vauva-arkea ?

Lootus: Täällä on vähän samaa meininkiä vielä, poika syö illalla klo:21-12 välillä monta kertaa, tuntuu välillä etten pääse ikinä nukkumaan. Sitten kun on viimein syönyt tarpeeksi monta kertaa sattaa nukkua hyvinkin monta tuntia putkeen. Yleensä viiden je seitsemän aikaan aamulla syö taas. Minäkin olen miettinyt tuleeko noista tisseistä tarpeeksi ruokaa...kai niistä jotakin tulee kun vauva jaksaa imeä ja kerääjäänkin tulee maitoa. Rintapumpulla en kyllä saa maitoa tulemaan. Iltaisin annan kerääjällä keräämäni maidon pullosta, jotta vauvan ei tarvisi kokoajan olla tissillä, mutta silti se haluaa lopuksi vielä tissiäkin.
 
Joo mipsu täälläkin usein iltaisin on paljon hereillä ja syö monta kertaa. Tällä kertaa vain oli yökin sellainen.. Minullakin tulee oikeasta rinnasta kerääjään tosi hyvin, mutta vasemmasta rinnasta ei paljoakaan. Pumppaamalla tulee hyvin, mutta oikeasta lujempaa ja enemmän. Kai mä n olen jotenkin rintapuolinen..[8|]

Nukutatteko muuten vauvanne kyljellään vai selällään? Sairaalassa hoitajat laittoi aina kyljelleen, mutta monessa oppaassa lukee että pitäisi nukuttaa selällään..mitä sitä sitten uskoisi.
 
Meillä tänään eka neuvolareissu takana. Terkkari on tätä ennen käynyt meillä, mut nyt mentiin sitte sinne ekaa kertaa [:)] Tää oli nyt vika kerta tutun terkkarin kanssa, jää itekki äitiyslomalle ja sijainen tulee kesäks. Harmi ku oli niin kiva terkkari [:(]

Meiän neiti on tooosii hyvin nostanu painoa viime kerrasta. Viimeks kymmenen päivää sitten paino oli 2780g ja nyt punnittuna 3415g!!!! Melkein 600g kymmenessä päivässä [:-] [:-] [:D] Ja ihan omilla maidoilla ollaan painoa kerätty [:)] Pituutta neiti on myös kasvanu, nyt sitä oli 50,7 cm ja pipo oli 34,3cm.

Masuvaivaa meillä edelleen on. Ilmaa tulee ja varsinkin yöaikaan näyttää ajoittuvan meiän ongelmat [:@] Viime yönä kilahdin miehelle ku helppohan sen on vaan kääntää kylkeä ja jatkaa kuorsausta ku mä imetän. Enkä viiti sitten herättää apuun ku toinen ei heti nukahdakaan... Viime yönä sitte miehen känny ilmotti siinä nukuttaessani tyttöä että akku loppuu ja tyttö oli just nukahtamassa, ni eiköhän silmät rävähtäny auki ku mies nousi keskellä yötä!?!? laittaa akkua lataukseen [:@] [:@] [:@] Siinä sitte yritin hyssytellä toista ja samalla kiukkusin miehelle et kiitti vaan... Toinen sitte tuli siihen makoilee ja kattoo mikä tilanne ja ehdotti silmät puoli ummessa et voi nousta ja tulla apuun. Mä sitte tokasin vihasena et ei tarvii, mee vaa nukkuu, sillä ajatuksella et kuitenki tulis auttaa. Mut vielä mitä toinen vaan sit käänsi peiton korviin ja rupes kuorsaan!!! AAAARRGGH [:@] [:@] Mä sit vielä vähän aikaa jaksoin hyssytellä, mut sit vaan jätin tytön silmät auki kehtoon ja huusin et nyt menee hermo ja vaan lähdin vetää!! Mies sitte säikähti et mitä nyt ja jatko sitte hyssyttelyn loppuun. Menin vessaan itkemään ihan vaa väsymystä [:(] Sit mies tuli oven taakse lepyttelee ku oli saanu tytön ensin nukkuu. Mentiin sitte takas nukkuu ja otettiin tyttö siihen väliin kans ku ei kuitenkaan ollu kunnolla nukahtanu. Käänsin toisen sitte vielä mahalleen ni johan alko rupsuttelu [:-] Vähän oli ilmat kiertäny mahassa. Onneks lähti tulee ulos ja tyttö saiki unen päästä kiinni niin hyvin, että meinattiin myöhästyä terkkarista [:)] Että semmonen episodi meillä.
 
