Onko teillä muilla käytössä jotain aikatauluja tai rutiineja apuna vauvanhoidossa? Muita kuin, mihin nyt vauva on jämähtänyt. Meillä ei vauvantahtisuus enää alun jälkeen ole toiminut ihan niin hyvin. Huomattiin, että poika saattaa helposti valvoa päiväuniajan ohi ja on sen jälkeen kiukkuinen kuin ampiainen loppuillan. Oma moka, kun ei olla tajuttu katsoa kellosta, että sehän on ollut jo niinjaniin pitkään hereillä. Puolitoista tuntia on aika maksimi mitä toi jaksaa olla hereillä ilman, että menee yliväsyn puolelle.
Työkaveri vinkkasi Baby Whisperer -kirjassa olleesta E.A.S.Y.-rutiinista (eat, activity, sleep, your time), jota he itse noudattavat. Rutiinin tarkoituksena on siis saada vauvan päivään selkeä rakenne, joka auttaisi myös nukkumaan yöt paremmin. Löysin netistä
esimerkkiaikataulun ja olen nyt itse pari päivää koittanut pysytellä jotenkuten tossa rutiinissa. Helpottaa itseä, kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Muuten päivät saattavatkin mennä aika lailla miten sattuu ja illat on hulinaa. Ei vauva tietenkään aikatauluista mitään ymmärrä ja edelleen jää joku päiväuni välistä ja yöunille meno viivästyy mutta uskon, että johdonmukaisesti tietyissä aikarajoissa pysyttely tuottaa vielä tuloksia. Eikä tuota nyt niin orjallisesti tarvitsekaan noudattaa. Ajan myötä varmaan muodostuu meidän perheen oma rutiini.
Jollekin tämmöinen päivän aikatauluttaminen on varmaan itsestäänselvää, mutta mä tartten kyllä "lukujärjestyksen" jääkaapin oveen, jotta pysyy joku roti. :D