Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilinen oli täyttä huutoa aamusta iltaan (yöhön) ilmavaivojen vuoksi. Tänään otettiin Cuplaton-tipat käyttöön ja poika on ollut kuin rauhoittavia olisi syötetty. Nyt kun se saisi vielä ihmisten aikaan unta, olisi ihanaa. Viime päivinä pojan mielestä on ihan ok nukahtaa vasta yhden aikaan, joka on mulle ja työssäkäyvälle isälle vähän liian myöhään. :/ Aikaisemmin poika nukahti klo 22-23, johon koitetaan nyt palata, kun ilmavaivatkin on toivottavasti historiaa.

Meillä vihdoinki huolitaan tuttia! Jos mä nytten pääsisin vähän edes vähemmällä ja mieskin saisi itkut rauhoitettua. Iltaisin kun varsinkin oon ollu aikalailla sidottuna yhteen vauvan kanssa kun mikään muu ei tunnu rauhoittavan kuin tissi.
Toivottavasti en nytte hihku liian aikaisin koska toi tutti on vasta puolisen tuntia pysyny suussa. :D mutta nukahti tutti suussa ja kun sylkäsi ulos ja laitoin takasin niin oltiin taas tyytyväisiä. :)

Meidän 5 viikkoselle piti myös kaivella 60senttiset vaattet esille:) ei oo enää mikään pikku rääpäle;)!
Meilläkin välillä väläytellään nuita pitempiä unia! 4-5tuntia kerrallaan! Vaikka väliin tulee sitte aina niitäki öitä, jolloin herätään tunnin välein ja kitistään mahavaivoja enempi, niin kyllähän nuo hyvät yöt varmaan lisääntyy koko ajan:)
Edelleen monena yönä vauva valvottaa muutaman tunnin äristen vatsavaivojaan eikä suostu oleen makuultaan. Eka unipätkä vauva nukkuu omassa sängyssä ja sitte loppu yö äitin vieressä... Näin ollaan tähän mennessä saatu parhaat unet aikaseksi:)

Tänään oltiin ekaa kertaa pidempi aika kaupungilla ihan kahdestaan ja hyvin meni vaikka vähän jänskätti etukäteen. Ihanat selkäkakat saatiin aikaseks mutta onneks oltiin just kahvilla niin päästiin nopeesti pesulle. Yllätin myös itseni imettämällä julkisesti, tosin peitin kaikki nähtävyydet huolella :p Oli kyllä kiva tuntea itsensä taas pitkästä aikaa ihmiseksi eikä pelkäksi tissibaariksi vaikka on imetyskin kaikista kivuista ja ongelmista huolimatta ihanaa omalla tavallaan:)

Olin ihan ihmeissäni kun yhdeksältä alkanut imetys päättyi vauvan nukahtamiseen ja kello oli vasta 22:30! Aiemmin ollaan kukuttu sinne 01-02:30. En meinannu saada unta, kun ootin koska vauva herää ja mennään olkkariin valvomaan.

Täällä ketjussa taisi olla keskustelua tuteista. Ne mamin luonnonkumitutit todellakin toimii! Tyttö ei ole aiemmin huolinut tuttia (edes mamin silikonista) mutta luonnonkuminen jäi suuhun heti ekoilla kokeiluilla. Ja tänään nukahti ja nukkuu edelleen tuttia lussuttaen!

Meillä ei syödä edelleenkään tuttia. Ilona ei yksinkertaisesti huoli, joten olen luovuttanut :) Jännittää kyllä sitten, jos jossain vaiheessa esim. pulloon pitää siirtyä, että kuinka mahtaa huolia kun tutistakin oli tuollainen vastahanka :spitoutdummy:

Meilläki ainun ensitutti on se mikä vihdoinki jäi suuhun. Mam tutit lens kaaressa ulos. :D Ei meillä totakaan tuttia meinattu huolia alkuun mutta joku ilta kyllästyin siihen kun likka nukahti minuutiksi ja heti kun heräsi niin piti päästä tissille ja taas nukahdettiin ja sama juttu jatku. Jouduin ainakin 5min tahia sen tutin kanssa ennenku se jäi suuhun mutta baby stepseillä mennään. Edelleenki joutuu sinnikkäästi pitää sitä tuttia siinä suun edessä että siitä ottaa kunnolla otteen mutta eiköhän se ajan kanssa helpota kun vaan joka päivä harjottelee. :)