Meilläkin oli tänään neuvolapäivä, myös me menimme ensimmäistä kertaa vauvan kanssa sinne kun viimeksi oli kotikäynti, ja hyvin meni. Aika erilaista se kyllä oli nyt kun meitä oli kaksi, ja neuvolan imetyshuonekin tuli testattua [:)]

Pituutta oli neidille kertynyt jo 4 senttiä ja painoa 510 g syntymämitoista, hän on siis nyt 56 cm pitkä! Masuvaivoihin saatiin neuvolasta Idoform-maitohappobakteereja, ja ainakin nyt on neiti aika tyytyväisen oloinen isänsä sylissä tutti suussa, vaikka masussa aina välillä pöriseekin.

Lootus: Kysyin tuosta nukuttamisesta lapsivuodeosastolla kun ihmettelin samaa, lastenhoitaja sanoi että selällään nukuttamista tosiaan oppaissa suositellaan mutta sairaalassa yleensä nukuttavat kyljellään siitä huolimatta. Syytä siihen hänkään ei ilmeisesti osannut oikein sanoa. Me ollaan sitten myös nukutettu yleensä kyljellään, usein oikealla, koska se voi kuulemma auttaa ilmavaivoihin, mutta nykyään vauva jo itse useimmiten kellahtaa siitä selälleen. Tämän HS:n jutun mukaan selällään olisi turvallisinta nukuttaa.
Ja epparista, mulla haava alkaa nyt tuntua paremmalta, vajaan kolmen viikon jälkeen. Viime viikolla se vielä oli vähän arka, nyt se vain kutiaa kun tikit sulavat, ja siitä th sanoi että kuuluu asiaan.
 
 
Nyt nopeesti kun vaikuttaa siltä, että joka kerta kun pääsen kommentoimaan asti vauvalle tulee kriisi. Nyt tissillä tässä sylissä ja piereskelee niiin miehekkäästi.

Tuntuu, että cuplaton/röyhtäyttely/hieronta on auttanut vatsavaivoihin.

Rintatulehdus on asettunut - ei satu enää, eikä ole kuumetta. Tuntuu, että sillä tai sitten lisämaidon antamisella on ollut vaikutusta omaan maidontuotantoon. Vauvalle ei selkeästi aina riitä, vaikka joisi molemmat rinnat vaan raivoaa, kunnes saa lisämaitoa ja sitäkin voi mennä 2 satsia eli esim. 80 ml. Paljonko teillä uppoaa lisämaitoa? Onko mielestänne ollut vaikutusta omaan maidontuotantoon? Tämä maitoasia huolettaa mua tosi paljon ja osin varmaan stressi voi myös vaikuttaa.

Viime yönä herra nukkui 2 kerran 4 h putkeen. Jee! Jospa se tästä... Meillä mies hoiteli muutamana yönä osan syötöistä, kun olin niin poikki. Nuo vatsavaivat valvottivat heppua päivisin ja aloin jo olla aika rikki. Aloin jo itkeskellä väsymystäni. Nyt oon selkeästi saanut paremmin nukuttua.
 
