poika nukkumaan matkasänkyyn ennen siirtymistä taaperosänkyyn. Laitettiin matkasänkyyn kunnollinen oma patja pohjalle. Avataan matkasängystä "konttausluukku" yöllä, jotta poika saa itse kömpiä aamulla sängystään ulos kun herää. Matkasängyn pehmeät reunat ovat myös paljon taaperoystävällisemmät, kun ei pää kolhi reunoihin levotonta nukkujaa, eikä jalat mene pinnojen välistä ulos. Nyt olenkin miettinyt että miksi ihmeessä koskaan hankittiin edes periteinen pinnasänky? Matkasänky ois ollu alusta asti käytännöllisempi ja monikäyttöisempi, olettaen että siinä ois myös keskitasoon nostettava pohja vauva-ajalle. Doh, oppia ikä kaikki:rolleyes:
 
Meillä on käytössä unipehmolelu ja uniliina (kuviollinen harso). Harso on erityisen tärkeä. Laittaa sen suuhunsa kun alkaa nukkua. Tuttia ei ole koskaan huolinut, mutta esikoisen kohdalla oli tutista luopuminen haaste. Kirjoitinkin jo joskus aikaisemmin, että veimme esikoisen kanssa yhdessä tutit metsään oravavauvoille. Pari iltaa itki niiden perään, mutta ymmärsi puhetta, joten selitykset oravista auttoi aina ja rauhoittui nopeasti.
 
Alkaa taas hermot oleen kireellä nukuttamisen kanssa. Joka päivä niin päiväunille kuin yöunille mentäessä nukuttamiseen/nukahtamiseen vierähtää lähemmäs tunti. Vierestä ei voi lähteä kun alkaa heti huuto ja sängystä tullaan pois. Kun joku kertois jonkun taikakeinon miten tuon lapsen sais nukkumaan ilman joka kertasta taistelua niin olis pinnakin äidillä vähän pidempi :banghead:
 
jaksamista -sss. meillä tyttö nukahtaa suht helpost yleensä ku on väsy ja aikas aikasin viel kaikenlisäks tosin johtuu siitä et joka aamu meil herätään todella aikasin ja tyttö päättää herätä kans vaikka sais nukkua ja yritänki saada nukahtaan uudestaan. meil tyttö syö viel rintaa yölläki ku maitoa riittää alhamdulillah. nyt vaa jännitän miten tässä menee jatkossa ku olen raskaana et miten sitte nukkumiset ja muut sekä imetys et lopettaako tyttö pikku hiljaa ite kenties mikä ois toiveissa, esikko lopetti ite 1v ikäsenä mut tyttö nyt 1v9kk ja edelleen rinnalla normaalin ruuan lisäks. mulla pinna kireel kans ku tuntuu et pitäs tehä miljoona asiaa mut ei jaksais eikä tunnu olevan aikaa ja ukkokaa ei tunnu oikei tajuavan asioita edelleenkään.
 
Meillä menee n.tunti joka ilta nukuttamisessa :sour: aiemmin nukahti itsekseen pinnikseen mutta nyt kun siirryttiin normi lasten sänkyyn niin eipä enää nukahdakkaan o_O hyppii,pomppii,riekkuu ja karkailee ellen istu lattialla sängyn vieressä ja pidä kädestä kiinni :dead: mä NIIN tiesin tän! :arghh:
 
eevis mun tyttö nukkuu mun vieres edelleen ja välil meil o tuo sama ruljanssi. nyt ku raskaana ni iha poikki iteki ni ei jaksais sitä ravaamist.
 
Meillä on edelleen ihan sama juttu, joka ilta lähes tunti menee nukuttamiseen ja vierestä ei voi pois lähteä. Kyllä välillä ottaa pahasti hermoon :/
 
Voih, tuota pelkään! Kuinkahan pitkään voi lasta pitää pinniksessä...? Meillä poika nukahtaa sinne ihan hetkessä ja en osaa kuvitella, että nyt aletaan nukuttaa kun vauva oian syntymässä. :sad001
 
Meillä Alisalle vaihdettiin pinnis lastensänkyyn Heinäkuussa. Ja hienosti on mennyt!
Joskus tietenkin, Alisa lähtee hakemaan vaatteita kaapistaan ja tuo ne sänkyynsä, myöhemmin löydetään Alisa nukkumasta sängystään vaatteiden seasta. Aina ei kuule, että neiti hipsii huoneessaan, ovi kun on kiinni. Ei Alisa jää koskaan leikkimään, koska sen huoneessa ei ole leluja.
Nyt on tullut tosin se aika, että pitää saada meidän koira sinne huoneeseen nukkumaan hänen kanssaan. No koira päästetään huoneesta pois, kun Alisa on nukahtanut. :)
Alisa on kyllä hoitamaan meidän rotikkaa, taluttaa ja harjailee. Ja ruoka pitää Alisan saada laittaa koiran kuppiin.