Meidän neiti on nyt 7 viikkoa ja meillä on ollu jo reilun viikon ihan säännöllinen rytmi. Yöt nukutaan, herätään 1-2 kertaa syömään, mutta muuten nukutaan 00-10 välinen aika. Kello 13-14 mennään vaunulenkille jolloin tyttö nukkuu 45min-1h, loppupäivästä ottaa puolen tunnin torkkuja. Illalla sitte ehkä pidempiä, mutta puolelta öin laitetaan yöunille. Sillon ku aletaan yöunille niin sammutan kaikki valot ja tv:n, eli tullee hiljasuus ja pimeä. Aamulla kun herätään, laitan valot päälle ja tv:n auki että on ääntä. Kahestaan ku ollaan nii olis muuten aika hiljasta. Aamut alkaa aamupesuilla ja syötöllä, sen jälkeen vauva pötköttelee sohvalla ja ihastelee tv:tä :D ja äiti ehtii tällä välin syyä aamupalan ja juua kahvit. Meillä tyttö tuijottelee ihan haltioissaan telkkaria ja juttelee sille :D
Oon saanu öisin nyt niin hyvin nukuttua etten oo pariin viikkoon nukkunu päiväunia ollenkaan :)
Ollaan käyty ekoja kertoja jo kaupassa ja kaupungilla ja olen kokenut julkisen imettämisenki. Vaikka sitä tuskin kukaan ees huomas että imetin :P
On tää elämä just nyt vaan niin älyttömän ihanaa. ❤️

Onko teillä muilla käytössä jotain aikatauluja tai rutiineja apuna vauvanhoidossa? Muita kuin, mihin nyt vauva on jämähtänyt. Meillä ei vauvantahtisuus enää alun jälkeen ole toiminut ihan niin hyvin. Huomattiin, että poika saattaa helposti valvoa päiväuniajan ohi ja on sen jälkeen kiukkuinen kuin ampiainen loppuillan. Oma moka, kun ei olla tajuttu katsoa kellosta, että sehän on ollut jo niinjaniin pitkään hereillä. Puolitoista tuntia on aika maksimi mitä toi jaksaa olla hereillä ilman, että menee yliväsyn puolelle.

Työkaveri vinkkasi Baby Whisperer -kirjassa olleesta E.A.S.Y.-rutiinista (eat, activity, sleep, your time), jota he itse noudattavat. Rutiinin tarkoituksena on siis saada vauvan päivään selkeä rakenne, joka auttaisi myös nukkumaan yöt paremmin. Löysin netistä esimerkkiaikataulun ja olen nyt itse pari päivää koittanut pysytellä jotenkuten tossa rutiinissa. Helpottaa itseä, kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Muuten päivät saattavatkin mennä aika lailla miten sattuu ja illat on hulinaa. Ei vauva tietenkään aikatauluista mitään ymmärrä ja edelleen jää joku päiväuni välistä ja yöunille meno viivästyy mutta uskon, että johdonmukaisesti tietyissä aikarajoissa pysyttely tuottaa vielä tuloksia. Eikä tuota nyt niin orjallisesti tarvitsekaan noudattaa. Ajan myötä varmaan muodostuu meidän perheen oma rutiini.

Jollekin tämmöinen päivän aikatauluttaminen on varmaan itsestäänselvää, mutta mä tartten kyllä "lukujärjestyksen" jääkaapin oveen, jotta pysyy joku roti. :D

Olipas hyvä linkki! Mä rupeenki heti huomenna rustailee omaa lukujärjestystä jos vaikka saisi jotain järkeä tähän touhuun. :D

Samoin minä! Kuukauden päästä olis tarkotus jatkaa koulua vauvan kanssa, pitäis varmaan siihen mennessä opetella jonkunäkönen rytmi :D

Viimeisimmässä vauva tai kaksplus-lehessä oliki juttua tuosta vauvan rytmistä. Siinä olo just noista valoista ja siitä että tehdä selvä ero yölle ja päivälle. Silloin ku vauva oli vastasyntyny nii mieki yöllä lompsin vaippaa vaihtaan vessaan (loisteputki-lampun alle) ja ihmettelin kuis se sillee öisin virkostuu :D nyt ku vaippa vaihetaan makkarissa sängyssä nii hän tuskin herää siihen, sitte vaan tissi suuhun ja unet jatkuu.
Päivisin piän kyllä mekkalaa ihan siitäki syystä että jahka hän kasvaa isommaksi niin haluan kyllä ellää normaalia elämää tytön päiväunien aikaan, enkä vaan istua hiljaa ja toivoa että hän herää ko yskäsen :D

Mä en ees vaiha yöllä vaippaa jos ei oo tullu läpi tai ei oo kakannu. Illalla vaihan ennen nukkumatissille menoa ja seuraavan kerran aamulla ku herätään.

Meillä on yks-kolme vaipanvaihtoa yössä, kun oikeestaan aina vaipassa on kakkaa.

Meilläkin on vaihdettava vaippa noin kaksi kertaa yössä - pissaa tulee niin paljon, että ihan on vaipat täynnä muutaman tunnin päästä. Kakkaa on tullut harvakseltaan, noin 4 päivän välein, paitsi nyt tuntuu että vatsa on vilkastunut kun vaihdettiin toiseen vastikkeeseen.

Takaisin