Onko sulla Turkoosi siis maidontulo vähentynyt kun oot antanut lisämaitoa? Meillä poitsu syö n. 60ml lisämaitoa, mutta harvemmin sitä tulee annettua. Eilen sain kerättyä vaivaiset 20ml ja annettiin se pojulle imetyksen välissä. Yritän sinnikkäästi vain imettää, vaikka välillä hermostuttaa kun pitäis kokoajan olla imettämässä. Nyt sain sen tyytyväiseksi tutilla, että saan itsekin syödä rauhassa. Olis hyvä jos nuo syöttövälit vähän pitenis ja poika sais kerralla tarpeeksi maitoa..No jospas ne jossain vaiheessa. Nyt on itkuisuutta ollut enemmän ja ääni vaan koventunut, ihan jo miehekkäästi huutaa[:D]. Luin jostain että jossain vaiheessa vauva itkeskelee enemmän..niin ja minä hädissäni ajattelen että sillä on aina nälkä, voihan se tietty ollakin.
 
Täällä raskas yö takana..
Yhdeltä heräsi ekan kerran syömään, sit valvottiin kolmesta viiteen ja kuuden aikaan alkoi uudelleen äherrys jota jatkuikin aamuun asti. Meinaa vissii masussa kiertää kun ei oile oikein hyvä olla.
Nyt onneks nukkuu levollisesti syönnin päälle.

Nukkumisasennoista. Mulle annettiin kättärille ohjeeksi nukuttaa kotona ihan selällään. Sanoivat että sairaalassa nukutetaan kyljellään, koska vauvalla saattaa olla vielä lapsivettä keuhkoissa jota voi pulautella.
Mä olenkin enimmäkseen selällään nukuttanu, mut aina sillon kun en saa röyhtäsemään ruuan jälkeen laitan kylelleen että saa pulautettua turvallisesti jos siltä tuntuu.
 
Meillä kans poika tankkaa iltasin monta tuntia. Tuntuu et se nukahtaa tissille, mut sit se kohta herääki lisää tankkaamaa. Nyt on menny neljä iltaa ja yötä sillee, et se on tankannu johonki 22.30-23.00 asti, sit nukahtanu ja heränny syömää n. klo 03 ja sen jälkee joskus 06-07 aikaan. Sillee aika helppoa, eikä se edes itke nälkäänsä vaan alkaa ährätä ja tuhista kopassaan sen verran kovaan ääneen että mut herättää, mies on monena aamuna sanonu ettei oo kuullu yön aikana inahdustakaan[:D]. Sen poika vaan vaatii että saa nukahtaa yöllä syötön jälkee mun vieree, jos heti alkaa nostaa omaan koppaan ni sit kyl herää uudestaa. Sit nukutaaki jotain pari tuntii viekukkain ja sit nostan sen omaan sänkyyn ni saa sit iteki vähän rennomman asennon.

Tankkauksen aikana (ja sillon ku oli rintatulehdus) tuntuu et tissit on ihan tyhjät lurpat, mutta kyllä niistä aina on tullu sen verran et pysyy vauva tyytyväisenä. Se et vauva syö koko ajan tiuhaan tahtiin on vaan vaihe, ja sillä se tilaa itelleen lisää maitoa. Ja mulle neuvolantäti sano et on hyvä jos se syö usein, ni se saa sit sitä rasvaista ja ravitsevaa takamaitoa. Mä en oo kyl saanu kerättyä tai pumpattua varastoon lisämaitoja, mut onneks sitä ei oo viel tarvittukaan.

Eilen oli 2 vko neuvola. Poika oli kasvanu syntymämitoista 48,5cm -> 52,4cm (!), päänympärys oli kasvanu 35cm:stä -> 38,4cm, ja paino oli 3940g (syntyessään 3430 ja alhasimmillaan oli sairaalassa 3280g). Ja hienot pissat päästi mittauspöydälle kaaressa[:D]. Onko muille puhuttu napasienestä mitään? Tällä "laapistettiin" napa ku siellä oli joku alkava "sieni" kosteudesta johtuen, vaikka ollaa kyllä putsailtu ja kuivailtu napaa aina vaipanvaihdon ja pesujen yhteydessä. Se on kuulemma tavallista mutta aika karmeelta kuulostaa..