Nyt on alkanut höpöttämään, äiti, hauva, vauva, miä, mopo, auto, pallo, pupu, anna, tätä, ei, joo, pyöä (pyörä) mitäs muita??
Osa noista on tullut jo aiemminkin, mutta nyt on selvästi selkeämmät ja enemmän yritetään muitakin sanoja vaikkei vielä onnistu. Muita sonoja en oikein laske, koska niissä on niin paljon tulkinnanvaraa, ulkopuoliset eivät saa selvää.
Minä olin itse lähemmäs 3 ennen puhumista, joten enpä ole huolissani, etenkin kun kaiken Alisa ymmärtää.

Tarhassa on mennyt hyvin. Nyt heidän ryhmässään aloitti 2 uutta lasta, kumpikaan heistä ei kävele. Alisastakin on sitten kehkeytynyt sellainen syliolija kuulemma, kaipaa kait myös läheisyyttä ja huomiota.

Alisa on kova tekemään hommia. Jos äiti siivoo, hänenkin pitää saada oma rätti. Jos tehdään ruokaa, hänkin tahtoo osallistua (maistella ja sekottaa). Kova miä ite tyttö, kaikki pitää saada tehdä itse, viilin syöminen on minusta kyllä se kamalin miäitejuttu :)
Piirtäminen ja maalaminen on ne lempipuuhat tällä hetkellä.

Alisa on kyllä hirveen ihana! Pääsääntöisesti aina hyvällä tuulella ja vaan niin söpö kaikkinee ilveilyineen jne.
 
Mä pidän pinnasängyssä niin pitkään kuin voi. On nii helppo nukuttaa, tai siis ei tarvi nukuttaa vaan nukahtaa itsekseen. Ja neiti on just semmonen tuittu luonteeltaan että heittäisi ihan ranttaliksi jos pääsis ite pois. Myöhemmin ehkä järkeä enemmän ja taistoa vähemmän.
 
Ilona on aina ollut levoton nukahtaja, niin ei tulis mieleenkään vaihtaa lastensänkyyn. Tai ottaa pinniksestä laitaa pois..ehkä sitten kun se on 15v:grin

Winnie: me on pidetty rutiinit samanlaisena vauvan syntymän jälkeen..tai ainakin pyritty siihen. Alussa oli vähän hankalaa kun just silloin piti imettää ja Ilona ois halunnut äidin luokseen, mutta nyt kun poika on 2,5kk, ollaan samassa rytmissä kun aikaisemmin. Pidin tärkeänä et Ilonan elämä heittää mahdollisimman vähän härän pyllyä, vaikka sen elämä mullistuikin kokonaan. Yritä olla stressaamatta, asiat voi lutviutua nopeastikin kahden lapsen kanssa tai sitten ajan kanssa. Meillä meni ajan kanssa ja tuntuu koko ajan helpottuvan mitä isommaksi molemmat tulevat :)
 
Meillä Leila nukkuu pinnasängyssä. Siellä saa nukkua kunnes osaa tulla itse pois. Vasta muutaman kerran on nukahtanu itekseen sänkyyn, tähän asti oon maannut aina vieressä nukahtamiseen asti. Kovasti puhuu, pääosin kolmen sanan lauseilla. Suomi on vahvempi kieli puheessa, mutta osaa myös jonkin verran puhua farsia.

Donya on nyt tänään tasan 4kk vanha. Hyvin menee rytmit yhteen; menevät yöunille ja heräävät yöunilta samaan aikaan. Alkuun oli rankkaa, kun Leila joutui hakemaan uudestaan paikkaansa. Mutta nyt kaikki sujuu hyvin ja mustasukkaisuudelta ollaan vältytty. Ihanaa nähdä nuo kaksi nauramassa toisilleen :Heartred Leila pitää kovasti huolta pikkusiskosta. :)
 
Kiitos Gatusa! :)

Yöllinen kauhukohtaus? Onko muilla? Ilona heräsin tänään yhtäkkiä huutaen ja kirkuen. Antoi ottaa syliin ja rauhoittuikin, mutta olipa karmea katsoa lasta kun sillä silmät seisoi päässä. Näki ettei ole hereillä ja silti huutaa :/
 
Satru, noita on ollut! Niihin on jo tottunut... Mutta alkuunsa oli semmoinen olo itsellään, että hä? Alisa ei meinannut rauhoittua ollenkaan, vaikka oli sylissä ja sain herätettyäkin. Alle vuoden vanhana noita oli paljon
 
Meillä on alkanut olla noita kauhukohtauksia tai jotain sen tyyppisiä päiväunilla. Nyt parina viikonloppuna on päikkärit tunnin jälkeen päättyneet huutokohtaukseen, joka kestää vaihdellen puolesta tunnista tuntiin. :sad001 Päiväkodissa nukkuu kuulemma hyvin eikä herää itkemään, joten voi olla ihan tottumisestakin kiinni. Kotona kun nukkuu päiväunet enää pari päivää viikossa. Mutta ihan hirveetä se on, kun toinen huutaa apua, itkee ja rimpuilee. :sad001 Yöt on vielä toistaiseksi olleet ihan hyviä.
 
Takaisin
Top