Tutti ei oo maistunu ku oon kokeillu tissin korvikkeena ku tuntuu et välillä poika imee vaan lussuttaakseen jotain, eikä syödäkseen. Mutta hassua, jos oon laittanu sen sitteriin ja kiikuttanu jalalla et on omat kädet vapaana niinku nyt, ni sillon tutti onki kelvannu. Nytki se on jossain puoliunessa ku sitteri kiikkuu ja tutti on suussa[:)] Jotenki ihanaa et saa sen viihtymää muuallaki ku sylissä. Vaikka enimmäksee tyytyväinen poika onkin.
 
Mä oon vielä nukuttanu kyljeltään ku pysyy niin. Sairaalassa sanoivat että vastasyntyneet pysyy hyvin kyljellää mut jonku viikon päästä vauvat kellahtaa iteksee selälleen, mutta sit ne osaa ite kääntää pään sivulle niin et jos tulee pulautusta ni se ei jää kurkkuun.
 
Ja vielä tuli mieleen imetyksestä, onko muilla imetys kivutonta? Jossain vaiheessa jo huomasin et rinnat ja nännit kestää imetystä hyvin eikä se enää satu, mutta nyt taas oon huomannu et se tekee tosi kipeetä. Tuntuu et poika imee jotenki ikenillä, eikä sillee et sen kieli olis nännin "alapuolella. Ulkoisesti en huomaa imetysotteessa mitään väärää, huulet kääntyy ulospäin ja ote on sellanen "laaja", mut silti tuntuu et se ois pelkässä nännissä "hampailla" kiinni. Ja sitä ei helpota yhtää se, et ku maito ei enää virtaa vauhdilla pojan suuhun, ni se alkaa kiskoa nännistä, päästää irti ja käy taas kiinni. Viime yönäki vedet silmissä imetin ku teki tollasta jäynää. Ja nyt meinaa tulla sellanen inhottava "pelko" imetykseen, et hitto jos se taas tekee niin ja sattuu niin pirusti. Enkä tosiaa haluis tuntea noin imetyksestä, koska sen pitäis olla rentouttava ja ihana hetki sekä lapselle että äidille ja lapsen elanto on siitä kiinni. Mut toisaalta kipu saattaa myös johtua siitä et poika on nyt syöny useemmin, ja sit se tissin vetely tietysti on sellanen kurja temppu josta tuo veijari pitäis vaan jotenki yrittää vierottaa. Onko mitää neuvoja, vinkkejä tai samankaltasia kokemuksia?
 
Noa harrastaa kans tota "tissistä vetelyä" ihan kuten Lootusta kuvailit.
Meillä poika alkaa tekemää sitä kun on syöny ittesä suht täytee mut haluaa vissii olla vielä tissillä ja leluta..Tai näin luulen. Välillä oon kyl siirtäny sit toiselle tissille ja antanu syödä sieltä kunnes sama kiskominen alkaa taas. Tekee kyl kipeetä ja muutaman kerran jälkeen oon todennu et nyt riitää mamman kiusaaminen heh.
Yleensä syöttäminen on jokseenkin kivutonta mut välillä tiheiden syömisten jälkeen, varsinkin jos Noa on nännejä kiskonu ja nakertanu ni sit on paikat hellänä vähän aikaa.

Pulauttelusta, Noa on muutaman kerran näyttäny ja kuulostanu sieltä ku ei sais henkee ja alkais tukehtuu ni on tullu vauhilla käännettyy kylelleeen et valuu paremmin suusta pihalle. Sen jälkee mul on jääny sellai pelko et entä jos tukehtuu omaa pukluusa[&:]
Siks aina kyljelleen laitan jos ei oo röyhtässy.
 
Tosta PULAUTTELUSTA: miten teidän pallerot pulauttaa, paljon?vähän?..kun meidän neiti on vissii välillä syönyt ittensä niiiiin täyteen että pulauttaa sitten ihan hurjan näköisesti tavaraa ulos ja PALJON... se on pelottavan näköistä..ihan ku laatta lentäisi kaarella ja sitä tulee nenästä ja suusta..siis tosi paineella.. mun pojat ei tollee tehneet.
 
Oltiin neuvolassa tänään ja paino on noussut neidillä hyvin. Nyt 4525g (3905g oli syntymäpaino) ja 53,8cm (51cm)...kaikki oikeen hyvin. Neiti siis alkanut hymyilee vuorovaikutteisesti ja tänään sitten höpöttelikin ruokailun päätteeksi äidille piiitkän tovin..:) olipa ihana ääni. Tyttö on kovin rauhallinen tapaus...tai sitten se vain tuntuu noiden vilpertti poikien jälkeen siltä..:D
 
Vihdoin ja viimein saan tänne kirjoiteltua.. meillä on neitin kans alkanu ihan hyvin vauva-arki[;)] ainaki tähän asti ollaan nukuttu yöt hyvin, eka viikko piti herätellä syömään 3h välein ku oli alle 3kg.. mut viimeviikon perjantaina terkkari kävi punnitsemassa kotona niin paino oli lähteny hyvin nousuun 5päivässä 450g, eli en oo enää yöllä herätelly syömään.. 2 kertaa herää siis yöllä syömään.. iltapäivästä ja illasta on kunnon sylivauva ei ala mihinkään muuhun ku syliin ja illalla on myös hirvee tankkaus koko ajan.. luulen et on niin kova vaan tuo imemisen tarve, mut tutti ei kelpaa.. muutako ihan harvoin.. nyt ostin luonnonkumilla olevia tutteja jos vaikka vähän paremmin kelpais.. toivottavasti..

Lootuska: meillä kans neuvolatäti sano et voi olla et joudutaan laapistamaan napa.. jos sinne jää jotain.. ei oo vielä ihan irronnut tuo napatynkä.. keikkuu kyllä jo sillain et tippuu pian.. meilläki vaan öristään ja muristaan ku herätään syömään[:-] aluksi tuntu ettei neiti ossaa edes itkeä mut ääntäki löytyy tarvittaessa..

Mipsu: tehän ootte ollu nopeita ku saunaanki ootte jo menneet[:-][:-]

Miten teille joille tehtiin eppari, niin ootteko käyneet jo saunassa?? tai kauanko meni et synnytyksen jälkeen menitte saunaan?? Itellä haluttaa ihan hirveesti saunaan, mut pitää viel hetki malttaa.. tikit alkaa olla sulanu lähes kokonaan.. ja alapää muutenki tuntunu jo viikon omalta [:D][:D] vaikka vajaa kaks viikkoa synnytyksestä..

onko teillä kelläkään vauvan suuhun tullu sammasta?? meillä on neitillä vähän ja nyt oon kotikonstein yrittäny saaha sitä pois.. mut saa nähä joudunko hakemaan niitä tippoja.. mut tästä päästään sitte siihen ku meilläki leikitään aika paljon tissillä just sitä venytysleikkiä[:D][:D] niin se käy kipiästi.. mut just ku kokeilin tuon sammaksen takia sitä puolukka mehulla et laiton kieleen ja kitalakkeen niin neiti otti reilusti vaan ikenien väliin mun sormen eikä meinannu päästää irti ja kipiää kävi.. saa nähä et miten tulee käy ku hampaat puhkiaa joskus et kuinka kipiästi ottaa kiinni taitaa siinä vaiheessa imettäminen jäädä...

embu83: meillä pulautellaan aika paljon.. mut luulen et se johtuu just tuosta et tankataan niin täyteen et yli määräinen tulee ulos..

nukutetaan kyljellään mahdollisimman paljon mut nykyään kääntyy ite selälleen nukkuu..
 
Juu madonna me käytettiin poitsua jo saunassa, vaikka eihän sitä pienille suositella. Aateltiin et ei se siihen kuole jos hetken käyttää miedossa lämmössä eikä heittele löylyä. Onhan niitä vauvoja ennekin saunotettu ja siellähän niitä on syntynytkin[:D].

Pulauttelusta: Meillä vauva pulautteli alkuun kovastikin, mutta nyt se on vähentynyt. Yleensä kun on tankannut kovasti niin sen jälkeen pulauttaa. Joskus kun on pullosta syöttänyt kuuluu sellaisia ääniä niin kuin Nyyttikin kuvaili: että vauva ei sais henkee, sitten oon nopeesti nostanu vauvan pystyyn ja röyhtäyttänyt, hui se kuulostaa pelottavalta[:-].

Tää poitsu tykkää nukkua mahallaan, ainaki öisin...Oon koittanut kääntää sen kyljelleen ja laittanut peittoa "esteeksi" ettei se kääntyisi vatsalleen. Tulee välillä tarkkailtua että hengittäähän se varmasti, kun on välillä niin liikkumatta..silloin ei meinaa itse saada unta, kun rupeaa liikaa vauvaa vartioimaan.
 
Jaahas, vihdosta viimein tääkin mamma pääsee kirjoitteleen ihka oikealle vauva-arki puolelle, kun kerran on makuun päässyt[:D][:D]

Täällä ollaan edelleen mummulassa ja oikein mukavasti on mennyt. Täällä saapi keskittyä vain ja ainostaan tuon pienen ihmeen hoitamiseen ja uusiin rytmeihin totutteluun. Muuten alkaa meneen jo aikas mukavasti, mutta nuo yöt ovat luku aivan erikseen. Eilinen oli aivan kaaos päivä, kun edellisenä yönä hoidin kaikki syötöt itte (normaalisti hoidetaan miehen kanssa yhessä) ja vauva heräili 1,5 tunnin välein syömään. Aikas hepponen olo oli aamulla[&:]Onneks mummilla oli vapaapäivä, niin kerkes kattomaasn pikkusta pari tuntia aamupäivällä että vähän saatiin nukkua. Kovasti jo pelottaa, että kun mies menee töihin ja hänen täytyis saada nukkua, niin miten selviän öistä yksin. No kait se on sitten ens viikon murhe.

Mun äiti kävi kans eilen katsomassa pikkumiestä ja oli aivan myyty. Äiti meni nyt meidän kotiin kissoja muutamaksi päiväksi hoitamaan, niin mäkin saan mielen rauhan, eikä kisut luule että ne on hylätty uuden perheenjäsenen takia. On se vaan ihanaa, kun kaikki haluaa yhdessä auttaa meidät uuden elämän alkuun. Ilman läheisten apua ja tukea oltais kyllä ihan pihalla[:)]

Muuten aika rytmitöntä vielä tää vauvan elämän on. Pitkiäkin aikoja saattaa olla hereillä ja silmillään killitellä, myöskin vatsan väänteet tuntuvat aiheuttavan vaikeaa oloa. No välillä nukkuu ihan mukavia 3-4 tunnin pätkiä, sit syömään ja yleensä aikas pian nukahtaa takasin. Viime yönä sainkin nukuttua melkein puoli vuorokautta, kun mies hoiteli ja syötteli vauvaa. On kyllä ihan eri olo ja aamutoimetkin vauvan kanssa tuntui tosi luontevilta ja mukavilta. Jotenkin huomaa, että se uni on siinäkin mielessä valtavan tärkeetä, et kun on levännyt, niin haluaa ja jaksaa olla paremmin vuorovaikutuksessa vauvan kanssa, eikä koko aikaa toivo, et menis jo nukkuun et itekin pääsee unille.

Eilen oltiin kotona käymässä ja neuvolantäti täti tuli kotona käymään. Poitsu on hienosti kasvanut, melkein 100g per päivä[:D][:D]Napatynkäkin lähti käynnilllä ja sinne pohjalle jäi joku pieni jutska, jota nyt sitten hoidellaan bacibactilla ettei tulehdu tai ala kasvaan jotain sientä. Loppuviikosta päästään jo vaunuttelemaankin.

Meillä miehestä on tullut ihan kauhee hössöttäjä. Se on koko ajan selittämässä mulle kuinka mun pitää tukee vauvan niskaa, ja kuinkahan monta muuta huolen aihetta se on keksinyt[:D]Hei munhan piti olla toi höösääjä, mut ne se on sitä itte[:D][:D]

Mulla on mennyt niskat ja hartiat aivan jumiin, kun oon imetellyt vähän missä asennoissa sattuu ja nyt sen kyllä huomaa kunnon päänsärkynä[:(]Jotenkin on aina vaan niin kauhee kiire saada tissi vauvan suuhun, että sit se oma asento unohtuu aivan täysin. No pikku hiljaa opetellaan sitäkin. Tää taitaa olla semmonen koko elämän kestävä koulu, että joka päivä oppii aina jotain uutta ja saa itseensä varmuutta.

Tässä oli vauvasyöttö välissä ja jos nyt jatkais juttua[:)]Tuo onkin koko aamun nyt 2,5 tuntia ollut hereillä, välillä hyvällä tuulrlla ja välillä kitissyt. Vuorotellen oon tarjonnut syliä, tissiä ja tuttia ja aina hetken on joku kelvannut[:D]Nyt hyväksyi viimosen tissin ja tais nukahtaa[:D]Aamupesut sain silti hyvin tehty, poika tuntuu viihtyvän vedessä ja itse sain aamupalankin syötyä. Omaan syömiseen täytyis kiinnittää enemmän huomiota, kun tuppaa jäämään syöminen vähäiseksi. Nyt on lähtenyt painoo kilo per päivä tahdilla, et eihän tässä oon enää tolla vauhdilla kun nahkat kohta jäljellä. Eli kymppi lähtenyt ja 9 jäljellä, ei paha. Mä muuten yllätyin tosta masun lähtemisestä, kun tuntuu että seuraavana päivänä synnytyksestä masu oli jopa laihempi kun ennen. Ilmeisen hyvin kohtu supistunut eikä mua lainkaan haiittaa[:D]

Mulla episiotomia on nyt vasta alkanut kipuileen ja istuminen on hankalaa. Onneks tuli tosi pieni haava ja vaan pari tikkiä, mut huomasin että se jotenkin on alkanut repeen siitä reunasta ja on verestävä[:(]Näytin terkkarille ja se sano, että pitäis palutua sen repaleenkin sit kun alkaa kunnolla paraneen. No sitä siis odotellessa. Mies koko ajan jaksaa sanoo, että älä nyt istu sen värkkisi kanssa, mutta hei helpommin sanottu kun tehty. Yrittäis itte hoitaa vauvaa ym kaikkee istumatta perseelleen.

Me nukutettiin aluksi vauvaa kyljellään, mutta nyt siitä on tullut niin hirmu jäntevä, että meinaa kääntyä jo mahalleen ja tunkee päätä patjaan. Nyt siis nukutetaan selällään hieman toiselle kyljelle käännettynä.

Musta on kiva kuulla, että muillakin mammoilla tunteet heittelee eikä aina oo yhtä ruusuilla tanssimista. Varmasti tulee vertaistuki olemaan raskausaikaakin kallisarvoisempaa näin vauva-arjen pyörittämisessä. Ihanahan tuo pieni on kaikin puolin, mutta kyllä se elämälle uudet aikataulut totaalisesti laatii[:D]Mut on se vaan niin etuoikeus, että tuommosesta pienestä rääpäleestä saa kasvattaa isoa miestä[:)]Taidan tänään kirjotella tuota synnytyskertomustakin kun ehdin. Nyt mennään nyytin kanssa vielä unille. Tsemppiä kaikki rakkaat mammat!!!!
 
Hei sitä piti vielä kysyä, että onko täällä muita mammoja, jotka käyttäis rintakumia imettäessä ja olisko vinkkejä miten siitä pääsis eroon?
Toki oon tyytyväinen, etät poitsu syö edes sen kanssa hyvin, mutta olishan se pikku hiljaa kiva opetella ilmankin, vaikka se tietää monia raivareita ja hermojen menemistä molemmilta[:D]On kuitenkin oma vaivansa aina keitellä niitä kumeja ja kanniskella mukana. Musta mulla on kuitenkin ihan hyvät nännit, mistä kaiken järjen mukaan pitäis saada komeesti kiinni. Sairaalassa opeteltiin muutaman kerran, mutta herra huusi niin, että meinas silmät pullahtaa päästä pihalle[:D]
 
Hirmuisesti onnea anelse, illil, Riida, mamma2010 ja kaikki muut joita en ole vielä ehtinyt onnitella kääröistä!!

Rintakumista: Ennen kaikkea aika taitaa auttaa tuohon asiaan, meidän pikkuinen oppi imemään ilman kumia noin parin viikon ikäisenä. Tarjosin aina välillä rintaa ilman kumia, useimmiten se ei kelvannut ja tuli huuto kun vauva oli niin malttamaton, mutta eräänä päivänä vauva tarttuikin rintaan kiinni ja sai oikean otteen. Kannattaa myös kokeilla niin että antaa vauvan imeä ensin kumin kanssa niin että pahin nälkä menee ohi, ja sitten tarjoaa jälkiruoat ilman kumia.
Meillä tosiaan onnistui ensin vain toisesta rinnasta ilman kumia kun rinnanpäät ovat keskenään erimalliset, ja vauvan oli myös helpompi saada ote ensin kylkimakuulla, ja vasta muutamaa päivää myöhemmin kumista pystyttiin luopumaan myös istuen-imetyksessä.

Käsittääkseni rintakumia voi kyllä käyttää vaikka kuinka kauan jos ei imetys muuten onnistu, mutta kokemuksesta voin sanoa että oli helpotus päästä siitä eroon ettei aina tarvitse kantaa kumeja mukana ja keitellä niitä jne.

Ja muistahan anelse myös ettei kannata antaa tuttia ennen kuin imemisote on hallussa, me
idän vauva sai tutin vasta kun kumista oli luovuttu (tosin hän ei tutista vieläkään oikein välitä, tuntuu kai että häntä huijataan kun sieltä ei tulekaan maitoa [;)] Isä ja mummi saavat tutin neidille annettua mutta minulle hän vain nyrpistää nenäänsä kun tarjoan sitä..)
 
Susanne kiitos vinkeistä[:)]Ton tutin kanssa on vähän myöhästä, kun pojalle se lyötiin jo laitoksella suuhun, vaik olin ajatellut ettei vielä pitkään aikaan. Tais pitää kansliassa semmosta mekkalaa, että hoitajilla menihermo[:D]Meillä on miehellä vähän liiankin helposti tapana laittaa tutti vauvan suuhun, vähän niinkun hiljentääkseen itkun ja kiukuttelun. Mä oon taas sitä mieltä, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu[:D]Sitä paitsi, jos nukahtaa tutti suussa, niin herää joka kerta kun tutti tippuu suusta. Ei hyvä.

Mä kirjottelen täällä romaania tosta synnytyksestä. Aina pieninä osina, kun tuo poitsu tossa heräilee, että kyllä se varmaan tän vuoden puolella julkastaan[:D]
 
Hei! Sellasta kysäsen et onko kellään tietoo että minkä ikäisenä vauvan korvat saa kastella siis niinku kun kylvettää niin pitääkö korvien kastumista välttää?? Toope kun en tajunnut tänään neuvolassa sitä kysyä[;)].
 
Heippa!
 Kysyin juuri samaa asiaa tänään neuvolassa. Kun mietittiin juurikin sitä että pitääkö kylvettäessä varoa veden korviin menemistä, tai voiko vauvan ottaa suihkuun sillai että pääkin menee suihkun alle..
Kuulemma ei haittaa vaikka korvat kastuu kylvyssä ja saa ottaa suihkuunkin mukaan vaavin, vettä korviin ei kuulemma mene. En tosin kysynyt kuinka pitkään tälläinen "toiminto" vauvalla on, että täytyy kysyä ens neuvolassa uudelleen. Mutta meidän vauva on tosiaan kuukauden vanha tänään. Painoakin oli tullut taas puoli kiloa 2viikossa, eli iso tyttö jo!

Onnittelut kaikille vauvan saaneille!!
 
Takaisin
Top